Graag zouden mijn vriend en ik begin 2017 een reis door Australie willen maken langs de oostkust.
We willen in ieder geval de volgende steden aan doen: Cairns, Brisbane, Sydney en Melbourne.
Het idee is om met de bus of met huurauto te reizen. We willen het op ons gemak bekijken dus geen stress dat we van het een naar het ander moeten reizen. Hebben jullie een indicatie voor hoelang (hoeveel weken) je ongeveer over deze afstand doet?
Om het enigszins goed te doen heb je vijf tot zes weken nodig. Hoe begin is ‘begin januari’? In Cairns is het tot maart heel warm en nat, dus als je eind januari, na de schoolvakantie, wil beginnen, begin dan in Melbourne en reis naar het noorden.
Bedankt voor jullie snelle reacties en tips.
Zelf hadden we het idee om inderdaad naar Melbourne te vliegen, vanuit daar heen- en weer naar Tasmanie en dan dan van Melbourne naar boven te reizen richting Cairns. Echter zijn we er nog niet helemaal uit of we alles met auto/ov-bus gaan doen of ook een binnenlandse vlucht.
Reistijd verwachten we eind januari of uiterlijk februari weg te gaan.
We willen sowieso graag naar Melbourne, Tasmanie, Sydney, Brisbane (en Gold Coast, daar zit een vriendin) en van het great barrier reef naar Cairns.
Hebben jullie tips wat mooie plekken zijn op die route om sowieso te zien?
je hebt nog niet gezegd hoe lang je gaat. Voor Melbourne - Sydney is er een mooie route door de Snowy Mountains maar daarvoor moet je eigenlijk een auto hebben, moeilijk bereikbaar met openbaar vervoer. Zaan heeft hierboven een hele mooie route van Sydney naar Brisbane staan. Ook daarvoor zou je eigenlijk een auto moeten hebben, al is het ook met het openbaar vervoer te doen. Zelfs Nimbin, vanuit Lismore of Byron Bay. Nimbin Buses Timetable
Tussen Brisbane en Cairns zijn de highlights (Fraser Island, Whitsundays, Atherton Tablelands) ook prima met ov bereikbaar. Greyhound bus is hier wellicht de oplossing, tussen Sydney en Brisbane zijn er regionale busdiensten. Wel goed plannen want ze rijden soms niet dagelijks en vaak één keer per dag. Zoals New England Coaches van Tamworth naar Coffs Harbour. Onderweg een leuke stop in Dorrigo, daar een dag het Dorrigo NP en Rainforest Centre in en de dag daarna door. Nogmaals, met ov wordt het een kwestie van goed plannen. Heb je de highlights van Tasmanië al een beetje op een rijtje? Via The Nut naar Cradle Mountain, Strahan, Hobart/Mount Wellington, Port Arthur, Wineglass Bay is een leuk rondje.
Succes bij het plannen, gelukkig heb je nog even.
Groet,
Willem
Ik zit eens even het bovenstaande verhaal van je te lezen maar ik ben het niet eens met het reizen van zuid naar noord. Wij hebben 2 jaar geleden de reis van Cairns (Cape Tribulation) naar het zuiden gereden, naar Adelaide via Melbourne, en alle bezienswaardigheden bezocht. We hadden hier 2 maanden voor en in moet zeggen dat het erg lekker was. We vertrokken in half november in Cairns en volgens mij komen de moessons rond die tijd van het noorden. Dan kan je toch maar beter de moessons vóór blijven, toch. We hebben er ook niet veel, toch wel een beetje, last van gehad. Ook een tour in The Red Center zat er nog bij. Ik zou dus liever van noord naar zuid rijden. Overigens een fantastische reis gehad. Daarna nog 2 maanden naar NZ maar dat is een heel ander verhaal. Overigens hadden we wel een camper (kleine) voor alles dus vervoer was geen probleem en ben je wel zo vrij.
Ik blijf bij mijn mening. The Wet, het natte en hete seizoen in Cairns en verder noordwaarts duurt van november tot maart. Met januari en februari als heetste en tetste maanden. En Señorita wil in januari beginnen. Dan moet ze dus niet in Cairns zijn en hopen dat, als ze in het zuiden begint en in maart in het noorden eindigt, The Wet vroeg is afgelopen. In het zuiden is het in elk geval hoogzomer als ze begint, in maart begint de herfst, al is de herfst in Cairns natuurlijk niet te vergelijken met de herfst hier. En normaal gesproken ben ik ook voor het reizen van noord naar zuid, al was het alleen omdat je dan 's middags de zon achter je hebt en niet op de voorruit
Onze reis begint inmiddels steeds meer vorm te krijgen. Hebben toch weer eea veranderd in de planning: hebben nu in gedachten om rond 20 jan te vertrekken, eerst voor drie weken naar nieuw zeeland; van noord- naar zuidereiland. Heb je daarvoor ook nog leuke tips castricum? Daarna is aansluitend het plan om óf een week naar tasmanie te gaan met daarna een kleine 5 weken vanaf melbourne naar Cairns reizen. Óf om tasmanie over te slaan zodat we een week langer hebben in de reis van Melbourne naar Cairns.
Wat Nieuw Zeeland betreft heb ik nog wel een aantal tips. Op het zuider eiland Kaikoura (walvissen dolfijnen spotten), Dunedin inclusief de Cadbury chocoladefabriek. Doubtful Sound of Milford Sound, Antarctic Centre in Christchurch, Pancake Rocks en blowholes in Punkaiki, Frans Josepf Glacier
Op het noorder eiland, zeehondenkolonie en vuurtoren bij Ngawi en Cape Palliser, White Island, Waitangi, Cape Reinga en Ninety Mile Beach, Waipaua Forest bij Dargaville en alles wat anderen wellicht nog melden.
Succes,
Hoi, je kunt je vragen over Nieuw Zeeland natuurlijk ook op het Nieuw Zeeland forum zetten. Dan krijg je nog meer gerichte en actuele reacties. :wereld:
Groet
Willem
Op dit moment hebben we de volgende globale route, is dit reëel in het aantal dagen?
Voordat we naar Australie gaan is het idee om 3 weken door Nieuw-Zeeland te reizen… daar starten we onze reis in Auckland en reizen tot aan Christchurch. Vanaf daar zijn we nog in twijfel of we Christchurch naar Hobart (Tasmanie) vliegen en dan in maximaal een week naar de boot reizen om naar Melbourne te varen, of dat we van Christchurch naar Melbourne vliegen en Tasmanie overslaan zodat we meer tijd hebben voor de Oostkust. Wat zijn jullie ideeën hierover?
En hebben jullie nog tips van mooie plekjes of wat je absoluut moet doen op deze reis?
Globale planning tot nu toe Australie (met bus)
Melbourne/ Philip Island 2 dagen
Vlucht Melbourne- Sydney: 1 dag
Sydney: Blue Mountains national park, Harbor Bridge, opera house. 2 dagen
reizen van Sydney naar Coffs Harbor, Yamba. 3 dagen
Byron Bay- 1 dag
Gold Coast ( Coolangatta, Surfers Paradise)-3 dagen
Brisbane (Steve Irwin Zoo of Lone Pine Koala Sanctuary) 1 dag
Noosa heads- 2 dagen
Hervey bay-> Fraser Island/ Indian Head (georganiseerde trip 1 dag)- 2 of 3 dagen
Town of 1770/ Agnes Water- 2 dagen
Gladstone/ Rockhampton- 1 dag
Arlie Beach/ Bowen-> Whitsunday islands, whitehaven beach (dagtrip of meerdaagse trip) en Great barrier reef?- 5 dagen
Townsville (magnetic island)+ Mission beach- 3 dagen
Cairns: Atherton Tablelands, Fitzroy Island en Green Island, Cairns Botanic Gardens, cooktown, Cape tribulation.- 4 dagen
Totaal 33 dagen