Van Sydney naar Cairns

Het is nog wat vroeg, maar 2012 hopen wij naar Australie te gaan en wel van Sydney naar Cairns.
Alle tips zijn welkom, we zitten nog in de orientatie fase. Op hoeveel tijd moet ik rekenen om deze afstand af te leggen en alle mooie dingen onderweg te kunnen zien?
Hebben jullie tips voor vliegtickets, we hebben het liefste een stoppover erbij om de lange reis te breken.
\Dank je wel!

Als je een beetje rondneust op dit forum zul je zien dat er wel zulke uiteenlopende ideen zijn over hoe lang iets moet duren. Ikzelf ben van mening dat je niet per se altijd erg veel tijd voor nodig hebt. Maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk is er lang(er) over te doen. Sydney-Cairns is (kortste weg) 2400km. Rij je achter elkaar door ben je er in drie dagen. Maar ik neem aan dat je onderweg ook wat wilt zien. Dan word het een beetje je eigen invulling die je er aan geeft. Ik denk dat het met bijvoobeeld een huurauto best in drie weken te doen is met onderweg diverse stops en een rustdag hier of daar. Maar zet je er 2 maanden voor verveel je je ook niet.

In Sydney kun je je zonder meer een week vermaken (Zelfs ik, anti-stadmens)en is het niet in de stad dan wel in de omliggende gebieden. Voor Cairns geld hetzelfde. Dus je vraag is moeilijk te beantwoorden.

Ik zou je adviseren eens goed te gaan orienteren wat er op die route allemaal interessant is voor jullie. Als je daar een lijstje van maakt en bekijkt hoe veel tijd/dagen je per bezienswaardigheid wilt spenderen, dan is het met bijv Google maps/routeplanner niet zo heel moeilijk te bepalen wat je aan reistijd daartussen kwijt bent. (GA je met een bus of trein is dat ook goed online te plannen) zo kom je dan tot een reis op papier en weet je wat het aan tijd ongeveer gaat kosten. Daarna is het (in mijn geval) nog zaak de planningsafdeling op het werk hiervan te overtuigen…

En welke tijd van het jaar wil je gaan?

Hoi Lievebees,

Ik heb niet echt een tip qua reistijd want ik neem aan dat jullie met de auto of camper de route gaan verkennen? Ik ga zelf backpackend van Melbourne naar Cairns en trek daar drie maanden voor uit.

Wel heb ik tips voor je tickets. Ik ga zelf vier maanden op reis, mijn vliegschema ziet er als volgt uit: van Amsterdam naar Singapore (daar blijf ik 4 dagen) - van Singapore naar Bali (daar blijf ik 9 dagen) - van Bali naar Perth (vanaf daar vlieg ik na ws. 2 of 3 dagen naar Melbourne en ik heb dan drie maanden voor de oostkust) - dan vlieg ik na 3 maanden vanaf Perth naar Bangkok (daar blijf ik 7 dagen) - en dan van Bangkok naar Hong Kong (blijf ik ook 7 dagen) - van Hong Kong naar Amsterdam terug.

Je kunt je tickets kopen via Worldticket center maar ik heb gemerkt dat je met wat creativiteit en flexibiliteit een heel eind komt en je uiteindelijk veel goedkoper uit bent! Voor een worldticket ben je al gauw 1200 euro kwijt en heb je het meest simpele ticket met 1 of 2 stops.
Ik heb mijn tickets allemaal los van elkaar gekocht via www.skyscanner.com.
Deze site zoekt de goedkoopste vluchten (en dan ook echt de goedkoopste en niet zo’n site die betaald wordt om bepaalde vliegmaatschappijen aan te bevelen terwijl het stiekem veel goedkoper kan) voor je met of zonder overstap, dit kun je zelf bepalen.
Ik heb nu zes vliegtickets voor nog geen 1400 euro. Neem voldoende tijd tussen je volgende vlucht en je komt ook niet in de problemen mocht je vlucht vertraging hebben.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes,
Willemijn

Hoi!

Ik heb in de planning om volgend jaar maart 4 maanden te gaan reizen samen met m’n vriend. Waarvan 2 maanden in Australie. Wij denken ook de route Sydney-Cairns te gaan doen.

Tickets en reisplannen:
We hebben een offerte liggen van WorldTicketCenter 1800euro pp:

[ul]
[li]**Van Amsterdam-Christchurch **via WorldTicketCenter[/li]Hiervoor moeten we 4x overstappen (zonder stopovers)
[ul]
[li]Amsterdam-Londen (british airways)[/li][li]Londen-Singapore (qantas)[/li][li]Singapore - Melbourne (qantas)[/li][li]Melbourne - Christchurch (qantas)[/li]
In NieuwZeeland blijven we 2 weken; +/- 1week zuider eiland +/- 1 week noordereiland
[/ul]

[li]**Auckland - Sydney **>>>(qantas) via WorldTicketCenter[/li]Hier begint onze Australië reis, 2 maanden;
[ul]
[li]+/- 8 dagen Sydney inclusief Blue mountains[/li][li]paar weken met een camper naar Brisbane. 1 uur boven Brisbane kunnen we bij vrienden blijven[/li][li]paar weken met een bus naar Cairns. We willen namelijk ook de whitsundays en frasierisland bezoeken, en anders moeten we de camper doorbetalen terwijl we op die eilanden zitten…[/li]Ik denkd dat we in Cairns een autohuren om naar Cape Tribulation te rijden. Daarna blijven we nog een week in Cairns bij kennissen.
[/ul]

[li]We hebben heel erg getwijfeld; Onze eerste route keuze was:[/li][ul]
[li]Van Sydney langs de kust naar Adelaide bus/camper/auto.[/li][li]Kangeroo Island bezoeken[/li][li]dan met een groepsreisje vanaf Adelaide naar Alice Springs/Uluru/kings canyon.[/li][li]Vanaf Alice Springs naar Brisbane vliegen.[/li][li]Vanaf Brisbane naar Cairns rijden.[/li]Maar omdat het bezoeken van alice springs/uluru/kingscanyon zowel extra geld als tijd kost denken we dat het niet in ons reisprogramma past. Overwogen alleen adelaide en kangeroo island. Maar als we dan zover zijn kan ik toch echt alice springs etc niet laten liggen :wink:
[/ul]

[/ul]

[ul]
[li]**Cairns - Denpasar (bali) **>>>(Qantas) via WorldTicketCenter[/li]Hiervoor vliegen we via Darwin, maar maken hier geen stopover.
In Indonesie blijven we zo’n 5 weken. We weten nog niet wat we gaan doen. Op 't verlanglijstje staan: rust, vissen, yoga, snorkelen, cultuur en natuur. Bali en Lombok zullen we zeker aan doen. Als 't budget 't tegen die tijd nog houdt dan zou ik graag naar Borneo vliegen.
[li]Denpasar (Bali) - Kuala Lumpur >>>(AirAsia) Boeken we zelf[/li]Deze vlucht gaan we niet met WorldTicketCenter boeken, zij vragen op deze lowcost maatschappij (even uit m’n hoofd) 100 euro per ticket extra.
In Kuala Lumpur blijven we 2 nachten
[li]K****uala Lumpur - Tokio>>> (AirAsia) Boeken we zelf[/li]In Tokio blijven we 5 dagen
[li]Tokyo - London >>>(British Airways) via WorldTicketCenter[/li][li]**London - Amsterdam **>>>(British Airways) via WorldTicketCenter[/li][/ul]

Voor deze reis hebben we nu een begroting gemaakt van: 13000euro totaal (2 personen). Dit is inclusief vliegtickets, lokaal vervoer, eten, drinken, verblijf, excursies… alles eigenlijk :slight_smile:

Hoi Wopjes,

Dat ziet er uit als een leuke reis.

Paar tips die ik je zou aanraden:

Vlieg niet over Londen, dit zijn vaak minder fijne vluchten, grote nadeel van London (heathrow airport) is dat ze daar de logistiek slecht op orde hebben. Kom zelf regelmatig in Australië en Nieuw-Zeeland van de 4 x dat ik over Londen ben gevlogen ben ik 3 x mijn koffer kwijt geraakt waarbij ik hem vaak wel terug heb gekregen maar soms zelf met een vertraging van 3 weken. Dat is zeer vervelend als je gaat rondreizen. Persoonlijk geef ik dan ook graag 50 tot 100 euro extra uit om te voorkomen dat ik vlieg via Londen. Ik zou dus aanraden ook wat verder rond te kijken, onze klanten maken veel gebruik van Australian Backpackers en kunnen via onze website gratis en vrijblijvend een offerte aanvragen, hier kun je zelf als je wilt ook gebruik van maken.

Verder ziet je reis er leuk uit, ik heb persoonlijk ook alle plaatsen al eens aangedaan. Wat ik persoonlijk een tegen valler vond was Bali. Dit vond ik niet het leuktse eiland zeker als je de rest er omheen ziet. Mocht je voor zon, relaxen en plezier gaan kun je ook denken aan Fiji. Dit ligt vanuit Australië en Nieuw-Zeeland niet zo heel ver weg. Tokio vond ik erg leuk om te bezoeken ook en Kuala Lumpur ook.

Voor je rondreis in Australië zou ik nog twee tips willen geven, kijk voor het huren van een camper / auto naar een spaceship zijn erg handig en veelzijdig. Verder word voor de bus vaak gebruik gemaakt van Greyhound bussen en passen. Deze zijn direct te combineren met tours als Fraser Island en Withsundays (en deze mag je beiden zeker niet missen!). Het boekenvan deze passen online vanuit Nederland geeft je vaak nog een extra 5% korten en dit bieden wij dan ook al aan voor onze studenten die willen gaan rondreizen.

Hopelijk kun je wat met de informatie, ik zou in iedergeval willen zeggen een hele fijne reis toegewenst alvast en mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met mij op!

Groetjes,

dolf
dolf@stagehuis.nl
www.stagehuis.nl
Stagelopen in het buiteland?