Van Sydney-Cairns naar Alice Springs-Sydney

Ik doe even een beroep op jullie ervaring. Op 17 juli land ik met mijn vriendin in Sydney. We hebben daar familie wonen en zijn van plan tot de 21-22 te blijven. Hierna willen we met een camper in 12-13 dagen naar Cairns rijden via Brisbane. Vanuit Cairns vliegen we dan naar Alice Springs om daar met de camper via Adelaide en Melbourne terug naar Sydney te rijden. Dit willen we ook in 12-13 dagen doen. Voor de hele trip is het budget +/- 9000 AUD. De retourtickets Amsterdam-Sydney zijn al betaald. In Melbourne hebben we ook nog familie wonen.

Is dit a) een realistisch plan? b) te betalen?

Bedankt alvast.

Hi
Hangt ervan af wat je allemaal wil doen onderweg. 12-13 dagen van Sydney naar Cairns is goed mogelijk (2500 km maar reken in de praktijk maar op 3000) en dan zal je bij Cairns toch nog wel naar GBR, Atherton Tablelands en Daintree willen neem ik aan. Nog maar niet te spreken over sommige mustsees onderweg zoals Brisbane, Australia Zoo, Noosa, Fraser Island, Whitsundays, Mission Beach…om er maar een paar te noemen. Je zal je dus moeten beperken.
12-13 dagen van Alice via Adelaide naar Melbourne. Zelfde verhaal. Ik neem aan dat je naar Uluru gaat als je zo dichtbij bent. Onderweg is Coober Pedy een must visit. Dan naar Adelaide, -GOR en naar Melbourne. Reken ook op 2500-3000 km zeker als je niet de kortste weg neem maar langs de kust en ook nog een “uitstapje” maakt naar Uluru and Kata Tjuta. En dan nog van Melbourne naar Sydney…
Is dit dus een realistisch plan? Ja en nee dus. Ik zou zeker meer tijd nemen tussen Alice-Uluru-Adelaide-Melbourne-Sydney.
De kosten? 2 maanden Australia kost ons ongeveer tussen Euro 12.500 en 15.000 maar wij doen alles met de auto en verblijven in hotels en niet de eenvoudigste. En je bespaart natuurlijk omdat je thuis niets uitgeeft…
Als je meer details wil weten, laat maar horen.
Yeehaw.

Hoi,

Mijn vriend en ik willen begin volgend jaar ongeveer dezelfde route volgen.
Sydney > Cairns, met een camper, 13 dgn
Vliegen Cairns > Alice Springs
Alice Springs > Adelaide > Melbourne met 4wd camper, 14 dgn

Wat we eigelijk graag willen weten:
wat zijn nou de plaatsen die je absoluut moet zien / wat kan ik daar zien /en hoe lang zou jij adviseren om in die plaatsen te verblijven?

Ik hoop dat je ons kunt adviseren.

Thanks!

Hi
Allereerst zou ik je willen aanraden januari sowieso te vermijden dan is heel Australia met vakantie. Boven de steenbokskeerkring zit je in februari in de Wet, heet en luchtvochtig en je kan niet in de oceaan zwemmen ivm de box jelly fish en nog een andere critter waarvan ik de naam vergeten ben. In sommige gedeelten zijn stingernets die je beschermen. Great Barrier Reef kan wel bezocht worden en ook gesnorkeld want de kwallen zitten bij de kust. Vergeet onderweg bovenal Fraser Island niet en met de camper zou ik ook graag in MIssion Beach willen staan en onder Brisbane in Byron Bay en vergeet ook de Witsundays niet maar als je dat allemaal wil bezoeken zijn 13 dagen eigenlijk te kort. Voor Cairns eo heb je al minimaal 4 dagen nodig…Als je me nu vraagt wat je echt, maar dan ook echt zou moeten zien dan zeg ik Sydney, Fraser Island en de omgeving van Cairns. De route tussen Hervey Bay en Townsville is eindeloos rijden door…niets. Don’t speed. Politie is streng hier.
Dan naar Alice. Alice is ook niet te missen. Links en rechts zijn prachtige chasms en Alice zelf is ook leuk. Google maar eens. Dan wil je natuurlijk naar Uluru. Heet heet heet, koop flynets. 5 uur rijden van Alice en als je via Kings Canyon gaat heb je een 4x4 nodig en een Permit en neemt de reis 2 dagen. Dan terug naar Stuart Hw (Darwin-Adelaide) Tussen Alice en Pt Augusta is ook niet zoveel met uitzondering van Coober Pedy. Daar moet je zeker een volle dag blijven zo niet 2. Een uitstapje naar de Breakaways is zeer aan te bevelen. Soort Badlands waar films als MadMax en Priscilla Queen of the Desert zijn opgenomen maar er gaat alleen een (korte) dirt road naar toe en laat in CP weten waar je naar toe gaat. CP is ook bekend om zijn Opals en het dorp is letterlijk ondergronds. Vroeger was hier Crocodile Harry, wij hebben hem ontmoet en enkele uren met hem gesproken. Maar helaas, hij is overleden maar ik hoop dat zijn grot er nog is. Alice, Uluru en Coober Pedy zijn dus must sees. Een 4x4 camper heb je verder niet nodig behalve als je Oodnadatta Trail gaat rijden (alleen met permit van het verhuurbedrijf) In 14 dagen van Alice-Uluru-Coober Pedy-Adelaide-GOR-Melbourne? Sorry hoor, dat ga je niet redden. Sla Adelaide over en ga meteen naar GOR. Bij Port Augusta (nou ja “bij”) zijn de prachtige Flinders Ranges. Tussen Port Augusta vind ik de must see places: Grampians en GOR.
Als je geen ervaring met 4x4 hebt ga dan eerst in Nederland een dag oefenen.
En zoals ze in Australia zeggen: See ya later mate, al zien ze je nooit meer…
Houd er rekening mee dat de temps in de Outback kunnen oplopen to 50 C.
Yeehaw

Hey vencken1,

Ben het helemaal eens met Yeehaw: tijd is tekort voor wat je wilt gaan doen, wanneer je tenminste niet alleen mar op zijn Japans Australie wilt ZIEN, maar ook nog eens van wilt genieten.

THe Red centre en Coober Pedy zijn ontzettend :zon02: HEET:zon02: gedurende de tijd dat je daar bent.
Vriend van mij heeft deze tocht dit jaar februari - maart gedaan en het was geen pretje en dit terwijl je toch eigenlijk op vakantie bent??!!

Misschien beter om The Red Centre niet te bezoeken en echt de tijd te nemen voor Melbourne - Sydney - Cairns??
Je krijgt anders echt nauwelijks tijd om van al het moois echt te genieten!!

Greetz,

Flyboy

Hoi, ik ben t eens met mijn voorgangers, eerste stuk is te doen, 2e stuk wordt japans racen! Wij waren aan t begin van wet season in red centre en hadden geluk door de bewolking, anders is t echt peentjes zweten…coober pedy moet je eigenlijk ervaren in de knotsgekke hitte… en daar ben je toch maar een dag want dan heb je t wel gezien…
maar tis inderdaad een bizarre plek dus zeker een overnachting onder de grond waard!
hierboven staan al veel tips genoemd dus ik zal niet in herhaling gaan vallen, ik hoop wel dat je naar uluru gaat, toch wel heel bijzonder gebied,
dus veel succes met plannen van jullie reis en heel erg veel plezier!
Groetjes Sonja

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties!
De afgelopen dagen hebben we flink nagedacht hoe onze reis nu in te delen.

Het idee is nu om van AMS>Adelaide te vliegen, vanaf daar verder te reizen naar Melbourne. Daarna gaan we de binnenlandse route rijden naar Sydney (de route langs de kust heeft mijn vriend namelijk al een keer gereden) Van Sydney rijden we naar Cairns.

Naar mijn idee zou dit een goed alternatief zijn om in vijf weken te reizen.

Groetjes
Vencken1 :hihi:

Het hangt er natuurlijk ook vanaf welke tijd van het jaar je gaat. Het is jammer dat je de kustroute niet rijdt maar als je vriend er al geweest is…Hume Freeway tussen Melbourne en Sydney is een beetje saai. Een beetje net zoiets als de direkte route tussen San Francisco en Las Vegas als je daar al eens geweest bent. Als je nog niet in Canberra bent geweest zou ik die stad er bij opnemen. Je moet toch de hoofdstad van een land gezien hebben nietwaar? En ik zou de route andersom doen, dus beginnen in Cairns en eindigen in Adelaide. Waarom? Nou dat is een praktisch punt. Je rijdt dan namelijk van noord naar zuid met de zon in de rug, en niet te onderscahtten detail…Ik zal je vast wat leuke plaatsen tussen Melbourne en Adelaide geven: Lorne, Apollo Bay of Port Campbell, Warrnambool, Mount Gambier en Robe en vergeet vooral niet wat tijd uit te trekken voor Fleurieu Peninsula en Victor Harbour ten zuiden van Adelaide. Er is ook nog Kangaroo Island maar niet iedere huurauto mag daar op en de ferry is prijzig. Je hebt gelijk, deze route is prima in 5 weken te doen maar 7 weken zou ook kunnen…In plaats van langs de kust tussen Byron Bay en Sydney zou je ook de New England route kunnen nemen. Boek je vliegreizen zo spoedig mogelijk of te wel lang van tevoren. Wij vliegen altijd met Malaysian Airlines of Singapore Airlines en meestal geboekt via Travel Trend (Nee ik ben geen employee-lol-)
Yeehaw

Hallo allemaal,

Wij hebben dezelfde trip in de planning staan, echter met wat minder 4 wielig reizen.

28 december landen we in Sydney en rusten daar eerst even tot 2 januari uit in een hotel.

2 januari 2009 gaan we met een campervan op pad richting Cairns, waar we rond de 27e/28e aan willen komen (wellicht iets eerder i.v.m. cursus duiken).

Dan willen we ergens 1 februari van Cairns naar Alice Springs vliegen om daar een 3 daagse excursie naar Uluru te doen. E.v.t. nog wat rondkijken in de buurt en dan weer gauw terug naar Sydney want we vliegen 8 februari al weer richting Nederland.

Of we het gaan halen naar de Red Centre… geen idee (ook i.v.m. de 36u die tussen duiken en vliegen moet zitten). Zo niet, dan vliegen we van Cairns naar Sydney terug en kijken we daar nog wat rond.

Je kan onze verhalen volgen op http://www.de-wereld-rond.nl/

Oh, en zo rond 14 februari 2009 zal ik nog een verrassing op de site plaatsen, dus houd hem in de gaten.

Veel plezier Jorryt en zal het volgen!!:dag:

Flyboy

Hoi Flyboy, dank. Plezier hebben zal geen probleem zijn denk ik :slight_smile:

Enneh, hou 14 februari in de gaten :wink: op de site.