Na mijn VWO naar Australië

**Hallo!

Ik ben van plan om na mijn VWO een jaar te gaan reizen. Ik doe in mei 2012 eindexamen dus het duurt nog even, maar ik wil me gaan verdiepen in wat ik precies wil en waar. Nou lijkt Australië mij heel erg gaaf om daar rond te reizen en te werken. Maar waar moet ik allemaal rekening mee houden en wat moet ik allemaal regelen om bijvoorbeeld 8 maanden naar Australië te gaan?
Ik wil graag rondreizen en veel van het land zien, maar ook kunnen werken op verschillende locaties.

Groetjes!**

Begin met je lettertype te veranderen, dat is een goed begin :wink:

Verder moet je zoveel mogelijk sparen, hier verdien je meer dan in Australie. bovendien wil je daar wat van het land zien. Je kunt natuurlijk wel een keer aan het werk gaan om te weten hoe het is om als fruitplukker te werken of in een bedrijf met de locals.

Probeer je ook goed in te lezen over wat er allemaal is te zien en te doen. Het zou zonde zijn als je terug moet op je route omdat iets vergeten bent.

Het duurt nog een tijdje voor je die kant op gaat. dus je hebt ook de tijd om je af te vragen of wel zo lang en zo ver alleen kunt zijn. Ik ben vaker mensen tegengekomen die van heimwee helemaal ziek waren en zo snel mogelijk naar huis wouden.

Probeer (komend zomer) eens hoe het is om alleen op vakantie te gaan. Boek bijvoorbeel alleen een reis van een weekje of Pak alleen de trein naar londen/parijs/of andere stad , slaap in hostels doe dagtrips in londen en verder engeland in. Kijk eens hoe je dat vind. Het is natuurlijk wel even een aanslag op je budget daar.

Hallo,

Ik ben afgelopen zomer al in m’n eentje twee weken naar Engeland geweest en dat vond ik erg geslaagd. Het afgelopen halfjaar ben ik een aantal keer naar Frankfurt gevlogen, ook in m’n eentje, en ook dat beviel goed.
Ik weet niet in wat voor bedragen ik moet denken als ik wil beginnen aan zo’n reis, want echt een smak geld heb ik niet.
Op het moment dat mijn financiën rond zijn kan ik een plan gaan maken waar ik precies heen wil.

Iemand nog tips voor andere locaties op de wereld waar reizen en werken mogelijk is?

Groetjes!

work/holiday visum aanvragen (http://www.immi.gov.au/e_visa/working-holiday.htm)
reisgeld
addresjes voor werk/vrienden familie om opte zoeken
tent/slaapzak? of ga je voor de hostels? persoonlijk raad ik aan om je eigen slaapzak mee te nemen. is wel zo hygienisch als je er langer slaapt.
geen voedsel (border security) wel doorlopende reisverzekering afsluiten. let op, vele organisaties verzekeren werk in het buitenland niet, en als je geld wilt verdienen moet je een australische rekening nemen, om belasting te besparen

veel plezier

Hierboven wordt de tip ‘doorlopende reisverzekering’ genoemd. Kijk echter goed naar de kleine lettertjes. Niet alleen verzekeren ze vaak het werken in het buitenland niet, maar - nog belangrijker - meestal zit er een maximum aan het aantal dagen dat je achtereenvolgend in het buitenland mag zijn. Dit is vaak max. 3 maanden.

Verder inderdaad:

• Visum (WHV)
  • Ticket (open ticket of jaarticket). let ook goed op de randvoorwaarden zoals is het ticket gratis omboekbaar. Is de route gratis omboekbaar etc. Soms lijken tickets goedkoop, maar als je dit allemaal in acht neemt, komen ze duurder uit dan de iets duurdere tickets. Zorg dat je je ticket om kunt boeken! Mocht je heimwee krijgen of er gebeurt iets waardoor je eerder naar NL terug moet, dan heb je niet de kosten van een compleet nieuw ticket erbij (enkeltjes zijn vaak net zo duur als een retourtje)
  • ziektekostenverzekering (Nederland) zorg dat wat je ook afspreekt zwart op wit staat. Kijk ook eens naar de reciprocal health agreement dat Nederland met Australie heeft.
  • reisverzekering
  • als je ouder bent dan 18 zorg dat je voor bepaalde dingen mensen machtigt (zoals bankzaken).
  • Neem vooral niet te veel spullen mee… ook daar zijn winkels :slight_smile:

Succes!!

Hoi
Ik ben van plan om in oktober naar Australie te gaan, heb er echt super veel zin in!
Als ik jou was zou ik alvast beginnen met werken en geld opzij zetten, het is namelijk duurder dan je denkt (maar je bent in ieder geval ruim op tijd;)). Je hebt natuurlijk sowieso al minstens 1000 euro nodig voor je ticket, daarnaast moet je kunnen aantonen dat je 3250 euro op je rekening hebt staan als je het land in komt met een workingholidayvisum. Dan heb je verder nog dingen als verzekering, uitrusting, eventuele uitstapjes en activiteiten daar (een surfcursus bijvoorbeeld kost al zo’n 500 euro) en je moet daar natuurlijk eten en drinken (maar daar heb je in die eerste maanden je 3250 euro voor).

Verder zou ik je aanraden om te kijken of je misschien hulp wilt van een organisatie, het kost wat extra maar zij kunnen je wel helpen met visumaanvraag, openen van een rekening daar, je ticket boeken, het kopen van een simkaart, je paklijst enz. Bovendien kunnen ze heel goed helpen met het zoeken naar backpackersbaantje in Oz, wat erg handig is, en de meesten hebben een 24-uurs noodnummer. Ikzelf ben 18 als ik vertrek en vind het wel fijn om deze hulp te krijgen (bovendien is het idee fijner voor je ouders;))

Veel succes met rondkijken alvast en als er vragen zijn hoor ik het wel;)
Groetjes Sandra

Klopt helemaal! Het is duurder dan je denkt. Daarnaast hangt wat je uitgeeft ook af van je levensstijl en waar je je bevindt. Ik bedoel, het leven is duurder in de grotere steden (vooral Sydney en Melbourne). Daarnaast als je elke avond wilt stappen ben je (veel) meer geld kwijt dan wanneer je eens per week gaat. Elke avond uiteten vs zelf koken etc. etc.

Verder nog wat tips:

• boek geen dingen vanuit Nederland (alleen je accomodatie voor wanneer je aankomt, dan heb je echt geen zin op zoek te gaan naar een slaapplek). Straks heb je al een buskaart gekocht om de East Coast te gaan doen en dan doet zich een andere (veel betere/leukere optie) voor. Dus gewoon daar zien en daar regelen

Qua werk: bedenk je dat veel backpackers graag in Sydney en Melbourne willen zijn/verblijven. Het liefst natuurlijk in het CBD of ergens aan Bondi oid :slight_smile: Logischerwijs zullen hier dus ook relatief veel backpackers op zoek zijn naar werk, wat dus ook moeilijker te vinden is. Vaak als je echt naar de buitenwijken gaat (in Perth werkte en woonde ik zo’n 25 min. met de trein van het centrum) en waren ze zelfs tegen elkaar aan het opbieden omdat ze moeilijk aan personeel konden komen. Kijk dus vooral in gebieden waar zich minder backpackers bevinden.

Toevoeging: m.b.t. een ‘starterspakket’ via een organisatie. Jij moet doen wat jij wilt. Ik vond het persoonlijk overbodig, maar ik kan mij voorstellen dat als je nog nooit lange tijd alleen in het buitenland bent geweest (ik ben een jaar op uitwisseling geweest toen ik 17 was, dus voor mij was het een iets andere situatie) je het misschien wel prettig vindt met anderen je jaar te beginnen en wat ondersteuning te hebben van een organisatie. En zoals door Sandra ook al benoemd, ouders zullen dit prettiger vinden.

Good luck!

Op 28 mei is er weer een Australia Fair en ook daar kun je informatie vinden over je aanstaande trip naar Australie plus alvast wat sfeer proeven (letterlijk en figuurlijk).
Er staan diverse organisaties die je info kunnen geven (o.a Travel Active) en verder zijn er dit jaar “Trackers”, mensen die veel in Oz gereisd hebben en je allerlei goede tips kunnen geven.
Bezoek onze site op www.australiafair.nl , voor iedere Australie fanaat een must om te komen !!!
>>>

Nou veel is er natuurlijk al gezegd hier.

• Geld sparen is zeer belangrijk, des te meer kun je daar genieten van je geld en kun je meer reizen. Voor een WHV dien je wel minimaal 18(!) jaar te zijn anders krijg je die geen (en maximaal 30 maar dat zal wel niet LOL).

• Je zult voor jezelf goed moeten kijken waar je naartoe wilt. Ga je bijvoorbeeld alleen de oostkant bekijken, of is er misschien alleen een bepaalde staat waar je geïnteresseerd in bent. Bekijk dus waar je allemaal naartoe wilt en wat je wilt doen/bezichtigen daar. Je kunt altijd tips opdoen bij mensen.

• Je moet inderdaad zorgen dat je minimaal een bepaald bedrag op je rekening hebt staan zodat je kunt laten zien dat je jezelf kunt redden de eerste tijd. In elke hostel vind je een prikbord e.d. met advertenties om te gaan werken, of bij winkels, horeca, etc vind je ook wel eens dingen aangeplakt aan de deur ofzo. Er zijn mogelijkheden genoeg.

• Je mag trouwens met een WHV maar maximaal 6 maanden bij dezelfde werkgever werken. Nu ga je rondreizen dus zal je echt zolang niet blijven maar je weet maar nooit. Ik kan je misschien nog wel een tip geven: als je minimaal 6 maanden op een boerderij of fruitplukkerij werkt, heb je zelfs nog recht om een 2de WHV aan te vragen (ik weet niet de precieze criteria hoor). Maar buiten dat moet je je goed bedenken dat je dus maar 1(!) keer een WHV kunt aanvragen dus gebruik hem verstandig. En probeer hem ook voor die volle 12 maanden te gebruiken!

• Verzekering is belangrijk. Niet alleen je ziektekosten moeten een buitenlandse opnamen vergoeden, maar je moet ook een goede doorlopende reisverzekering hebben. Je moet GOED navragen of degene die je hebt/afsluit voor jou goed is voor wat je gaat doen en waar je naartoe gaat.

• Als je zelf wilt gaan autorijden in Australië dien je een internationaal rijbewijs te hebben. Deze kost ongeveer €43 euro (ik betaalde ongeveer dat een tijdje geleden). Ga deze pas halen de dag voordat je gaat, hij is namelijk 1 jaar geldig vanaf de dag van uitgave.

• Vraag wel aan iemand hulp (hier of daar) over het precies afsluiten van een bankrekening. Ik heb daar geen ervaring mee, want ik woonde toen bij mensen thuis en de hebben mij geholpen en ik heb toen hun adres opgegeven. Dus ik weet niet precies hoe dat zit als je een backpacker bent.

• Ticket: normaal gezien moet je een open ticket of een jaar ticket hebben, maar ik heb zelf gekozen voor een enkeltje heen. Ik ging bij mensen logeren, dus ik weet niet of dat daarom mocht. Maar ze hebben er mij niks over gezegd dat het eigenlijk niet mocht. Maar dat ligt geheel aan jezelf.

• Koop binnenlandse vluchten e.d. pas als je echt weg wilt gaan naar de volgende bestemming. Je wilt niet eerder weggaan als je het eigenlijk goed naar je zin hebt daar.

• Neem inderdaad niet te veel mee, je moet het ook allemaal meesleuren! Neem gewoon de basic dingen mee, en koop daar een keer bijv een broek bij als je een nieuwe moet hebben. En dingen zoals shampoo en andere “cosmetica” koop dat daar, en sleur dat ook allemaal niet mee.

• Ik wil je trouwens wel iets aanraden als het aankomt op het kopen van een ticket: als je niet te lang in een vliegtuig achter elkaar wilt zitten, probeer dan Qantas vluchten te vermijden. Die vliegen van hieruit naar London en dan in 1 keer door naar Australië. Ik heb de eerste keer 1 tussenstop gehad op Singapore (heen en terug) en de laatste keer 2 tussenstops gehad in Abu Dhabi en Singapore (op de terugweg alleen Abu Dhabi). Ik persoonlijk vind dat beter, omdat je dan even dat vliegtuig uitkunt en je benen kunt strekken e.d. Dat is ook beter voor je gezondheid, lang vliegen heeft altijd het risico op trombose (bloedproppen) e.d. Nu gebeurt dat niet zo snel, en je moet zeker tijdens de reis regelmatig even naar lopen en wat oefeningetjes doen. Maar dat ligt dan natuurlijk aan jezelf wat je wilt. Houd er er ook rekening mee dat je gemiddeld een 21 uur onderweg ben (als niet langer) dus je kunt wel raden dat je ongeveer een 19 of 20 uur aaneen in het vliegtuig zit als je vanuit London verder vliegt.

Nou ja dit is flink wat info. Er is nog wel meer, maar het duurt ook nog zo lang voordat je weggaat. Het belangrijkste wat jij de komende tijd moet doen is zoveel mogelijk geld te sparen en je routes e.d zoveel mogelijk uitstippelen en de dingen die je wilt gaan doen en zien. Dan ben je al een heel eind. De rest kun je eigenlijk pas doen tegen de tijd dat je gaat.

Succes

Zie mijn opmerkingen in het blauw

Bedankt voor het aanvullen van mijn post! :slight_smile: Ik weet ook niet alles natuurlijk, en zo elkaar helpen is geweldig.

En van sommige dingen wist ik het ook niet. En misschien dat er ook weer het 1 en ander veranderd is sinds 2007, dat weet ik niet.

Dus bedankt daarvoor.

Ik weet trouwens niet wat voor voorwaarden aan de enkele reis verbonden zit, daarom zei ik er ook bij dat ik bij vrienden logeerde, dat het daarom geen probleem was (dat ook verteld bij de douane) dus daarom. Maar ja, mensen moeten alles goed checken :slight_smile: en zeker als je naar Australië gaat!

Hallo,

Ik ben zelf ook altijd met een enkele reis ingereisd 2 keer zelfs met een working holiday visum. De regel die dan geld is dat je in het bezit moet zijn van 3200 euro per persoon op je rekening. Kun je dit aantonen dan is er niets aan de hand en kun je gewoon inreizen. Ik praat over 2009 en 2010.