eerst en vooral, hier is mischien wel al een topic over maar vond het niet meteen, mijn excuses moest het er wel zijn.
Ik vertrek in september met nog 1 persoon voor een jaar naar Australie
via Jobstop.be en met een Working Holiday visum
Nu mijn vraag of liever vragen:
-de bedoeling uiteraard om vakantie te nemen maar ook om te werken
wat verdien je gemiddeld daar per dag, (horeca / boerderij / …)
of is het enkel dat je slaap en eten krijgt?
met wat je daar verdiend is dat voldoende om toch ook iets of wat vakantie te nemen?
wat is ongeveer een kostenplaatje?
vindt je gemakkelijk werk
nu ik wil ook laptop meenemen voor zeker in de vlucht maar die gaat maar een 2 uur mee, is er in een vliegtuig de mogelijkheid om deze op te laden of is dit soms of nooit mogelijk?
wat moet je zeker meenemen voor een jaar in Australie? en zodat ik toch zeker niet boven de 20 kg kom
Goed ik denk dat dit toch wel de belangrijkste vragen voor mij zijn, moesten jullie nog aanvullingen,… hebben SHOOT!!! alles is welkom
Welkom op dit forum, er zijn vast mensen die je antwoord kunnen geven.
Ik was in 2004/2005 in Australie en NZ, dus mijn info is wat gedateerd. Toen was het redelijk makkelijk om werk te vinden, heb nooit echt hoeven te zoeken.
Wat betreft je laptop kun je die thuis laten. Je kunt echt wel een jaar zonder je spelletjes en iligale downloads. Mocht je toch internet nodig hebben, ieder hostel heeft wel internet en anders zijn er altijd wel internetcafe’s.
De lonely planet is echt een absoluut noodzakelijk, net als een creditcard.
Ik begrijp dat je uit België komt? In nederland beginnen banken ermee om pinpassen buiten Europa “uit” te zetten zodat ze daar niet gebruikt kunnen worden. Misschien is dit iets dat je even in Belgie moet navragen.
Ok al heel fel bedankt maar ik neem mijn laptop enerzijds mee voor in de vlucht dat ik toch iets te doen heb, want een 20 u op vlieger is vrij lang voor niks of weinig te kunnen doen en het is zeker niet voor spelletjes maar voor verslagen of films (was er bij u toen een stopcontact)
en ook voor dat jaar om al mijn foto’s op te zetten, en geloof mij dat gaan er veel zijn
en voor af en toe is te skype met familie en vrienden
Je zult veel verschillende antwoorden kunnen krijgen, omdat ieders ervaring weer anders is. Ik vond het vinden van werk bijvoorbeeld niet altijd even makkelijk en zeker niet altijd even goed betaald. Je verdiende wel, maar deels moest je je geld weer uitgeven aan accommodatie en eten en vervolgens ging veel van de rest op aan gezellig biertjes drinken met andere werkers. Niks mis mee en ook leuk, maar het schoot niet erg op. Ik had echter veel gespaard en heb uiteindelijk niet veel hoeven werken. Een tip die ik je daarom zeker wil meegeven: werk tot september kei- en keihard in eigen land! Je verdient hier echt meer. Ik woonde de laatste drie maanden voor vertrek weer tijdelijk thuis (moest mijn studentenkamper verlaten) en heb werkweken van 40-48 uur gemaakt, zonder verder veel kosten. Op die manier kon ik mijn reis redelijk betalen. Ik heb verder veel op boerderijen tegen kost en inwoning gewerkt in Australie zelf. Leuke ervaring en je raakt in elk geval geen geld kwijt.
Bij mijn volgende reizen heb ik gewoon veel gespaard en ook weer veel tegen kost en inwoning gewerkt.
Per maand ben je gemiddeld zo’n duizend dollar kwijt. Veel geld gaat zitten in je accommodatie. Daarnaast ligt het er natuurlijk heel erg aan hoe je leeft. Als jij elke dag buiten de deur gaat eten (ook al is het een goedkope snack) of 's middags een broodje ergens haalt dan ben je natuurlijk meer kwijt dan dat je je eigen potje kookt van pasta, wat groentes en een simpele saus en je eigen brood steeds bij je hebt. Ik had steeds een brood en wat beleg (voornamelijk pindakaas en/of vegemite) bij me. Daarmee kom je een heel (goedkoop) eind.
Alleen je laptop meenemen voor de vlucht zou echt onzin zijn. Tegenwoordig zijn vrijwel alle toestellen voorzien van een eigen televisieschermpje waarop je zelf een film/spelletje kunt kiezen. Daarnaast zul je een deel van de vlucht ook (proberen te) slapen. Voor chatten, foto’s op cd zetten en internetten kun je goed terecht in internetcafe’s. Bedenkt ook dat een laptop een duur ding is en je hebt lang niet overal kluisjes! Als je er een meeneemt, zou ik in elk geval kiezen voor een mini-laptopje. Makkelijker mee te nemen en evt. te verstoppen. Overigens is het wel handig hoor! Tijdens mijn laatste reis had ik er ook een mee (voor werk, lekker saai;-) en ik vond het inderdaad prettig om af en toe foto’s alvast op te kunnen slaan en af en toe te kunnen chatten of iets op een blog te zetten. MAar bedenk dat er dus ook nadelen aan kleven.
In het vliegtuig had ik geen stopcontact, maar dat ligt denk ik per maatschappij anders. Eerste klas had wel stopcontacten, volgens mij. Je zou contact kunnen zoeken met de maatschappij waarmee je vliegt.
Absoluut meenemen (of daar kopen): een goede reisgids (Lonely planet/rough guide oid. Zoek er een met in elk geval een aantal hosteladresgegevens!) en een creditcard kan inderdaad (wat Mart81 al zegt) erg handig zijn. Ze vragen steeds vaker naar C-cards.
Verder kun je vrijwel alles daar ook kopen, dus ach. Neem vooral niet te veel mee en niet te veel onhandige spullen. Ik neem bijvoorbeeld nooit spijkerbroeken mee op reis: zwaar, drogen voor geen meter en omvangrijk. Kies liever voor een dunne, katoenen of deels kunststof broek). Verder is het handig om qua kleding in laagjes te werken als het koud wordt: geen dikke trui mee, maar een T-shirt, een longsleeve en dan een fleecetrui oid. Liefst bijvoorbeeld ook een longsleeve die je over een eerste longsleeve kunt aantrekken. De avonden kunnen soms best afkoelen!
maar wat je daar verdiend kom je daar ook mee toe, want ik heb geen goesting om mijn hele bankrekening leeg te halen v
dus wat je daar op een dag verdiend kun je daar dan 1 a 2 dagen van leven (zonder al te grote kosten)
en zoals je zegt kei hard werken, ok maar kheb geld op mijn rekening maar daar wil ik liefst zo weinig mogelijk aan komen