Route Cairns-Melbourne in 5 weken: haalbaar?

Hallo,

Wij denken erover om met zijn tweeen 5 weken door Australie te reizen. Na wat rondgelezen op dit forum, leek het ons leuk om met de auto van Cairns naar Melbourne te reizen.

• Is dit haalbaar binnen 5 weken? Het lijkt ons leuk om voldoende tijd te hebben om ook de wat minder toeristische dingen te bezoeken, zonder het gevoel te hebben dat je steeds in de auto zit.

• Is de richting handig ivm weer en bezienswaardigheden? Heb al iets gelezen dat je dan met de zon meerijdt en dat is wel een voordeel…

• Zijn de vliegtickets voor Cairns veel duurder dan bijvoorbeeld Melbourn/Sydney. Dat zou nog een overweging kunnen zijn om een andere route te kiezen.

• Weet iemand een goede tip voor het boeken van vliegtickets? Heb zelf Qantas en Cathay Pacific al geprobeerd voor directe vluchten. Zijn er nog tips voor indirecte vluchten waarmee je veel geld kunt besparen?

• Idem voor auto huren: nog goeie tips voor goedkoop huren van een auto, evt in buitenland?

• Zijn er naast vliegtickets nog andere zaken die je het beste vanuit nederland kunt boeken, zoals hotels in de grote steden?

Wat een vragen he;) Alvast bedankt voor het meedenken…

Misschien heb ik het gemist, maar welke tijd van het jaar wil je gaan?

Hallo,

Wij hebben zelf 1 week gedaan om van Sydney naar Melbourne te reizen. Dit hebben wij gedaan met heel veel omrijden we hebben toen 2500 kilometer gereden. Daardoor veel gezien. Dus ik denk dat het een route zal zijn waar je flink veel afstanden zal gaan afleggen en weinig ergens wat langer zal blijven. Ik zou namelijk voor Sydney zeker een dag of 4 a 5 uittrekken.

Wij hebben onze auto bij Hertz gehuurd maar dit is niet de goedkoopste.

Verder is geen enkel vliegticket direct je maakt meestal een tussenstop in Azie.
Je kunt nog naar KLM kijken of Malaysia Airlines, Singapore Airlines, Thai Airways. Die vliegen ook allemaal naar Australie.
Ik denk dat het goedkoper is van Amsterdam naar Sydney te vliegen dit omdat het een route is die veel gevlogen word.

gr van Moira

ja, wel handig om erbij te zetten :wink: periode december/januari denken we aan… dan is het hoogseizoen he? is dat eigenlijk een nadeel, behalve dat het drukker is/meer toeristen?

December/januari is de slechtste tijd van het jaar om te gaan. Vooral januari zal het erg druk zijn met veel accomodaties bezet. De Ozzies gaan dan zelf met vakantie. Sydney rond Kerstmis/Nieuw Jaar is vaak geheel uitverkocht. Daar komt nog bij dat het in het noorden het natte seizoen is. Heet, luchtvochtig en vaak tropische regens. Singapore Airlines en Malaysian airlines vliegen niet naar Cairns maar wel naar veel andere locaties. Qantas vliegt wel naar Cairns maar van Schiphol eerst naar bv London, dan ergens in het verre oosten en dan naar Cairns. Als het mogelijk is zou ik een andere tijd van het jaar kiezen. Als je alleen deze tijd van het jaar kan gaan we er het beste van maken!!!
Yeehaw

Bedankt voor de tips Moira.

@Yeehaw, wat is volgens jou de meest leuke/gunstige periode om te gaan?

De schoolvakanties zijn niet altijd gelijk in de verschillende staten. Om geheel buiten deze periode te blijven met 5 weken zou ik half augustus in Cairns starten en voor 18 september uit Melbourne weer weggaan. Als de vakanties in QLD eindigen op ongeveer 10 october (soms zijn de vakanties in QLD in het grootste gedeelte van de maand october) dan zou je na 10 oct. kunnen starten in Cairns en dan naar Melbourne. In het laatste geval heb je wat warmer weer in Vic. maar in Far North QLD zal het al wat luchtvochtiger zijn maar zonder de zware regenval. Wij vonden october in QLD heerlijk. September kan ik voor bijna geheel australia aanbevelen voor een vakantie.
Yeehaw

Hoi Cork,

Ik ga dezelfde route doen en heb er zo’n 6 a 7 weken voor uit getrokken. Ik vetrek op 15 september en heb een ticket geboekt naar Cairns (met Qantas, tussenstop: londen en singapore). De tickets zijn misschien iets duurder dan richting sydney. Ik heb € 1150 betaald voor een retour, de retourvlucht neem ik vanaf Perth (misschien is het daarom iets duurder, omdat bij mij de plaats van aankomst en vetrek niet gelijk zijn). Je kan ook altijd nog naar sydney vliegen en vanuit daar een binnenlandse vlucht boeken naar Cairns, maar dan kom je ook wel weer op een totaal van rond de € 1100 euro uit. De prijzen liggen trouwens stukken hoger in december en januari, dus ik denk dat je beter iets eerder kunt vertrekken.

Jullie route is zeker in 5 weken wel te doen. Maar je moet het wel goed plannen. Niet te lang op bepaalde plekken blijven hangen;). Ik wil in die 6 weken Cairns, Airlie beach, Hervey Bay, Brisbane, Byron Bay en Sydney aan doen. Ik kan dus overal een weekje vertoeven als ik wil, dus dit moet te doen zijn (hoef ik me ook niet echt te haasten).

Suc6 met het plannen van jullie reis!

ok, bedankt voor je reactie, blijkbaar is een andere periode dus wel beter, maar ben bang dat ik niet veel eerder kan :slight_smile: