[advies gevraagd] 5 weken: route Melbourne-Sydney-Brisbane

Hallo forumgenootjes,

Onze (zie ons voorsteltopic: Even voorstellen: SpaceAce en Even voorstellen: Njit (Martijn)) planning is om in april/mei van 2014 een 5-tal weken naar Australië op vakantie te gaan. Het idee is ontstaan omdat hier een prachtige verzameling van pretparken staan. Een grote hobby van ons is namelijk achtbanen! Zowel mijn man als ik hebben inmiddels meer dan 500 achtbanen gedaan. Australië heeft er 20 voor ons in petto!

Vooral in Amerika zijn we kind-aan-huis, maar voor Australië hebben we totaal geen idee wat te verwachten en hoe te regelen. Alles staat of valt natuurlijk met een eerste planning. Althans, voor mij is het ‘de zoveelste’ planning, maar ben nu redelijk tevreden met wat ik op papier heb. Maar… het kan wellicht altijd nog beter. Vandaar dat ik jullie hulp inschakel.

We hebben nog niets geboekt! Wel hebben we een vliegticket in optie staan bij het reisbureau. Voor 1091,55 euro (incl boekingskosten) per persoon brengt Cathay Pacific ons heen-en-terug, via Hong Kong. Is dit overigens een nette prijs? Zelf kon ik geen tickets onder de 1200 euro per persoon vinden. Al weet ik dat je wellicht met vreemde constructies onder de 1000 euro kan komen, maar ook die vind ik niet.

Zie onderstaand ons idee. Met daaronder de opmerkingen en vragen:

[TABLE=“class: grid, width: 600”]

Dag
Route
Activiteit

Dag 01
Dusseldorf - Hong Kong
Vliegen

Dag 02
Aankomst Hong Kong
Acclimatiseren

Dag 03
Hong Kong
Disney Hong Kong

Dag 04
Hong Kong
Ocean Park

Dag 05
Hong Kong - Melbourne
Vliegen

Dag 06
Aankomst Melbourne
Acclimatiseren

Dag 07
Melbourne
Stad + Luna Park

Dag 08
Melbourne
Philip Island

Dag 09
Melbourne - Apollo Bay
Great Ocean Road

Dag 10
Apollo Bay - Port Fairy
Great Ocean Road

Dag 11
Port Fairy - Halls Gap

Dag 12
Halls Gap
Grampians NP

Dag 13
Halls Gap - Melbourne

Dag 14
Melbourne - Lakes Entrance

Dag 15
Lakes Entrance - Merimbula

Dag 16
Merimbula - Ulladulla of Canberra
Merimbula’s Magic Mountain

Dag 17
Ulladulla of Canberra - Blackheath

Dag 18
Blackheath
Blue Mountain NP

Dag 19
Blackheath - Sydney

Dag 20
Sydney
Stad

Dag 21
Sydney
Stad + Luna Park

Dag 22
Sydney
Stad

Dag 23
Sydney - Port Macquarie

Dag 24
Port Macquarie - Byron Bay

Dag 25
Byron Bay - Gold Coast
Seaworld

Dag 26
Gold Coast
Warner Bros Movie World

Dag 27
Gold Coast
Dreamworld

Dag 28
Gold Coast - Sunshine Coast
Wet ‘n’ Wild

Dag 29
Sunshine Coast
Aussie World

Dag 30
Sunshine Coast - Brisbane
Australia Zoo

Dag 31
Brisbane
Moreton Island

Dag 32
Brisbane
Stad

Dag 33

Dag 34

Dag 35

Dag 36
Brisbane - Dusseldorf
Vliegen

Dag 37
Aankomst Dusseldorf
Aankomst thuis

[/TABLE]

Opmerkingen:
[ul]
[li]De pretparken heb ik een bruinachtige kleur gegeven[/li][li]Luna Park is een vrij klein pretpark (bezoek van een uurtje), waardoor dit makkelijk te combineren is met sight-seeing stad.[/li][li]We zijn geen backpackers! We zullen dus gewoon met de auto rondrijden en in hotels overnachten.[/li][/ul]

Vragen:
[ul]
[li]De overnachtingsplaatsen zijn grotendeels uit de reisgidsen verzameld. Zijn deze overnachtingsplaatsen logisch, of kunnen we beter ergens anders logeren?[/li][li]Nemen we ergens te weinig (of juist te veel) tijd voor?[/li][li]We hebben nog drie dagen te besteden ergens. Waar deze extra te plaatsen?[/li][li]Zelf spelen we ook met de gedachten om op-en-neer te gaan naar Ayers Rock, maar is dat niet te ingewikkeld om dat tussendoor te doen? Is dit makkelijk op eigen houtje te doen, of liever georganiseerd? Hoe dan met de autohuur, aangezien je het dan in drieën splitst? Wordt het dan geen duur grapje? Zeker omdat er dan ook nog extra kosten zijn voor de binnenlandse vlucht.[/li][li]Of deze extra dagen gebruiken om naar Cairns te gaan, om daar te snorkelen/duiken (mijn man mag helaas niet meer duiken in verband met zijn oren). Maar ook hier komen dan natuurlijk extra kosten voor een binnenlandse vlucht.[/li][li]Autohuur… ik kom er niet uit. Vrijwel overal waar ik kijk, komt er een ontzettend hoge One Way Fee bij. Soms zelfs duurder als de huurprijs! Alleen Expedia komt redelijk in de buurt wat we in gedachten hebben (rond de 1100 euro in totaal). Bij het reisbureau weten ze de prijzen helaas nog niet. Een vriendin van me vertelde me dat zij destijds ter plaatse gewoon een auto huurden. Is dit goedkoper? En heb je dan alle benodigde verzekeringen? Ik vraag dit omdat ik weet dat dit in Amerika niet is. Dan komen er ter plaatse nog een heleboel verzekeringen erbij.[/li][li]Ulladulla of Canberra? Kiezen we voor nog meer kust, of kiezen we voor een dagje hoofdstad?[/li][/ul]

Een heleboel vragen… en waarschijnlijk volgen er nog veel meer. Maar voor nu laat ik het even hierbij :teeth:

Topic is al 49x bekeken, maar niemand antwoord op mijn vragen? :frowning:

Een korte reacties:

Over je route kan ik me niet uitspreken. Het is niet mijn favoriete deel van Australië, maar da’s natuurlijk een kwestie van smaak. Zonder mijn mening te willen opdringen, kan ik toch zeggen dat ik zou aanraden om effectief Ayers Rock en omgeving nog in je route op te nemen. Wondermooi (voor mij meer het échte Australië) en zeker een aangename afwisseling na al de kusten. Binnenlandse vluchten zijn niet zo duur. Ik heb de Alice Springs regio georganiseerd bezocht. Op die manier kon ik veel zien op korte tijd, want als je ook zelf nog moet rijden, wordt het nog vermoeiender (en vergis je niet in de afstanden hier!).

Ik zou in elk geval de Grampians en Blue Mountains met een dag uitbreiden. Je kunt er ook een week verblijven zonder je te vervelen. Of eerst doorijden naar mount Gambier, dat ook werg de moeite waard is met de sink holes en Blue Lake. En Brisbane - Ayers Rock VV. kost nog altijd 1000 dollar per persoon en de vlucht is lang omdat er niet rechtstreeks van Brisbane op Uluru gevlogen wordt. Qantas is de enige maatschappij die er op vliegt. Grappig trouwens, een Australiëreis vanwege de attractieparken die de meeste mensen mijden als de …
Als je toch in de buurt van Canberra bent zou je een uitstapje naar de Snowy Mountains kunnen overwegen al wordt het er in april niet warmer op.
Het vliegticket zou ik boeken!

Vliegtickets zijn inmiddels geboekt.

En dat we afwijken van de standaard rondjes zijn we ons van bewust. We doen al jaren niet anders, ook in de USA en Japan :wink: Pretparken/achtbanen zijn nu eenmaal een grote hobby van ons. En dan moet je er ook vol voor gaan vinden we zelf.

Dank je voor jullie antwoorden!

En zoals hierboven al gezegd, vliegtickets zijn geboekt :cheer:

Inmiddels ook al besloten om tussen Melbourne en Sydney tóch niet via de kust te gaan rijden, maar binnendoor. Via Ballarat, Echuca, Albury en Canberra. Wellicht kunnen we dan van Albury, via Snowy Mountains, naar Canberra rijden :slight_smile: (zag overigens dat er in het binnenland, via bovenstaande route, ook verschillende wineyards waren. Waarschijnlijk zullen we daar ook wat bezoekjes aan gaan brengen) :wink:

De overige nog in te vullen dagen zullen we waarschijnlijk ergens tussendoor inplannen met als activiteit: rustdag. Op-en-neer (of van Sydney naar Brisbane) naar Ayers Rock kan op zich net, maar ik ben dan bang dat we een echt te volle planning krijgen. We reizen tenslotte 4.5e week en gewoon een dagje rust is wellicht helemaal niet nutteloos. Als we en die rust willen en toch ook nog Ayers Rock, zullen we andere dingen weer moeten laten schieten (en ik zie zo snel niet wat dan te skippen). Een dagje extra Grampians is wellicht te combineren op de dag dat we er heen rijden? Vanaf Warrnambool is het tenslotte maar 2.5 uur rijden.

Waarschijnlijk rijden we de Great Ocean Road ook maar één dag. Heb al verschillende reisverslagen gelezen waarbij men deze weg in één dag aflegt. En blijven we dan twee nachten in Warrnambool (zodat we na een nachtje Warrnambool er een relaxt dagje van kunnen maken – of wellicht nog een stukje Great Ocean Road). Of is het écht aan te raden om ook in Apollo Bay te overnachten? Wellicht draaien we dan sight-seeing dagje Melbourne om met phillip Island, zodat we na een dagje sight-seeing Melbourne alvast richting de Great Ocean Road kunnen rijden. Overnachten we bv in Geelong.

Overigens niemand antwoord op mijn autohuur-vraag?

[TABLE=“class: grid, width: 600”]

Dag 09

Melbourne - Warrnambool

Great Ocean Road

Dag 10

Warrnambool

Rustdag

Dag 11

Warrnambool - Halls Gap

Grampians NP

Dag 12

Halls Gap

Grampians NP

Dag 1

Halls Gap - Ballarat

Dag 14

Ballarat - Echuca

Dag 15

Echuca - Albury

Dag 16

Albury - Canberra

Snowy Mountains

Dag 17

Canberra - Blackheath

Canberra

[/TABLE]

Ik denk dat hij zo ongeveer wel compleet is :slight_smile:

Onze overige dagen ingevuld. Toch maar twee dagen Great Ocean Road :slight_smile: Heb alleen nog geen idee wat de stops zijn langs de kust vanaf Sydney (Sydney - Port Macquarie - Byron Bay). En verder van Echuca naar Albury. Zag in dit topic al wat tips langs komen (Beechworth, Bright, Omeo en Victorian Alps), maar dat ligt nét niet goed op onze route. Wellicht Beechworth, maar de rest ligt behoorlijk uit de route, toch? Wat is er overigens in Beechworth te doen dan? :slight_smile:

http://i.imgur.com/kIHAwfn.jpg

Nee, Beechworth past niet erg in jullie schema. Het is er gewoon een mooie landschap, Bright, Beechworth en omgeving. Gewoon mooie plaatsen met aparte huizen, veel kunstwinkeltjes, leuke coffeeshops en dergelijke. Maar niks wereldschokkends.
Ik weet ook niet hoe je Albury - Canberra hebt ingepland. Als je dat goed wilt doen moet je via Tallangatta, Corryong, Khancoban en Jindabyne rijden. Dan kun je nog Mount Koscziusko op (met de lift), het hoogste punt van Australië. Je etappe van Echuca naar Albury is vrij kort, dus die zou je kunnen verlengen naar Tallangatta en wellicht nog iets verder. Dan is de volgende etappe naar Canberra weer wat minder lang. In de Snowy Mountains rijd je niet zo hard, natuurlijk. Kijk er maar eens naar.

Inmiddels zijn er behoorlijk wat vorderingen gemaakt: Negen hotels geboekt, nog zeven te gaan…

Quality Hotel Batman’s Hill on Collins - Melbourne
Apollo Bay Eco YHA - Apollo Bay
Warrnambool Beach Backpackers - Warrnambool
Glenrowan Kelly Country Motel - Glenrowan
Cunningham Shore Motel - Lakes Entrance
Best Western Plus Garden City Hotel - Narrabundah
Best Western Alpine Motor Inn - Katoomba
Aston Hill Motor Lodge - Port Macquarie
Paradise Isles Resort Gold Coast - Gold Coast

Iemand bekend met deze hotels? Is het wat, of kunnen we beter verder zoeken? :slight_smile: (de meeste hotels/motels zijn nog te annuleren)

Ook de autohuur is geboekt. Gewoon via het reisbureau (Sunnycars). Expedia leek goedkoper, maar daar zat afkoop van eigen risico niet bij.
Er zijn wat pretparktickets besteld. De VIP Gold Pass (onbeperkt toegang) voor de parken: Movie World, Seaworld en Wet ‘n’ Wild, voor maar € 71,70 per persoon :slight_smile:

We hebben dus tóch besloten om niet via de Snowy Mountains te gaan, maar via de Great Alpine Road (Mytlefort, Bright en Omeo). Beechworth ligt eigenlijk niet exact op de route, toch maar even afwijken om naar dat stadje te gaan? Wat zijn de belangrijkste bezienswaardigheden in deze dorpjes?
Verder wellicht een uitstapje naar Mt Buffalo NP (tussen Mytlefort en Bright). Is dat de moeite? Verder nog leuke stops op die route?

Ook is de planning om maar één nacht bij Sunshine Coast te overnachten en twee nachten iets verder naar boven (Nooseville) om zo vanuit daar een dagtochtje te kunnen maken naar Fraser Island (met deze organisatie: http://fraserfree.com.au/ Iemand mee bekend?)