Hoi,
Ik wil graag in januari en februari 2014 voor het eerst gaan backpacken in Australië. Dan wil ik graag van Sydney naar Cairns reizen. In totaal wil ik ongeveer 2 maanden weg blijven.
Nu lees ik overal dat het druk is in de maand januari, maar is het dan noodzakelijk om vooraf al hostels te reserveren of kan dat ter plekke?
Mijn plan is eigenlijk om de eerste dagen hier in Nederland al vast te leggen, en dan in Sydney de rest te regelen voor de rest van mijn reis.
Zijn deze twee maanden ook wel geschikt om te gaan of niet? Ik lees namelijk dat het in oktober een aangenamere temperatuur is en waarschijnlijk ook minder druk. Wie kan mij helpen?
Alle tips zijn welkom
Groetjes Sanne
hoihoi sanne,
Er reageerde nog niemand, zo dan doe ik het maar;p
Ik zit inmiddels al een aantal maanden in Australie op een WHV en heb het prima naar mijn zin:)
Elke dag een zonnetje:)
Over drukte hoef je je niet druk te maken hoor… Zorg dat je ruim van te voren hostels boekt in grote steden ( min 3/4 dagen van te voren), dan is er niks aan de hand:)
De route die je wil doen kan makkelijk in 2 maanden, en dan kan je ook alles zien wat je wil… inclusief veel dagen relaxen op het strand:)
Alleen wil ik je wel waarschuwen voor het regenseizoen, dat vooral het noordelijk deel van australie teistert vanaf middle december t/m maart/april…
Zorg dat je daar in januari al niet meer bent… het is er warm, een hoge luchtvochtigheid en veel regen… Soms meer/soms minder
Als je toch besluit om in januari te gaan, zou ik dus in Cairns starten…( vliegtickets al vanaf 100/120 dollar vanaf Sydney)
Ik raad je dit af, maar ik ga je niets dwingen:P
Mijn advies is om in oktober/november te starten in Cairns en daar naar de regenwouden te gaan, te duiken en vooral relaxen:) Het is er altijd 25/30 graden, daarnaast is er een lagoon ( zwemmen in zee kan niet) en pubs genoeg om minimaal een week/ a 10 dagen te vertoefen:)
Als je aankomt in new south wales aan het eind van november/december, is het al begin zomer en is het er tussen de 25/35 graden…
Ik weet niet of je al nagedacht hebt over je budget, maar australie is duur! Toch kun je creatief met de dollars omgaan, en op veel dingen besparen:)
Ten eerste:
Koop een ticket voor de greyhound voor 350 dollar, dat je brengt van Sydney-Cairns of andersom… met onbeperkt stoppen voor 90 dagen:) Stopt/Start overal!
- Hostels zijn al gauw 20 a 25 dollars per dag… wat in grotere steden stijgt naar 30 in de meeste gevallen…
- Eten en drinken kan al vanaf 5/10 dollar per dag, alcohol is wel duur, maar ook hier is wijn voor 5/6 dollar per fles:P ( of goon:))
Hou hier rekening met minimaal 1000 dollar per maand…
- De uitstapjes zijn duur, maar skip dit vooral niet! De whitsundays en fraser mag je niet missen… Kosten zo’n 900 dollar inclusief samen… maar dit is een geweldige ervaring…
Maak er minimaal 4500 dollar van exclusief je ticket en je zit wel goed…
Als je niet zeker weet of je langer wilt blijven in dit land, neem een Working Holiday Visa…
De kans dat je verliefd word op dit land is namelijk best aanwezig:)
adios,
Gijssie vanuit melbourne;p