Mijn plan is om in april en mei 2012 naar Australië te gaan. Ik heb nog niks geboekt, maar ik wil sowieso van Sydney naar Cairns. Ook ivm het weer deze volgorde. Hoe lang heb je daar gemiddeld voor nodig?
En wat is daarna een aanrader? Alice Springs of Melbourne?
En wat zijn de ervaringen om tijdens de vlucht ergens een paar dagen te verblijven? Dus bijvoorbeeld in Singapore of Hong Kong?
Hoe lang ga je?
En hoe reis je?
Als je met eigen vervoer gaat kun je zelf bepalen hoe snel je reist. Je kunt het in 4 weken doen en aardig wat zien.
Wat wil je graag zien?
We zijn 4 dagen in Sydney geweest en vandaar naar Brisbane gevlogen. Daarna naar Lamington Park (tzv Brisbane) prachtig regenwoud
Daarna Noosa heads, heel leuk ,klein plaatsje met strand en wandelgebieden. Vandaar 1 uur rijden naar Steve Irwin Zoo (aanrader!!)
Wil je naar Fraser Island?
Vandaar naar Airlie Beach en een paar dagen doorgebracht op Hamilton Island (Whitsundays) Echt prachtig daar, eiland was ook super. (aanrader)
Daarna naar Magnetic Island, was leuk, je kunt koala’s in het wild zien (met moeite hoor).
Daarna naar Mission Beach, was prachtig daar, mooi strand en je kunt er wandelen en evt casuaris zien (meestal niet) Was een leuke tussenstop, en inderdaad mooi strand.
Daarna naar Cape Tribulation (aanrader!!) prachtige nightwalk gedaan in het regenwoud, zoutwaterkrokodillen gezien en het regenwoud was echt heel mooi.
Daarna hebben wi jnog 4 dagen vakantie gevierd in Palm Cove, echt een prachtig strand, heel leuk plaatsje. Vandaaruit naar het outer reef van het Great Barrier Reef geweest , (snorkelen of duiken AANRADER!!)
Dit heeft ons 4 weken gekost.
Alice Springs was niks, de omgeving des te meer. Ulura/Kata Tjuta was erg mooi. De reis met de auto langs Kings Canyon en wat kloven (Stanleys Chasm enOrmiston Gorge) was magnifique (aanrader!!) Wandelen over Kings Canyon is dan wel een must (3 uur ong) en bij Ormiston Gorge kun je ook wandelen, maar daar hadden wij geen tijd voor.
We hebben wel bij Uluru geweest en hebben een wandeling bij Kata Tjuta gemaakt (aanrader!!)
Wij hebben een tussenstop in Singapore gehad. Was er al eens geweest en vind het een mooie en fijne stad.
Alles hangt af van hoeveel tijd je hebt. Je moet kijken wat je leuk lijkt en dan keuzes maken.
Bij Cairns heb je bijv. het Eungela Park, leek me ook heel mooi, maar geen tijd voor.
Gut wat ben ik blond, het topic heet “2 maanden Australie” dus de duur is duidelijk.
Dan heb je zeker de tijd om te doen wat ik opnoemde. Wij hebben 6 weken rondgereisd in Australie. We hebben eerst iets van 7 dagen gebruikt voor Darwin eo en rijden naar Alice. Dat kun je dan voor Melbourne gebruiken?
Het stuk van Sydney naar Brisbane schijnt ook heel goed te doen te zijn. Hangt af van wat je wilt zien hoe lang het duurt. Als je in 1x doorrijdt is het vlg mij 3 dagen
Ik heb inderdaad twee maanden de tijd. En wil van te voren nog niet teveel vastleggen, maar me wel alvast oriënteren op de mogelijkheden. Zodat ik daar nog vrij ben ik het maken van keuzes. Ik ben op zoek naar avontuur, natuur & cultuur.
Ik heb gehoord dat het met de Greyhound bus gemakkelijk reizen is tussen Sydney en Cairns, dus dat is het plan. En wie weet wie of wat ik daar nog tegenkom. Zit nu te denken om dan wellicht een retourticket Sydney te boeken en dan tegen de tijd dat ik in Cairns zit te besluiten wat verder te ondernemen.
Leuk om te lezen van je belevenissen tussen Sydney en Cairns! Bijna allemaal aanraders zo te zien. Ga het zeker onthouden.
De omgeving van Alice Springs moet je denk ik echt met de auto doen, niet?
Ben je dan meerdere dagen op Singapore verbleven voordat je verder vloog?
Is het aan te raden om daar 2 overnachtingen te boeken en weer verder te gaan?
Ik heb de overstap in Singapore gepland omdat ik daar 20 jaar geleden was geweest en graag eens met de kids heen wilde. Of het een betere overstapplek is dan Hong Kong weet ik niet trouwens.
Wij hebben daar 3 hele dagen doorgebracht, was best lang,maar we wilden ook wat zien. Een dag minder kan ook, dan heb je ook ruim de tijd om de highlights van Singapore te zien. Ik vind het zelf prettig om relaxed te reizen, dus zou ik zeker 2 nachten blijven.Maar vrienden van ons hebben wel eens gewoon een hotel bij het vliegveld geboekt, een rondtoer ve paar uur door Singapore gemaakt en in het hotel bijgeslapen voor ze verder vlogen naar Nw Zeeland.
Rondreizen bij Alice Springs; ofwel met eigen vervoer ofwel je boekt een toer.Er zijn genoeg organisaties die bijv in 3 dagen langs Stanleys Chasm, Kings Canyon en Uluru reizen. Als je weinig tijd hebt een goeie optie.
Zelf rijden is ook goed te doen. Kun je in 1 dag naar Kings Canyon rijden, onderweg Stanleys Chasm. Dag erna beginnen met wandeling over Kings Canyon en doorrijden naar Uluurru. Zonsondergang zien en de dag erna wandelen bij/op Uluru en/of Kata Tjuta. Vond zelf de wandeling van 7 km bij Kata Tjuta práchtig. Loop je tussen die vreemde bergheuvels en prachtige dalletjes.Er was ook een langere wandeling daar. Je kunt er ook voor kiezen om daarnaast Uluru helemaal te beklimmen (best zwaar) of de 10 km om Uluru heen te lopen.
Heb zelf auto’s gehuurd, maar vlg mij is de Greyhound een prima alternatief. Daar kunnen anderen je vast meer over vertellen.
Zou de laatste tip van tegen de richting in Kings Canyon zelf niet doen. Laatste stuk was nogal saai en het is beter te lopen (ivm steile weg en richting volgen) als je clockwise loopt. Daarnaast lijkt het mij nogal hinderlijk als je halverwege tegen de stroom de trap afdaalt cq opmoet langs de Garden of Eden.
Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie! Je hebt me zeker enthousiast gemaakt voor de outback! Dat wil ik toch niet missen!
Mijn plan is nu als volgt: Heen vliegen op Sydney, dan van Sydney naar Cairns met openbaar vervoer, binnenlandse vlucht naar Alice Springs en dan binnenlandse vlucht naar Melbourne en van Melbourne terug naar Nederland.
Bedankt voor je tips! Ik neem ze mee, morgen mijn ticket boeken!
Spannend!!
Zeker spannend!
Ben verleden zomer in Australie geweest. Vond het zo mooi en ben zelf inderdaad ook nog helemaal enthousiast :cheer:
Heel veel plezier!
ik heb zelf ook ongeveer 2 maanden de tijd om door australië te trekken. De route die jullie hier beschrijven is ongeveer wat ik zelf wil doen.
Ik lees hier vooral sydney - cairns - outback - melbourne. Zelf dacht ik om van Melbourne naar Cairns te gaan en dan outback. Of denken jullie dat dit niet zo’n goed idee is? Ik ben nog volop bezig met uitzoeken en mijn australië - avontuur zou zeker pas ten vroegste voor volgend jaar zijn, maar ik ben al erg enthousiast en allerlei zaken aan het uitzoeken.
Leuk dat je ongeveer dezelfde route gaat doen! Ik heb er superveel zin in, nog 4 weken en dan zit ik in het vliegtuig. >>>
Volgens mij jouw idee ook een prima route om te doen. Je zou even kunnen kijken wat er tussen Melbourne en Sydney te zien is en hoe leuk je dit vindt. En ook de kosten voor een ticket als je heen op Melbourne en terug vanuit Alice Springs vliegt. Dan kun je dat meewegen in je keuze.
Het hangt er van af in welke periode je reist. Je moet niet in Cairns zijn tijdens de natte periode.
Wat voor route heb je dan voor ogen?
a.Wil je van Sydney naar Melbourne en dan reizen(vliegen) naar Cairns? Met vliegtuig of bus/auto?
b.Wil je vliegen op Sydney en daarna naar Melbourne en vliegen naar Cairns/ Dat is niet logisch.
c. Of wil je vliegen van Melbourne naar Cairns en dan per bus/auto naar Syndey. Vlg mij vlieg je dan grotere afstanden dan nodig/praktisch is omdat het logischer is om Melbourne en Sydney vlak na elkaar te doen.
Of wil je helemaal niet naar Sydney, kan ook nog.
Wil je naar Melbourne,dan naar Cairns, alleen rond Cairns kijken en dan naar de outback.(per auto/bus of vliegtuig)
bedankt voor je reactie. Ik zou per bus (ozexperience/greyhound) van Melbourne naar Cairns willen gaan. Daarna vliegen van Cairns naar Darwin om de outback te doen. Ofwel vanuit België vliegen op Darwin, de outback doen, vliegen op Melbourne en dan met de bus de oostkust doen: Melbourne tot Cairns. Om dan vanuit Cairns terug richting België te vliegen. De periode die ik wil reizen is juli/augustus. Ik ben zelf nog nooit in Australië geweest dus volledig onervaren op dat vlak
Er zijn mensen op dit forum die meer ervaren zijn hiermee. Dus misschien dat die nog goeie tips hebben over je route.
Zelf zou ik zeggen; eindig in Cairns. Daar is het dan heerlijk weer en kun je nog even luieren in het zonnetje (strand) aan het eind vd vakantie.
In het zuiden (Melbourne/ Sydney) is het nl winter.