Beste route door Australie?

Hoi Allemaal!!

Ik ben van plan om voor 6 tot 12 maanden naar Australië te gaan om te backpacken/werken! Wat is de beste/mooiste route die je kunt maken door Australië als je een half jaar hebt om te reizen? En kan je dan het beste een auto/camper huren of met het ov gaan??

Iemand hier ervaring mee? Ik hoor graag tips, ideeën en ervaringen!!
:zon02:

Ik stem voor camper:zon02: hihi.

Het voordeel van een camper is dat je zelf kunt bepalen waar je stopt en wanneer je stopt en je geen hostel of motel hoeft te boeken.
Ik ben helaas maar 4 maanden in australie geweest en heb alleen de route perth - broome gedaan maar dat was fantastisch. Minder toeristisch dan de oostkust en meer natuur.

Bedankt voor je tip!!
Een camper lijkt me ook helemaal geweldig! Heerlijke vrijheid :slight_smile:
Ben alleen bang dat het dan weer direct een stuk duurder wordt?
En zou je die dan het beste van te voren kunnen reserveren of daar ter plekke op zoek gaan?

op zich kan je een camper ook gewoon vanuit nederland kunnen regelen. Volgens mij scheelt het niet heel veel in vergelijking met de bus. Vooral als je grote afstanden aflegt. Het voordeel van een camper vond ik altijd dat je nog al eens van de toeristische dingen kan afwijken. Je komt van die lieve plaatsjes tegen in australie:zon02:

Wij hebben het toen gedaan bij Apollo. Check:http://www.apollocamper.com/

Ze waren een van de goedkoopste maar wel goede campers en goede service. Je hebt ook wicked campers die zijn eigenlijk het goedkoopst maar heb daar alleen slechte verhalen over gehoord. Veel pech onderweg zeg maar.
Je moet gewoon even rondkijken want soms hebben sommige aanbiedingen.

Als je gaat backpacken is een auto of camper huren nogal duur.

Je kunt ook proberen om een lift te krijgen van andere backpackers die een auto hebben gekocht. In vrijwel ieder hostel hangen briefjes waar een lift word aangeboden. En als je precies weet waar je heen wilt kun je natuurlijk ook zelf briefjes ophangen. Kun je niets vinden of moet je perse op een bepaalde datum ergens zijn dan kun je altijd nog de bus nemen.

Ik ging ook backpacken en ontmoette inderdaad een meisje in het hostel en samen besloten wij om een camper te huren. Je kan er inderdaad ook voor kiezen om een auto te kopen, maar dat is natuurlijk je eigen keuze.

Bus en camper verschilt niet zo veel van elkaar qua prijs. Ik heb het toen ter plekke nog vergeleken. Het voordeel van een camper is wel, dat je al een slaapplek hebt.

Ik weet niet of je met iemand gaat? Of dat je alleen gaat? maar je ontmoet in ieder geval altijd genoeg mensen onderweg waar je mee kunt gaan reizen

Bedankt voor jullie tips!!
Het lijkt mij wel heel leuk om met een camper te gaan!!
Ik ga misschien met een vriendin, maat dat is nog niet helemaal rond en
Anders denk ik alleen! Zijn jullie ook alleen vertrokken??
En wat zijn absolute aanraders??

Hoi Marlou,

Je zal bij het bepalen van je route ook rekening moeten houden met de seizoenen (bijv. regenseizoen). Hier is vast voldoende info op internet over te vinden! Ik heb ook de neiging om te veel te willen regelen hier in NL, maar vaak kan ter plaatse ontzettend veel en lopen dingen anders dan gepland, zeker wanneer je 6 tot 12 maanden de tijd hebt!

Gr. Anita

Hoi Anita, bedankt voor je reactie!! Ik wil ook niet alles van te voren plannen! Maar ik vind het wel leuk om van andere te horen wat hun een echte aanrader vinden! Daarom zijn tips altijd welkom!! Maar ik ben het er mee eens dat je plannen ter plekke altijd wijzigen! Ben vaker gaan backpacken een een vaste planning heeft totaal geen zin haha! Maar het is fijn om te weten wat je absoluut niet mag overslaan :wink:

Ik zelf ga op 5 oktober en kom op 27 februari weer terug. Bijna 5 maanden dus. Ben dan 29 jaar. Heb ook afweging gemaakt, hoef niet te werken, wel relaxed. Ik start in Darwin, reis via de westkust naar perth. Dan met binnenlandse vlucht naar Alice springs, daar een rondje en dan naar adelaide en Melbourne. Dan naar nieuw Zeeland en weer terug naar Melbourne. Vervolgens via Sydney naar brisbane. Dat is mijn eindpunt. Voor meer info stuur ff een privé berichtje!

Anita, ik ben jaloers op je! Geniet ervan! Ik ben ook pas op me 27e gaan reizen in australie. Westkust is echt fantastisch!

Check anders me blog even: http://wreizigerjessica.blogspot.com/

Ik heb eigenlijk vooral de westkust gedaan. Wat ik veel hoorde is dat er aan de westkust wat oudere backpackers hebt. Van een jaar of 25 a 30. Terwijl er juist aan de oostkust veel 18 jarige rondlopen. Westkust is vooral veel natuur.
Ik vond Perth erg leuk! maar er is zoveel te zien :cheer: Ik heb de route broome - perth gedaan en als je nog werk zoekt. In margaret river kan je goed werken. Is een fantastisch plaatstje waar ik 2 maanden heb vertoefd. Als je vragen hebt, hoor ik het wel…

Hoi Jessica,
Heb net je australie verslagen gelezen, erg leuk! Om de feestvierende jongeren te vermijden heb ik besloten om naar NZ te gaan en mijn reis in brisbane te eindigen. Alhoewel het ook natuurlijk maar is wat je zelf opzoekt. Denk dat ik na het moois aan de westkust wel verwend zal zijn! Als ik nog vragen heb, zal ik je een berichtje sturen.
Gr. Anita

Hoi Jessica,

Heb net je weblog gelezen! Ziet er echt allemaal geweldig uit!!
Bij mij begint het echt behoorlijk te kriebelen! Ik kan helaas pas in November vertrekken! Het liefste wil ik allebei de kanten van Australië zien! Zowel oost als west en het midden (Alice Springs) Ook meepakken! En tussendoor werken, dus denk dat het wel een jaar gaat worden :cheer:
En ben toch wel heel enthousiast over het camper idee!! :zon02::AUSTRALIA

Hoi marlou,
Jammer dat je niet in oktober kunt gaan, hadden we samen die camper kunnen huren! Je kunt mijn reis wel volgen op www.anitamandic.waarbenjij.nu. Stuur me even een privé berichtje, dan stuur ik je mijn mailadres. Wie weet kunnen we nog ergens iets samen ondernemen.
Gr. Anita

Ik weet niet of ik een camper zou huren als ik in m’n eentje was. Ik kan me voorstellen dat het best wel eens eng kan zijn alleen in een camper in de rimboe.
Als je een vaste reismaat hebt dan zou ik overwegen om een camperbusje te kopen. Dit is op termijn meestal goedkoper dan huren.
Ik zou in de tijd die je hebt gerust heel australie durven omcirkelen.
Wij hebben in 3 maanden australie rondgereden en dat was wel iets teveel rijden maar heb je meer als maanden dan is dit goed te doen. Je moet dan natuurlijk niet in elk surfplaatsje 2 weken blijven hangen.

Dat ga ik zeker doen Anita!! Misschien kunnen we inderdaad tegen die tijd een keer ergens meeten in Australie! :smiley: Ik heb je een prive bericht gestuurd!

Ik zou ook geen camper huren als ik alleen ben! Ik krijg morgen te horen of een vriendin mee gaat ofniet!! Dus thumbs up!:thumbsup:
Anders wil ik wel op zoek naar een andere reis buddy :wink:

Nou geniet er in ieder geval van en als je vriendin niet mee gaat zal je in ieder geval genoeg andere mensen ontmoeten.:cheer:

Alleen reizen met een camper is inderdaad erg duur. Ik vond een camper sowieso vrij prijzig. Mocht je kampeerervaring hebben en dit leuk vinden dan zou je ook kunnen overwegen om een kleine, zuinige auto te nemen en dan een tent mee. Ik vond dat veel geld schelen in benzinekosten (en ook in huur/koop overigens). De tent hadden wij even snel opgezet als het gereedmakenmaken van het camperbusje (ligt natuurlijk wel aan het soort busje/camper).
Ik moet wel zeggen dat mijn reizen met de bus steeds goedkoper waren dan mijn laatste reis met een camper en een auto. Grote voordeel van een auto/camper: je kunt gaan en staan waar en wanneer je wilt. Als je het geld hebt, zou ik zeker proberen met een auto te gaan.

Als je zes tot twaalf maanden de tijd hebt, kun je inderdaad aardig wat zien. Vooral als je flink gespaard hebt (hier in Nederland is het toch makkelijker werk vinden dan daar, dus ik zou flink vooruit werken hier en daar lekker uitgeven) en dus veel tijd hebt om rond te trekken.
Oostkust is inderdaad wat drukker (veel jongeren), maar is ook wel mooi. Je kunt de drukte wel wat ontlopen door naar kleinere campings te gaan en een beetje van de gebaande paden te gaan (dat kan met een auto/camper wel weer makkelijker dan met de bus). De westkust is inderdaad rustiger en is ontzettend mooi. De afstanden zijn wel behoorlijk.

Hai medereizigers!
Sorry Marlou, geen tip voor jou en je droomreis maar een vraag…
Ga van 24-10 tot 6 januari naar de oostkust en ga reizen van Cairns naar Sydney. Zal gezien mijn jeugdige leeftijd (39 :P) toch geen verkeerde keuze zijn m.b.t. feestende jongeren??? Wat ik hier lees… Houd ook wel van een feestje maar daarvoor ga ik natuurlijk niet naar Aussie en feesten als een 18 jarige haha nou nee. Mag toch hopen dat er ook wel “oude” backpackers aan de oostkust rondlopen?? Of rondrijden in een camper :)…

Hoi!
Was ook mijn ‘angst’, maar het is denk ik net wat je opzoekt. Heb die vraag ook ergens gesteld. In bepaalde hostels zal dat sfeertje meer hangen dan in andere hostels. Daarnaast is het volgens mij ook een periode dat de Australiërs zelf op vakantie gaan, dus het zal wel meevallen denk ik. Veel plezier! Ik ben pas half januari in Melbourne en reis dan door tot brisbane, dus we kunnen geen stukje samenreizen!