Van Cairns naar Sydney

Beste Wereldwijzer leden,

Wij (moeder en dochter) gaan naar Australie in december. We hebben een camper 4 wheel drive gehuurd van 10 dec 2014 tot 10 jan 2015 (32 dagen). De reis start in Cairns en eindigt in Sydney.
Nu begin ik een beetje te twijfelen of dit wel haalbaar is? Ben je dan alleen maar aan het rijden?

Verder hebben jullie tips voor leuke campings langs deze routes en wat zijn de must sees?

Hoor graag van jullie.

Hartelijke groet,
Anne

Hallo Anne,
qua tijd zit je wel goed, al houdt het ook weer niet over. Niet helemaal wat het seizoen betreft overigens, vooral in Cairns.
Wat me echter intrigeert is waarom je een 4wd hebt gehuurd? En je hebt het over ‘leuke campings langs deze routes’. Heb je al een route in gedachten? Gewoon van Cairns naar Sydney rijden via alle hoogtepunten vraagt eigenlijk geen 4wd. En je zult zelf al wel een aantal dingen op je programma hebben, snorkelen Cairns, Whitsundays, Fraser Island (waar de 4wd wel erg goed van pas komt) en zo nog een paar dingen. Probeer als eerste een dagplanning te maken, waarbij je de dag van aankomst en die van vertrek niet meetelt als rij-dagen. En maak een verdeling van 2/3 van de tijd voor Cairns - Brisbane en 1/3 voor Brisbane - Sydney. Heb je je ook gerealiseerd dat je een flink deel in het hoogseizoen/vakantietijd rijdt? Moet je in die periode? De vakantietijd samen met het natte seizoen in Cairns zijn wel negatieve aspecten.

1 like

Ben het helemaal met Willem eens. Je zit niet echt in de beste tijd in het noorden. In december is het al flink warm en klam, maar nog wel te doen. Goed dat jullie in elk geval in Cairns beginnen!
Een 4wd is voor dit stuk echt niet nodig. Huur eventueel apart een 4wd als je naar fraser island gaat.
Qua tijd is een maand goed te doen voor dat stuk.

1 like

Dank je wel Willem voor je informatie, nu weet ik hoe ik de reis moet gaan indelen. De 4 wheel drive camper heb ik gehuurd nadat ik had gelezen dat je anders niet diep in de natuurparken kunt komen. We willen graag naar Daintree Rainforest boven Cairns. Het leek me handig om dan een 4 wheel drive te hebben. Waar ik maar niet achter kom is wat regentijd in Cairns inhoudt? Is dit net als in de tropen een gigantische regenbui per dag of is dit een soort moesson waarbij het de hele dag regent?

Helaas kunnen we niet in een andere tijd. Mijn dochter gaat nl. vanaf 2 juli, 5 maanden studeren aan de University of Queensland in Brisbane. Eind november is ze klaar en dan willen we gezamenlijk reizen door Australie. Een ieder die nog een leuke kamer weet in Brisbane voor een goede prijs. Tips zijn zeer welkom :).

Verder vraag ik me ook af wat vakantietijd in Australie betekent? Is dit net als in Frankrijk begin augustus? Dat leek me nl. niet omdat Australie zo dun bevolkt is. Zijn de campings dan altijd bomvol?

Hartelijke groet,
Anne

Hallo Anne,

Het is inderdaad zo dat het zich beperkt tot forse buien, tenzij er sprake is van een tropische storm of een cycloon. Maar als jullie begin december vertrekken, is ‘the wet’ nog lang niet op zijn hoogtepunt. Ziehier een jaaroverzicht van het weer in Cairns: Cairns - climate, averages and extreme weather records
En in nationale parken is een 4wd wel handig. Blijf wel van de zogeheten ‘tracks’ af, tenzij je optimaal uitgerust en ervaren bent. Het zal zich in jullie geval beperken tot gravel roads. En vraag ook dan nog altijd hoe de situatie is, vooral als het wel een keer echt fors geregend heeft. Dan kan die ‘good gravel road’, zoals de Australiërs ze heel lang typeren als wij er al moeite mee krijgen, zo maar veranderen in een modderpoel. Maar nogmaals, je zit vroeg in het natte seizoen, in nationale parken als Daintree zijn altijd wel mensen aan wie je iets vragen kunt.
Ja, Australië is dunbevolkt. Maar in de vakantietijd trekken heel veel mensen naar de kust. Maar als je de hotspots (Goldcoast en Sunshine Coast) een beetje omzeilt vind je nog wel een plekje. Ik weet niet of jullie van de apps zijn, maar Wiki Camps (http://www.wikicamps.com.au/) geeft je een heleboel campingplaatsen die niet in de categorie ‘toeristische caravanparks’ vallen. Vooral dan is de 4wd weer een voordeel omdat je op plaatsen kunt komen waar de gemiddelde toerist/Australische vakantieganger niet komt. Heb je meer met hard copy informatie, koop dan het boek Camps Australia Wide met duizenden budget- en gratis campingplekken. Dat heb je er binnen een week uit en ben je op Marktplaats zo weer kwijt. Boek is onder meer te koop bij www.reizenoppapier.nl, heel af en toe even op Marktplaats en op e-bay Duitsland.
Wat de must sees betreft, dat zijn behalve Daintree en omstreken natuurlijk Cairns (het rif en Kuranda), Atherton Tablelands waar de Waterfall Way in dat jaargetijden extra spectaculair kan zijn, de Whitsundays, Fraser Island en een aantal nationale parken.
Ten zuiden van Brisbane Lamington National Park, Nimbin, Dorrigo/Bellingen Waterfall Way, Cathedral Rock NP en de Blue Mountains. Je zult zien dat wat de Australiër vaak uitroept ook voor jullie gaat uitkomen: Too much to see, too little time.
Tot zo ver weer even.
Plezier bij het plannen,
Willem

2 likes

In december is het zeker nog wel te doen. Een andere tijd is alleen prettiger, maar als je er aan vast zit, doe je er niet veel aan, natuurlijk! Wat het vooral wel zwaar maakt, is dat het zo ontzettend klam is. Je schimmelt als het ware weg, papier is niet meer te beschrijven omdat alles vochtig wordt, maar begin december nog prima te doen en zo in cairns en de kust niet veel aan de hand. Ik vind cairns e.o. Een verademing na de binnenlanden rondom Darwin:-)
Waar je rekening mee moet houden, is dat er wel kwallen op het reef zitten. Veel snorkelbedrijven hebben ‘stingersuits’, informeer hier naar en hou er rekening mee als je zelf wilt gaan zwemmen!
Overigens kan ik een tweedaagse tocht op het rif wel aanraden. Dan kun je ook een nachtduik/snorkeltocht doen en zie je heel andere dieren. Best mooi!

Leuk dat jullie naar cape tribulation gaan. Zeker een hoogtepunt! Rijd via mossman gorge, ook erg mooi. Als ze bij wandelingen steeds kiest voor de langste (nooit echt lang, overigens) dan kom je niet veel mensen tegen, maar wel kans op mooie bezienswaardigheden en leuke beesten.
Ik zou ook zeker de atherton tablelands aanraden. Veel mooie plekken!
Voor een stukje ‘outbackervaring’ op deze route is undarra wel aardig. Niet heel ver en compleet met rode aarde, kangoeroes, e.d. De bezienswaardigheid daar bestaat uit een enorm stelsel van lavatunnels die je met een gids kunt bekijken.
Verder langs de oostkust:
-Ik vind Mission Beach ook een prachtige plek om een paar dagen te vertoeven. Mooi strand, je kunt er snorkelen, je kunt een dagje naar dunk island, er zijn wandelingen langs het strand en mangrovebossen en er is een mooie wandeling door het regenwoud.
-Verder richting het zuiden, zou je een stop kunnen maken bij magnetic island.
Dan de Whitsundays kun je bijvoorbeeld een tweedaagse boottocht doen.
-Voor je doorstoomt naar hervey bay is eungella np en finch hatton gorge nog wel mooi. Leuke wandelmogelijkheden en flinke kans op vogelbekdieren.

  • dan Hervey bay en Fraser island, een dag of twee voor het eiland.
  • noosa is ook zo’n relaxt stadje om even te verblijven. Mooi strand, leuk nationaal parkje en flinke kans op vogelbekdieren.
  • een mooie stop voor een paar dagen is dorrigo of het knusse stadje bellingen. Vanuit hier kun je vervolgens verschillende nationale parken bezoeken (dorrigo, new england, cathedral rock) die dicht bij elkaar liggen,maar allemaal heel verschillend zijn.
  • vervolgens door naar de blue mountains en vervolgens sydney.

En zie verder natuurlijk de reactie van Willem, hierboven.

Ben het wat betreft de bezienswaardigheden helemaal eens met de reacties hierboven. Er zijn een hoop prachtige dingen te zien op deze route! Ik raad je wel aan even goed naar je verzekering te kijken in het geval van een overstroming o.i.d. Ik zat tijdens mijn reis vast in Brisbane (januari 2010) toen er zoveel overstromingen waren. Ik had een hele dure backpackersverzekering maar kreeg geen cent terug, omdat een natuurramp niet vergoed wordt. Zoek dit van tevoren even uit, just in case :slight_smile: Als ik dit had geweten had ik niet zo’n dure verzekering afgesloten.

1 like