4 wkn Oostkust, tips!?

Hee hallo! :slight_smile:

Ons plan is om in oktober met z’n 2en voor 4 weken langs de oostkust te reizen. Dit wordt onze eerste keer Australië! We willen dit doen met een auto/camper, maar een stukje overbruggen dmv een binnenlandse vlucht mag er ook bij zijn.
In eerste instantie zaten we te denken om van Sydney naar Cairns te reizen, maar we hebben nu een aantal keer voorbij zien komen dat andersom beter is, klopt dat? Het gekke is alleen, dat we maar weinig verhalen vind over het reizen van Cairns naar Sydney.

Toch, zitten wij daar nu wel aan te denken. Zoiets:
Vliegen op Cairns (4/5 dagen daar). Met auto/camper afzakken richting Brisbane (in ongeveer 2 of 2,5 week). En vanaf daar een vlucht naar Sydney (4/5 dagen).

Wat we graag willen zien onderweg is, o.a.:

• Cape Tribulation
  • Great Barrier Reef
  • Whitsundays
  • Fraser Island (misschien?)
  • Blue Mountains

Vragen die we hebben zijn:

• Is Cairns - Brisbane - Sydney een leuke/handige route?
  • En wat mogen we volgens jullie verder écht niet missen?

Alvast bedankt!!

Ik denk dat het in Oktober niet echt heel veel uitmaakt waar je begint. Met een camper is het in 4 weken te doen. Een binnenlandse vlucht is niet perse nodig.

De punten die jij opnoemt zijn ook de belangrijkste toeristische trekpleisters. Als je naar Cape tribulation maak dan ook een stop in de daintree voor een krokodillen tochtje op de daintree river. Verder zou je nog naar Townsville en één dag Magnetic island kunnen.

Fraser island moet je ook zeker doen. of anders Moreton island bij Brisbane.

Als je het deel Brisbane-sydney met de camper doet kun je ook naar Byron bay en Nimbin.

succes

1 like

Vier weken is een redelijk mooie tijd om Sydney-Cairns (of vv) te doen met een auto/camper. Ik zou geen binnenlandse vlucht nemen tussen Brisbane en Sydney, maar een paar dagen genieten van de prachtige nationale parken ten zuiden van Brisbane (de waterfall way bij Dorrigo is zeker aan te raden, maar ook Lamington NP is erg mooi). Je hebt daar de tijd wel voor.

Welke kant op heeft meestal voornamelijk te maken met het regenseizoen, maar ook de stand van de zon kan een reden zijn. Op het zuidelijk halfrond gaat de zon langs het noorden. Als je van zuid naar noord rijdt, zit je dus steeds in het felle zonlicht te kijken. Kan vervelend/vermoeiend zijn.
Verder zou ik gewoon zorgen dat je een leuke reisgids bij je hebt (Lonely Planet, capitool, whatever) en gewoon lekker reizen en kijken waar je stops wilt maken. Dat is toch voor iedereen verschillend. Wat ik wel erg kan aanraden is een walvistocht bij Hervey Bay. Jullie zitten dan in het goede seizoen (ong. augustus t/m begin november) om walvissen te zien en ik zou dat zeker niet laten. Erg spectaculair.

Verder zou je even moeten kijken of je een auto of een camper wilt. Campers zijn duurder in huur en verbruik. Een (zuinige) auto met een tentje kan ook prima. Er zijn voldoende campings en vaak zijn ze voorzien van een ‘kampkitchen’ met in elk geval een koelkast. Ik vond zelf een auto+tent prettiger dan een camper vanwege de kosten en omdat je er wat makkelijker mee wegrijdt.

Veel plezier met de voorbereidingen!

2 likes

Goeie tip over de zon,Francine. Is wel handig om rekening mee te houden idd.

Wij hebben bij Cape tribulation 2 nachten overnacht en een nightwalk gedaan. Was zó mooi,zeker een aanrader! Moet je dus wel overnachten in Cape Tribulation. Dag erna lekker rondwandelen daar, de omgeving op je in laten werken en genieten vd schoonheid, Ms zie je nog een saltie.
Boottocht over de Daintree vonden wij ook erg leuk, veel crocs en nog een python gezien.

Snorkelen op de Great Barrier Reef, je kunt me zo wakker maken en meenemen als het kon. We zwommen gewoon in een tropisch zwembad, en nog vissen gezien met vormen die je niet zou verzinnen. Ook nog zeeschildpadden. Tis dat je stikt als je oh zegt ,anders had ik constant met open mond rondgezwommen door zobveel schoonheid, En dan had ik het nog niet over het koraal :smile:

De walvissentocht bij Hervey Bay hebben wij ook gemaakt ,in augustus. Wat fantastisch om die enorme dieren zo voorbij je boot te zien zwemmen, zeker een aanrader.
Fraser Island hebben we overgeslagen, het werd te veel, we gingen een dag niksen.

Verder, Mission Beach, relaxen tussen de palmen.

Lamington Park, onder Brisbane, echt enorm mooi. Wel een rottoer om er naar toe te rijden,doe dat niet aan het eind vd dag.Het is best vermoeiend met al die haarspeldbochten. Maar je kunt er prachtig wandelen en het is er erg mooi.

Wij zijn ook op de Whitsundays geweest. Heb getwijfeld of ik op het eiland zou gaan zitten of vanuit Airlie Beach uitstapjes zou maken (eiland is veel duurder). Hebben uiteindelijk een kamer in het Reef hotel op Hamilton Island geboekt. Was, en ben, daar heel blij mee. :cheer:
Het was zo fantastisch om daar te zijn!
Mooie zwembaden en strand met ligbedden. We konden gebruik maken van allerlei water dingen (peddlingboards, zeilen ,weet ik wat nog meer ) omdat we in het hotel zaten. De zee is zó mooi.
En vanuit Hamilton island een dag weggeweest met de catamaran On the Edge. Echt een super leuke dag gehad, uurtje gesnorkeled en ong 2 uur op strand van Whitsunday island gezeten en relaxed on board. Was zo’n leuke dag.

2 likes

Wat een leuke reacties! Bedankt mart81, Francine1 en jacqdus! Hier hebben we heel veel aan.

Een binnenlandse vlucht kunnen we lekker laten zitten dus, mooi zo :slight_smile: En helemaal duidelijk wat betreft het ‘welke kant op rijden’. Dan houden we het lekker op de volgorde die we al in ons hoofd hebben. Vliegen op Cairns (vanuit NED) is alleen wel een stukkie duurder dan vliegen op Sydney. Dus daar moeten we nog even een slimme constructie op bedenken… Maar dat komt wel goed.

Nogmaals, bedankt. Echt geweldig jullie tips, die gaan we zeker meenemen op ons lijstje.

Heerlijk die voorbereiding! We genieten nú al :slight_smile:

met welke vliegtuig maatschappij wil je vliegen.
want wij vliegen met emirates in sept. via dubai naar brisbane en dan naar cairns.
want emirates vliegt niet op cairns

Geen voorkeur eigenlijk! Ik heb eerlijk gezegd nu alleen nog maar gezocht op skyscanner. En daar zie ik gewoon een aardig prijsverschil tussen vliegen vanuit A’dam naar Cairns of van A’dam naar Sydney (met tussenstops uiteraard).

Maar Emirates ga ik ook even naar kijken. Thnx voor de tip!

Hallo,

Ik heb voor je even mee gekeken op de site van Emirates.
Maar omdat je geen vertrekdatum heb geschreven heb ik er gewoon eentje gepakt.

BV. vertrek 8 okt. Amsterdam-Dubai-Brisbane-Cairns
vertrek 5 nov. Sydney-Dubai-Amsterdam
voor € 2965,18

voor dezelfde datum en dan via Worldticketcenter.
dan betaal je met Cathey Pacific via Hongkong € 2383.98

en voor KLM ga je op de heenreis via Osaka en terug via Kuala Lumpur
€ 2495.62

En zo kan je wel even verder gaan met zoeken.

1 like

Ik ga niet meer in op wat je wel en niet zou kunnen/moeten doen, daar is voldoende over gezegd. Het enige wat ik me afvraag is wat voor zo velen de aantrekkingskracht van Byron Bay nog is, als je al langs de kust vanaf Cairns komt. Nimbin wel, dat vind je nergens anders. En de Waterfall Way Bellingen-Dorrigo. Moreton en Fraser Island zijn in mijn ogen twee niet te vergelijken eilanden.
Maar even wat anders. Ik kan alleen aanraden te proberen voor jezelf etappes te maken en dagen in te plannen voor trips. Ik bedoel dan de trips die een dag duren. Nimbin rijd je heen, je kijkt een uur of anderhalf je ogen uit en kunt weer door. Lamington is een lastige klim, mooie wandelingen, als je dan enigszins goed wil doen duurt dat zeker een dag.
Ik kom op die ‘etappes’ vanwege je 4/5 dagen Cairns en 4/5 dagen Sydney. Is 5 dagen Cairns inclusief Cape Tribulation en Daintree?
Want die twee keer 5 is anderhalve week. Houd je dus nog tweeenhalve week over voor Cairns-Sydney inclusief al het moois onderweg.
Verder scheelt het, zoals Francine schreef, qua reisnelheid het aanzienlijk of je auto/motel, auto/kamperen of camper reist, in volgorde van snelheid.
Aardigheidje tussendoor, de euro kost op dit moment circa 1,10 euro/liter (inclusief je dockets van Coles of Woolworths. Maar het resultaat van vandaag is geen garantie voor de toekomst!

1 like

Met 4/5 dagen Cairns en 4/5 dagen Sydney bedoel ik idd “en omstreken”.
Dus inclusief Cape Tribulation en Daintree.

We hebben nu zo veel goede tips. We gaan ze binnenkort maar eens even op een rij zetten en een beetje een planning maken van alle trips die we willen maken. En wat het vervoermiddel betreft neigen we toch steeds meer naar een auto ipv een camper, omdat we dan toch wat sneller zijn. Scheelt weer tijd :slight_smile:

Super bedankt voor je reactie ook Willem!

Ben zelf op beide eilanden geweest en voor iemand die misschien naar fraser island wil, kan Moreton een goed alternatief zijn.

Beide zijn voornamelijk zandeilanden met een aantal meren waar je goed kunt zwemmnen. Fraser heeft een paar scheepswrakken ( de maheno) Moreton heeft tientallen scheepswrakken als kustbescherming, waar je met de veerboot langsvaart en ook kunt snorkelen en duiken.

Misschien een minder slimme vraag, maar moet je zelf een tent meenemen of kan je bij een camping zo instappen? incl. materiaal?
Wat is handig… want als wij naar Frankrijk gaan zit de auto al vol, met het vliegtuig is dit toch wat moeiijker. Tips?

daar kan ik je geen antwoord op geven want wij reizen per camper.
maar er zijn er vast wel die je vraag kunnen beantwoorden

Waarom hebben jullie voor de camper gekozen? Wij twijfelen tussen auto/tent en camper

wij hebben voor de camper gekozen omdat je dan je huisje bij je hebt en als je geen zin meer hebt om verder te rijden gaan ga je op een camping staan in de buurt en wij hebben het gevoel als wij met de auto gaan dan moet je in hostels, motels of cabins slapen en waar laat je dan je boodschappen bv.
ik moet wel zeggen dat wij nog nooit rond gereist hebben met een auto.
wij hebben wel de prijzen naast elkaar gelegt maar voor ons was de camper goedkoper
dit word onze 4de grote reis met een camper en dat bevalt ons erg goed.

Wij gaan met een euro tourer van Apollo rijden.
Wij zijn maar samen dus wij vinden het niet erg om elke avond/ochtend ons bed op te maken en af te halen.

wij hebben alles via het internet uitgezocht maar via het reisburo geboekt

@Lintim: ik zou óf een tent meenemen (zeker als je dit al hebt, maar natuurlijk geen enorme bungalowtent;-) óf een simpel tentje kopen in Australië. Voor onder de honderd euro kun je zowel in NL als in AUS een simpel koepel-tentje kopen waarmee je een aantal maanden prima kunt reizen.
Campings in Australie hebben over het algemeen zeer goede voorzieningen. Er zijn vaak ‘kampkitchens’ waar je kunt koken. Wel vaak in eigen pannen (dus ook meenemen!) en op eigen vuur (gasbrandertje oid, daar kopen). Zeker pannen kun je vaak in tweedehandszaakjes voor een paar dollar kopen. Of je neemt een campingsetje van thuis mee.

Ik kampeer veel in Europa en heb daarvoor alle spullen: lichtgewicht tent, pannen, brander, enz. Die spullen heb ik alle keren gewoon mee naar Australie genomen. Ik ben nooit over de 20kg bepakking uitgekomen.

Ook met een auto+tent heb je altijd je huisje bij je, net als bij een camper. Het enige is dat je geen electriciteit en geen koelkast hebt. Oplossing: wat ik al zei heeft vrijwel elke camping een goede kampkitchen met een koelkast en stopcontacten om evt telefoon, batterijen van de camera op te laden. Tip: neem een stekkerdoosje mee, waarmee je bijvoorbeeld twee of drie accu’s tegelijk kunt opladen. Koelkast heb ik niet altijd nodig. Ik eet voornamelijk vegetarisch en dat is als je reist bijzonder praktisch, omdat groentes het minder erg vinden om iets warmer te worden en zeker niet vol bacteriën komen te zitten door de warmte. Verder zorg ik voor een koeltas en neem een coolpack (zo’n sportersding) mee om spullen koel te houden. Dat coolpack stop ik dan elke avond in de vriezer van de koelkast die in de kampkitchen staat.
Mocht het een keer slecht weer zijn, dan kun je naar een hotel/hostel/b&b. In hostels is altijd een keuken+koelkast aanwezig voor evt. boodschappen. In een hotel en/of b&b kun je altijd vragen of je je spullen even koel mag wegzetten. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Een auto+tent is, volgens mij, in alle gevallen goedkoper dan een camper: goedkoper qua huur, brandstofverbruik en plaats op een camping (immers geen plaats met elektriciteit nodig). Daarnaast rijdt het sneller en prettiger, vind ik zelf. En als je eenmaal gewend bent aan je tentje zet je die in 5 minuutjes op. Geen probleem!

Een auto+tent is dus, naar mijn mening, een prima alternatief voor een camper.
NB: zorg ook voor een goede slaapzak, want nachten kunnen best koud zijn! Overigens is een tent zeker niet kouder dan een camper omdat een tent vaak beter isoleert dan een auto!

Mag ik misschien vragen wat jullie kwijt zijn en waar jullie geboekt hebben? En is dit niet veel duurder dan zelf alles los boeken?

wij hebben bij thomas cook geboekt.
wij hebben wel een uitgebreide verzekering genomen voor de camper dat houd in dat er 2 banden en het vooruit meeverzekerd zijn.
wij vliegen met emirates.
de prijs die bij hun op de site stond van de vluchten konden ze bij het reisburo ook boeken en de camper was alleen iets duurder vanwege dat wij die uitgebreiden verzekering hebben voor de camper
en de prijs die wij op internet hadden gevonden die hadden ze ook bij het reisburo gevonden

Wat je echt niet mag missen is de Town of 1770 :slight_smile: (zoek op Angus Water) en dan de Scooteroo, echt onwijs :). niet te vergelijken met Fraiser en Withsundays maar echt heel leuk, misschien nog wel de leukste. Een tour voor in mijn ogen weinig geld en een geweldige dag gehad. Vooral de Wedges met crème fraiche en de zonsondergang op het eind… ik denk er nog vaak aan terug!

Hoi Sophie, leuk dat je het leuk hebt gehad. Maar de starter van dit topic zal weinig meer met je tips kunnen: ze meldde in mei dat ze in oktober gingen. Die zijn dus al ruimschoots terug