In december naar Cairns?

Hallo allemaal,

Volgend jaar december (ja, ik ben er vroeg bij :wink: willen mijn partner en ik voor +/- 5 weken naar Australië voor een rondreis. Opzich zitten wij niet vast aan december, maar ik wil heel graag oud&nieuw daar vieren.

Ons idee zoals het nu staat is om in de laatste week november aan te komen in Cairns en vanuit daar of Airlie beach het GBR en whitsunday island te bezoeken. Wij willen voor het bezoeken van deze twee locaties ongeveer 5 dagen plannen om rustig te kunnen snorkelen/duiken. (Tips waar je deze (meerdaagse) excursies kunt boeken zijn welkom! Slapen op een boot is geen probleem.)
Wij gaan daarna richting Brisbane reizen in een gehuurde camper die we in Cairns hebben opgehaald. Hoeveel tijd kost het om excl. stoppen met ongeveer 200km per dag van Cairns naar Brisbane? Natuurlijk stoppen wij wel en heb ik ongeveer 2 weken gepland om in Brisbane te komen.

Eerst was de bedoeling om direct door te reizen naar Sydney/Melbourne maar na research gelezen dat het stuk tussen Brisbane en Sydney niet echt boeiend is. Wij hebben dus besloten vanaf Brisbane de camper weer in te leveren en te vliegen naar Melbourne waar we vanuit daar weer met een gehuurde camper naar Sydney gaan en nog een stukje GOR tot Apollo meenemen. Voor de vlucht naar Melbourne, stukje GOR en dagje(s) in Melbourne en de reis naar Sydney reken ik ook ongeveer 2 weken. (Precieze tijdsplanning komt nog natuurlijk). We komen dan iets voor oud en nieuw aan in Sydney waar we daarna nog een paar dagen hebben.

Echter, ik zit met een paar puntjes waar ik over twijfel.
-Ik heb gelezen dat het vanaf november regenseizoen is, en dat dit behoorlijk roet in het eten kan gooien. Is dit vanaf eind november/begin december ook al zo erg, of is dat treffen? Regent het dan hele dagen of af en toe op de dag? Is het af te raden om te reizen van Cairns naar Brisbane met een camper in het regenseizoen of valt dat in deze vroege periode ook mee?

-De box jelly fish is dan aanwezig in het water. In hoeverre kan dit excursies naar GBR en whitesunday Island belemmeren? Gebeurt het vaak dat dit afgelast wordt door deze kwal? En kan tevens het regenseizoen een excursie belemmeren in de zin dat er het water troebel is en niet helder?

-Als wij in de eerste week van december naar deze eilanden gaan, valt het dan mee met de Aussies die in eigen land op vakantie gaan? Ook hier heb ik veel over gelezen… en is het dan erg druk op de weg?

Reden om zoveel hier over te vragen is dat wij wel een super mooie vakantie willen hebben en niet onzeker willen zijn over het weer. Oud en nieuw zou ik opzich nog wel kunnen skippen, maar veel eerder in het seizoen als het goed weer is in Cairns, is het weer minder weer in Sydney en Melbourne.

Graag hoor ik al jullie tips en eigen ervaringen…(ook voor tips onderweg!) Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb beschreven wat mijn vragen zijn, anders hoor ik het graag. Ik ben momenteel erg zoekende over allerlei fora en moet zoveel info tot me nemen…:slight_smile:

Groet,
Lisette

Hoi lisette,
Ik ben in nov 2011 in Cairns geweest en heb daar 10 prachtige dagen gehad. Was wel begin nov.
Ben zelf 3 dagen op de GBR geweest.
Mooie snorkel en duik tochten gemaakt met reef magic. Heel erg toeristisch maar hierdoor niet minder mooi.
Ook ben ik nog naar green island geweest, ook dit was een mooie trip. Advies was wel om een pak aan te doen tegen eventuele jellyfish. Hier wel met verschillende schildpadden gezwommen.
Zelf ga ik zomer 2016 weer terug voor 5 weken, ook nu alweer veel zin in.
Over je verdere route kan ik geen advies geven aangezien ik een week Sydney heb aangedaan en 10 dagen rondom Cairns.
Ik merk nu ook weer dat het plannen al heel leuk is.

Gr casper

Ik ben benieuwd welke reacties je hier op je plannen krijgt :wereld:

Hallo allen,

Inmiddels de planning geheel gewijzigd.
Serieus overwegingen gemaakt welke prioriteit hoger is. Of oud en nieuw vieren in Sydney maar wel in het regenseizoen in Cairns zijn, of simpelweg mijn oud&nieuw droom wegstrepen en geen zorgen hoeven te maken over het weer, de kwallen, interne vakantiegangers etc. Voor dat laatste dus gekozen. :slight_smile:

De plannen zoals het nu staat zijn in 2e week van oktober 2016 vertrekken naar Cairns. Vanuit daar naar Brisbane rijden met de camper. Vanuit Brisbane vliegen naar Alice Springs voor een meerdaagse excursie om ook echt de outback mee te maken. Vanuit Alice Springs naar Sydney vliegen en vanuit daar rijden met de camper naar Melbourne. Na Melbourne de GOR tot Warrnambool en terug naar Melbourne. Geschatte reisduur uit en thuis Nederland: 6 weken.

De excursies die wij willen gaan doen/plekken die we willen gaan zien tijdens onze reis:

• Cape tribulation dagexcursie
  • Great barrier reef (3 dagen)
  • Whitsunday Island (2/3 dagen)
  • Fraser Island incl. Lake McKenzy (2/3 dagen)
  • Ayers rock/springs (3/4 dagen)
  • Blue Mountains dagexcursie
  • Great ocean road (2 dagen)
  • Bezoek van enkele nationale parken met dieren/Sydney en Melbourne meerdere dagen

Graag hoor ik of er voor jullie nog wat ontbreekt op mijn lijstje wat een must see is. :slight_smile:
Welk nationaal park op deze route kunnen wij veel (wilde) dieren zien? Kangoeroes, koala’s , schilpadden, emoes etc.

Graag hoor ik ook tips met betrekking tot boeken van excursies. Welke organisaties hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding? Vooral de excursies naar het GBR, WSI en AR/AS. GBR: slapen op een boot of terug naar het vaste land(Cairns)? (op de boot heeft voorkeur)
WSI: slapen op het eiland, op de boot of terug naar het vaste land (Airlie Beach)? (Op het eiland of boot heeft voorkeur)
AR/AS: slapen tijdens de excursie in tenten, of terug naar Alice Springs/Rock in een hotel? (In tenten onder de sterren heeft voorkeur)

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden.

Lisette

Iemand…?

Ongeduldig aan het worden? Kan je wat touroperators betreft niet helpen. Kwestie van googelen en zien of er reviews zijn op bijvoorbeeld Tripadvisor. Persoonlijk zou ik van de dagexcursie Cape Tribulation en Blue Mountains zeker twee dagen maken. Great Barrier Reef en Fraser Island heb je in twee dagen wel gezien. Googelen op ‘Top ten things to do’ en dan Alice Springs, Fraser Island, Blue Mountains, Whitsundays, Cairns… levert heel veel op.
Hier een voorbeeld dat de keuze er niet simpeler op zal maken: http://www.tripadvisor.com.au/Attractions-g1426078-Activities-Blue_Mountains_New_South_Wales.html

Sterkte,

Willem