4/5 Weken australie , tips voor route en trekpleisters

Hallo ,

Mijn vriendin en ik zijn van plan deze zomer naar Australie te reizen.
Iets wat al vrij lang op onze ‘‘to do’’ list staat. Het lijkt ons zo ontzetten gaaf en mooi land om door heen te reizen.

Echter hebben we geen maanden zoals sommige anderen dat wel hebben.
Vanwege mijn werk zal het rond de 4 a 5 weken zijn.

We willen dan rond de 3de of 4de week van Juli , zeg 20 Juli vertrekken en dan tussen de 17de en 24ste Augustus terug komen.

Onze vraag aan jullie is , wat zijn jullie tips om te gaan reizen en welke dingen te gaan bezichtigen.
We hadden in ons hoofd om de oostkust te doen van Cairns naar Sydney/melbourne of andersom.

Hebben jullie anderen ideeen, horen wij dat ook graag.

:hihi:

Als je denkt aan Australië dan denken wij sowieso aan Uluṟu - Wikipedia

Ik zou zeggen ga in 2 weken tijd van Darwin naar Alice Springs (Uluru) per 4WD, vlieg daar vanuit naar Cairns, en rij daar per gewone personenauto in 3 weken naar Sydney…

Allereerst bedankt voor het reageren!
We zijn er nog niet helemaal uit wat we precies willen zien, maar we neigen meer naar de oostkust dan de westkust al lijkt me Alice Springs zeker mooi.
Om te reizen met de auto , ga ik er vanuit dat de overnachtingen in hostels of campings plaats vinden.
Is dan een camper niet leuker en financieel gezien niet goedkoper?
We willen niet hele dagen op de weg zitten , maar toch ook veel zien.

Is het mogelijk en realistisch om bijvoorbeeld de Great ocean Road toe te voegen in het schema?
Dit wordt onze 1ste keer dat we australie willen gaan bezoeken , dus alle tips zijn dan ook van harte welkom!

Tenzij je bereid bent warme kleren mee te nemen en een poosje met een gemiddelde maximum temperatuur van 13, 14 graden te reizen, zou ik wegblijven van de Great Ocean Road en zelfs van Sydney. Zoals hierboven al is gezegd, het is de ideale tijd voor, heel grofweg gezegd, Darwin - Brisbane. En camperen geeft je in elk geval meer vrijheid.
Ziehier het weer voor Warrnambool (Great Ocean Road) Warrnambool - climate, averages and extreme weather records
En Sydney: Sydney - climate, averages and extreme weather records

Laat het nog maar eens horen als je wat verder bent.
Succes,
Willem

Hallo Willem

Super dat je op mijn vraag respons geeft.
Daar kunnen wij natuurlijk erg ons voordeel mee doen.
Qua weer maakt het ons niet heel veel uit, moet natuurlijk niet regenen maar wat frisser vinden we niet heel erg.
Want we willen is gewoon veel mooie en leuke dingen zien en natuurlijk ook doen.
In die paar weken kunnen we wel veel dingen doen al moet het niet zo zijn dat we krap zitten qua tijd. We zijn tenslotte op vakantie.
Het liefste willen we ‘‘ruim’’ de tijd hebben om dingen te bezichtigen .
We hebben voor ons zelf nog niet helemaal uit gepluisd wat wij bovenaan ons lijstje willen hebben ,maar als ik voor mijzelf spreek lijkt mij de regenwouden bij Cairns, Great barrier Reef en de mooie stranden aan de oostkust zeker de moeite waard. Maar ook sydney lijkt mij een prachtige stad om te bezichtigen.

Qua reizen is het dan beter om van Noord naar zuid te reizen of andersom als je uit gaat van de maanden Juli/Augustus.

Groeten,

Hallo Remmert (Remco?)

In elk geval reizen van noord naar zuid. Dan ben je wat later in de koelere streken die dan weer gaan opwarmen. (Juli is gemideddeld de koudste maand in Sydney) En je rijdt met de zon in je rug in plaats van tegen de zon in te kijken. En als je echt een beetje de tijd wilt nemen, zit Cairns tot Great Ocean Road er niet echt in. Cairns en omstreken (Daintree, Port Douglas) naar Brisbane is 2 à 3 weken, Brisbane - Sydney anderhalve week, met stranden en wat nationale parken. Dan Sydney 2 à 3 dagen, Blue Mountains 2 dagen. Als je alles wat strakker plant kom je tot Melbourne, maar met moeite. Dus gewoon een leuke reis maken, weer sparen en over een paar jaar de zuidkust doen.

Succes
Willem

Hallo Willem

Ja inderdaad Remco haha, ik wil me profielnaam wel veranderen maar heb geen idee hoe?

Qua schema wat jij nu op noemt klinkt goed, inderdaad lekker de tijd om dingen te zien is prettiger dan gehaast reizen.
Dan maar een andere keer melbourne doen en zuidelijker rond great ocean road.
Het lijkt ons wel leuk om met een camper te reizen , wat zijn hier de voor en nadelen van?

Misschien kan je met zo’n camper niet op alle wegen rijden .
Heb je tips wat betreft organisaties of iets waar je deze dingen kan boeken /huren. Je hebt er waarschijnlijk zoveel , maar wil daarin wel een goede keuze maken.

Laat zeggen met een camper van Cairns naar Sydney is dus prima in 4 weken te doen, nu voor ons nog even uitzoeken wat we willen zien,bezoeken , doen enzovoort.
Ik begrijp dat in Australie de kosten wel boven gemiddelde liggen, maar aan wat voor budget zou ik moeten denken p.p.?
Als je dus met camper wil reizen en ook wat wil ondernemen.

Dank voor elk reactie, daar help je ons ieder geval verder mee!

Hallo Remco,

als je zoals wij bijna zes jaar hebt ‘gecamperd’ in Australië, kun je niet verwachten dat ik met nadelen kom. Het kan qua overnachtingen in elk geval heel goedkoop zijn. Ziehier een mailtje van 15 februari van iemand die ik in de voorbereidingen ook wat suggesties heb gegeven. Eén daarvan was het advies om de Wiki Camps Australia app te downloaden en anders het boek Camps Australia Wide aan te schaffen. Zij heeft de app gebruikt en ziehier:

*Hoi Willem,

Ik wil je nog een keertje bedanken voor de tips! Vooral de wikicamps app was fantastisch! Die hebben we elke dag gebruikt! (We hebben hierdoor elke nacht gratis gekampeerd! :slight_smile: )
Australie is een geweldig land! En het smaakt naar meer. We komen hier zeker terug!

Groeten
Irene *

Qua budget kan ik je niet verder helpen. Wij waren er voor het laatst in 2011 en sindsdien is alles wel een stuk duurder geworden, heb ik begrepen. Je zou in het forum een aparte vraag kunnen aanmaken ‘Budget voor Australië’ of ‘Hoe duur is Australië’, bijvoorbeeld. Dan heb je kans dat mensen reageren die recente ervaringen hebben.
Ik kan je overigens routes met bezienswaardigheden en andere tips (o.a. over camperen en camperhuur) mailen, dat zijn Word bestanden. Als je die wilt hebben, moet je me via een privé bericht even een mailadres sturen.

Overigens kun je voor de periode die jullie gaan en het deel van Australië dat jullie doen, met de camper op voldoende wegen rijden. Waar je met de camper niet kunt/mag komen, heb je een echte 4wd nodig en die is een flink stuk duurder dan een 2wd huurauto.

Tot zo ver voor nu,
Plezier bij het plannen, en wacht niet te lang met het boeken van je ticket, ze worden meestal duurder naarmate de dag van vertrek nadert.
Willem

1 like

Hallo Willem,

Ik, Amber 21 jaar, ben me ook aan het orienteren op een reis naar Australie. Dit zal nog niet binnen twee
jaar plaatsvinden maar ik wil goed voorbereid op weg gaan :wink:
Nu las ik dat je wat routes/tips en tricks op papier hebt staan, zou ik die van je kunnen krijgen?
Alle tips zijn welkom :slight_smile:

Alvast bedankt, Amber

@willem

Bedankt zover voor alle informatie die je me tot nu toe hebt gegeven.
Heb zojuist mn email adres in een prive bericht naar je gestuurd, en zie de informatie graag tegemoet.

Momenteel zijn we nog niet op het punt dat we hebben besloten dat we zeker gaan ivm sommige situaties.
Als dat zover is willen we zeker de stap zetten, en hebben we ieder geval al wat nodige informatie verzameld.

Mvg,
Remco

Beste Remco,

Je zult geen spijt krijgen van een vakantie naar Australie. Bedenk wel dat 4/5 weken een relatief korte periode kan zijn.
Ik ben zelf 21, en ben nu 2x naar het land geweest. Op een working holiday visum heb ik 6 maanden stage en 3 maanden rondgezworven.
Het is zeker een aanrader!
Ik kan je aanraden om naar Cairns (en het noorden boven Cairns) Je weet zelf vast wel wat er te doen is in Cairns zoals de Reefs die er zijn.

Vanuit Cairns is het makkelijk rijden naar Brisbane of Alice Springs. Een kwestie van 1 afslag naar rechts (het binnenland in) en je rijdt via Coober Pedy naar Alice.

Maak je geen zorgen over de overnachtingen. Mocht je een camper hebben kun je in de outback gewoon langs de weg slapen. Dit heet wild-camping. De ultieme backpack feeling! maak een kampvuurtje en een flesje wijn erbij en je hebt de perfecte avond.

Op de weg naar Brisbane is wild camping wat tricky omdat daar wel regionale politie rond rijdt. Dan is een camping het beste tegen een kleine betaling.

Vanuit Alice kun je naar Darwin rijden en Kakadu Park zien, of je rijdt naar het zuiden naar Adelaide en vervolgens naar Melbourne over de great ocean road. Ook daar kun je gewoon stiekem wild camping doen in de bossen of parkeerplaatsen. Wat ik wel deed om geld te besparen.

Als auto kun je het beste een SpaceShip of Jucy Rental car huren. Mocht je Kakadu willen zien is een 4WD EEN MUST HAVE.
5 weken moet genoeg zijn. Natuurlijk moet je een keuze maken tussen de routes die jij wilt maken…

Je kan me vragen stellen over gebieden in de east-coast, midden, en vooral Cairns (omdat ik in Cairns tours en excursies heb moeten verkopen).
via huntermlj@gmail.com

Succes alvast! en ben benieuwd naar je keuze en planning.

Max

Ik zou in elk geval niet vanuit Cairns via Coober Pedy naar Alice Springs rijden. Dat is wel hééél ver om, minstens 1400 kilometer!

Excuus Willem! Groot gelijk. Ik bedoelde Mount Isa. Via Cairns naar Mount Isa en dan Alice is te doen.

Bedankt heren, we gaan eerst even kijken hoeveel tijd precies hebben om dan onze route te bepalen .

Hoi Remco,

Ik zou je aanraden om ook eens te kijken naar West Australie. Veel informatie kan je vinden op http://www.westernaustralia.com/au/Pages/Welcome_to_Western_Australia.aspx

Ik ben echter niet geheel onbevooroordeeld aangezien ik zelf een kleien 4WD Camper verhuur bedrijfje run. ( http://www.waexperts.nl/ )

However, in 5 weken is een rondje Perth - Uluru - Kakadu&Darwin - Perth best te doen en zeker de moeite waard!

Als je een beetje avontuurlijk bent (en wellicht met een paar anderen afspreekt) is de Gunbarrel Highway een waar avontuur! ( http://en.wikipedia.org/wiki/Gunbarrel_Highway )

In plaats van het bekende Great Barrier reef kan je dan Coral Bay aan doen aan de west kust ( http://www.australia.com/en/places/ningaloo.html )

Als je daar bent mag natuurlijk Karijini niet in je reis ontbreken ( http://www.karijini.com/ )

Zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan :slight_smile:

Groetjes,

Iwan.

Dat WA aandacht verdient, de moeite waard is klopt helemaal. Voor ons is het de mooiste staat van heel Australië. We hebben er tijdens onze reis zo ongeveer een jaar rondgezworven. Maar om mensen in vijf weken tijd het ‘rondje’ te laten doen wat WA Experts aanbeveelt, is absoluut gekkenwerk. En dat het kan, dat zal best kunnen. Een Australiër zou zeggen, 'They’ve seen a lot of bitumen (en gravel in dit geval). Het is in elk geval dik 9000 kilometer met een paar kleine side trips erbij.

Wat me ook al niet helemaal op mijn gemakt stelt is dat er op de pagina ‘Onze campers’ onder het kopje ‘Impressie van West-Australië’ foto’s staan die niet in WA zijn genomen.

En iemand met een Troopy (een fantastische alleskunner in de juiste handen) naar Coral Bay (zo ongeveer de drukste plaats aan dat deel van de westkust te sturen is ook geen goed idee, dan komt Cape Range meer in aanmerking,
En je hebt kennelijk over het hoofd gezien dat Remco eerder mailde: *Het liefste willen we ‘‘ruim’’ de tijd hebben om dingen te bezichtigen *.

Hoi Willem,

Je hebt helemaal gelijk, er staan twee foto’s tussen die in de NT gemaakt zijn, the Olga’s en de Daly Waters pub. (overigens heb ik deze foto’s zelf gemaakt)

En je hebt ook gelijk wat betreft veel kilometers. Ik vind echter dat je Coral Bay te kort doet, het is een enorm leuk dorpje wat leeft van het koraal rif. Er zijn mogelijkheden voor glass-bottum boat tours, snorkel tours, charter fishing etc. (en je kan ook gewoon vanaf het strand de zee in stappen met je snorkel want het rif begint ongeveer op het strand.)

Ik had inderdaad over het hoofd gezien dat hij ‘ruim’ de tijd wilde hebben. Sorry.

Overigens zijn er veel meer bijzondere plekjes in WA, ik gaf slechts een paar voorbeelden.

Groetjes,

Iwan.

Hallo Iwan,

bedankt voor je reactie. Aan mooie plekken in WA geen gebrek. En de ideale staat om wild te camperen. Ken je Grimwade, via Donnybrook en Kirrup. We kwamen er voor een nacht en bleven twee weken. En 7 Mile Beach, noord van Dongara?En ja, Coral Bay is leuk toeristisch en een uitwijkplaats voor gepensioneerden uit Perth die voor de wintermanden met hun caravan ‘up North’ gaan. Vrienden van ons uit Mandurah en Joondalup doen het ieder jaar. Staan er met de hele vaste groep.
Zelf hebben we betere herinneringen aan Cape Range, 's avonds vissen totdat de vriezer en de koelkast vol zaten, Yardie Creek en de gorges. En natuurlijk ook daar snorkelen vanaf het strand van Turquoise Bay. Met de Troopy kun je mooi vanbuit het zuiden via Yardie Creek crossing gaan.
Wij hebben de laatste trip gemaakt in een OKA, gebouwd in Bibra Lake. Onvergetelijke trip in zo’n monster van een 4wd.
Groet,
Willem

Hoi Willem,

Ik ken het gebied maar niet de specifieke plek. Ik zoek meestal iets op in de buurt van zout water (dat vind ik nou eenmaak lekkerder om in te zwemmen).

Ken je het gebied rond Pemberton? In de bossen daar zijn nog erg mooie plekjes te vinden om een paar nachten door te brengen!

Verder is het gebied rond Walpole en verder naar het oosten rond Albany erg mooi. Kamperen bijna op het strand van Shelly Beach in West Cape Howe National Park!

Vissen doe ik het liefst vanaf Quobba (Red Bluff) of Gnaraloo Station, maar inderdaad ook bij Exmouth (cape Range) en Coral Bay zijn een aantal goede vis stekken te vinden. Overigens hebben we een jaar of twee terug hele mooie wandelingen gemaakt door het Cape Range National Park! Erg indrukwekkend zijn ook de termieten heuvels in dat gebied (voor de mensen die interesse hebben, google eens op ‘termite mounds Exmouth’)

Heb jij de Gunbarrel Highway al gedaan?

Groet,

Iwan.

Helaas vorig jaar niet aan toegekomen, hopelijk gaat het me dit jaar wel lukken.
Dan zijn alle (nieuwe) tips natuurlijk weer van harte welkom. Het zal rond de 5 a 6 weken zijn als het dit jaar gaat lukken.
Wellicht is er dan iets meer ruimte voor het bezoeken van meerdere streken of steden. Het zal wel Juli/augustus worden, weet dat dit niet de beste maanden zijn voor het zuiden en zuidoosten maar zie geen andere mogelijkheid dan deze maanden. Had het idee om dan vanaf Cairns naar beneden te reizen met eigen vervoer, eventueel tot en met Sydney om vanuit daar weer terug te vliegen. Ik ga er maar eens over nadenken.