Een vriendin en ik zijn van plan om een rondreis te maken in Australië en Indonesië. Het plan was om in Januari van Cairns naar Brisbane te rijden, maar door alles wat we op internet vinden twijfelen we heel erg. Het grote probleem is natuurlijk de regen (en overstromingen). Ik geloof dat het de afgelopen 2 jaar extreem was, maar hierdoor twijfelen we wel of we deze route moeten rijden (een andere periode is helaas niet mogelijk). Zijn er hier misschien mensen met ervaring in dit gebied in Januari? Alvast bedankt!
Tja, Cairns in januari is natuurlijk erg nat. Ziehier: Cairns - climate, averages and extreme weather records
En ervaringen zeggen niets. Australië kent ook steeds meer extreem weer. Zoek het anders wat zuidelijker, Brisbane - Sydney - Melbourne, inclusief de Snowy Mountains en Victorian Alps. Of de zuidwesthoek van West-Australië met Perth als uitvalsbasis.
Of neem de gok, als je per se in Cairns wilt beginnen ;-).
Beste Willem,
bedankt voor de snelle reactie! Het plan was om sowieso ook Sydney-Melbourne en Adelaide te bezoeken. Ik zit er alleen mee dat ik erg graag de Great Barrier Reef, Whitsundays en Fraser Island wil zien. Het zou zonde zijn als het weer mee valt en we toch besloten hebben om ze over te slaan. Maarja, aan de andere kant heb ik ook niet veel zin om midden in een tropische storm met overstromingen te zitten. Lastig dus…
Hallo Natasja,
nu ik je antwoord zie, vraag ik me af hoe jullie gaan reizen. Stukken rijden, binnenlandse vluchten? En hoe lang heb je gepland voor Australië? Je noemt een aantal dingen die je graag wil. Je kunt na een kort bezoek aan Cairns zien dat je snel in Airlie Beach komt voor de Whitsundays. Ook daar is de invloed van het natte seizoen nog merkbaar, al is dat al minder dan in Cairns en in Hervey Bay (Fraser Island) is het nog minder, al is het ook daar de natste maand van het jaar. Hervey Bay - climate, averages and extreme weather records
Ik weet niet of je nog meer ‘must see/must do’ zaken op je lijstje hebt maar ik zou beginnen met een dagplanning voor de periode dat je in Australië bent. Gewoon beginnen bij dag 1 (aankomst en bijkomen van lange reis) en zo vervolgens. Dat is de enige manier om er achter te komen of je ambitieuze plan haalbaar is. En geloof me, mensen die in Australië zijn geweest, willen een keer terug. Dus wellicht kun je dat in je achterhoofd houden en een keer in een ander jaargetijde terugkomen voor Cairns - Brisbane of Brisbane - Cairns - Darwin met Litchfield, Katherine en Kakadu. En de keer daarna West-Australië. Dan heb je het lekkerste voor het laatst bewaard.
Denk er eens over na, laat weten hoe je wilt gaan reizen en probeer te kijken hoe een dagplanning er uit gaat zien. En nog één tip, mocht je binnenlandse vluchten willen inplannen, boek die in elk geval zo vroeg mogelijk.
We hebben ondertussen besloten om toch maar de oostkust over te slaan, en daarvoor terug te komen een keer (wat vervelend nou ;))
De reis begint nu in Perth met nieuwjaar, daarna een vlucht naar Melbourne,via de GOC naar Adelaide, bus terug naar Melbourne…( ff wat ingewikkeld maar kon niet anders ivm bezoeken vrienden), vlucht naar Tasmanië, vlucht naar Sydney en dan richting Indonesië. In totaal hebben we 1.5 maand voor Australië dus dat moet volgens mij wel lukken!
Tja, dat is nou vervelend, terug te moeten komen voor de oostkust. Maar wel heel wijs, al zullen er natuurlijk mensen zijn die zeggen ‘ik was er in januari en het was goed te doen’. Maar ik weet zeker dat het tussen maart en oktober beter te doen is. Ook geen last van ‘stingers’ of ‘box jelly fish’.
Je hebt toch wel een beetje tijd ingeruimd voor Perth en omgeving, het is nu net of je er nieuwjaar viert (in Kings Park) en dan al doorvliegt. Het is er in de zuidwesthoek zo mooi. En wat gematigder qua klimaat dan wanner je ten noorden van Perth gaat. Maar echt koud zul je het ook ten zuiden van Perth niet hebben. Wellicht dolfijnen gaan zien in Bunbury en natuurlijk naar de Cappuccino Strip en de markets in Fremantle. Rottnest Island met de quokka’s is ook een leuke excursie. Als je meer uitleg wilt, hoor ik het wel.
En nogmaals de tip om binnenlandse vluchten zo vroeg mogelijk te boeken. Nu zijn er nog allerhande ‘saver’ tarieven en je zit natuurlijk wel in de januari-vakantiemaand.
Veel plezier met plannen,
Willem
We hebben 8 dagen in Perth (en omgeving) dus dat moet wel goed komen! Tips zijn natuurlijk altijd welkom Aangezien dit toch behoorlijk afwijkt van het originele plan moet ik nog een hoop gaan uitzoeken, maar dat is alleen maar leuk! De binnenlandse vluchten zitten allemaal in het ticket gelukkig, het enige wat nog geregeld moet worden is de auto en een busreis, maar dat zal niet moeilijk zijn.
Hallo Natasja,
Zowel in Perth als in Sydney hebben we auto’s gehuurd bij Bayswater. Hele nette (bijna nieuwe) auto’s, redelijk geprijsd. Goede service. Zitten heel makkelijk midden in de stad. Voor Perth: http://www.bayswatercarrental.com.au/perth/specials Via de website kun je ook in Sydney kijken wat ze hebben.
Zoals al eerder gezegd, Fremantle mag je niet missen. Eén van de gezelligste plaatsen in Australië. En net als in Perth CBD rijdt er in Fremantle een zogenaamd CAT bus, een gratis hop-on-hop-of bus die langs alle bezienswaardigheden rijdt en gratis is.
Voor Perth: Transperth Timetables
Voor Fremantle: http://www.fremantle.wa.gov.au/sustainability/CAT_bus
In Fremantle zijn verder het maritiem museum (met evt. bezichtiging onderzeeër) en de gevangenis interssant. Gevangenis lijkt voor ons middeleeus maar er zaten tot de jaren 60 nog gevangenen. Veel van de gidsen zijn oud-bewakers en kunnen er heel boeiend en humoristisch over vertellen.
Ben je niet bang om kilometers te maken dan is een bezoek aan het wijnbouwgebied Margaret River (zuid), Wave Rock en Hippo’s Yawn (oost) de moeite waard, net als de Valley of the Giants bij Pemberton (zuid-west). Wil je echt grote bomen zien en een tree top walk maken, moet je daar zijn.
Ik zou bijna zeggen, enzovoorts, enzovoorts. Maar begin eens te kijken, maak een eerste keuze en als je meer wilt weten meld je je maar.
Vanuit Perth en Fremantle vertrekken de boten voor Rottnest Island. Die vanuit Perth, over de Swan River is zeker de moeite waard. Langs dde Swan River staan de huizen van de superrijken.
Vanuit Perth: http://www.city-discovery.com/perth/search/Rottnest?gclid=CKfo7774ubkCFbLMtAodKE8AQw
Vanuit Fremantle: http://www.rottnestexpress.com.au/
Zoals gezegd, voor dolfijnen hoef je niet naar Monkey Mia, in Bunbury kun je ook terecht: http://www.dolphindiscovery.com.au/
Vooral de (E-shed) markten zijn heel leuk, gevarieerd http://www.eshedmarkets.com.au/
Bedankt voor de tips, ik ga er eens rustig voor zitten