dec/jan: In 5 weken Melbourne - Alice Springs - Cairns - Sydney

Komende eind december/januari ben ik van plan om vijf weken door Australië te reizen met emijn vriend.
De bedoeling is om naar Melbourne te vliegen, van daaruit een rondje van vier á vijf dagen langs de “Great Ocean Road” en “Grampians NP” en terug naar Melbourne. Of naar Adelaide.
Hierna willen we vliegen naar Alice Springs en daar de tour van 3 dagen naar “Ayers Rock” e.o.
De volgende stap is om te vliegen naar Cairns. Het idee is om een paar dagen in Cairns te blijven om bij te komen van het eerste gedeelte van onze reis.
Hierna door naar Airlie Beach voor een tweedaagse zeiltocht naar de Whitsundays.
Daarna richting Hervey Bay om twee dagen naar Fraser Island te gaan. Om van Airlie Beach in Hervey Bay te komen hebben we iig wel 1 overnachting onderweg nodig. Ik heb niet het idee dat hiertussen must-sees zijn, of zie ik dat verkeerd waardoor we dus meer dagen voor dit gedeelte uit moeten trekken?
Van Hervey Bay rijden we dan naar Brisbane, afhankelijk van hoeveel dagen we over hebben wil ik dan misschien nog heen en weer naar Byron Bay. Om uiteindelijk van Brisbane naar Sydney* te vliegen om daar dan nog 4 of 5 dagen te blijven. *Missen we dan veel? We hoorden dat het een redelijk ‘saai’ stuk was.
(Darwin zal te veel zijn denken we, dat hadden we ook graag willen zien. Maar ook i.v.m. het regenseizoen twijfelen wij daarover.)
Voor de oostkust hebben we dus ongeveer drie weken. Mij lijkt dit eigenlijk voldoende maar ik zie heel veel berichten voorbij komen dat je toch wel minimaal vijf weken de tijd moet nemen voor de oostkust! In verschillende reisgidsen voor dit gedeelte ongeveer 19 dagen uitgetrokken wordt.

Daarnaast ben ik erg benieuwd of ongeveer 10 dagen voor het eerste gedeelte, zoals hierboven beschreven van Melbourne eindigend in Ayers Rock, wel genoeg tijd is?

Wat is nou de beste route voor die tijd van het jaar? (december/januari). We zouden eventueel nog in januari kunnen vertrekken. Maakt dit veel verschil?

Graag willen we de terugreis een tussenstop maken in Kuala Lumpur (Maleisie) voor 2 dagen. Moeten we dan vanuit australie een ticket naar Kuala Lumpur boeken en vanuit daaruit naar NL? Of kan dit met 1 ticket met een lange tussenstop?? #durf te vragen#
Is het aan te raden om de binnenlandse vluchten al in NL te boeken?

Is het begin punt Melbourne en eindpunt Sydney logisch?
En stel dat het beter is qua seizoen om in Cairns te binnen, wat is dan een logische route??

In totaal zijn we dan ongeveer 5,5 week weg, zodat we nog een paar dagen thuis bij kunnen komen van de reis om vervolgens weer aan het werk te gaan.

We weten dat het veel is in korte tijd, maar helaas moeten we het met ongeveer 5,5 weken doen. En voordat we weer eens in Australie komen zal over 20 jaar zijn, dus daarom willen we graag veel zien. In onze reizen zijn we dat ook wel aardig gewend, dus daar kijken we niet tegen op.

Als je een stopover wilt doen in Kuala Lumpur waarom vlieg je dan met met Malasia Airlines richting Australië.
Ik heb even op world ticket center gekeken maar als je nu een vlucht zou boeken met vertrek 03-12 naar Sydney en terugvlucht op 08-01 dan zou je op dit moment € 1243,–kwijt zijn.

Even korteen paar dingen. Als je in Kuala Lumpur een tussenstop wil maken is het toch logisch dat je met Malaisian Air vliegt?
Dan Cairns, google eens op ‘weather cairns’ of rain cairns’ en de getallen zullen voor zich spreken.
Binnenlandse vluchten in Australië zo vroeg mogelijk boeken. Je zit ook nog eens in het vakantieseizoen. Kijk eens bij Jetstar en Virgin en zie hoe de prijzen opgebouwd zijn. Maar dat kan alleen als je een strakke planning hebt want bij de goedkope tarieven is omboeken er niet bij.
En voor de rest vind ik dat je heel veel wilt doen in weinig tijd. En als je dan toch weinig tijd hebt, waarom dan 2 dagen Fraser Island en 4 á 5 dagen Sydney.
Francine? Yeehaw?