Route tips Sytney->Cairns->Alice Springs->Darwin

Hallo,

Mijn vriend en ik willen volgend jaar April, dit omdat we oktober het geld nog niet hebben en dan regenseizoen is, een 4 weekse rondreis maken van Sydney hier +/-2 dagen blijven en dan per camper via de kust en misschien ook een stukje binnen land naar Cairns. Vanaf Cairns binnenlandse vlucht naar Alice Springs en dan naar Darwin en vanaf Darwin weer naar huis.

Zijn er mensen die deze reis ook gedaan hebben of een deel er van en is dit te doen qua tijd, en hebben jullie nog tips voor leuke en must see plekjes??? Mijn vriend wil graag duiken en ik zou wel 2 dagen ofzo het regenwoud in willen. Verder natuurlijk Uluru en National park in Kakadu.

En welke Camper raden jullie aal een 4wd of een gewone?

Heel veel vragen in 1x :smile:

Groetjes Peter en Femke

Lekker snugger Sydney met een t… maar kan het nergens veranderen…

Hoi Peter en Femke,

Aantal vragen valt wel mee.
Voor de eerste keer in Sidney? Dan lijken mij 2 dagen iets kort, maar het is jullie beslissing.

De geschetste route moet te doen zijn.
Als je met een camper naar Cairns gaat (niet verder) kun je met een standaard camper prima uit de voeten. Ook van Uluru naar Darwin is een 4WD echt niet nodig. Je kan nagenoeg alle plaatsen, die je binnen dit tijdspad kunt bezoeken, bereiken.
Vanaf Cairna kun je misschien een tour boeken als je verder naar boven wilt.

Als je op kosten wilt letten: kijk als alternatief ook eens naar een gewone auto en overnachten in Ho(s)tels onderweg. Rond die tijd makkelijk te doen.

Als er nog meer vragen zijn lezen we die wel.

Groetjes

Wim

1 like

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie!!! Gaan hier mee aan de gang!!! Meer dagen Sydney moeten we dan denk maar doen ik dacht dat 2 dagen wel genoeg zou zijn :hihi:.

Dat is mooi dat deze route goed te doen is, was bang dat het misschien te lang zou zijn. Heb jij ook een idee hoelang je het beste/ongeveer over Sydney naar Cairns (met een paar dagen in Cairns verblijven er bij) kan doen zodat je nog genoeg tijd hebt voor het andere deel?? Omdat we dan een binnenlandse vlucht nemen moeten we weten wanneer we de camper weer in moeten leveren en de vlucht moeten boeken. Wat is eigenlijk het beste om te doen, de binnenlandse vlucht hier thuis al boeken via internet of op dat moment daar?

Groetjes

Hi
2 dagen Sydney is erg kort en dan hebben we het nog niet gehad over een bezoek aan Blue Mountains. 3 dagen Sydney is wel aan te bevelen.
Sydney-Cairns is 2700 kms maar je zal veel meer rijden met de bezoeken en de detours. In het algemeen zou je hier al minstens 2 weken voor moeten uittrekken met alle bezoeken zoals Byron Bay, Gold Coast, Noosa, Australia Zoo, Fraser Island, Whitsundays etc. Ook in de omgeving Cairns zijn tenminste 4-5 dagen aan te bevelen. April zal trouwens natter zijn dan october. En er zijn beperkingen voor zwemmen in zee langs de kust ivm de kwallen ten noorden van Rockhampton.
Dan naar Alice en een bezoek aan Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon. Neem hier ook ruim de tijd voor. De omgeving van Alice is ook fraai. En dan nog naar Darwin…(voor zover ik weet geen rechtstreekse vluchten uit Darwin).
Voor wat je allemaal wil doen zijn 4 weken kort, zeker als je met een campervan gaat rijden.
Tevens moet je rekening houden met schoolvakanties in april. Deze periode is na kerstmis/januari de drukste vakantietijd.
Als dit mijn reis zou zijn zou ik doen, rekening houdend met de door jullie gewenste locaties:

  1. Vlucht naar Sydney: neem 5 dagen en bezoek ook Blue Mountains met een overnachting daar. Voor Sydney heb je in principe geen auto nodig. We zijn er net geweest en hadden wel een auto maar die heeft drie dagen in de parkeergarage gestaan. Maar je kan ook goed met de auto gaan en tours maken. Dus: Huurauto voor 5 dagen.
  2. Vlucht naar Cairns met bv www.jetstar.com.au of www.virginblue.com.au
  3. Week in Cairns. Zoveel te doen en te zien. Athertion Tablelands, Great Barrier Reef, Daintree NP, Cape Tribulation, Kuranda, Port Douglas, Cairns etc etc. Ik zou hier een auto huren en rondtrekken.
  4. Vlucht naar Alice.
  5. Voor een goed bezoek aan de Outback kan je ook gemakkelijk een dag of 5 uittrekken. Je zou een campervan kunnen huren en dan naar Uluru etc. gaan. Je hebt geen 4wd nodig, behalve als je een loop wil maken van Alice via Mereenie loop naar Kings Canyon. Je hebt dan ook een permit nodig (Aboriginal land). Alice-Uluru is 500 kms.
  6. Vlucht naar Darwin.
  7. Darwin en Katherine. Kakadu, Litchfield, Darwin zelf, Edith Falls, Mataranga, Katherine Gorge, Adelaide Croc river cruise, Croc evening cruise vanaf Springvale Homestead bij Katherine, Katherine Gorge etc. Een week is aanbevolen. Auto of Campervan huren.
    Alhoewel er veel te zien is langs de oostkust zal je ook te maken hebben met lange saaie stukken.
    Yeehaw
1 like

Hoi Yeehaw

Bedankt!! Het is dus wel erg veel is 4 weken ik had al z’n vermoeden, bij 1 reisbureau staat deze route maar dan ben je elke dag opweg…het moet wel een beetje vakantie zijn :).
Dus April is ook niet zo goeie periode, een hele drukke periode zie ik ook niet zitten… wat zou wel een goede periode zijn behalve April? Mei bijv? Wel rustiger en even goed nog een beetje lekker weer ondanks het dan herfst wordt daar? Anders moeten we toch proberen om in oktober te gaan…

Groetjes Femke

Als je na 19 april gaat zijn alle schoolvakanties voorbij. Ook een prachtige periode is eind august en tot voor 24 september, als de voorjaarsvakanties beginnen. Juli en augustus zijn hoogseizoen voor Red Center en Darwin. Nadeel voor Red Center dan is dat de nachten erg koud kunnen zijn. In jouw geval zou ik kiezen voor april zoals aangegeven en september voor de 24ste. October kan best (na de vakanties) maar in Darwin en Far North QLD zal het behoorlijk luchtvochtig zijn. Building up the Wet zoals ze het noemen. Minder kans op regen maar hoge luchtvochtigheid. Dat neemt niet weg dat we ook in october heerlijke reizen hebben gemaakt. Eigenlijk vind ik september de beste periode. Ook in Sydney is het dan heerlijk, maar Sydney kan je eigenlijk het gehele jaar goed bezoeken behalve in januari. te druk en te heet dan.
Yeehaw

Is ongeveer de route die wij gedaan hebben.Nu ja, zoals Yeehaw zegt is 2 dagen Sydney niet genoeg.Wij waren ook maar 1 dag in de Bleue mountains wat weinig was.Het is een zeer mooi gebied.In Cairns kan ik je zeker cape Tribulation aanbevelen maar ook 1 nachtje ginder slapen.Kuranda vonden wij ook prachtig en duurt ook 1 ganse dag net zoals Athertion Tablelands.Vergeet zeker het Great barrier reef niet was echt super.In Cairns bezochten wij ook de botanische tuinen.Dan vanuit Darwin kan je voor 3 dagen naar Kakadu N.P…Wij hebben onze excursies geboekt bij http://www.adventuretours.com.au/ en waren hier zeer tevreden over.Vanuit Alice springs hadden wij een 10 daagse tour naar de Uluru,Kings canyon,the Olgas en dan naar Darwin in 3 dagen langs Katherine gorge en Devils Marbles.Onze Chauffeur was gids,chauffeur en kok.Onze groep bestond uit 10 personen.Eten was ook in de tours inbegrepen.Meestal sliepen we in opgestelde tentenkampen.Voor ons was het echt een meevaller en hebben volop genoten.Nog vragen?Mailen hé.
Guido
Hieronder de link naar ons reisverslag:
http://home.scarlet.be/guidokestens/australie.html

2 likes

Nog een ander reisbureau gesproken en die vondt de route ook erg lang. Zij had als optie, een paar dagen Sydney, vandaaruit een vlucht naar Alice Springs om daar Urulu enz te gaan bekijken en dan een vlucht naar Brisbaine en vandaar uit naar Cairns. Ik zelf dacht dan 3-4 dagen Sydney, 5 dagen Alice Springs, 3 dagen Cairns zodat we een kleine 2,5 week hebben om van brisbaine naar Cairns te rijden. qua vlucht wil ik wel proberen om max 1x ergens over te stappen, dat is alleen nog even afwachten hoeveel dagen vliegen gaat kosten.

Groetjes Femke

Je bedoelt de vluchten af Amsterdam? Altijd minstens een tussenstop. Wij willen ook niet meer dan 1 en hebben altijd met of Singapore Airlines of met Malaysian Airlines gevlogen. Nooit problemen gehad.
3 Dagen voor Cairns eo is echt te kort, dat zal je wel merken. Op onze eerste reis naar Far North QLD hadden we 4 dagen gepland maar het werden er 6 en nog 2 nachten in Mission Beach (mag je niet overslaan…) Geen gek idee om van Sydney naar Alice te vliegen en dan naar Brisbane en vandaar naar Cairns, zeker als je ook nog een stuk met de RV wil gaan. Je mist dan wel de omgeving van Darwin natuurlijk.
Niets ten nadele van een reisbureau maar je kan eea natuurlijk ook zelf plannen en via internet boeken. Het nadeel van Malaysian Airlines is (was?) dat je de stoelen niet on line kan reserveren. Dat weten ze wel bij een reisbureau. Op zo’n lange vlucht is het prettig om niet te dicht bij de pantry en de lavatories te zitten. Je krijgt te horen welke type vliegtuig gebruikt wordt, kijk dan op www.seatguru.com en kijk naar de goede en slechte seats. Ga dan naar het reisbureau en geef de door jouw gewenste plaatsen op. Bij Singapore Airlines reserveerden we de stoelen on line. Dingen kunnen echter veranderen. Voor de huur van een RV of een auto zou ik wel een reisbureau inschakelen alhoewel je dat natuurlijk ook via het internet kan doen. Ik heb echter te veel klachten gehoord over deze internet reserveringen. Een reisbureau heeft ook zo zijn voordelen…
Yeehaw

O echt is dat te kort voor Cairns…Echt heel lastig om het te plannen zeg 2 weken zou dat ook genoeg zijn voor Brisbaine/Cairns zodat we 5-6 dagen daar hebben. missen idd wel Darwim, maar we moesten wat laten schieten. Kakadu leek mij erg leuk maar goed voor een volgende keer misschien. We hebben voor over 2 weken een afspraak gemaakt met het reisbureau dan is de australie ´expert´ er. Denk ook wel dat we het zelf gaan boeken, maar even kijken wat het daar eventueel kost en wat zij nog voor ideen heeft. Misschien als het niet heel veel duurder is dat we het dan daar doen voor de zekerheid we kijken even. Gelukkig hebben we nog ff de tijd, maar goed dat we nu al wel bezig zijn gezien dat het eea nu al een paar keer veranderd is.

Guido, leuke filmpjes!!! Krijg nu nog meer zin om te gaan!!

Groetjes

Dank U voor de beoordeling van mijn filmpjes.Zelf weet ik ook dat ze lang duren maar voor iemand die echt geinteresseerd is hoop ik toch een bron van informatie mee te geven.
Een heel fijne vakantie toegewenst.
Het loont de moeite
Guido

1 like

Ook nog bedankt voor de filmpjes Guido. Heb ervan genoten!
Yeehaw

Ik denk dat Femke en Freek al lang weer terug zijn.

Dan zou het leuk zijn om de ervaringen van Femke en Freek te horen…

Helaas horen we vaak niets meer en Tripreports zijn altrijd leuk om te lezen. Misschien komt het nog Kees.

Dat is inderdaad jammer en juist uit de tripreports kunnen anderen gebruiken bij hun plannen.

Gelukkig hebben we jou die altijd goed reageeert op eventuele vragen…

Dank je Kees :wink: