Hoop dat ik dit op de goede plek neerzet. Hoop dat iemand met me mee kan denken en tips heeft. Ik kom er niet zo goed uit.
Ga met gezin (2 kids 14 en 16 jaar) op 16 juli 2011 naar Australie:cheer:. We hebben zo’n 6 weken te besteden en zitten te puzzelen.
We nemen zowiezo een tussenstop in Singapore, zowel op de heenweg (3-4 dagen) als op de terugweg (1 dag/nacht).
In Australie hebben we dan zo’n 5 weken te besteden.
In Australie willen we
naar Sydney (blue mountains) ,
en naar Darwin (Kakadu) en Alice Springs (Ayers rock enzv).
van Brisbane naar Cairns.
Wilden eerst Ayers rock/Darwin schrappen omdat het ons wel erg veel reizen leek. Een vriendin die 2 jaar in Australie woonde zei dat het best wel kon.Zij is in 10 dagen van Darwin naar Ayers Rock gereisd per auto en voor Brisbane/Cairns konden we dan 3 weken nemen.
Het plan was Sydney, vliegen naar Alice Springs en omgeving bekijken.
Met de auto naar Darwin en omgeving. Vliegen naar Cairns en afzakken naar Brisbane voor ontspanning op het eind.
Leek een goed plan
Maar als ik kijk naar wat je allemaal al kunt doen bij Cairns (Barrier Reef en regenwoud) en de Whitsundays,waar we ook wel een dag of wat willen blijven begin ik toch te twijfelen.
Zij deed die reis (Darwin/Rondom Alice Springs) met heel wat km rijden vanuit huis (brisbane) ,maar wij reizen nog 4 weken meer en dan moet je ook eens rust nemen.
Je verkijkt je gauw op de afstanden.
Sommige reisorganisaties doen Brisbane /Cairns in 9-12 dagen, maar ik wil ook wel vakantie houden en de sfeer van Australie proeven natuurlijk.:vak02:
Man wil ook wel de blue mountains zien, maar het is wel winter in Austr.Is het dan wel de ,moeite.
Misschien beter om alleen de stad te bezoeken in 2-3 dagen en verder niets.
Zit nu dus gewoon in een twijfelstress :crybaby:
-Is wat wij willen zien teveel als je ook af en toe bij het strand/barrier reef wat dagen wilt doorbrengen?
-Wat zouden jullie zeker aanraden om te bezoeken
Even snel reageren:
wij hebben in 4 weken volgende gedaan:
5 dagen Sydney
2 weken van Sydney naar Cairns (auto)
vlucht naar Alice Springs, 4 dagen Red Centre (tour)
terugvlucht naar Cairns en nog 3 of 4 dagen Port Douglas
Dat was goed te doen. Alleen het stuk Sydney-Cairns hebben we veel links laten liggen, maar toch ook veel gedaan: oa. Fraser Island (2 nachten), 3 nachten zeilen in the Whitsundays.
5 Dagen in Sydney vond ik heerlijk, we hadden er gerust 2 weken willen blijven. Ook bij ons was het winter. Blue Mountains vond ik erg leuk (het sneeuwde), de stranden Bondi…
Wij vonden het jammer dat we Darwin en de parken er niet bij konden doen,maar dat staat voor een volgende keer op het programma (west kust)
Hi
Choices, choices…
Ik zal het hier niet hebben over de hoge prijzen voor autohuur in de Outback en eventuele drop off kosten maar wat jij wil doen is echt wel mogelijk hoor. Ik zet mijn twijfels bij zo lang in Singapore omdat dat ten koste gaat van je tijd in Australia maar dat is een keuze. We zijn 4 keer via Singapore gevlogen naar allerlei bestemmingen en vonden 2 nachten wel genoeg, maar ja.
In Sydney heb je eigenlijk geen auto nodig. De laatste keer in Sydney(4 dagen) heeft de huurauto ongebruikt in een garage gestaan maar is wel gemakkelijk als je naar BMNP wil rijden. Een bezoek zou ik zeker aanraden liefst met tenminste een overnachting.
Dus pak weg:
Vlucht naar Sydney en 5 nachten incl. 1 nacht BM.
Vlucht naar Alice. Ik zou zeker ook tijd in Alice en omgeving willen doorbrengen. Alice naar Uluru is 5 uur rijden. Helaas zijn de hotels ter plaatse (Uluru) peperduur (is ook nog hoogseizoen) maar er zit niets anders op. Ik zou ook zeker proberen om Kings Canyon te bezoeken. Je kan een loop maken van Alice via Mereenie maar dan heb je een 4wd en een permit nodig. Ik zou zeker een week voor Alice/Uluru en Kings Canyon uittrekken.
De rit naar Darwin. Kan goed in drie dagen. Zoveel is er niet te zien. Max snelheid op Stuart hw is 130 km/h (in NT) dus dat schiet lekker op. Eerste nacht in Tennant Creek (onderweg oa Devils Marbles). Dan de tweede dag naar Katherine (of Mataranka, daar hebben ze eenvoudige cabins) Elsie NP is de moeite waard. Let op de Flying Foxes en de hot pools.
Ik zou ook de omgeving van Katherine willen bezoeken bv. de Croc tour van Springvale Homestead, en Katherine Gorde en Edith Falls.
Daarna kan je naar Kakadu en tenminste 1-2 nachten blijven. Daarna naar Darwin en bv Litchfield NP, Berry Springs en het Wildlife Park. Ook in Darwin is van alles te doen. Onderweg kom je ook nog Fogg Dam en Windows on the Wetlands tegen. Dus laten we zeggen een dag of 8-9 met de rit van Alice naar Darwin en de bezoeken.
Hoever zijn we nu: 5 dagen Sydney, 1 dag voor de vlucht, 7 dagen red center en 8 dagen voor Darwin etc. , 1 dag voor de vlucht naar Cairns. Maakt 22 dagen.
Nou, voor Cairns/Port Douglas zou ik zeker een dag of 5 nemen. Atherton Table Lands, Daintree, Cape Trib, Kuranda, GBR etc. En lekkere stranden ook. En geen jellyfish in de zee. Watertemps zijn altijd lekker daar. Een huurauto zou welkom zijn, noodzakelijk eigenlijk imo.
Tussen Cairns en Brisbane zou ik niet gaan rijden. 1700 kms (zonder omwegen) en lange stukken minder interessant. Ik zou gaan vliegen en de laatste dagen (als ik goed tel heb je nog een dag of 7-8) rond Brisbane doorbrengen. De kids zullen Gold Coast waarderen, de ouderen wellicht liever Sunshine Coast. Anyway, je zou deze laatste week kunnen besteden (huurauto!) door bv naar Hervey Bay te rijden. Dagtocht naar Fraser Island, halve dag voor de humpbackwhale cruise (als die er zijn, dacht van wel), dagje voor Australia Zoo en strandleven in Noosa of ten zuiden van Noosa. Gold Coast ligt ten zuiden van Brisbane en dan heb je ook nog Byron Bay niet te ver weg. Zoals gezegd: Choices, choices.
Hth
Yeehaw
Bedankt voor de moeite allebei. :kus:
Ga dit even goed bekijken allemaal
In augustus zou je walvissen kunnen zien bij Brisbane (officieel van juli tot november), dus ik had al bedacht dat ik daar wil eindigen, dan hebben we meer kans om ze te zien:wub:.
Van Kings Canyon had ik foto’s gezien ,daar wil ik ook graag heen inderdaad.Ziet er heel indrukwekkend uit.
Wilde ook wel een paar dagen naar een eiland vd Whitsundays. Snorkelen,uitrusten,koraal bekijken en zo, kan ook bij Cairns. Even bekijken nog.:slywink:
Ja, dat kan ook bij Cairns/PD en Whitsundays voegt tenminste een week toe (met de autoritten) en ik ben bang dat je er de tijd niet voor zult hebben. Je kan ook in Noosa perfekt relaxen…En Brisbane is ook altijd leuk met zijn CityCat, Southbank en het shoppen in Queenstreet.
Heb je trouwens al eens de prijzen op de Whitsundays bekeken?
Persoonlijk vond ik onze zeiltoch op de whitsundays een van de hoogtepunten van onze reis. Snorkelen en whitehaven beach terwijl er niemand anders is, subliem.
Kings Canyon is idd ook erg de moeite.
Wij hebben eind juli veel walwissen gezien (vooral stuk tussen Sydney en Brisbane).
De Whitsundays moet je echt niet laten schieten. De prijs is het absoluut waard. Whitehaven beach aldaar is één van de mooiste stranden ter wereld.
Als je bij Cairns of port douglas gesnorkeld hebt hoef je niet perse bij de whitsundays ook nog te snorkelen. Dit zal dan een beetje tegenvallen.
Ik ben een natuurmens dus ik zou niet teveel tijd besteden in de steden. Behalve sydney, dit is echt een leuke stad maar in Darwin, Alice springs en Cairns zou ik 1 dag rondkijken en dan weer vertrekken. Steden vallen toch vaak tegen.
Ook singapore niet te lang bezoeken.
Om Alice een stad te noemen gaat wel wat ver, maar het gaat Jacq ook niet om de steden maar juist om de natuurgebieden in de omgeving. En het neemt tijd om die te bezoeken.
Ik wil het een beetje afwisselen. Dus stad,natuur, vakantie houden.
We hebben 5 jaar geleden ook 6 weken rondgereisd en merkten dat je na een paar weken toch wel verzadigd kunt worden van dingen bekijken en bezoeken, ondanks dat we toch veel rust ingebouwd hadden en afwisseling.
We willen dus op het laatst een rustiger tempo aanhouden en vakantie houden aan de kust. Op zich niet met nietsdoen aan het strand, (Gold coast trekt me ook niet,dus dat valt af,scheelt weer:slywink:) we wonen nl zelf aan een breed strand,maar snorkelen of walvissen kijken, regenwoud bij Cairns lijkt me fantastisch en de whitsundays lijkt me toch heel mooi,daar wil ik zeker heen.
Fraser island weet ik nog niet,voor mij hoeft racen op het strand niet zo en regenwoud zien we bij Cairns.
Op Moreton Island kun je de walvissen zien dus daar dan wel heen.
Als ik het zo bekijk,dan zou het het meest ideaal zijn als we van Singapore naar Darwin vliegen ,dan met auto naar Alice springs, dan naar Sydney,vliegen naar Brisbane-met auto/camper naar Cairns.
Dan hebben we grote stad, natuur (Kakadu) reizen en uluru, dan grote stad en weer naar de warmte en ontspannen.
Nu eens kijken naar de prijzen die daarbij horen en of het mogelijk is
Het liefst zou ik met een auto reizen en onderweg in hotels of zo overnachten.Gewoon zitten bij aankomst dus :vak02:,
Zie bij heel veel plaatsen campings vermeld staan. Zijn op de campings wel lodges te huur of zijn dat er meestal weinig.
Als je met een camper reist schiet je volgens mij niet zo op als met een auto.En je moet dan die bak meenemen als je iets gaat bezoeken.
Zit nog te twijfelen of we van te voren overnachting huren.
De overnachtingen rond alice springs en naar Darwin boek ik wel ,want vlg mij is er niet zoveel keus en het is hoogseizoen.
De 1e overnachtingen wil ik wel boeken,maar als je onderweg wat vrijheid hebt om langer te blijven of de route iets te wijzigen is dat ook wel prettig, zeker van Cairns naar Brisbane.
Ik krijg zo toch al beter in mijn hoofd hoe ik het wil doen, mensen.
Echt super dat jullie meedenken:dag:
Racen op Fraser Island? lol. De enige die daar haast heeft is de towtruck op weg naar gestrande toeristen. Nooit zelf op FI rijden maar een toer maken. Op onze dagtocht naar FI heeft de chauffaur van onze “bus” 3 Toyotaatjes uit het zand moeten trekken en de barge moest wachten op auto’s met gebroken assen…
Zelf rijden. Dat doen wij ook altijd. De enige binnenlandse vluchten die we ooit gemaakt hebben waren van Melbourne naar Tasmania en van Tasmania naar Sydney. We plannen wel zorgvuldig buiten het hoogseizoen en buiten de schoolvakanties te blijven en hebben nog nooit iets van te voren geboekt muv het noorden van Western Australia.
Ik weet niet hoe het met vluchten naar Darwin zit van SA. Nooit zelf gedaan. Wel naar Cairns maar ik heb begrepen dat SA en MA niet langer op Cairns vliegen. Ik zit hier net even in de gids van verleden jaar te kijken en zie dat Qantas wel naar die bestemmingen vliegt maar zie niets bij MA en SA staan. Cathay vliegt wel op Cairns. Maar eea kan natuurlijk altijd veranderen.
Als je trouwens op Darwin vliegt kan ik je wel een heerlijk hotel aanbevelen. 300 meter van de luchthaven: http://www.darwinairportresort.com.au/
Yeehaw
Zal na alle goeie hulp ook nog even neerzetten wat het nu eindelijk geworden is. Misschien wel leuk
We hebben uiteindelijk toch maar geboekt via een organisatie, minder avontuurlijk natuurlijk,maar we zijn met zijn 4-en en hebben nu bijna overal familyrooms. Dat vond ik wel prettiger.
Tijdens het boeken was er wateroverlast en na het boeken ging Yasi nog eens eroverheen (we gaan naar mission beach). Dat ging dus lekker.
Kijk tegen die tijd nog wel eens of mission beach nog wel in het plan blijft. weet niet hoeveel schade er is en of we misschien beter door kunnen gaan naar Cairns.
Maar op dit moment is dit ons reisplan:
We vliegen via Frankfurt naar Singapore met Quantas >>>
3 dagen Singapore
Singapore-Darwin (nachtvlucht)
1 dag Darwin
2 dagen Kakadu
2 dagen Katherine
Daarna naar Alice Springs met overnachting in Tennant Creek
1 dag Alice Spings
1 dag Glen Helen
1 dag Kings Canyon
2 dagen Ayers Rock
1 dag Alice springs
vliegen naar Sydney
3 dagen Sydney
vliegen naar Brisbane en 1 overnachting
2 dagen Lamington Park
3 dagen Noosa Heads (Steve Irwin Zoo)
3 dagen Hervey Bay (Fraser Island en walvissen kijken!)
Daarna via Rockhampton en Airlie Beach
3 dagen Whitsunday islands (Hamilton)
via Airlie beach naar
2 dagen Magnetic Island
2 dagen Mission Beach
2 dagen Cape Tribulation
4 dagen Palm Cove (Vandaar uit naar Kuranda en evt Outer Reeftour en relaxen natuurlijk)
Daarna vanaf Cairns, Darwin, Singapore en Londen weer naar huis.Wel een lange tocht,maar met tussenpozen en we zijn als het goed is wel uitgerust op het strand. Dus geen tussenstop meer.Dit was de kortstdurende én goedkoopste mogelijkheid.(28 uur reistijd)
In totaal zijn we 6,5 week weg. En ik zie in de boeken over Australie al meer wat ik eigenlijk ook wel zien,er is zoveel. Maar we zien wel waar we aan toe komen.
In het begin zijn we fris en willen we wat meer reizen. Op het einde doen we wat rustiger aan.Na een tijd zie je anders niets meer is onze ervaring.
Ha,ha, muggezifter :lol: Er ging voor mij automatisch een u achter de q, maar ik denk dat we de luchtvaartmaatschappij wel kunnen vinden,hi,hi!!
Ik heb dagen vermeld,maar eigenlijk zijn het nachten. Vind het zó spannnend, we willen al zo lang een keer naar Australie en nu hebben we geboekt!:cheer:
Van Darwin naar Alice en omgeving hebben we een 4WD. Kunnen we vooral rond alice wat meer doen. En voor Fraser island nemen we een dagtocht, ga het inderdaad niet zelf proberen om te rijden.
Nu nog kunnen rijden met een 4WD en links ook nog (oeps)
Verstandig om die 4wd te huren vooral als je van Glen Helen naar Kings Canyon wil. Ik heb het niet aangedurft om in Kakadu off road te gaan maar misschien heeft iemand anders hier ervaring mee.
Een veelvoorkomende vraag op de forums (ik zit ook veel op Australische forums) is de vraag hoe van Darwin naar Alice to komen met een huurauto. Ik zou het fijn vinden als je me vertelt wat jullie hebben betaald, hoeveel de drop off kosten zijn, welke maatschappij etc. Met die info kan ik veel andere mensen helpen. Wij hebben die routes ook allemaal gereden maar we hadden onze huurauto altijd voor de gehele trip dus hebben hem niet ergens moeten afgeven onderweg.
Van die nachten had ik al begrepen…
Ik kan me voorstellen dat jullie opgewonden zijn. Je gaat echt een fantastische reis maken met genoeg tijd voor alles.
Yeehaw