''Naar Australië''

Hallo,
Als sinds mijn zevende jaar heb ik de behoefde om naar Australië’’ te gaan. Dit gevoel nam ik als zeven jarig jochie natuurlijk nog niet echt serieus en dacht er niet echt over na. Om nou niet nu al mijn gedachtes en zo hier neer te kwakken(dit komt later wel:)) zal ik meteen overschakelen naar het moment dat ik, nu als 31 jarige, de knoop doorhakte om te gaan. Wel, dat heb ik dus afgelopen week gedaan, nadat ik ook te horen kreeg dat mijn contract wat betreft werk, TzT gaat eindigen.

Terug fietsende naar huis, bekroop mij het gevoel dat dit dan nu het juiste moment zou kunnen zijn. Hierbij moet ik misschien vermelden dat ik wat lichamelijke beperkingen heb, die mij nu nog niet al te veel opbreken. Maar of dit in de toekomst, naarmate ik ouder word, ook nog het geval zal zijn, durf ik dit toch niet helemaal uit te sluiten moet ik bekennen. Vandaar heb ik besloten er vanaf dat moment werk te van gaan maken. Nu hoef ik niet morgen, of over 3 maanden al weg en is het geen super haastklus. Ik ga deze reis zeer zorgvuldig voorbereiden, en hoop hier enkele tips te morgen krijgen:-)

Bijvoorbeeld:

Wat zijn de mogelijkheden wat betreft overnachting?
Ik zit te denken om te proberen bij een gezin terecht te komen of zo, of mensen die dit aanbieden. Of zijn er goedkope campers, appartementen te huur? Veilige gebieden om met een tent te staan, sluit ik ook niet meteen uit. Iemand wast wat eerste tips/eventuele opties?

Wat voor soort reizen zijn aan te raden?
Waar kan je vertrouwelijk uiteindelijk het toeristenvisum aanvragen?

Ik heb natuurlijk al dingen uitgezocht, en zal dit blijven doen. Natuurlijk eet ik nog niet hoelang en waneer, en waar ik in Australië naar toe ga. Maar vast beginnen met goede voorbereiding is natuurlijk niet verkeerd.

Dus heeft er iemand wat eersrte tips/antwoorden op mijn vragen?

Vriendelijke groet,
Michel

Australie staat vol met goedkope hostels voor backpackers. Zeker in de nettere hostels kom je ook gezinntjes en andere toeristen tegen. Misschien vind je zo ook nog een lift van iemand met een auto of camper.

Als je wilt werken zou Wwoof-en iets kunnen zijn. Dan werk je voor je overnachting en eten.

Je kunt een camper huren, maar als je alleen bent is het ov misschien net zo leuk, dan kom je ook andere mensen tegen die alleen reizen. Er zijn verschillende busmaatschapijen die buspassen aanbieden waarmee je een deel van het land kunt zien. Bedenkt goed wat je wilt zien en wat je wilt doen. Afhankelijk van welk bebied (of alles) kun je bepalen hoe je wilt reizen.

Volgens mij krijg je bij aankomst op het vliegveld een visum voor 3 maanden, wil je een toeristen visum voor 6 maanden dan moet je die volgens mij aanvragen via internet. Maar controleer dat even.

succes!

1 like

Voordat een aantal van je vragen beantwoord kan worden is het toch noodzakelijk om te weten hoe lang je (ongeveer) wilt gaan. Wat betreft het visum, alles wat je daarover wilt weten vind je via http://www.immi.gov.au/visitors/
Veilig kamperen kan vrijwel overal mits je een aantal dingen in acht neemt (waarover we het later wel kunnen hebben), wat betreft de camper moet je je realiseren dat het alleen huren van een camper duur is. Heb je het over een camper of over een backpackers busje?
Alles over wwoof vind je hier: http://wwoof.com.au/ Zoek maar eens op de site naar ‘wwoof australië’ en ziedaar!
Lees je nog eens een tijdje in en ik ben ook zeker dat de antwoorden regelmatig binnen komen. Maar echt, de duur maakt heel veel uit. Niet op een week nauwkeurig, maar wel of je over drie maanden, zes maanden of een jaar praat. En wanneer je gaat (in het jaar) bepaalt ook waar je beter kunt beginnen of wel of niet naartoe kunt gaan.

1 like

Wat grappig: ik wist ook rond mijn zevende, achtste dat ik een keer ‘naar Australië’ wilde gaan. Alleen nog ik mijn droom al iets eerder waarmaken en ben ik na mijn studie (en eerst een paar maanden enorm veel werken) direct gegaan. Vervolgens ben ik nog een paar keer terug geweest, want het was echt het land van mijn dromen, om het maar even zo te zeggen.
En dromen moet je waarmaken, dus maak deze reis. Je zult het fanastisch vinden!
Maar goed.
Je hebt al wat tips gekregen en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten en ik ga er nog wat bij geven ter overweging:

  • wat is voor jou een optie qua vervoer? Als je het budget hebt om een auto of camper te huren zou ik dat zeker doen. Met het openbaar vervoer kom je echt minder goed op allerlei plaatsen. Verder vind ik de bus niet echt de plek waar je veel met mensen in contact komt (sorry MArt81 als jij een andere mening bent toegedaan). Ik heb veel met de bus gereisd, maar veel verder dan vriendelijk groeten en soms een enkele keer wat meer komt het vaak niet. De plek om mensen te ontmoeten vind ik wel campings en hostels. Waarbij je op campings iets meer Australiërs zult treffen dan in hostels waar vooral internationale reizigers verblijven.
    Dan camper of auto: een camper is een stuk duurder is aanschaf (huur en/of koop), verbruikt meer brandstof en kost vaak ook iets meer op campings. Een auto met een tent is dan een mooi alternatief.
    In veel hostels is een gezamenlijke keuken waar je mensen kunt ontmoeten. Op veel campings is een ‘kampkitchen’ waar je ook weer mensen tegen kunt komen.

Wil je bij Australiërs in huis, dan is wwoof-en een mooie manier om mensen te leren kennen. Je werkt dan op biologische gerunde boerderijen (of ook wel andere bedrijven er zijn ook wwoof-hosts die bijvoorbeeld eco-huisje verhuren e.d.) tegen kost en inwoning. Je bent onderdeel van het gezin/de familie en doet met alles mee. Ik vond het een geweldige manier om Australië te leren kennen.
Ook couchsurfing is een manier om bij Ozzies in huis te komen. Je moet dan eigenlijk wel je eigen hus ook open stellen.

En wat bedoel je precies met wat voor soort reizen? Australië is een land waar je prima alleen kunt reizen. Je hoeft niet met een groep iod. Als je een beetje engels kunt spreken kom je een heel eind!

Visum kun je gewoon aanvragen via de website die Willem al doorgaf. Je hoeft een reis naar Australië echt niet via een reisbureau te boeken. Gewoon een ticket via internet boeken, een visum aanvragen, via internet een eerste hotel of hostel boeken in de stad waar je aankomt en klaar ben je!

Zodra je een beetje weet hoe lang je wilt gaan en in welke periode, moet je maar weer een bericht zetten op het forum, dan kunnen we je helpen met een eventuele route. Er is zo verschrikkelijk veel te zien dat het onmogelijk is om daar nu zo iets over te zeggen. Een tip wil ik nog wel geven: neem er goed lang de tijd voor. Het is een enorm land en het is gewoon heel fijn als je rustig kunt reizen en veel kunt zien!

Succes met de eerste voorbereidingen!

1 like

Allemaal vast heel hartelijk bedankt voor de eerste antwoorden. Vooral jij Francine, super uitgebreid.:slight_smile: Ik zal morgen op jullie vragen weer antwoorden, helaas is het daar nu wat laat voor, en gaat de wekker ook nog eens om 6:30 af… :wink:

Een andere organisatie die kost en inwoning aanbiedt in ruil voor (eenvoudig) werk is HelpX. http://www.helpx.net/findhosts.asp?network=2
Nog even dit, in mijn vorige reactie tikte ik achter de link naar wwoof ‘zoek maar eens op de site naar Wwoof Australië’. Daarmee bedoelde ik niet de wwoof site maar deze - wereldwijzer - site. Dan krijg je een hele serie hits met ervaringen en/of vragen. Hetzelfde geldt als je zoekt op HelpX Australië.

Hoi allemaal,

Nogmaals bedankt voor de antwoorden. Natuurlijk wil ik minimaal 3 maanden gaan, anders heb je er immers niks aan. Het is alleen dat ik eerst nog wat zal moeten sparen, en dat kost effe tijd haha!:wink: Klopt het dat als je een return ticket hebt, je niet 5000 Aus Dollars zowiso moet hebben?

En tja Francine1, ik kon door persoonlijke omstandigheden, niet al na mijn studie tijd naar Australië helaas. Anders was ik natuurlijk allang gegaan:) Ik ga al jullie opties eens nader bekijiken. Dat met een gezin meedraaien lijkt me persoonlijk erg leuk, maar daar heb je dus een werkvisum voor nodig denk ik? Wat zijn daar als 31 jarige de mogelijkheden voor? Dus als je met minder geld komt, en bereid bent te werken?

Kijk even op de website voor het aanvragen van een visum. Daar staat alles. Het verandert nog wel eens een beetje en daar vind je de meest recente informatie.
Voor werk tegen kost en inwoning heb je in principe geen werkvisum nodig. Wel is het zo dat je beter bij de douane beter niet kunt aangeven dat je veel vrijwilligerswerk wilt gaan doen (je moet de reden van je bezoek aangeven, vul daar gewoon in dat je gaat rondreizen), ze kunnen er moeilijk over gaan doen (ken één verhaal). Maar je kunt dit dus gewoon op een toeristenvisum doen.

Hoi!

Ja, ik heb gehoord/gelezen dat er moeilijk gedaan zou kunnen worden. Daar moet ik dus een beetje op gaan letten. Via mijn moeder heb ik iemand gevonden bij wie ik binnekort even op de koffie mag komen:) Zij(collega van m,n moeder) is al een paar keer naar Australië geweest en kan me dus ook al het een en ander vertellen. Bedankt voor de tips vast weer. Ik ben nog altijd druk om me heen aan het kijken en zo en wil binnen nu een een paar weken vast gaan onderzoeken wat voor soort (rond))reis ik zal gaan maken.:cheer: