Het kostenplaatje

Ik weet dat dit voor iedereen persoonlijk is maar ik zoek totaal geen luxe maar een super leuke ervaring!

Ik wil rond juli vertrekken. Als ik mijn ticket(van 1jaar) bekostigd heb. kan ik nog maar 1500eu mee nemen. Uit verhalen te lezen moet dit genoeg zijn voor anderhalve maand.
Nu ben ik zeker niet te lui om te werken. Maar nu lees ik dat je pas een werkvisum krijgt op het moment dat je kan aantonen dat je +/- €3800,- op je bankrekening heb staan.
Begrijp ik dit goed ? of hebben jullie nog tips behalve nog even door sparen ?

Groetjes,

Kevin

Hallo,

Met een workingholiday visa ben je verplicht om 3200 euro te hebben. Dit moet je aantonen dmv een recent bankafschrift. Je word niet altijd gecheckt maar ze controleren wel goed of je genoeg middelen bij je hebt om van te kunnen leven. Hou er wel rekening mee dat als je geen baan gaat vinden je terug moet naar Nederland of iemand je moet gaan helpen financieel.
Hou er dus ook rekening met dat je een plan achter de hand hebt mocht je geen geld meer hebben.

€1500 vind ik wel weinig om mee te beginnen. Ik zou ook niet het risico willen nemen dat je bij aankomst gecontroleerd word en je het geld niet blijkt te hebben.

Bovendien wil je niet wachten met werken tot het geld echt bijna op is, maar je wilt ook niet al na 3 weken beginnen met werken.

Ik zou toch echt proberen om wat extra geld te verdienen in Nederland, bovendien verdien je hier meer dan daar.

succes

Wat ik tot nu toe van veel mensen heb gehoord is dat je bij backpacken in Australië ongeveer €1000,- p/m kwijt bent. Nou hangt dit natuurlijk wel af van wat je doet en waar je overnacht etc wil je meer of minder kwijt zijn. Boodschappen zijn in Australië in elk geval wel erg duur, dus ik zou sowieso een ruim budget meenemen. Je wil niet zonder geld komen te zitten of dat je móet werken om te kunnen overleven. Het vinden van een baan is niet altijd even makkelijk en je moet het werk ook niet zien als een middel om je reis te bekostigen, meer om het iets makkelijker te maken allemaal. Tenzij je echt maandenlang aan 1 baan vast gaat zitten misschien, dan zou het een ander verhaal kunnen zijn. Maar nog denk ik dat je dan niet genoeg verdient om een hele reis te kunnen bekostigen. Ik zou er nog maar even goed over na gaan denken en praat evt met mensen die ervaring hebben op dit gebied, maar €1500 lijkt mij écht te weinig om goed aan je reis te kunnen beginnen.

Bedankt voor de reacties!
Ik heb inderdaad maar besloten om 4 september te vertrekken. Dan heb ik in iedergeval genoeg leefgeld voor de aankomende 6 maanden zonder werk. Maar ben natuurlijk wel van plan om elke maand wat te gaan werken zodra ik de mogelijkheid heb. 1 van de 4 vestigingen van me huidige baan zit in carss park, en daar kan ik sowieso het een en ander gaan doen xD.

Gaan juliie ook dit jaar nog naar australie of zijn jullie al geweest ?

groetjes!:dag:

Ik vlieg 27 sept naar Honk Kong om dan 2 okt verder te vliegen naar Perth! Blijf ongeveer 4 maanden in Australië en dan nog kleine 3 maanden NZ. Ben nu dus ook allerlei dingetjes aan het regelen en uitzoeken :wink: Ga wel een working holiday visa aanvragen ivm duur van mijn verblijf in Australië, maar of er echt tijd is om te werken… We shall see! In elk geval veel succes nog met alle voorbereidingen!

Is er iemand op het forum die nu in Astralië is want ik vind het verhaal dat Australië zo duur zou zijn een beetje vreemd. We hebben van 2001 tot 2007 en in 2010/2011 rondgereisd in Australië en hebben het niet als duur ervaren mits je naar de grote supermarkten en de farmers markets gaat. Of komt het door de zwakke euro?

Ja dat komt door de zwakke euro. Je krijgt voor 1 euro nog maar 1.28 dollar. Ik ben er zelf geweest in 2008/09 en toen was het voor 1 euro kreeg je 2 dollar. Australie heeft heel erg last van het toerisme wat zo terug is gelopen door de wisselkoers. Ik woon zelf in Nieuw Zeeland en daar is het eigenlijk ook aan de hand. Zo was het eerst dat je voor 1 euro 2 dollar kreeg en nu nog maar 1.65 dollar voor 1 euro.

Ik lees dat iemand aangeeft van 1000 euro per maand te kunnen backpacken. Wij willen zelf ook binnenkort naar Australie. Mijn vraag is hoe doe je dat voor 1000 euro per maand. Eet je dan bijna elke dag brood met soep of pannenkoeken of zoiets? Hoe reis je dan? Liften? Ik zie dat je voor een excursie toch ook wel minstens 80 euro per dag nodig hebt. En dan heb ik het over de goedkoopste.

Leer het ons…

Tja, die 1000 euro (per persoon) was wellicht leuk toen de euro nog in goede doen was en 1000 euro bijna 2000 dollar was. Nu is 1000 euro nog maar 1250 dollar en wie weet hoe dat over een maand is. Er wordt in Austrralië niet voor niets steen en been geklaagd dat de toeristen wegblijven. En de Australiërs weten niet wat ze overkomt als ze naar Europa komen, zoveel euro’s als ze voor hun dollar krijgen.
Hieronder een paar hostelsites. Wellicht hebben ze aanbiedingen omdat het aantal toeristen tegenvalt. Ik zou in elk geval onderhandelen over de prijs, er een paar bellen.
Hoe lang gaan jullie en gaan jullie ook nog werken? Dat zou een beetje helpen maar alleen als je een lange vakantieperiode hebt uitgetrokken.
Sterkte

http://www.hostelbookers.com/hostels/australia/

En hier Koers Australische Dollar (AUD) >> Wisselkoers Euro AUD zie je hoe het de afgelopen jaren is gegaan. Je kunt tot 3 jaar terugkijken. Wordt een mens niet vrolijk van.

Hey, weet niet of dit kan helpen maar we zitten momenteel in Australie (op dit moment in onze camper op the great ocean road!!) en wil toch even melden dat je met 1000 euro niet ver geraakt in dit land! Ook al eet je soep met brood of noodles (zoals wij net gedaan hebben)! Als je dan nog iets wil bezoeken of tours boekt is het geld heeeeel snel op. Onder de 25 dollar per persoon vind je geen overnachting (en dan heb ik het ook over hostels). Op campings betaal je 30 dollar, een kopje warme chocomelk 4dollar, een choco croissant 3.8 dollar. We zijn inkopen gaan doen in de aldi hier (goedkopere supermarkt) en ook daar koste alles veel bv. 500gr kaas 3.90 dollar, een pot jam 2.39 dollar…Excursie blue Mountains en wildlife park kost minstens 100 dollar. Bus van Melbourne airport naar’t centrum 17dollar p.p. Dit zijn dus een paar voorbeelden! Wij zijn hier echt om te reizen en te duiken en niet om te werken en hebben de prijzen echt wel onderschat! We komen van (3 maanden) Azie dus dat zal er ook wel mee te maken hebben dat het even schrikken was toen we de prijzen zagen! In Sydney en Melbourne zijn we zelfs 3 dagen na elkaar bij Mc Donalds gaan eten omdat dat slechts 5 dollar was voor een menu :wink: … Maar goed… tip:great ocean road niet in juni doen:hebben al ganse dag regen gehad en morgen gaat het hetzelfde zijn…niet leuk en heel koud!

Groetjes,

Kat

Tja, wat wil je, ga wat verder naar het oosten en je kunt skiën. Het is hartje winter in Australië en je rijdt over de weg die het dichtst bij Antarctica ligt.

Dat het kopud ging zijn hadden we wel verwacht maar dat er elke seconde van de dag regen zou vallen niet! Het is niet dat dat ‘normaal is’ of zo voor deze tijd van het jaar…maar goed…kijken al uit naar de 25 graden die ze in Cairns voorspellen!

Ik heb deze twee zinnen even dik gemaakt, omdat ik duidelijk wil maken dat dat niet klopt. Er zijn méér dan genoeg hostels in Melbourne en waar dan ook in Australië waar ik voor minder dan 25 dollar heb overnacht. Ook ben ik van Melbourne airport naar het centrum gereisd voor 8 dollar; Sommige dingen zijn misschien een beetje zoeken. Maar je kunt je reis zo goedkoop maken als je zelf wilt. In de Coles en Woolworth supermarkten is het ook even rondlopen en zoeken naar de ‘‘huismerken’’ en ik overleefde prima met 25 dollar per week aan boodschappen. Ik snap dat het even schrikken was, van Azië naar Australië, maar het hoeft niet duur te zijn.

Even twee dingen. Wanneer was jij in Australië, Annemiek? De dollar is natuurlijk het laatste jaar wel een stuk duurder geworden. En wat de kaas betreft, Katmol, 3,15 euro voor een pond kaas is toch niet extreem duur?
En eerst zegt je dat je de Great Ocean Road niet in juni moet doen en daarna dat het slechte weer niet normaal is voor de tijd van het jaar. Zoals ik al eerder zei, Victoria in juni is op zich al een slecht idee. Dat hoeft geen verrassing te zijn. Cairns wordt vast beter. Maar reken tot Sydney en een stuk daarboven nergens op wat het weer betreft, dan kan het alleen maar meevallen. En zoals Annemiek zegt, de huismerken kiezen!

maart t/m juni 2011!
ik vlieg 31 oktober terug, en ben al aan het rondneuzen naar hostels enzo, en vind ze wel nog steeds onder de 25 dollar… maar de prijs van de dollar, daar heb je wel gelijk in! ik zal het zelf wel gaan ontdekken hoe het is in vergelijking met vorig jaar!

Hey,

Wat overnachting betreft hebben wij gezocht (voor Sydney en Melbourne en Alice springs) op hostelworld, agoda, wotif, langsgegaan bij Peterspan reisbureau en langs balie op de luchthaven en onder de 60 dollar vonden we niets in Sydney. Voor Melbourne vonden we hotel voor 52dollar en Alice Springs 50 dollar. We zullen dan op verkeerde manier gezocht hebben vermoed ik!
Ik had het verkeerd geformuleerd: WIJ betasalden 17dollar p.p van Melborne airport naar center. Maar Annemiek, je kan misschien erbij zeggen hoe je het dan gedaan hebt voor 8dollar…kan altijd helpen voor anderen. Wij namen de expres bus.
En nogmaals:we hebben ons inkopen gedaan bij Aldi (goedkoopste supermarkt die je kan vinden dus goedkoper dan Coles en Woolworth!!). Vandaag bij Coles langsgegaan en inderdaad:steeds huismerken gekocht indien die er waren…zal er natuurlijk ook van af hangen wat je koopt: zij hadden alleszins geen oesters of Champagne in ons karretje…helaas…
Het gaat er gewoon om dat IK niet denk dat je met 1500 dollar kan rondkomen…toch niet als je hier dingen wil doen/zien of vergis ik mij daar nu zo in?! Je betaalt al 900dollar aan overnachting (in veronderstelling dat je per nacht 20 dollar betaalt)…daar nog eten, vervoer en bezienswaardigheden…dan kom je mijns inzien snel aan 1500 euro…
En wat ik bedoelde Willem: we wisten dat het hier koud zou zijn maar niet dat het ELKE dag de ganse dag zou regenen…dat vinden zelfs de Aussies die wij gesproken hebben ‘unusual’…maar hey, het was Sydney, Melbourne en Great Ocean Road zien in winter(natuurlijk niet het perfecte moment) of helemaal niet dus ja…we kozen ervoor om het erop te wagen omdat we weten dat we niet meer de kans zullen hebben om naar Australie te komen dus mijn tip was om, als je de keuze hebt, het niet te doen…Een reis van 5 maanden kan niet altijd perfect gepland worden en zeker niet met klimaatsveranderingen tegenwoordig…maar goed…Dit om maar te zeggen dat je toch voldoende geld op zak moet hebben als je naar hier komt volgens mij!

Hoi katmol,

Je hebt het nu ook over hotels zie ik, en niet over hoStels? Een hotel is uiteraard prijziger dan een hoStel.

Van Melbourne Tullamarine airport nam ik de bus naar Broadmeadows, en hier stapte ik over naar Spencer st. Station (centrum). Dit kostte mij 8 dollar. :slight_smile: Ik overnachtte in hostels die mij gemiddelt 20 dollar per nacht kostte, dus hier aan was ik ongeveer 600 dollar per maand kwijt. Mijn boodschappen per week waren nooit duurder dan 30 dollar, dus 120 dollar per maand hooguit. Persoonlijk heb ik niet veel tripjes gemaakt. Ik heb 1 bungeejump gedaan & 1 great barrier reef tour van 1 dag. 1 dag surflessen gehad, 1 simkaart die mij 30 dollar per maand kostte…

Als je de overnachtingen & boodschappen omrekent naar de euro zou ik nú € 500 aan overnachtingen kwijt zijn per maand, en €100 aan boodschappen. Dus dat is lowbudget € 600 per maand. Hierbij komt dan natuurlijk het uitgaan, en de tripjes. Maar per persoon verschilt het of je vaak uitgaat, en vaak tripjes doet. Ik ging niet elke avond uit, ik kocht een doos Goon (wijn in een zak) voor € 10 dollar, en spendeerde nachten op stranden met groepen mensen die hetzelfde deden. Ook deed ik dus niet vaak tripjes, ik heb niet die Great Ocean Road gedaan. Wel ben ik met de Ghan van Alice Springs naar Adelaide gereisd & heb ik binnenlandse vluchten gehad. Ik zie mijzelf als een reiziger, en hoef niet langs alle trekpleisters van landen en steden, ik hoef niet naar elke eiland met een 3daagse tour die honderden dollars kost. Maar zo ben IK, dus IK kan het met 1000 euro per maand prima redden. :slight_smile:

Hey

Nee, maar misschien toch een detail die ik niet vermeld heb:ik had het niet over slaapzalen…die zijn inderdaad veel goedkoper en dan kom je wel onder de 25dollar per nacht…we worden liever niet gewekt 's morgens vroeg en 's avonds laat maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk! We verbleven dus in hoStels maar in prive kamers met shared bathroom…in Melbourne konden we in Melbourne op hotel overrnachten in een kamer met badkamer, tv, gratis Wifi enz en het kostte ons minder dan een crapy kamer in een hostel dus daar waren we heel gelukkig mee :slight_smile:
Ja, je hebt gelijk…je moet voor jezelf uitmaken wat je hier juist wil doen…ook wij beschouwen ons als reizigers maar wij willen dus wel de meeste trekpleisters gezien hebben vermits we hoogstwaarschijnlijk niet meer zullen terugkomen :-(. Kunnen mijns inzien niet naar Alice Springs zonder de trekpleisters te zien of langs de east cost zonder whitesundays en Fraser…maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk! En uitgaan…daar doen we niet aan mee want veel te kostelijk! Maar daar zijn we ook niet voor gekomen,dat doen we thuis wel!
Maar fijn dat sommige mensen het wel kunnen redden met 1000 euro…jammer dat het ons niet lukt natuurlijk! Zullen gewooon wat harder werken als we terug thuis zijn!
En dan ga ik nu naar de volgende trekpleister: the Grampians…jihaa…en dit niet met een ‘tour’ dus gratis!! :wink: