We hebben vier weken, is dit haalbaar?

Hoi Allemaal,

Mijn vriendin en ik willen eind dit jaar voor een maand (bij voorkeur half oktober tot half november) richting Australie. Het is een beetje last minute, maar dat is niet anders.

We zouden graag per camper willen reizen. Vorig jaar hebben we dit ook in California gedaan en dit is ons erg goed bevallen. Routes die al een attractie op zichzelf zijn. 's Avonds heerlijk ontspannen bbq’en bij de firepit.

Een maand in zo’n groot land is niet veel, dus er moeten keuzes worden gemaakt. We zouden graag de Oostkust aan willen doen, dus van Sydney naar Cairns. Maar we zouden eigenlijk ook nog Melbourne in willen passen om de great ocean road te doen. Ik heb even zitten kijken, maar ik weet niet of dit haalbaar is. We schuwen een dag rijden niet (in California hebben we in 21 dagen 4000 km gereden), maar het moet wel leuk blijven.

Denken jullie dat dit haalbaar is? Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Maarten

Allereerst dit, begin in verband met het weer in Cairns. En met jullie plan doe je jezelf enorm tekort. Ik weet niet over wat voor wegen je in Amerika gereden hebt maar bedenk wel dat je in Australië zeker 95, als het geen 98 procent is, over tweebaans wegen rijdt. Zoals bij ons de provinciale wegen. Veel mensen nemen voor Cairns - Brisbane minstens twee, als geen drie weken. Inclusief Daintree, Cape Tribulation. In drie weken Cairns - Sydney zou kunnen, al raad ik het af.
Heb je ook gedacht aan drie weken camperen, een binnenlandse vlucht naar Melbourne en daar met een huurauto of tweede camperhuur de Great Ocean Road en omstreken doen?
Weet je wat een Australiër gegarandeerd zegt bij het zien van jullie plan? They’ll sure see a lot of bitumen.
Maar kom rustig terug voor mee info

Hoi Willem,

Bedankt voor je reactie. Als ik dit zo lees dan zou een reis tussen Cairns en Sydney al ruim voldoende zijn. Mijn vraag is dan, is het niet saai alleen langs de kust? Of is er voldoende afwisseling door verschillende national parks?

Gr. Maarten

Maarten, je hoeft niet alleen langs de kust. Tussen Cairns en Brisbane kun je via Mareeba, Atherton Tablelands, Undara Lavatubes rijden en op tijd voor de Whitsundays weer aan de kust zijn. Dan zie je een mooi stuk van het andere Australië. Daarna een tijdje kust, dan via Fraser Island bij Gympie via Kenilworth en de Glasshouse Mountains binnendoor naar Brisbane. Dan ten zuiden van Birsbane weer een deel langs de kust, inclusief een kort omweggetje van Byron Bay naar Nimbin! Dan weer langs de kust tot een stukje voorbij Coffs Harbour waar je afslaat naar de Dorrigo Bellengen Waterfall Way en je helemaal binnendoor via Cathedral Rock NP Tamworth, Dubbo (Western Plains Zoo) naar Katoomba kunt. Dan nader je de Blue Mountains van de andere kant en rijd je daarna door naar Sydney. Probeer het maar eens te volgen op de kaart.
Plezier bij het plannen. En drie weken is echt niets te veel voor deze route. Maar je kunt bij voorbeeld ook na Coffs Harbour de Dorrigo Bellingen Waterfall Way doen en terug gaan naar de kust om op te schieten. Zo houd je ‘all options open’

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga google maps erbij pakken en een beetje puzzelen. De wegen in Amerika zijn (met uitzondering van de snelwegen) ook vaak maar tweebaans. Maar wel allemaal netjes geasvalteerd. Ook in de parken. Daar hebben ze zelfs buslijnen zoals bijvoorbeeld in het park van Yosemite. Ik zag al dat je er goed aan doet een 4X4 camper te nemen als je in australie de parken in wilt. Klopt dat ook als je voornamelijk aan de oostkant van het land blijft?

In jullie geval, met beperkte tijd, is een 4wd niet nodig. De keren dat je echt een 4wd nodig zou hebben in een park moet je ook een échte 4wd hebben die zowel zand als rivierdoorgangen aaan kan. Maar de route die ik je noem, met een aantal tripjes in nationale parken, kun je met een gewone camper af. Er zijn verhuurders die campers verhuren waarmee je ook op gravel roads mag. Ik stuur je er wel een in een privé bericht.

Tip: kijk ook hier voor Australië-reiservaringen en tipsvan andere Nederlanders die er geweest zijn…

Beste reistijd: Het hele jaar
Visum nodig? Ja, vooraf aanvragen
Minimum vliegduur: 22 uur
Richtprijs retourticket: € 1000
Lokaal prijsniveau: €€€
Inentingen: Evt. dengue, gele koorts

Leuke site voor de reisverslagen. Maar bovenstaande info rammelt hier en daar fors. Beste reistijd het hele jaar klopt natuurlijk niet. Dat hangt er sterk van af waar je heen wilt.
En entingen voor dengue en gele koorts lijken me ook stug. Dit komt van www.reisprik.nl: Gele Koorts

  • In dit land komt geen gele koorts voor. Echter, als men vanuit een gele koorts gebied komt is vaccinatie verplicht.

En wat dengue betreft, dat komt heel, heel weinig voor en dan alleen in het uiterste noorden in bepaalde jaargetijden. Dus ten zuiden van Cairns en ten zuiden van Broome heb je geen last

Prijsniveau schommelt enorm, afhankelijk van wat de euro doet. Australische vrienden die in Europa onderweg zijn zijn heel blij met de laagste koers van de euro in de laatste 5 jaar maar waren twee jaar geleden knap ongelukkig met de koers van de euro toen.

We hebben het zelf ook meegemaakt dat we bijna 2 dollar voor een euro kregen en een paar jaar later net 1 dollar 30.

Dit soort info kan niet gewoon op een homepage worden gedumpt. En voor vliegtijd zou ik reistijd willen weten. Want het scheelt nogal of je in bijvoorbeeld Duba, Singapore, Kuala Lumpur of Honkongi 2 uur of 6 uur hebt tussen de vluchten. Plus twee uur tevoren op Schiphol, dan wordt die 22 uur zo maar 30 uur of meer.

Leuk ook dat je schrijft: kijk eens naar ervaringen van mensen die er zijn geweest. Ik spreek niet alleen voor mezelf, maar er zijn veel mensen die hieer antwoorden en advies geven die er meerdere keren zijn geweest.
Maar nogmaals, de reisverslagen op de site zijn leuk om te lezen en kunnen helpen voor nieuwelingen.