Hallo Allemaal!
Over een week of 4 zal ik samen met mijn vriendin ongeveer 10 weken door Australie gaan reizen. We landen in Sydney en willen in deze 10 weken graag oostkust Sydney-Cairns zien, sydney-Melbourne en ook het stuk central Uluru/Alice springs. We willen met name de oostkust graag per campervan reizen (hebben hier geen haast in, willen de meeste gebruikelijke stops gewoon maken). Heeft iemand tips hoe lang je ongeveer de tijd nodig hebt om dit stuk oostkust af te reizen? En hoe zit dit tussen Sydney en Melbourne (dit doen we mogelijk middels openbaar vervoer of campervan)?
Kan iemand ons nog tips geven over welke campervan organisatie als niet te prijzig, maar wel degelijk beschouwd kan worden?
Wat zou in jullie ogen dan een geschikte route zijn in dit tijdstip van het jaar (januari t/m maart)?
Hi
Met een CV kan ik je niet helpen maar weet dat je voor QLD in de natste tijd van het jaar komt. Verleden jaar en ook 2010 en 2009 waren grote gedeelten overstroomd. Je zal daarover vast wel in de kranten gelezen hebben. Die tijd van het jaar zou ik eerder kiezen voor het zuiden van het land. Hoe lang je wil doen tussen Sydney en Cairns ligt helemaal aan je zelf. 2 weken minimaal maar een maand is ook goed mogelijk. Als het in het noorden te nat is zou je een rondje Sydney-Brisbane-Mt Isa-Tennant Creek-Alice-Uluru-Adelaide-Melbourne-Sydney kunnen maken maar ook dan is de kans op flooding reeel.
Met 10 weken zijn we ook wel eens van Sydney naar Perth en weer terug gereden. Dat is een route die ik toch niet zo snel zou aanraden met dat hewen en weer rijden over de Nullarbor Plain. Wat je dus ook kan doen is in het zuiden blijven en ook naar bv Flinders Ranges NP gaan. Van daar kan je op en neer naar Uluru maar dat houdt weer heen en weer rijden in.
Heb je al eens gedacht aan Tasmania? 2 weken Tassie is aanbevolen.
Yeehaw
Hallo Yeehaw,
Na wat navragen hadden we het idee om vanuit sydney in ongeveer 2 weken naar Adelaide te rijden met auto/CV. Van hieruit met vlucht of trein naar Alice springs te gaan voor enkele dagen. Van daaruit weer naar Cairns vliegen en dan CV huren om in ongeveer 5 of 6 weken naar Sydney te gaan rijden. Dan heb je circa 9 weken ingevuld. Lijkt je dat een reele indeling qua tijd? Goede optie wat betreft tasmania, maar is dat wellicht ook te bezichtigen in 1 week of is dat echt te weinig?
Over Tassie (Tasmania) kan ik eigenlijk niets vertellen. Nog niet geweest.
Zo te zien is het een goede inschatting m.b.t. de tijdsindeling. Houd echter rekening met een reistijd of aantal km’s van ca 300km tot max 350 km per dag. Dan kan je aardig inschatten wat het je kost om van A naar B wil. Vanaf Sydney kan je uiteraard op een aantal manieren richting Adelaide. Via de kust of het binnenland. Naar Alice Springs moet je even afwegen de kosten van het vliegtuig en trein en de benodigde reistijd. Januari 2011 hebben wij een CV gehuurd bij Coolabah Motorhomes. http://www.coolabahmotorhomes.com.au/
Dit is een onderdeel van Around Australia Motorhomes http://www.aamotorhomes.com.au/ met depots oa in Sydney, Adelaide en Cairns. De depots zijn echter niet in de directe nabijheid van de vliegvelden (even informeren).
Vanaf Byron Bay zijn wij via het “binnenland” richting Sydney getrokken.
Als er nog vragen zijn hoor/zie ik het wel.
Succes, Chris