Drie weken in Australië

mijn vrouw Lilia wordt 60 en we zouden in februari/maart 2011 drie weken naar Australie willen gaan. Wat moeten we zeker doen?
bedankt!
Fred

Hallo Fred,

Drie weken Australië is wel zeer kort, vooral omdat het zo ver weg is.
Lees de topic: 3-tal weken trip Australië

succes.
groeten Kees

1 like

Soms voel ik me net een pappegaai:

3 weken is niet te kort

6 maanden is nog steeds niet lang genoeg

Het klopt allebei. Je kunt in een immens groot land als Australie maanden, jaren rondreizen en nog steeds nieuwe dingen zien. Maar dat betekent niet dat een reis van drie weken niet leuk is!

Zie Australie toch eens wat meer als ‘Europa’. Dat zie je toch ook als Frankrijk, Spanje, Italie, Duitsland, enz.
Zie Australie dan ook eens als NSW, WA, Queensland, NT, Taz.

Ik roep het keer op keer, maar ik word er zo moedeloos van dat alles korter dan een half jaar een beetje als minderwaardig word weggezet. Mensen melden zich hier voor informatie voor een reis waarover ze laaiend enthousiast zijn en het eerste wat ze hier te horen krijgen is “hmm, beetje kort…” Het is niet iedereen gegeven een half jaar op pad te gaan.

Geef dus nuttige info, zonder het meteen de grond in te boren.

1 like

Dus ajfr:

Zonder twijfel NOOIT Sydney overslaan, ik heb zelf een bloedhekel aan steden, maar in Sydney zou ik kunnen wonen.

Ja en dan word het kiezen geblazen. Je hoort eigenlijk niet Uluru (Ayers Rock) over te slaan, maar als je eenmaal naar die steen staat te kijken vraag je je ook wel een beetje af waar je mee bezig bent. Kings CAnyon ligt daar (relatief) in de buurt en is véél mooier. Maar ga je naar Kings Canyon ben je weer zo dicht bij Uluru dat je die eigenlijk niet kunt overslaan. Vlieg je dus naar het Red Centre kun je die twee bijvoorbeeld combineren.

Tasmanie is prachtig, maar is dan weer wel een beetje moeilijk te combineren.

Hou je van duiken MOET je naar Cairns om een duik in het Great Barrier Reef te maken.

Hou je meer van het drogere Australie zou ik de Flinders Ranges bezoeken met een 4WD

Maar de Blue Mountains (buiten Sydney) zijn zeker schitterend, en bezoek dan ook de Hunter Valley.

Ga je meer richting het Noorden kun je Kakadu NP niet missen

En in het Zuiden de Great Ocean Road, The Grampians, Phillip Island…

Zal ik nog een tijdje doorgaan?

Ik zou lekker een reisgids openslaan en alles noteren wat je wilt zien. Met die lijst ga je boven een landkaart zitten en kijkt hoe het te combineren valt, let daarbij ook op jaargetijden (Natte tijd in het Noorden, Hoge Temperaturen in het centre, slechtweer in het zuiden) zo kom je al snel tot een mooie route en vallen er vanzelf dingen af.

2 likes

Hallo,

3 weken is inderdaad kort maar wel te doen. Zorg wel dat je bv aanvliegt op Sydney of Melbourne en een goed hotel boekt om je jetlag door te komen.
Verder zou ik bv een auto gaan huren en lekker van bv Sydney naar Melbourne rijden of andersom dit kun je doen in 1 week en overal lekker stops maken en slapen in motels.
Verder zou je ook nog een korte trip kunnen maken naar Tasmanie en daar een week verblijven en ook een auto huren en touren of een camper huren.
Je zou ook van Sydney naar bv de gold coast kunnen vliegen om wat kust te hebben wat ook erg prettig is om mee af te sluiten.
Je kunt goedkoop vliegen met Virgin Blue of Jetstar.

2 likes

Fred,

Je ziet maar dat alles mogelijk is in drie weken.
Er komen nu veel goede tips binnen voor jou.
Om jou topic extra aandacht te schenken, komen er goede reacties op, wat voor mij de bedoeling was.
Ik ben het eens met Hink: Sydney moet je in ieder geval nooit overslaan, een geweldige sfeervolle stad.

groetjes,
Kees

1 like

Da’s grappig: ik word in febr 2011 50 en dat ga ik vieren met een “sounds of silence” diner bij Uluru. Wij hebben de mazzel dat we 2 maanden vrij hebben, maar ook in 3 weken kan je een hoop zien.
Je kan bijv. vliegen naar Alice Springs, daar een camper ophalen en via het zuiden naar Sydney rijden. Ik vind per camper reizen ideaal, je bent veel dichter bij de natuur dan als je in een hotel zit.
Maar ja… het budget moet het wel toelaten natuurlijk!!!

1 like

Als je intresse hebt voor the road less travelled

Is
Vanuit Cairns
richting Mareeba en Chillagoe.

Je bent dan wel te vroeg voor de Mareeba Rodeo, maar dit is wel richting het “australië” dat niet van de toeristen is.

Wel even contoleren of je huur auto/ camper over de “Burke developmental road” mag

zo zijn er nog een aantal leuke routes vanuit “Alice Springs”
back coutry richting Uluru.

succes met uitkiezen

1 like

Fijne tips, Hink! En ik ben het ook erg met je eens wat de 3 weken betreft. Fred zegt nergens de ambitie te hebben om in 3 weken het hele land te zien (en dat is ook nergens voor nodig - het is vakantie, geen race).

Fred, wat een leuk idee om dit kroonjaar in Australië te vieren! Hebben jullie inmiddels een globaal plan? Ik zou zelf naar aanleiding van tips etc. een paar dingen bepalen die ik écht wil zien, en verder ook wat ruimte laten om ter plaatse te bekijken wat fijn is om langer te blijven (of waar je juist sneller doorheen wilt).

1 like

3 weken is net lang genoeg om naar Sydney te vliegen en daar 1 of 2 dagen te blijven. Met een auto naar Katoomba (Blue Mountains) gaan, daarna Hunter Valley, daarna langs de kust naar het zuiden richting Melbourne, ook een prachtige stad. Dan heb je nog een week om naar Tasmanië te gaan (Cradle Mountains) schitterend gewoon.
Alle kusten langs deze route zijn prachtig. Ga je niet naar Tasmanié, dan kun je nog de Great Ocean Road nemen met b.v. de Twelve Apostels en alle andere mooie uitkijkpunten op die route.
Geweldig mooi!

1 like

Ik wil ook voor drie weken naar Australie inclusief reis. Ik zit zelf te denken om eerst naar Melbourne te vliegen daar een camper te huren en langs sydney te gaan en daarna door te reizen naar Brisbane om daar naar de Great Bear Reef te gaan. Heeft iemand tips?

Ik wil graag voor drie weken naar australie inclusief reis. Graag zou ik wat tips willen. Kan ik het beste in Melbourne beginnen, sydney en dan naar Brisbane en daarna Cairns?

Welke tijd van het jaar wil je gaan. Februari is het de Wet in (Far North) Queensland en er zijn jelly fish in zee waardoor het zwemmen langs de stranden niet goed mogelijk is. Februari/maart is weer wel prima voor Tasmania en je kan ook de rit van Melbourne langs de kust naar Sydney en daarna naar Brisbane goed doen. Rond Brissie is van alles te zien, Gold Coast, Sunshine Coast Australia Zoo, Fraser Island, Glass house mountains etc etc.
Drie weken van Melbourne naar Cairns met alle dingen die je onderweg kan zien en bezoeken is wel erg kort. Te kort imo. Brisbane-Cairns is al 1700 kms.
Yeehaw

2 likes

Bedankt voor je reactie. Ik wil eind april vertrekken tot ongeveer half mei.

groetjes,
Colette

Direkt van Melbourne naar Sydney rijden is een stuk sneller dan langs de kust maar dan nog is het een hele rit tussen Melbourne en Cairns. Met drie weken zou vliegen op Sydney een mogelijkheid zijn en dan in 3 weken naar Far North QLD. In Sydney heb je geen auto of CV nodig dus dat scheelt weer in huurkosten. April/mei is mooi voor de route naar het noorden maar probeer na de herftsvakantie (Easter) te komen. Deze vakantie is na de periode rond Kerst de drukste tijd van het jaar in Australia.
Yeehaw

2 likes

Wij gaan in februari volgend jaar twee weken naar Australië. Dat kan ook. We zijn er twee keer eerder geweest, beide keren aan de Oostkust (Cairns/Sydney) en beide keren zes weken. Nu kwam het bij ons RTW-ticket toevallig zo uit dat het, onderweg naar Nieuw Zeeland, heel goed en goedkoop uitkwam om twee weken in Zuid Australië te verblijven. En dus gaan we met een camper van Adelaide naar Sydney. Zonder Tasmanië of Kangaroo Island overigens, want in twee weken kun je natuurlijk niet alles zien. Maar ‘men’ heeft gelijk: sla Sydney niet over, geweldige stad!

Veel plezier en sterkte met plannen want er is in Australië zoveel moois te zien en te doen en het land is zó groot, dat het behoorlijk lastig is om een keus te maken. Hou zéker ook rekening met het seizoen en het weer. Ik hoorde vandaag van familie uit Bundaberg (Oostkust) dat de boel daar blank staat op het moment vanwege de vele regenval. En dan ook meteen zo heftig dat de grote doorgaande wegen er ook last van hebben. Dat wil je toch niet meemaken als je maar drie weken in dat prachtige land hebt?

Veel succes dus maar vooral veel plezier en veel genieten. Dat gaat lukken. Dat weet ik zeker!

2 likes

Ik hoop dat de breweries bij Bundaberg gewoon hun werk blijven doen Dondersteen :wink: Als je nog wat info nodig hebt tussen Adelaide en Sydney laat maar horen. Antwoord komt wel volgend jaar.
Yeehaw

2 likes

Alle tips op die route zijn meer dan welkom Yeehaw. Ik wilde je een pb sturen maar dat kan niet dus doe ik het maar even zo. Ik weet natuurlijk van de GOR en andere toppers maar met name de verborgen juweeltjes, daar horen we graag over. Mooie NP’en bijvoorbeeld, speciale kampeerplekken, bijzondere musea of restaurantjes. Als je wilt, ook al is het in januari, dan graag!

1 like

Ik ga ook 3 weken naar OZ ( en 2 dgn naar Hongkong en 4 nachten naar Fiji)
want ik kan ook niet langer weg.

Nu hebben wij bedacht sydney - Port Macqaurie - Byron bay - Brisbane - Rainbow beach - Bundaberg - Rockhampton - Airlie - Townsville - Cairns.

en dan blijven in sommige plaatsen 2 nachten in brisbane 3 en in sommige 1 omdatw e gewoon een tussenstop nodig hadden.

klinkt dit een beetje logisch of zijn er plaatsen bij dat je denkt nou ik weet niet waarom je daar heen wilt…

Wij deden de route Brisbane - Cairns in 2001 daar hebben we toen vier weken over gedaan. De route Sydney - Brisbane deden we met een camper in 18 dagen in 2004 (inclusief 1 rustdag en een aantal dagen in Brisbane en Sydney).

Jouw plan lijkt mij wat veel om allemaal in 3 weken te doen. Zeker als je ook nog drie dagen in Brisbane wilt verblijven. Je moet de afstanden in Australië niet onderschatten. Je zou denken ‘honderd kilometer is toch honderd kilometer?’ maar dat is niet zo. Je doet daar langer over routes. Het is allemaal tweebaansweg en er is teveel te zien onderweg.
Je moet niet onderschatten hoeveel leuke dingen je tegenkomt op die route. Alleen in de omgeving van Cairns kun je wel een week vertoeven zonder je een seconde te vervelen. Wil je ook naar het barrièrerif: een hele dag extra. En naar Fraser Island? Nog een dag. Airlie beach is erg gezellig: weer een dag. En ga zo maar door.

Dus als je écht wat wilt zien onderweg zou ik voor de route Brisbane - Cairns kiezen. Of voor Sydney - Brisbane (en omgeving). Want Sydney is echt een geweldige stad! Brisbane is gezellig hoor, beslist, maar Sydney bruist.

1 like