reisroute en klimaat

Oktober 2009 ben ik van plan om met mijn vriend een half jaar richting australie en nieuw zeeland te gaan. De eerste 4 a 4,5 maand willen we in australie doorbrengen. We willen dan een groot deel van de oostkust zien maar ook een deel van de westkust. We vragen ons echter af wat qua klimaat en regenseizoen de meest handige reisroute is. In oktober beginnen met de oostkust en half december richting de westkust of juist andersom?

Groetjes Suze

Hoe reizen jullie? Binnenlandse vluchten? Autohuur? Camperhuur? Januari is een erg drukke maand in Australia, houd daar rekening mee. In October (autoroute) zou ik beginnen in Cairns, dan naar het zuiden langs de oostkust naar Sydney, langs de kust naar Melbourne naar Adelaide en naar Perth. Dan van Perth een rondreis maken naar het noorden en weer terug. Dec-april is de Wet boven de steenbokskeerkring. Februari is de beste maand voor NZ maar maart kan natuurlijk ook nog.
Yeehaw

Hi!

Ik had de route net iets anders in gedachte. Vanwege juist het regenseizoen van december/februari eerst de westkust doen. Het klimaat veranderd dus houd rekening met eerder en later.
De westkust is in oktober mooi, het is dan lente en niet al te warm bovenin. wat echt heerlijk is want de luchtvochtigheid is erg hoog tussen december en februari. Ook de beste kans dat de parken allemaal open zijn. Daarna zou ik naar beneden zakken richting melbourne om vanaf daar langs de oostkust weer omhoog te gaan. Zo ontoop je ook het regenseizoen in en boven Cairns.

Cheers

The Wet season duurt meestal to april en niet februari. November en december “building up the wet” en januari-april geeft de meeste regen.

Hi!

Ik heb het vorig jaar heel anders meegemaakt vandaar. Januari ben ik echt weg gezeken in Cape trib/cairns in december/jan, daarna werd het rustiger gelukkig, sliep in een tent :slight_smile: