Het mooiste van Australie in 4 weken juli/augustus 2010

Hallo Allemaal,
In juli/augustus willen wij een rondreis gaan maken door australie.
Wij hebben helaas maar 4 weken de tijd en willen het beste uit deze reis halen.
Wij hebben wel al een reisvoorstel gekregen van een organisatie maar hebben twijfels of dit niet te veel is voor 4 weken. Deze reis begint in Darwin met een camper naar Alice springs in ca 11 dagen. Vliegen naar Brisbane, en van daaruit in 11 dagen naar Cairns.
Heeft iemand tips wat we het beste kunnen doen? Wij gaan het meest voor de natuur.
En wat is beter, Met een camper of auto rondreizen?

Alvast bedankt voor jullie tips en reacties.

Groetjes,
Marijn en Zwanita

Hey!

Ondanks dat het een mooi gebied is wat het reisbureau jullie voorlegde zit je inderdaad heeeel veel in de auto. Als je in Darwin begint zijn de mooiste gebieden om heen te gaan Kakadu NP en Litchfield NP.
Tussen Darwin en Alice is het gewoon een lange weg door de Outback. Het is dan leuk om te overnachten bij de Devils Marbles. Bijzonder gebied met mooie zonsondergang/opkomst in het midden van de Outback!

Vanaf Alice is het nog 500 km naar Ayers Rock, de Olga’s en Kings Canyon. Daar heb je ook 3 dagen nodig om alles te zien. Wat zeker de moeite waard is!!

Voor een gevoel van vrijheid, overnachten waar je wilt, zou ik een camper(tje) nemen.
Ik ben zelf met een landcruiser geweest, kan je ook huren bij verhuurbedrijf BRITZ, hebben ook (4wd)campers. Zit ook van alles in!! Dan kan je ook alle onverharde wegen rijden. Deze wegen heb je ook rond Darwin, en je hebt ook een 4wd route vanaf Alice naar Kings Canyon. Ook voor beginners. Maar met een normale auto/camper kom je ook op de meeste plekken.

Als je naar de Oostkust vliegt zou in de buurt van Brisbane blijven en wat National Parken bezoeken, inclusief Fraser Island NP!! Zelf heen rijden!

Of je kiest voor Cairns, en gaat daar lekker duiken, of naar de prachtige kust en jungle boven Cairns of verder het land in (Cairns zelf is niet boeiend, maar om vandaaruit info. te krijgen en de omgeving in te trekken wel!) Genoeg National Parks in de omgeving om heen te rijden.

Veel plezier in dit super land!

Hoi Marijn,

Je zit dan wel heel erg veel in de auto.Jammer,want je hebt dan een grote tijdsdruk en dat is jammer.Ook wij zijn 4 weken geweest en dan alleen in de omgeving van Sydney. Alleen hier is al zoveel te zien.Je krijgt Europa ook niet in 4 weken gezien en Australië dus ook niet.Persoonlijk zou ik kiezen voor een deel van Australië en dit in alle rust bekijken.Neem tòch eens in overweging om ook Sydney te bezoeken.Voordat wij gingen zei ook ik dat ik vooral de natuur in wilde.Maar de stad Sydney is (vond ik) overweldigend mooi met prachtige parken,je bent dicht bij de Blue Mountains die prachtig zijn .Zeker een bezoek waard en zoek dan naar Walls Lookout.Nog nooit zoiets moois gezien.Je zou dan met de Camper naar Brisbane kunnen rijden,moet ook erg mooi zijn .Dit gaan wij ij Augustus doen.Misschien komen we ons nog tegen.Heel veel succes,
Groetjes Leonie.

Het gebied rondom brisbane zal een grotere indruk achterlaten dan het gebied bij sydney.
De whitsunday eilanden zijn prachtig en fraserisland is ook een aanrader. Tevens kun je goed walvisspotten bij hervey bay en lekker op het stadstrand liggen van brisbane.
Je zult een keuze moeten maken wat je wil zien. de tijd die hebt zal kort zijn.
Kakadu, uluru en kings canyon zijn wel “echt” Australie.
De route is goed, je moet alleen goed plannen met de tijd.

Ik vind dat voorstel van je reisbureau helemaal niet gek. Beste tijd van het jaar voor Top End en Far North Queensland. De reis door de Outback is bizonder. Maar tijd…Je bent 3 dagen onderweg to and fro dus blijven er nog 25/26 over. 11+ dagen naar Alice/Uluru en dan naar Brisbane. Hier zou ik een auto huren en de omgeving bekijken. Fraser Island en het whalewatchen zijn een must. Neem dan een vlucht naar Cairns voor de rest van je verblijf en huur weer een auto.
Dag 1,2: NL-Aus.
Dag 3-15: Darwin-Alice-Uluru-Alice (Campervan)
Dag 16: Vlucht
Dag 17-21: Omgeving Brisbane
Dag 22: Vlucht naar Cairns
Dag 23-28: Cairns, Port Douglas, Daintree, Cape Trib, GBR, Atherton, Kuranda etc etc.
De route van Brisbane naar Cairns vind ik nogal saai (met wat uitzonderingen).
Ik denk dat dit een mooie combinatie Campervan/auto is.
Yeehaw

ik denk dat het ook wel mogelijk moet zijn. Ik heb een 24daagje rondreis(contiki). Waarbij ik start in darwin vanuit daar naar alicesprings, dan uluru, olgas en kings canyon terug naar alice springs. Vliegen naar Cairns en via de kust naar Sydney… dat dan moet dat van jullie in 4 weken ook mogelijk zijn. ik hoef natuurlijk niet zelf te rijden…en het wordt iedere ochtend vroeg opstaan. Maar zo kan ik wel veel van australie zien in korte tijd. ik blijf van zelf nog 3 extra nachten in sydney (zodat ik ook de blue mountains) kan bezoeken alvorens door te reizen naar australië. Ik ga al in februari (rondreis begint 24 feb. en einding de 19 maart en daarna reis ik nog door en zal ik 13 mei terug in nl zijn) ik ga ook een weblog bijhouden sannefaro.waarbenjij.nu dus kun je tegen die tijd zien of het ook echt bevallen is.

goetjes Sanne

Iedereen heel erg bedankt voor de tips.
We hebben de plannen aangepast en ben erg benieuwd naar jullie commentaar.
Op 10 juli vliegen we naar Sydney, Hier verblijven we 4 dagen incl 1 daagse excursie naar de Blue Mountains.
Op 15 juli vliegen we naar Ayers Rock voor een 3 daagse excursie die eindigt in Alice Springs. Hier blijven we nog 1 nacht en vliegen dan naar Brisbane waar we ook 1 nacht verblijven.
Vanuit Brisbane rijden we met een camper naar Cairns. Hier trekken we 2,5 week voor uit zodat we genoeg tijd hebben voor excursies en ook nog boven cairs wat kunnen zien.

Voor deze reis hebben ze ons een offerte gestuurd voor EUR 3000,00 P.P
Dat is incl:
Vluchten (ook binnenlands)
Hotel Sydney 4 nachten
Excursie Blue Mountains
Hotel Alice Spings 1 nacht
Hotel Brisbane 1 nacht
2,5 week camperhuur (Britz Hitop)

De kosten voor de excursie in Ayers Rock bedragen EUR 365,00 P.P en is nog exclusief.

Hoor graag van jullie.

Groeten,
Marijn

Wat krijg je bij die excursie te eten? Kaviaar of zo.
Uluru, kata tjuta en kings canyon kun je makkelijk op eigen houtje bekijken. Of je moet enorm geinteresseerd zijn in de verhalen van een gids.
In het visitorcentre kun je alle info krijgen en er is een museum.
Alleen het vervoer is dan lastig.
Voor de rest klinkt het goed. Je krijgt zo van alle landschappen een mooi stuk mee.

Wij deden de tour naar de Uluru met Adventure tours en waren zeer tevreden.De eerste dag deden we The Olgas en de zonsondergang aan Ayers rock.De tweede dag s’morgens vroeg een wandeling rond Ayers rock en bezoek aan het centrum ginds.In de namiddag naar Kings Canyon en de volgende dag een wandeling van 5 uur door en op Kings Canyon daarna terug naar Alice springs.Hierbij waren de maaltijden inbegrepen.
Hun website:
http://www.adventuretours.com.au/uluru-ayers-rock-tour/

Bij die route van Wama moet je wel in de gaten houden dat het 5 uur rijden is van Alice naar Uluru, 3 uur rijden van Uluru naar Kings Canyon en 5 uur rijden weer terug naar Alice. (Ben je natuurlijk ook kwijt als je zelf rijdt) Maar om een eerste indruk te krijgen is er verder niet veel mis mee. Maar zoals Schoentje al zegt, je kan het gemakkelijk op je eigen houtje doen en een auto huren. Autohuur is echter ook niet echt goedkoop in de outback.
Wat je route betreft, persoonlijk vind ik het jammer om Darwin/Katherine te missen. Daar kom je niet zo gauw meer en juli/augustus is een prima tijd van het jaar.
Yeehaw

Hallo Allemaal!

Wij hebben inmiddels geboekt!

Op 10 juli vliegen we met Cathay Pacific naar Sydney.
De reis gaat eruit zien als in mijn laatste bericht. We hebben geboekt bij travelaustralie.nl

We hebben alleen een andere camper. De Maui Spirit 2 Grande.

Als iemand nog tips heeft voor tijdens de reis hoor ik het graag.

Groeten,
Marijn

Gefeliciteerd! Je gaat een mooie reis maken. Wat voor tips wil je nog hebben?