Wanneer naar Australië?

Een dikke maand geleden besloten een kameraad en ik om volgend jaar een reis naar Australië te gaan maken. We kozen toen voor 4 weken, dit was haalbaar op ons werk en leek ons toch voldoende om een fatsoenlijk deel van Australië te doen. Onze bedoeling was te vliegen naar Darwin, van daaruit naar Alice Springs te reizen, daar een binnenlandse vlucht richting Cairns te nemen, om daar nog te genieten van de mooie oostkust tot in Sydney.

Aangezien we ruim op tijd waren besloten we eerst te kijken voor een richtdatum. Al snel zagen we dat de zomermaanden in Australië van december t/m februari zijn, dus leek ons november-december wel een leuke periode om te gaan.
Na nog wat leeswerk viel het ons op dat heel wat dingen goedkoper werden vanaf december (huurwagen, hotels, …), dus dachten van we van vanaf december te gaan om uiteindelijk in Sydney te eindigen en daar Nieuwjaar te vieren.

Gisteren kwamen we weer samen om nog wat te brainstormen, en toen zagen we iets verontrustend : de “Wet” die in het Noorden van Australië vanaf november begint, wat als gevolg heeft dat nu reeds (eind november) hele delen van parken afgesloten zijn en dat het eigenlijk niet de ideale periode is om naar daar te gaan.
Maar als je vroeger gaat (september-oktober), dan is het nog geen zomer aan de oostkust, wat ook wel zonde is.

Kan iemand hier ons wat tips in geven? We zitten een beetje met de handen in het haar…

Hi Codemann
Ben net terug van 8 weken Oz. Met de auto van Brisbane naar Darwin en naar Perth van begin oktober tot gisteren. (2 december).
De top-end is in de Wet inderdaad en de wegen van Darwin naar het zuiden kunnen overstroomd zijn. De temp in Darwin is dan ca. 34 gr en het is erg humid. De temp in de outback kunnen oplopen tot 45 graden (zoals wij ondervonden). Verder zijn december en januari de vakantiemaanden en ik zou
die vermijden als je kunt. September en october zijn goede maanden om de oostkust te berijden. In Hervey Bay hadden wij ca 25 gr en bezochten Fraser Island met korte mouwen en shorts. Ook Cairns is uitstekend in october, net voor de Wet en nog geen box jelly fish (informeer altijd even voor de zekerheid). Ook februari en maart zijn prachtig. Ik zou proberen Brisbane aan te vliegen en de auto niet op de luchthaven te huren maar op te halen in de stad (scheelt zo’n 4 euro per dag, de taxi naar de City kost AUD 35,–.)
Vliegen naar Darwin is moelijker en de huurauto is een stuk duurder.
Cairns en Sydney zijn ook goede plaatsen om de reis te beginnen. De beste tijd voor de outback is in de wintermaanden. Wij kunnen er goed tegen maar niet iedereen houdt van 35-45 graden zomers. Overweeg ook eens om naar West Australia te gaan. Voor ons de mooiste staat.
Feel free to ask
Yeehaw.

G’day Codemann,

Als ik jou was zou ik inderdaad na november niet meer ten noorden van de steenbokskeerkring (de lijn Carnarvon-Alice Springs-Rockhampton) reizen.
Hoe verder naar het noorden en hoe later je daar reist, des te groter is de kans dat je vast komt te zitten vanwege overstromingen, ook op de doorgaande weg!! (en daar heb ik ervaring mee). Jammer dat je maar vier weken hebt; je zult moeten kiezen want elk deel van het land heeft zijn specifieke voorkeursreistijd. En om nou 4 weken alleen maar mr shell te sponsoren…

Succes! En ook ik sta open voor vragen.
Lennart

Hai Codemann
Wij zijn 2 pensionado’s, willen in oktober vertrekken en lezen graag alle tips.

Deze thread is meer dan 3 jaar oud Wiersma. Misschien het beste om een nieuwe topic te starten. Pensionado’s -lol- In Australia noeme ze ons Grey Nomads, en in de USA “Snow birds…” of gewoon seniors, ik heb het woord “masters” ook wel eens gehoord :wink:

Hai Yeehaw,
Bedankt voor je reactie, we zoeken verder.
JW

Lekker in September october gaan. Dan is de redelijk aangenaam.

Succes JW. Onze reizen naar Australia (en we zijn weer 9 weken geweest in 2009, de 6de reis) zijn altijd september/oct/nov of febr/maart/april. Hangt er ook vanaf waar je naar toe wil en hoe lang je gaat. Ik wil best helpen maar je vraag is nogal vaag. En hoe wil je gaan? Auto? RV? Binnenlandse vluchten? Bonnefooi? Georganiseerd? Etc etc.
Yeehaw