Australië zomer 2012: Reisplanning OK?

Hallo,

Deze zomer (2012) vertrekken mijn vrouw en ik richting Australië voor een 3,5 weekse rondtrip. Wij hebben een heen -en terugticket geboekt op Sydney. Wij beschikken over ‘harde koffers’ en wensen zoveel mogelijk in budgetvriendelijke hotels te overnachten. Tussen aankomst en vertrek Sydney ligt alles nog open qua planning. Onze voorlopige planning ziet er als volgt uit:

21/07: Sydney
22/07: Sydney (city verkennen)
23/07: Vliegtrip Sydney - Brisbane (Jetstar)
24/07: Brisbane
25/07: Vliegtrip Brisbane - Proserpine/Airlie Beach (Jetstar)
26/07: Whitsunday Islands
27/07: Whitsunday Islands
28/07: Trip Airlie Beach - Townsville (Huurauto)
29/07: Townsville => Trip Magnetic Island
30/07: Townsville - Cairns (Huurauto)
31/07: Cairns => Cape Tribulation + Daintree river
01/08: Cairns => Green Island
02/08: Vliegtrip Cairns - Alice Springs (Qantas)
03/08: 3 daagse safari: Alice Springs - Uluru - Kings Canyon
04/08
05/08
06/08: Vliegtrip Alice Springs - Melbourne (Qantas)
07/08: Melbourne (city verkennen)
08/08: Melbourne => Great ocean road - Twelve Apostles
09/08: Vliegtrip Melbourne - Sydney (Jetstar)
10/08: Sydney => Blue Mountains
11/08: Sydney

• Zijn er zaken die we nu niet zien en zeker gezien moeten hebben?
  • Haalbaarheid reis?
  • wat denken jullie van goedkope vliegtickets met Jetstar/Virgin Australia?
  • Moeten we al zaken op voorhand boeken? Hotels/tours/vliegtickets?
  • Waar kunnen we op besparen (budget niet onbeperkt ;-))
  • Algemene tips om er een schitterende reis van te maken :slight_smile:

Graag jullie reactie!!

grtz

Hallo,

nou, jullie zullen je niet vervelen. Verkijk je niet op afstanden met een huurauto want behalve in Brisbane en Melbourne kom je geen meerbaans wegen tegen. Ik mis eigenlijk het Great Barrier Reef. Verder ziet het er goed uit. We kunnen er redelijk over meepraten omdat we op alle plekken die je noemt zelf (soms meerdere keren) zijn geweest.
Ik weet niet hoe oud jullie zijn en of jullie dit zien als de eeste en enige reis naar Australië. Als jullie nog (redelijk) jong zijn en denken nog wel eens die kant uit te gaan, zou ik een ruimer schema kiezen.
Zelf hebben mijn vrouw en ik in totaal zes jaar in Australië rondgereisd en daarbij circa 120.000 kilometer afgelegd. Kijk maar eens op: www.dutchjumbo.nl
Reizen met Virgin en Jetstar is zeker aan te raden. En als je je durft vast te leggen, boek dan zo vroeg mogelijk. Je krijgt dan het beste tarief maar dat is niet gratis te wijzigen en je geld ben je kwijt als je niet mee vliegt.
Maar ik heb voor de aardigheid gekeken bij Virgin op 24 en 25 juli. Op 24 juli daar kun je nu boeke voor Brisbane-Airlie Beach voor 147 dollar voor het Saver tarief en 251 dollar (pp) voor het Flexi tarief. Een dag later kosten dezelfde tickets 270, resp. 321 dollar. Het scheelt vaak per dag enorm. Duik er maar eens in en kijk bij zowel Jetstar als Virgin. Daar valt veel geld te verspelen of verdienen. Wie je ook eens kunt mailen voor de verdeligste tarieven is Flight Centre. Die doen echt hun best voor je. Maar reserveer wel te voren want last minute binnenlandse vluchten zijn een zeldzaamheid.
Tot zo ver voor nu, reageer rustig, ik heb heel erg veel informatie en je kunt op de website ook het nodige vinden. Vanuit Melbourne de Great Ocean Road heen en weer, omdat je de dag erna weer vliegt, is ook een kwestie van rijden, snel hier en daar een fotootje maken en weer terug.
Maar ik ben ervan overtuigd dat jullie een fantastische vakantie gaan hebben. Wel warme truien mee voor Great Ocean Road en Blue Mountains!
Groet,
Willem

Dit is wel heel erg veel voor 3,5 week. Zoals al eerder gezegd, verkijk je niet op de afstanden. hou ook even rekening met een jetlag. Je mag rustig een dagje langer in sydney blijven om bij te komen van de reis. De bleu mountains kun je ook aan het begin van je reis plannen.

Als het mijn reis zou zijn, zou ik dat dagje Brisbane overslaan. Brisbane is wel een leuke stad, maar met niet zo veel tijd vind ik het niet zo de moeite waard. Ga direct richting de whitsunday’s voor een zeiltocht. De meeste zeiltochten zijn 3 dagen.

Magnatic island is idd leuk, maar na de whitsunday’s en met niet zo veel tijd zou ik dat overslaan. rij door naar Cairns, eventueel met een overnachting en een paar uurtjes Townsville.

Na Cairns, de daintree en cape tribulation kun je naar Alice springs vliegen voor een 3 daagse tour. en daarna naar Melbourne vliegen. Neem 2 dagen voor de great ocean road. anders is het zonde van de tijd.

misschien kun je een vlucht Melbourne - sydney boeken die aansluit op je vlucht naar huis. zo bespaar je overnachting in sydney en heb je meer tijd voor je reis.

succes

Ik ben blij dat je het ook van een ander hoort. Succes bij het plannen.

Hallo,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Wij zijn beiden 26j en zien deze reis idd als de eerste en enige reis richting Australië. Vandaar ook dat we niet bang zijn een strak schema aan te houden. Wat betreft Great Barrier Reef; wij dachten dat we met een trip richting Whitsunday Islands en Green Island al konden genieten van het GBR? Of hebben we het mis? Welke tour zou jij dan aanraden als de Must-do-tour wat betreft GBR? (Wij zijn niet zo’n fans van snorkelen, boot met glazen bodem dan?) En is Green Island iets bijzonder of zou je iets anders voorstellen?

Wat is de kans dat Jetstar/Virgin hun uren wijzigen na het boeken (heb dit ergens gelezen…)? Dat zou onze reisplanning kunnen verstoren (of zijn die wijzigingen niet zo drastisch?)

We kunnen inderdaad Brisbane laten vallen, dan hebben we 1 dag extra Great Ocean Road en Whitsunday Islands.
Zouden jullie zelf de Great Ocean Road rijden? En nemen we er dan de Grampians bij?
Indien zelf rijden: hebben jullie ervaringen met autoverhuurmaatschappijen?

Wat betr. tours, wat zijn voor jullie de aanraders voor tours in:

• whitsunday islands
  • Great barrier reef
  • alice springs - uluru - kings canyon
  • great ocean road

Grtz

Fre

Nou, maar even op volgorde. Niets is een vervanging voor snorkelen op het GBR. Of het moet zijn snorkelen vanaf het Ningaloo Reef, dan voorkom je de trip met de boot en als je nog niet op het GBR geweest bent is Ningaloo ook erg mooi. Als je bij de Whitsundays een trip maakt is dat puur een tocht met zeil-, of motorboot, dagtrip of meerdaags. En dan hebben ze er wel een glass bottom boot bij, maar heb je nog geen 1 procent van de beleving op het rif. Te vergelijken is het niet.
Ja, het wijzigen van vertrektijden komt wel voor maar bij ons ging het de keren dat het gebeurde meer om enkele uren. Maar ja, bij zo’n krap schema…
Dan zeg je Brisbane te laten vallen. Goed idee want Brisbane is niet zo bijzonder, Sydney heeft meer te bieden. Maar dan zeg je, na het laten vallen van een dag Brisbane, dat je een dag extra hebt voor Great Ocen Road en Whitsundays. Of bedoel je daar ‘of’.
Het idee om de Grampians er dan ‘even’ bij te nemen is waanzin. Er hard heen rijden, geen van de mooie wandelingen maken en weer terug scheuren zou gaan.
Zoals gezegd, Great Ocean Road is als dagtrip vanuit Melbourne te doen. Houd er wel rekening mee dat je een onderkomen zoekt aan de westkant van Melbourne, dat scheelt op je trip naar de GOR al gauw een uur of wat.
Een dag extra zou ik in jullie geval in Cairns doorbrengen. Met de stoomtrein naar Kuranda, het regenwoud, met de kabelbaan terug, een paar uur, jawel, genieten van de atmosfeer in Cairns.
Wat betreft de trips zou ik hier op het forum gewoon nog een paar posts maken waarin je vraagt ‘Welke trip Whitsundays’ of iets dergelijks. Dat geldt wat mij betreft ook voor de autohuur. Wij hebben weinig auto’s gehuurd omdat we de motorhome bij ons hadden. We hebben goede ervaringen met Bayswater in Perth en Sydney maar hun aantal vestigingsplaatsen is zeer beperkt. Maar nogmaals, een vraagje hier op het forum ‘wie weet waar je een goede auto huurt tegen een redelijke prijs’ levert genoeg (of te veel) reacties op.
En intussen, Google eens op Paronella Park en de Atherton Tablelands met de Waterfall Way.
En als je langer ten westen van Melbourne wilt verblijven, tik dan Otways NP en Triplet Falls eens in. Beter zo dan nog even naar de Grampians.
Succes verder,

Willem

Hoi

Ben het met Willem eens, doe niet te veel want je geniet er dan minder van. De afstanden zijn wel ff iets anders dan wij gewend zijn, 2-3 uur is NIETS…en ik wet zeker dat jullie na 1x vaker willen, heb nog nooit iemand gesproken die niet besmet raakte met “het Oz virus”…
Op 12 mei a.s is en weer een Australia Fair = dagje Downunder in NL, georganisserd door de stichting Australia Fair (allemaal vrijwilligers die gek van z zijn).
Bezoek maar eens onze webbsite: www.australiafair.nl
Mvg
Astrid

Jullie proberen in 3,5 week een heel continent te bekijken. Best lastig. De meeste mensen zien in drie weken tijd slechts een stukje Frankrijk…even ter vergelijking;-)
Bedenk even wat je wilt: wil je vooral allemaal iconen zien (Uluru, Sydney, GOR, Cairn, even snel vanuit de auto, enz) of wil je het land ook echt beleven; het ruiken, er in rondlopen, terugkomen met zongebruinde huid van de wandelingen die je hebt gemaakt.

Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om in 3,5 week de tijd te nemen om van Sydney naar Cairns te rijden met een gehuurde auto-met-tent of een camper. Je hebt een paar dagen om Sydney (inclusief minstens een dag bijkomen van je jetlag, dat kan terwijl je de stad bekijkt) en omgeving (Blue Mountains is prachtig voor een paar wandelingen) te bekijken. Vervolgens rij je in een dag of drie richting Brisbane, bekijken tussendoor Byron Bay, de regenwouden bij Dorrigo (maak een wandeling van een halve dag), enz.
Ik zou Brisbane inderdaad verder niet heel erg in gaan. Gewoon een stad. Best aardig, maar ik vind het persoonlijk niet zo interessant.
Rij vervolgens door naar Noosa (maak een wandeling van een kleine halve dag met grote kans op koala’s en goanna’s) en dan door naar Fraser Island. Doe hier een tour of huur voor een paar dagen een 4WD om Fraser te bekijken en vergeet ook niet om een walvistocht (van een dag) te boeken. Echt waanzinnig om 15 meter lange bultrugwalvissen uit het heldere water te zien springen.
Vervolgens rij je weer verder. Je zou een bezoek kunnen brengen aan het wat minder toeristische Great Keppel Island (hoewel dat door de jaren heen ook wat meer ‘ontdekt’ is). Maak een wandeling over het eiland en maak een snorkeltochtje vanaf het strand (ook kans op schildpadden) of maak een kanotocht naar een van de onbewoonde eilandjes naar GKI. Mooie stranden en bijna alleen (als je geluk hebt).
En weer verder. Bezoek Eungella NP bij Mackay. Sta vroeg op om vogelbekdieren te bekijken en gebruik de rest van de dag voor een paar mooie wandelingen in het Nationaal Park.
Breng vervolgens een bezoek aan de whitsunday’s. Inderdaad meestal dagtochten of driedaagse tochten.
Vervolgens lekker op het strand wandelen of relaxen bij Mission Beach. Vanhieruit kun je ook prachtig snorkelen op het rif. Er zijn ook maatschappijen met glass bottem boats.
Dan een dag of twee voor de waterfall way en de Atherton tablelands. Maak een paar regenwoudwandelingen. Dan door naar Cairns en ga dan ook nog een stukje naar het noorden voor Mossman en Cape Tribulation.
Vanuit Cairns gaan er ontelbare maatschappijen naar het rif. Jullie houden niet zo van snorkelen. Mogelijk is het een idee om een trip te plannen die ook naar Michalmaes Cay en het eilandje daarbij gaan. Op het eiland broeden honderden vogels die je leuk kunt bekijken terwijl anderen snorkelen. Daarnaast hebben die maatschappijen meestal een glass bottom boat waarmee je ook zaken kunt bekijken. Je bent meestal een hele dag op het rif en kunt dan zelf beslissen of je een snorkeltocht wilt wagen of niet.
En als je nog tijd over hebt en een stukje outback wilt zien: rij dan vanuit de Atherton tablelands in een dag tijd naar Undarra. Je overnacht op een resort waar je kunt kamperen met je camper kunt staan of een kamer kunt huren in een oude trein. Je kunt vervolgens een halve dag met een gids de ‘lavatubes’ bekijken. Enorme lavagangen. Er ligt een stelsel van honderden kilometers in dit vulkanische gebied. De rest van de dag kun je een wandeling in de omgeving maken. Inclusief veel mooie, rode aarde. Vervolgens rij je in een dagje weer terug.
Ik weet het, het is een totaal andere tocht, maar volgens mij kom je van bovenstaande veel meer ontspannen terug dan het heen-en-weer vliegen en snel alles bekijken en thuis op de foto’s pas zien waar je bent geweest…maar hé, het is een persoonlijke keuze natuurlijk! Voordeel van naar het noorden rijden: het wordt steeds lekkerder weer! Onze zomer betekent Australische winter, vooral rond Melbourne kan het echt fris zijn (inclusief nachtvorst).

Over de route die jullie voorstellen:
Een dag Brisbane zou ik inderdaad skippen
Het stuk tussen Airlie en Townsville is echt niet het meest interessante. Gewoon rijden.
Townsville-Cairns is interessanter, maar jullie zullen geen tijd hebben iets te bekijken om op tijd in Cairns te zijn. Ditzelfde geldt voor je dagje cape trib. Jullie rijden alleen maar en hebben geen tijd om iets te zien omdat je daar in één dagje geen tijd voor hebt.
Ditzelfde geldt ook weer voor de GOR. Je kunt deze prachtige weg inderdaad in een dagje rijden, maar jullie zullen niet veel zien, omdat je nauwelijks tijd hebt om uit te stappen.

Succes met de planning!

Wij zijn zoals jullie voor het eerst naar Australië gegaan toen we 26 waren.
In 4 weken hebben wij de vlg route gedaan:
5 dagen Sydney, inclusief Blue Mountains (één dag Sydney zou ik echt tekort vinden, er is zoveel te zien)
Rit van Sydney naar Cairns, met zeiltocht op de whitsundays (het snorkelen daar vond ik leuker dan in Cairns).
Het GBR vanuit de lucht is prachtig. Wij deden een helikopter tocht vanuit Cairns.
Dan vliegen naar Alice Springs, 5 daagde kampeertocht.
Terug naar Cairns en nog 4 dagen Port Douglas’ en van daaruit Daintree en Cape Tribulation.
Dit was al heel wat voor 4 weken.
De rest bewaren we voor later… Deze zomer gaan we terug met kids erbij, dit keer Perth-Darwin.

Hallo,

Na jullie reacties zijn wij opnieuw wat aan het plannen gegaan. Brisbane hebben we geschrapt, waardoor we rechtstreeks vanuit Sydney naar Airlie Beach zullen vliegen. Vervolgens trekken we van daaruit met een huurauto in een 3 tal dagen richting Cairns met overnachtingen in Townsville (Trip naar Magnetic Island) en tussenstops in Bowen en Mission Beach. In Cairns staan een GBR-snorkeltrip, dagtrip naar Kuranda en een dagtrip richting Cape Tribulation op het programma. Verder dan nog een 3daagse safari (Alice Springs, Uluru, Kings Canyon) en een 3tal dagen Melbourne (2 dagen GOR met overnachting in Port Campbell). Dan terug naar Sydney.

Kijken er al naar uit!!

groetjes,

Fre

Ik denk dat jullie een verstandige keuze maken door wat te schrappen.
Veel plezier! En jullie worden vast verliefd op dit mooie land, dan kun je nog eens terug om het rustig aan nog eens te bekijken:-)

Wat mij betreft helemaal goed zo. Denk nog even aan de Atherton Tablelands/Waterfall Way, die kun je doen met een kleine omweg van het laatste deel naar Cairns. En Paronella Park(stukje ten noorden van Mission Beach) is zo’n attractie die niet iedereen doet maar waar iedereen wel onder de indruk en enthousiast vandaan komt. Vergt ook niet veel tijd
Je zit in het beste seizoen in Queensland en eventuele kou rond Melbourne overleef je als Nederlanders ook wel.

Hoi Fre,

Toen ik jullie eerste planning dacht ik, die gaan niet genieten en kunnen niet besmet raken met het Oz virus.

Gelukkig heb je een wijs besluit genomen met betrekking tot je bijgestelde planning.
Met name Magnetic Island vonden wij geweldig. We gingen daar ook even kijken, maar we waren het snel eens dat we even moesten blijven hangen (maar er zijn nog meer leuke plaatsen). Vanuit MI zijn we ook met een tour naar GBR gaan snorkelen. Het reef ligt hier ook iets dichterbij werd ons daar verteld. Ik zou de prijzen even proberen te vergelijken. Kun je bv ook 2 nachten op MI blijven slapen in plaats van in Townsvile.

M.b.t. harde schalen koffers. Wij vinden tassen iets makkelijker in een auto te verstouwen dan koffers tijdens rondreizen.

Wij gingen ooit ook naar Australie met de gedachte we zullen dit maar een keer in ons leven kunnen doen. Ondertussen zijn we de vijfde reis aan het plannen voor over 1-2 jaar.

Heel veel plezier en doe rustig aan.

Wim

Wat een drukte: 5 binnenlandse vluchten, 2 keer een auto huren, trips en safari’s… en dat allemaal in 3,5 weken???

Ik zie ook dat je op één dag vanuit Melbourne tot aan de 12 Apostles wil rijden en terug? Gekkenwerk.

Ik zou na de terugkomst nog een week vakantie nemen om uit te rusten :wink:

Wat jullie in 3,5 weken willen zien daar hadden wij 3 maanden voor nodig.

Daarom zou ik zeggen: “Lay back and take it easy.” Doe wat rustiger aan en geniet van Australië in deze korte tijdspanne. Huur een auto of campervan in Sydney en rij tot Cairns. Slapen kan in hotels maar ook in de super uitgeruste holiday parks. Hier kan je je camper/tent neerzetten en ze hebben kamp kitchens, barbies (BBQ’s), ijskasten, douches, wasmachines en dikwijls zelfs ook een TV-room. Vele van deze parks hebben ook cabins. Koop een isomo koelbox en je bent vertrokken.

Hou de rest voor later, het gaat niet lopen…