In december naar Cairns???

Wij willen in december naar Cairns, daar een dag of 6 blijven en omgeving verkennen, vervolgens door voor een aantal dagen naar de Whitsundays. Vanuit daar een binnenlandse vlucht naar Sydney. Nu wordt ons door diverse mensen afgeraden om in december naar Cairns te gaan ivm het weer (de vele regen).
Graag lees ik hier jullie ervaringen tips etc, daar we anders misschien de reis ergens anders in Australie moeten beginnen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

December is inderdaad niet de beste tijd om naar Cairns te gaan, maar nog altijd stukken beter dan januari, februari en maart. In december kun je al flinke buien hebben, maar het kan ook helemaal droog zijn. Het weer laat zich nou eenmaal niet altijd even goed voorspellen.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het dan heel erg warm en vochtig is. Ter vergelijking: een beetje zoals een flink warme, tropische kas in een dierentuin.
Probeer in elk geval een hostel/hotel te boeken met airco. Dat scheelt behoorlijk.
En verder is het wel een leuke tijd hoor. Er is nog steeds veel te doen. Zeker als je begin december gaat, zie ik echt geen problemen.

Ik ben er enkele jaren geleden half december geweest. Het heeft er inderdaad een paar keer zeer hevig geregend. Toch vond ik dat geen probleem voor een paar dagen.
Als jullie maandenlang rondreizen en het regenseizoen kunnen vermijden, is dat natuurlijk het beste, maar als dat onmogelijk is, zou ik gewoon in december gaan.

dank je voor jullie reacties. We willen maar een korte periode in Cairns blijven, zo’n 6 dagen en daarna doorrijden naar de Whitsundays voor een dag of 4.
Omdat we met kinderen reizen denken we dat Queensland wel heel gaaf is om te doen, aan de andere kant lijkt het zuiden me ook wel heel leuk zoals Kangaroo island.
Het weer is natuurlijk altijd een gokje maar ach het hoort ook bij een tropisch klimaat natuurlijk. Het zou alleen eeuwig zonde zijn als je die korte periode niks kunt doen vanwege de grote regenval en daar niets kunt bezoeken.
Af en toe een hele flinke bui kan daar volgens mij ook enorme verlichting geven.
We willen binnenkort wel gaan boeken omdat we een week voor kerst willen vertrekken en het dan echt vakantietijd is in Australie, dus we denken er nog even over na maar niet meer te lang…

Die buien geven geen verfrissing maar dragen bij aan de klamheid. Ook kan je langs de kust alleen zwemmen in aangewezen gebieden ivm met de kwallen. Je komt idd in de drukste tijd van het jaar en reserveringen zijn aanbevolen. Wij verbleven oa in Trinity Beach en Palm Cove maar de mkinderen zullen wellicht Cairns meer waarderen. Er zijn geen zandstranden in Cairns.
Ik vind die regen die tijd van het jaar wel mooi voor de rainforests die dan op hun best zijn. Ik zou me niet laten weerhouden er naar toe te gaan.
Ga je een auto huren of een RV en wat zijn je plannen voor Whitsundays?

ik begin zelf ook te denken dat we gewoon moeten gaan. Waarschijnlijk gaan we een Subaru forrester huren. Op de Whitsunday willen we denk ik ergens overnachten en dan in een paar dagen wat rondvaren/snorkelen beetje rondkijken. Tips zijn uiteraard altijd erg welkon.

Whitsundays vonden we akelig duur en we zijn dan ook niet naar de eilanden geweest. Zal ook erg druk zijn. Wellicht een week in de omgeving van Cairns en dan meteen naar Sydney vliegen? Ik weet niet of er drop off kosten zijn tussen Cairns en Airlie Beach. Denk van niet maar weet het niet zeker. En de prijs van de binnenlandse vluchten ken ik ook niet maar je zal die die tijd van het jaar wel moeten reserveren. En mijn ervaring is, hoe later die vluchten geboekt worden, hoe duurder. Let op de bagagebepalingen. Townsville vonden we een aardige stad met een mooi aquarium en Magnetic eiland is vlakbij maar daar zijn we ook niet geweest. Mission Beach ten zuiden van Cairns is prachtig. Een bezoek waard.