Wij willen van 26 Oktober 2015 t/m 2 Januari 2016 met een camper door Australie reizen.
Het eindpunt zal Sydney zijn waar we Oud en Nieuw willen vieren en vervolgens door te reizen naar Nieuw-Zeeland voor een maand.
We willen globaal de route Darwin-Alice Springs-Cairns-Brisbane-Tasmanie-Melbourne-Adelaide-Sydney gaan doen.
heeft iemand nog tips/suggesties voor onderweg ?
Je wilt nogal veel in twee maanden. Australie is een ontzettend groot land. Heb je al ideeen hoe je dit wilt gaan bereizen?
Voor Darwin e.o zou ik zeker een dag of vijf a tien nemen (litchfield, kakadu, katherine).
Voor alice-uluru een dag of drie tot vijf
Voor het stuk cairns-brisbane minimaal een week of drie.
Tasmanie minimaal een week of twee, drie
En dan rondom Melbourne (waarom helemaal naar adelaide?) een dag of vier, vijf voor de great ocean road, grampians en terug.
Maar dan heb ik het dus nog niet over de afstanden daartussen. Gaan jullie vliegen, wil je alles rijden (lijkt mi vrijwel onmogelijk, tenzij je australie alleen vanachter je voorruit wilt zien).
In elk geval verstandig om in darwin te beginnne. Het regenseizoen bouwt dan al aardig op dus hou serieus rekeningmet heel warm en vochtig weer. En boek alvast iets in sydney, want je bentniet de enige die hier oud en nieuw wil vieren. Hou ook rekening met torenhoge prijzen en plekken waar je minimaal een week moet boeken.
Laat je eenbeetje weten wat jevan plan bent dan kunnen wii je hier verder helpen
Goedemorgen Francine,
bedankt voor de reactie !
We willen wellicht wel veel idd. vandaar dat ik deze vraag gesteld heb om eens wat ideetjes te kunnen opdoen voor de tijd die we hebben.
We hadden de te rijden afstand ingeschat op zo’n 14000 km met de camper.
Verdeeld over +/- 64 dagen is dat wel veel idd.
Wellicht dat het verstandiger is om het stuk rondom Darwin met een tour te doen en dan door te vliegen naar Alice Springs en vandaar uit een tour te maken naar Ayers Rock en King’s Canyon.
En wellicht dan pas een camper te huren vanuit Cairns voor de rest van de trip.
Is het stuk Melbourne Adelaide niet zo interessant dan ?
Voor de rest zijn alle tips meer dan welkom, we hebben nog ruim 1,5 jaar om voor te bereiden en dat is al erg leuk !!
Wil je per sé naar alice? Want dat is ver, duur, veel gereis…
Zonder binnenlandse vluchten kom je er inderdaad niet echt. Huur voor darwin en omgeving inderdaad voor een dag of tien een camper en dan in cairns weer. Dat lijkt mij wel verstandig.
Ik vind het stuk na de Great Ocean Road tot aan Adelaide inderdaad minder interessant. Als je volop de tijd hebt, zou je kangaroo island nog mee kunnen pakken, maar of je echt veel tijd overhoudt?
En dan heb je natuurlijk nog volop keuzemomenten aan de oostkust. Tot aan Sydney is het vrij standaard langs de kust, hoewel uitstapjes naar het binnenland best de moeite waard kunnen zijn (Carnarvon np, Eungella, Undara). Na Sydney zijn er echt keuzes: langs de oostkust verder, door de Alpen of de outbackroute via Broken Hill.
Heb je al eens geprobeerd een week/dagplanning te maken? Misschien kom je er dan achter dat je dingen moet laten vallen. Reizen jullie veel? Is het denkbaar dat je over één, twee, drie jaar nog eens zo’n verre reis kunt maken? Als het antwoord ‘ja’ is, durf ik wel een heel schokkend advies te geven: vergeet het noorden. Je zit er grotendeels in het verkeerde seizoen. En door alle grote afstanden en verplaatsingen maak je het extra duur. Verder heb ik genoeg ideeën maar Francine is al goed bezig, die ga ik niet dwarszitten
We zouden wel per se naar Alice willen. Hebben al vluchten Darwin-Alice gezien in die periode voor 150 euro pp.
Het is wel duur maar ws. de moeite waard !!
We gaan het allemaal uitwerken de komende tijd en dan kom ik ook met een weekplanning.
tot zover al ontzettend bedankt voor de tips.
Hoe is het om te reizen door Tasmanie eigenlijk ? ( kun je daar met een camper terecht of beter een auto huren en langs hotel/appartementen ? )
Beste Willem,
Wij reizen idd. veel en we genieten overal weer van de nieuwe indrukken !
Het wordt voor ons een speciale reis omdat we voor onze 40e en 50e verjaardag een wereldreis willen maken. ( dit valt in deze periode ! )
Wat betreft het noorden is het inderdaad tegen het Wet-season aan ! maar ja de klimaten veranderen zo enorm, daar kun je niet zo gek veel van zeggen tegenwoordig ?!
Alle ideeën zijn welkom dus brandt maar los zou ik zeggen !
Vriendelijke groet,
Chris en Desiree
Hallo Chris en Desirée,
Nou, ik neem aan dat Francine meekijkt en wellicht weer wat kan aanvullen op mijn reactie
Ik heb het volgende bedacht als grove planning
10 dagen Darwin-Kakadu-Katherine-Litchfield
4 dagen Alice Springs- Uluru-Olga’s-Kings Canyon. Deze trips worden vast vanuit Alice Springs wel aangeboden
21 dagen Cairns-Brisbane
14 dagen Tasmanië
7 dagen Melbourne-Great Ocean Road-Grampians-Melbourne
7 dagen Melbourne-Sydney, deels kust, deels Snowy Mountains-Blue Mountains-Sydney
Zo zit je al op 63 dagen, punt is hoe de verplaatsingen vallen
Tasmanië is een prima camperstaat, net als heel Australië een prima camperland is.
Wat zou kunnen is camperen het rondje Darwin
Camperen Cairns - Brisbane
Camperen Tasmanië
Camperen Melbourne Sydney inclusief het rondje naar het westen.
Enkele dagen speling zou je kunnen vinden op het traject Cairns - Brisbane en wellicht een dagje Tasmanië en de 14 dagen Melbourne - Grampians - Sydney. Tenzij je alles op de Japanse toer doet, als je begrijpt wat ik bedoel, rijden, foto maken, rijden. Of zoals de Duitsers die wij tijdens een zonsondergang bij Uluru ontmoetten die Australië deden in 8 dagen. Echt waar, 's nachts vliegen, overdag de meest luxe slaapbus die je je kunt voorstellen. En ach, zeiden ze, wat is er tussen de attracties in nou te zien.
Tot zo ver voor nu,
Sterkte met plannen ne zult hebben gezien dat de luchtvaartmaatschappijen voor de binnenlandse vluchten allerhande ‘saver’ tarieven hebben als je er vroeg bij bent. Niet dat dat nu al kan, maar houd het tegen die tijd in de gaten.
Willem
Thx so far !!
We gaan ons er over buigen !!
Is het mogelijk om met je gehuurde camper vanaf Cairns heel dat laatste stuk van deze route te nemen tot aan Sydney of moet je op Tasmanie een andere camper huren ivm de ferry ?
Groeten Chris
Nee, je kunt gewoon op de ferry. Maar overweeg wel even de kosten. Ik heb even een willekeurige datum in februari genomen: https://www.spiritoftasmania.com.au/internet-booking-platform?bookingId=041ecd58-cc72-454d-86ee-0135fdecc2ff
Maar wellicht krijg je weer korting als je langer een camper huurt. Ik zou die camper gewoon eens opvragen. Je hebt ook te maken met een ‘one way rental’ van Cairns naar uiteindelijk Sydney. Overleg het eens met Ester en René en vergeet de groeten niet.
Nog een aanvulling, ik zag net dat ik te snel was, op de data die ik heb ingevuld is de ferry al vol. Maar je kunt het verder zelf wel doen, uitgaande van de data dat je het denkt te doen. Eventueel van dit jaar, als het niet zo ver in de toekomsst kan. Accommodatie erbij, de maat van de camper even opzoeken of navragen etc. Daar kom je vast niet uit en anders roep je maar. Het zal vast voordeliger zijn dan toen wij gingen met onze 8,50 lengte en 3,30 hoogte