Vakantie Australië maar toch wat vragen

hallo allemaal,

Eerst ieder die dit jaar op vakantie gaat naar Australie veel suc6 en een geweldige vakantie gewenst :slywink:.

maar voor de achterblijvers zo als wij …
ik had eigenlijk nog wat vragen over een " korte" vakantie in australie.
wij kunnen maximaal 4 weken vakantie krijgen helaas omdat mijn werkgever het onzin vind dat medewerkers langer dan 3 weken vakantie nemen.
dus naja australie naja dan mocht het een keer 1 weekje langer zijn.
wij willen daarom ook zoveel mogelijk genieten van een maximaal 3 weken tot 3 en half week Australie.

nu willen wij graag zelf een " route" rijden door australie
maar dan komt mijn vraag wat is een aanrader een camper of met een auto ?.

1: camper is geweldig dat je “overal” kan stoppen om te overnachten.
maar in drukke plaatsen is het dan handig om te parkeren met een camper ?
lijkt mij geen pretje ? iemand wijze raad.

2: auto huren en dan een route rijden door Australie.
maar wie heeft daar ervaringen mee hoe zit het met checking time ?
ik heb namelijk geen zin om een " stres" te hebben om dat wij een bepaalde tijd ergens moeten zijn :frowning:
(een vriend van ons had dit namelijk vorig jaar dan moesten ze in Amerika binnen een bepaalde tijd bij het hotel zijn)
Anders word de hotel kamer weer verhuurd.
en Hotel of huisje/kamer zo dat je lekker ook zelf kan koken :slight_smile: ?
wat is leuk of aan aanrader.

3: kosten, ik had ik gedachten 4500,- voor 2 personen voor 3 weken.
inclusief camper of auto (met kamer/hotel).
zit ik aardig goed of ver er onder ?

4: welke reis organisatie is echt een aanrader ?
ik hoor graag met wie jullie goede ervaringen hebben.
voornamelijk in uitleg/echt info naja eigenlijk gewoon goed hun best doen… :wink:

Allereerst de belangrijkste vraag: Wanneer wil je gaan? En dan:
Wil je alles met de auto/camper(van) doen of ook een binnenlandse vlucht maken? En om je vast gerust te stellen, als je een creditcard reservering hebt gemaakt wordt de hotelkamer voor je vastgehouden, ook in de USA. No show? Geld kwijt.
Yeehaw

Wij willen 2008 naar australie gaan, klikt ver weg (is het ook) maar het is iets wat ik graag goed wil regelen.
Wij zouden alles graag met de camper/auto willen doen en wij hebben gekozen voor een kust route.
omdat wij geen lange vakantie kunnen nemen willen wij indien de eerste keer bevalt. vaker naar australie gaan om zo de volgende keer een andere route te nemen.

over creditcard en usa onze vrienden hadden alles netjes besproken bij een reis organisatie.
hun reise door Amerika maar als ze voor een bepaalde tijdstip niet gemeld had bij een hotel die besproken was.
dan was het pech hotelkamer weg. Dit stond ook duidelijk op de reispapieren.
daarom twijfel ik of wij wel met een auto moeten gaan ik wil geen stres maar wil gewoon lekker relax alles zien rijden/lopen/kijken.
Alleen parkeren in een stad of rijden in een stad met een camper dat lijkt me geen pretje.
dan zou ik weer kiezen voor een auto :slight_smile: dus vandaar de twijfel…

Andre

Allereerst bedankt voor de wensen voor een geweldige vakantie. Dat zal vast wel lukken. Nog 24 uur en dan het vliegtuig in naar Perth.:tongue:
Met auto is het wat makkelijker manoevreren in de stad alhoewel er ook kleinere campers zijn. Kijk bij Britz, Apollo, Backpackercampervan, Wickedcampers. Ik weet uiteraard niet wat je wensen zijn.
Wijzelf hebben de vorige keer een auto gehuurd en in een general store de kampeerspullen aangeschaft en daar bij familie achtergelaten. De tent (lichtgewicht) hadden we meegenomen. Je kan al die dingen daar verkopen of weggeven aan andere kampeerders. Met het geld wat het kost bespaar je op hotel/motel kamers. Op de meeste campings zijn ook cabins te huur.
Na de vakantie kijk ik wel of er verdere reacties zijn. Verder een goede voorbereiding. Er is van elke staat een lonely planet. je moet hiervoor wel in een goede (reis)boekwinkel zijn. Verder is op internet een heleboel te vinden. Succes.:AUSTRALIA

Christiaan,

als je dit lees zit je vermoedelijk al in Australie.
en nee hoor ik ben echt niet een beetje (sencuur) :king: he maar veel suc6 daar
ik ben erg nieuwsgierig hoe je het er vond.

even terug komend op " onze" vakantie.
ik ben iemand die alles in Nederland regeld Hotel/appartement de auto en de route.
Of de camper en de route.
om aan te komen in Australie met alleen een auto en een tentje is nu “net” niet wat we zoeken.

Waar ik ook nieuwsgierig na ben zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een bepaalde reis organisatie.
vooral service en betrouwbaarheid zijn voor ons echt een must

Andre

André,

zelf zijn we 2 jaar terug in OZ geweest. O.a. 3 weken camper Cairns-Brisbane. Vliegticket en camper geboekt via ‘standaard’ reisbureau in NL.
Ons is de 2-p pop-top camper van Kea goed bevallen.
Het is een doordacht ingerichte kleine snelle ‘van’ waar je rechtop in kan staan als je het dak omhoog klapt. Dat lucht 's nachts ook lekker door. Is met canvas/muskietenhor afgesloten (no worries for the mozzies).
Klein campertje, zeer wendbaar in het ‘zeer drukke Australische stadsverkeer’ en trekt snel op. Vooraan staan bij stoplicht op de snelle baan is geen probleem. Ik zou het meteen weer doen.

Succes met de voorpret.

Hi Andre
Ik bedoel niet het jaar maar de maand wanneer je wilt gaan. Maakt nogal wat verschil. Wij hebben nu 5 lange reizen door Australia gemaakt, alles op eigen houtje en alleen de autohuur via Nederland. Wij vlogen met Malaysian Airlines en Singapore Airlines. Verleden jaar met de laatste en een 2 daagse stopover in Singapore, maar ja wij gingen veel langer. Een georganiseerde reis is helemaal niet nodig zeker niet als je buiten de schoolvakanties gaat. Een campervan is heel leuk en soms waren we wel een beetje jaloers. In elke plaats is wel een camping te vinden en heel veel langs de kust. Hij is alleen hoger dan een grote personenauto maar niet breder of langer (zijn er wel natuurlijk). “Onze” auto was dik 5 meter lang. Wij geven de voorkeur aan hotels en vrijwel altijd zonder reservering. Zeker met een campervan zou ik weinig organiseren. Als je ergens terecht komt waar je het mooi vindt kan je langer blijven zonder weer naar de volgende plaats te moeten. Wij hebben nog nooit een georganiseerde reis gemaakt, ook niet naar de USA, maar als ik zelf ergens reserveerde was de kamer gegarandeerd voor de nacht. Rare bepaling bij dat reisburo.
De vliegreis naar Australia via de site van Singapore Airlines, was Euro 300 (2 personen) minder duur dan bij het reisburo. Alle vluchten waren op tijd en wij hadden geen enkele klacht. Wij vlogen verleden jaar op Brisbane, reden via Darwin en Broome naar Perth. (vergeet deze reis in 4 weken, we legden 11.000 kms af). Houd altijd rekening met de afstanden. Sydney-Cairns is al 2500 kms enkele reis. In het algemeen, hoe eerder de vliegreis gereserveerd, hoe voordeliger.
Als je alles geregeld wilt hebben ga dan gewoon naar het reisbureau en haal de brochures. Wij hebben door de jaren heen goede ervaringen met Travel Trend.
Yeehaw

@Lennart1
tnx voor je reactie :thumbsup:
kan je mischien aangeven wel organisatie je dit geregeld heb ?
en had de camper ook een toilet of was het echt een mini.
een toilet is namelijk is wat mijn vriendin wil/moet hahaha:D (vrouwen he)

@YEEHAW
5X al man je bent al een ouwe rot een bekende in Australie.
Je heb me wel aan twijfelen gezet of dan toch mischien alleen de reis regelen
en een camper of auto (en 1ste nacht een overnachting als we aankomen)
en dan gewoon dan zien we het wel waar we heen gaan.
dat is wel een stukje vrijheid die toch wel erg mooi is.

het zal toch de kust worden :slight_smile: dat is wel zeker en met behulp van deze forum zijn we toch alwel aardig wat bekende geworden met de mogelijkheden tnx ieder !
en ik heb vandaag de eerste folders binnen gekregen die gaan we zo even bekijken :dope:

Alleen de vraag over wat moet ik verwachten aan kosten is nog wat on duidelijk
ik zie wel tarieven op internet maar of dit klopt meestal komt er dit bij dat bij eTC ETC ETC.
als ik van 4500,- uit ga voor 23 dagen voor reis en auto/camper of hotel.
zit ik dan redelijk goed ? (voor 2 personen)

Grt Andre

Hi Andre
Dat hangt natuurlijk helemaal af in wat voor auto/campervan, wat voor hotels etc. Dit hebben wij betaald:
Vlucht: Euro 2750,-- (2 personen)
Auto (grote): Euro 40,-- per dag all in. 23x40= Euro 920,–
Hotels: Wij hebben in nogal wat resorts gezeten maar het kan veel goedkoper.
Er zijn heel veel eenvoudiger hotels maar ze hebben allemaal airco en een koelkast op de kamer. Hangt ook sterk van de plaats af waar je gaat zitten.
Reken op AUD 100-120 (zeg maar Euro 65-80) buiten het seizoen. Tijdens de schoolvakanties en feestdagen kunnen de prijzen enorm stijgen.
Dus zeg maar Euro 900 voor de auto en Euro 1800,-- voor de hotels.
Per dag geven wij aan eten,drinken, benzine etc. zo’n Euro 100,-- uit maar dat kan wel goedkoper als je niet elke dag uit eten gaat. Vaak hebben de kamers een keukentje. Dat noemen ze self contained. En ook hebben hotels allemaal ergens een BBQ, die is in Aus tenslotte uitgevonden. Leg je vlees op de grille en je hebt zo contact met de “Aussies” Sommige restaurants hebben geen drankvergunning maar dan ga je BYO (Bring your own). Men rekent dan een zg cork fee van een paar dollar maar het is natuurlijk wel goedkoper als je je eigen drank meeneemt (eerste aankoop in Aus: Een koelbox). De slijter zit soms naast het restaurant en alle dranken zijn diepgekoeld waar dan nodig is.
Ga dan maar uit van Euro 75,-- dus pak weg Euro 1725 in 23 dagen. Grand total: 4500. Goed geschat!!! Reken in de praktijk maar op meer, kadootjes, souvenirs, toegangsprijzen voor attracties, guided tours, taxfree aankopen.
YH

G’day Andre!

Volgens mij had ik het via walkabout (http://www.walkabout.nl/), maar je kunt natuurlijk ook direct naar http://www.keacampers.com/.
En een ticket kan natuurlijk op tig manieren. Hoeft niet allemaal bij dezelfde club al kan dat makkelijker zijn.

Klein en handig campertje, genoeg ruimte voor 2 vonden wij.
Het campertje had geen toilet, wel een externe douche/keukenkraan aan slang. Maar of course is Australië bij uitstek een land voor bush-plassen! :biggrin:. En er zijn overal goede pulic toilets.

Prijzen weet ik niet meer, is natuurlijk een optelsommetje van info op diverse sites. Yeehaw zat denk ik een heel eind in de goede richting. Ligt er aan of je een big spender bent natuurlijk.

Mijn advies: regel een ticket, boek een camper en een of meer overnachtingen (via internet) voor als je aankomt, bedenk een globale route en de rest zie je daar wel.
Goede reis!

Ha, zeker als je de kustroute wil doen, gewoon alles zelf. Daar is alles ingesteld op toeristen/backpackers, dus georganiseerd is echt niet nodig. Wij gaan meestal met de auto, omdat je dan sneller bent (en de afstanden zijn echt ENORM) zodat je dan meer tijd op de plaats v bestemming bent. Wij hebben regelmatig mee gemaakt, dat wij al lunchten in de stad waar aan t eind vd middag de campers binnenreden, die vanuit dezelfde plek 's morgen vertrokken waren!
over reserveringen hoef je je ook niet druk te maken, zeker niet buiten t seizoen, keus genoeg, dus je kan heel makkelijk op de bonnefooi verder reizen en dan ter plaatse beslissen waar je wil slapen, heb je tenminste ook gezien waar je terecht komt!
Veel plezier met alle voorpret, kijk ook eens op australie.nl en abonneer je op de nieuwsbrief, dan blijf je op dehoogte!
Groetjes Sonja

hoi Sonja,

zo als ik het lees ben je regelmatig in australie geweest ?
als wij nu niets pre planned zou willen doen wat nu eigenlijk de keuze is :biggrin:
Hoe hebben jullie het gedaan ?
boeken bij een “reisorganisatie” de vlucht/overnachting hotel (voor als je aankomt) en een auto ?
Ik hoor graag hoe je dit gedaan heb en of je een voorkeur heb bij wie je dit regeld ?.

tnx voor de reactie :dag:

Andre

Hi Andre
Vlucht: Boeken wij via het internet. Goede ervaringen met Malaysian en Singapore airlines. (zo lang mogelijk voor vertrek)
Auto: Huren wij via het reisbureau. Goede ervaringen met Travel Trend.
Eerste nacht: Boeken wij via het internet. Het is vaak voordeliger om de auto op te halen bij een stadslocatie ipv van de luchthaven. Dus wij zorgen ervoor dat het hotel vlak bij de ophaallocatie ligt en laten ons met een taxi van de luchthaven naar het hotel brengen. Geen enkel probleem. Wij zijn ook wel eens 's morgens vroeg aangekomen. Dan vonden wij het verstandiger om niet diezelfde dag nog ver te gaan rijden.
YH

Hoi, wij hebben alleen ticket geboekt via Thomas Cook, die regelen dan ook ons visum, maar dat hebben jullie niet nodig omdat je niet zolang daar blijft. Verder doen we alles ter plekke, wat wel slim is om te kijken in welke maand je wil gaan, omdat het klimaat zo kan wisselen per gebied in australie, dus als je weet wanneer in 2008 je gaat, kijk dan goed in de lonley planet of andere reisgids naar welk gebied je het beste kan gaan. Succes, Sonja

Je hebt** altijd **een visum nodig, maakt niet uit hoe lang men gaat naar Australie. zie hieronder (bron: australie.nl)
Australie kom je niet zomaar in. Je hebt sowieso een paspoort nodig dat tot minimaal zes maanden na vertrek geldig is en een visum. Er zijn verschillende soorten visa. Welke jij nodig hebt, hangt af van de reden en duur van jouw verblijf in Australie. Hier vind je de meest voorkomende visa en hoe en waar je deze kunt krijgen…

Let op: de Australische ambassade handelt geen visa meer af. De meest voorkomende visa, zoals een toeristenvisum en de Working Holiday Maker, kun je gemakkelijk regelen via de website van de Australische overheid. Je hebt hiervoor wel een creditcard nodig. Andere visa worden voortaan afgehandeld door de Australische ambassade in Berlijn. Een reisburo verzorgt ook voor visa’s als men daar bijvoorbeeld de tickets besteld, vliegwinkel.nl kan goedkoop zijn daar kan je kiezen uit verschillende maatschappijen zoals ook Singapore Airlines etc. maar even surfen naar een vliegmaatschappij op internet kan men ook enige euro’s besparen.

En kijk op een van de vele Down Under Verzamelgidsen voor alle links Australie:

Verder alle staten van Australie op Verzamelgidsen.
http://australie.linknet.be (NIEUW)

groeten, Kees

Hallo Andre en anderen,

Zojuist uit Oz terug en alle posts gelezen. Er staan al veel suggesties in voor de reis. Wij hebben de tickets (Cathay Pacific) via een reisbureau (Wereldcontact) geboekt tesamen met een individuele autoreis, dwz de overnachtingsplaatsen zijn vastgelegd en de reisroute er naar toe bepaal je zelf. Zij hebben tevens het visum verzorgd. Na deze autoreis zijn we nog een tijdje gebleven en voor die tijd hebben we een auto via internet geregeld zonder problemen, zo ook in 2004. De suggestie van Lennart1 om 1 of meerdere overnachtingen na aankomst in een hotel te verblijven is juist even als de stadslocatie van Yeehaw en trek daarna je eigen reisplan met een camper.
Ik neem aan dat je volgend jaar in onze zomer gaat. Houd er dan ook rekening mee dat het daar dan winter is maar met goede tot aangename temperaturen uiteraard afhankelijk van de plaats. Kijk op het weerbureau van Oz: http://www.bom.gov.au/. Je kan hier ook de temperaturen van voorgaande jaren vinden. Voor Sydney zie http://www.bom.gov.au/climate/dwo/IDCJDW2124.latest.shtml
Je kan er dan de route er enigszins mee bepalen. Noord-Zuid of omgekeerd afhankelijk van de periode/maand dat je gaat. Op weg naar Cooktown spraken wij een Ozzie van Ned oorsprong bij het Palmer River Roadhouse die had het “freezing cold” bij 24 graden want de koude lucht van Antartica kwam aan de oostkust tot boven in Australie.