Reizen per stationcar oostkust in the wet (januari)

Hallo,
Ik heb een verkeerde inschatting gemaakt…of juist niet.
Ik reis 6 okt. af naar Darwin, om vervolgens op 1 dec mn hightop camper in te leveren in Sydney. Daar zal ik 6 nachten verblijven om de stad goed te kunnen bekijken en ervaren. Vervolgens een 11 daagse jillaroo cursus op Lecinfield.
Mijn plan was om een stationcar met kampeeruitrusting te huren om die in Cairns weer in te leveren op 2-2.
De vlucht is al vastgelegd en niet om te ruilen.
In al mn onwetendheid heb ik me niet gerealiseerd dat wanneer ik dat traject rijd het de natte periode is…Ik zou eerst banuit Brisbane terugvliegen, maar heb de reis met n maand verlengd.Dacht zo de hele oostkust mee te kunnen pikken…
Tja…Misschien niet slim gezien de regen die er dan kan vallen…
Maar lijkt me ook wel bijzonder om dit natuurverschijnsel in deze periode juist wel te ervaren…De natuur schijnt dan heel uitbundig te zijn rondom Cairns.
Waar ik mn bedenkingen over heb is de afstand van 1600 km Brisbane-Cairns …Stel dat het erg regend in die periode, is het dan een veilige weg ???En is het de moeite waard om onderweg nog stranden te bezoeken etc.in de wet? Is het uberhaupt mogelijk om in januari te genieten wat deze kustlijn te bieden heeft??
Ik hoop wat ervaringen te kunnen krijgen van anderen.
Optie zou kunnen zijn om vanaf Brisbane een vlucht naar Cairns te nemen om dit allemaal te vermijden. Iemand in deze periode een paar dagen in Cairns geweest??
Tips !!!

Even kijken of ik je goed begrijp hoor: je begint begin oktober in Darwin en reist dan in twee maanden tijd naar Sydney. Ik neem aan via de zuidelijke route.
Dan reis je van half december tot begin februari in zo’n zes weken van sydney naar cairns.
En je vliegt terug naar NL vanuit Brisbane.
Vluchten liggen al vast, maar je kunt eventueel wél eerst naar Cairns vliegen. Begrijp ik je zo goed, want ik vind je verhaal een beetje warrig.

Ik zou in december, als dat inderdaad kan, zéker naar cairns vliegen en dan naar het zuiden reizen ipv naar het noorden. In december is het al aardig warm en vochtig in het noorden, maar echt nog wel te doen. Zeker vanaf januari wordt het echt slechter, ook met cyclonen en overstromingen, dan is het prettig om alvast een stuk naar het zuiden afgezakt te zijn. Want je kunt echt vast komen te zitten en loopt het risico dat je bepaalde dingen niet kunt doen door overstroming of storm. Hoe verder naar het zuiden, hoe minder heftig de stormen, al kan het tot aan brisbane er soms heftig aan toe gaan. Maar niets zo onvoorspelbaar als het weer. Ik was een paar jaar geleden in januari aan de noordoostkust en heb totaal geen problemen gehad. Nog geen week later was het overigens wel mis en kwam zat een kennis twee weken totaal vast tussen modderstromen…er is gewoon niet zoveelmvan te zeggen, maar probeer geen onnodige risico’s te lopen.
Ik zou na je paar dagen sydney meteen naar cairns vliegen. Probeer leconfield te verzetten. Dat lukt vast nog wel, want je bent ruim van tevoren. Zak vervolgens af naar het zuiden en doe als laatste een leuke ervaring op in leconfield. Ga daarna terug naar brisbane en vlieg met heimwee terug naar huis.

Bedankt Francine, ik begrijp dat mn verhaal een beetje warrig over kan komen…
Ik heb een ticket terug op 3-2 vanuit Cairns, die staat vast en kan helaas niet omgezet worden.
Ik heb inmiddels al besloten om nietper auto van Brisbane naar Cairns te willen gaan…Het risico is te groot en ik wil me geen onnodige stress en ongemak op de hals halen…Ben ik niet op 3-2in Cairns, dan kom ik simpelweg niet thuis brrr, beklemmende gedachte…
In eerste instantie zou ik mn reis tot Brisbane doen, maar doordat ik hem met een maand verlengd heb, besloot ik in Cairns te eindigen en heb ik dus de terugvlucht vanaf daar geboekt…
Tja…en toen was ik het seizoen vergeten…nu moet ik er het beste van maken…Lijkt me interessant die enorme regenbuien, maar niet vanuit mn auto onderweg !
Vraag me trouwens wel af hoe het in zo`n geval met het luchtverkeer is…
Jasses, geen prettig gevoel…

Van mijn kant nog een klein hart onder de riem. Ik zou het nooit aangeraden hebben maar diep in mijn hart ben ik best jaloers. Zelf waren we altijd ‘in de juiste maanden op de juiste plaatsen’. Omdat we tijd zat hadden. Maar ik had het best eens willen meemaken, The Wet rond Cairns. En Kakadu in of net na de natte tijd. Wat de vliegverbindingen betreft zou ik me geen al te grote zorgen maken. Zijn er heel sterk in het omzeilen van buien en een cycloon of tropical storm of hurricane komt niet uit het niets. Die zien ze dagen tevoren aankomen. Zorg in elk geval voor een paar dagen speling op je eindbestemming.
Later kun je er wellicht mooie verhalen over vertellen. Laat een T-shirt bedrukken met: I survived The Wet.

hè, das nog eens een positieve benadering !Wat een leuk berichtje ! Ja, dat T-shirt gaat er komen :wink: Ik heb besloten om zoals ik schreef een vlucht te pakken vanuit Brisbane naar Cairns…Wil de gok niet nemen om vast te komen zitten ergens onderweg…reis alleen en niet met een 4W…Voelt rustiger en ga een week voor mn vlucht naar Cairns. Bijzonder eind van mn reis verwacht ik, ik begin in Darwin in oktober…Red center…zuidkust…stuk oostkust en weer terug in de NT…in de broeierige tropen !
Ben heel benieuwd wat ik daar dan aantref, de natuur schijnt dan erg weelderig te zijn en de watervallen prachtig.
Ik heb gezien dat jullie heel wat km afgelegd hebben in dit land, het is mijn eerste keer…zal heel wat indruk maken !

Ik kwam op dat shirt omdat wij ooit een shirt kochten waarop stond: I survived the Saba landing. Saba heeft een hele korte start- en landingsbaan. Veel YouTube filmpjes over te vinden. Net als de landing op Sint Maarten, vlak over de parasols.
Ja, we hebben 120.000 kilometer door Australië gekriskrast. En nog niet genoeg. Nooit, denk ik.

Okee, ik begrijp je nu. Vliegen is dan prima. Rondom Brisbane is nog voldoende te doen om die extra maand vol te maken en je kunt vanaf daar de weerberichten in de gaten houden. Vanuit Brisbane kun je nog in een redelijke tijd naar Fraser island rijden als het weer goed blijft. Vergeet ook niet om ten zuiden van brisbane naar dorrigo np en lamington np te gaan. Is in die tijd ook bijzonder mooi (wel bloedzuigers, gewoon beetje opletten).
En neem voor cairns gewoon flink speling. Als het weer goed is, kun je nog mooie tochten maken in de Atherton Tablelands. Dan zit je daar en kun je rustig kijken wat het weer doet.kan het niet, dan moet je gewoon zorgen voor een goed boek, een airconditioned room en ach, je vermaakt je ook wel weer. In elk geval is cairns een stuk minder warm/broeierig dan rondom kakadu np. Ik vond cairns echt een opluchting na kakadu in december! (Werkte daar op een boerderij zonder airco, best heftig in de warmte en vochtigheid van eind december!)
Zorg dat je het weer bijhoudt en luister naar locals. Ik vond het wel een mooie ervaring om in die tijd daar te zitten. Heb er ook in ‘betere’ seizoenen gezeten, maar het heeft beslist wat (vooral ook mooie onweersbuien).

Francine, bedoel je echt Dorrigo? Is bijna net zo veel ten zuiden van Brisbane als ten noorden van Sydney. Wel mooi maar…
Tipje ten zuiden van Brisbane is nog wel Nimbin, het flower power hippie plaatsje.

Ja, dorrigo. Inderdaad wel een eindje rijden, maar als er eerder ruim een maand was uitgetrokken voor de oostkust en dat is nu een vliegreis geworden, dus kun je met gemak een ruime ronde rondom brisbane maken. Dorrigo is in die tijd van het jaar erg mooi, vind ik. Prachtig mistig regenwoud dan!