Is het te doen in oost australie in dec/jan? dit ivm de vroege moesson daar. Wie heeft er ervaring mee. 3 weken met regen is natuurlijk geen pretje.:vak02:
Hoe meer je naar het noorden gaat, hoe meer je in de regen terecht zult komen in die tijd van het jaar. Flinke overstromingen kunnen ook je deel zijn. Niet alleen vervelend, maar ook niet helemaal zonder gevaar.
Ik zou die tijd (als het even kan) niet kiezen voor het noorden (of noordoosten). Tot Brisbane is het wel te doen. In die maanden zou je juist wel heel mooi in het zuiden kunnen rondtrekken; Victoria, NSW, Tasmanië…
ja zoiets zat inderdaad in de planning. Beetje regen natuurlijk niet erg. En ik neem aan dat de regio tussen brisbane en bv adalaide best mooi is!!
Ik ben afgelopen december en januari van Melbourne naar Cairns gereisd en dat was goed te doen! Er is inderdaad wel kans op overstromingen, maar vond het nog best meevallen. Ik had meer goede dagen dan regendagen, en als het regent is het nog altijd warm. Alleen eind januari in Cairns was het wel heel vochtig en warm. Succes!
en in november?? is het dan te doen?
Dat weet ik niet precies toen was ik er nog niet :).
ah ok!!
Hoe dichter naar december/januari toe, hoe vochtiger, regenachtiger en warmer.
En het is niet altijd ‘een beetje’ regen. Maar soms heel, erg veel regen. Blijf dus opletten en hou het nieuws in de gaten. Rivieren kunnen razendsnel vol water staan waardoor je bijvoorbeeld een brug niet meer kunt gebruiken.
OVer het algemeen is het echter gewoon te doen hoor.
Als je begin/midden december zuidelijk van Brisbane bent heb je over het algemeen minder kans op overstromingen. Maar bllijf het weer altijd een beetje in de gaten houden. Wij kwamen ooit ergens de laatste weken november vanaf Dawin naar Townsville en hebben 3 dagen in Mount Isa opgesloten gezeten. Op een paar uur tijd was een stroompje water, 6 meter gestegen. Geen verkeer meer mogelijk.
Hebben onderweg wel een paar keer een regenbui gehad. Dan ben je dus serieus nat. Maar even later ook alweer opgedroogd.
Wij hebben toen niet echt last gehad van vochtige benauwde lucht, etc. Misschien hebben we geluk gehad.
Tussen Brisbane en Adelaide heb je in die periode geweldig weer. Soms misschien iets te warm. Rondon Kerstmis is in Australie de grote zomervakantie dus wel wat drukker op veel plaatsen.
Veel plezier.