Ik ben op dit moment bezig met het plannen van mijn reis in 2012 naar Indonesie, Australie en Nieuw Zeeland. Deze reis gaat in totaal 6 maanden duren. Ik wil mijn reis eindigen in Australie.
Nu is mijn vraag: Is het een goed idee om in november en december van Cairns naar Sydney te reizen? Ik wil dan half december in Sydney eindigen om daar kerst en O&N te vieren. Of is nov/dec net te laat ivm het regenseizoen?
Het weer laat zich niet voorspellen maar in het algemeen is het zo dat de natste tijd va eind december is. Dat wil dus niet zeggen dat het droog blijft in de tijd daarvoor die ze wel “building up the Wet” noemen. Het zal al zeker heel luchtvochtig zijn. En regen is ook te verwachten. Als je Xmas en NY in Sydney wil doorbrengen zou ik er voor zorgen dat je een reservering hebt.
Yeehaw
Je gaat in elk geval naar steeds drogere streken en koeler weer. De ‘build up’ is, zoals Yeehaw zegt, een zeer warme en vochtige periode. Daar moet je een beetje tegen kunnen en er mee om kunnen gaan. Ik vind het zelf een geweldige periode.
The Wet is ook het ‘stinger season’ (giftige kwallen) op het barrier reef, in het water. Draag dan altijd een ‘stingersuit’. Deze kun je meestal gratis lenen of huren bij een ‘snorkelboot’. Je kunt nog prima zwemmen en snorkelen, maar zorg wel dat je met een boot gaat waar ze stingersuits hebben!
Omdat de regentijd waarschijnlijk nog niet echt is begonnen, is de kans op overstromingen en cyclonen minder, maar helemaal zeker weten, doe je het natuurlijk nooit. Ik zou ik elk geval proberen begin november al te gaan reizen vanaf Cairns. Je geeft niet echt aan vanaf wanneer in november je wilt gaan reizen?
Ik zou altijd uitkijken voor box jellyfish. Ik ben ze op het rif bij Mission Beach tegengekomen (mogelijk toeval, dat weet ik niet, maar we moesten wel het water uit). De kans is klein, maar wel aanwezig. Daarnaast zijn er ook andere kwallen actiever in die wateren rond die tijd (soorten oorkwallen en haarkwallen, dat was ook bij Mission Beach). Ongevaarlijk, maar sommige mensen kunnen er toch wat uitslag van krijgen. Ik zou zeker gewoon gaan snorkelen, maar ik zou wel een ‘stingersuit’ aandoen.
Het ligt er ook een beetje aan waar je het water in gaat. Direct op het rif zitten ze niet, maar als je een eindje moet zwemmen voor je bij een rif bent (bijvoorbeeld omdat je een boot hebt met wat meer diepgang of omdat je vanaf een eilandje snorkelt) dan kun je wel kwallen tegenkomen.
Maar snorkelen zeker niet laten hoor, want het is prachtig!
Alle boten naar GBR hebben stinger suits aan boord maar die zijn meer om verbranding tegen te gaan (een veel groter risico dan stingers bij the reef.). Volg de aanwijzingen van de bemanning maar op.
Dank jullie voor de reacties. Ik zal wat preciezer zijn in wat ik wil gaan doen: juli, aug, sept in Indonesie (Bali), de maand oktober heb ik in Nieuw Zeeland en dan vlieg ik begin november naar Cairns om van daar uit naar Sydney te gaan reizen. De exacte data heb ik nog niet, omdat de tickets nu nog niet in te boeken zijn. Ik moet denk ik gewoon niet te lang doen over het reizen naar het zuiden om de regen voor te blijven. En tja, een beetje regen is blijkbaar onontkoombaar.
Snorkelen zal ik zeker niet laten! Bedankt voor de tips daarover.
Ik zal ook zeker een reservering maken in Sydney, ik heb op het forum ergens gelezen dat dat al een half jaar van te voren nodig kan zijn.