Beste tijd om te gaan voor deze route?

Hey mensen,

Ik ben een jongen van 18 jaar, net klaar met me atheneum, en ben van plan om eind dit jaar naar Australie te gaan voor een half jaar, rondreizen en werken… zoals velen hier :slight_smile:
Nou heb ik na veel gezoek op internet een route gemaakt voor mijn rondje australie die er in grote lijnen als volgt uit ziet: ik begin in sydney en ga langs de oostkust omhoog tot cairns, en van cairns naar darwin, en dan eventueel met het vliegtuig naar alice springs, en dan verder omlaag naar adelaide, om dan weer terug te gaan naar Sydney, en me rondje te voltooien. :slight_smile:

Is dit een beetje een goede route? ik zou hem ook in andere richting kunnen nemen, dus eerst naar links, en door the red centre, en dan van cairns naar sydney…
en wat is de beste maand om te vertrekken, om de extreme hitte te vermijden, en nog fatsoenlijk te kunnen zwemmen? ik ben van plan wel een lange tijd over de oostkust te doen omdat ik ook wil leren surfen en duiken.

Ik kan zowieso niet voor november weg… ik heb pas 2000 euro bij elkaar.

Verdere tips zijn altijd welkom natuurlijk!

ben eigelijk wel een beetje benieuwd hoe het zal gaan… je komt aan op sydney… en dan? een grote stad die ik niet ken, waar moet je heen? etc… lijkt me wel een beetje eng op zich opeens helemaal alleen daar… Ik ben ook niet de beste in het leggen van sociale contacten.

nja elke tip is mooi meegenomen :slight_smile:

hi :slight_smile:

je moet het volgende in gedachten houden bij je tijdspad.
Het is the Wet Season in Darwin van december - maart (oktober & november zijn de “build up” maanden, waar het vochtiger wordt).

In Cairns is het errrrug warm in December, januari, februari. Hier kun je dan ook niet zwemmen deze zomermaanden gezien het grote aantal stingrays.

je kunt duiken en surfen aan de oostkust alle maanden van het jaar (sommige maanden wel met een wetsuit ipv alleen swimmers)

aan de andere kant zit je met winter in Sydney, Canberra, melbourne en Adelaide. dit is in mei, juni, juli en augustus. (het sneeuwt in deze gebieden)

omdat je een half jaar gaat, zul je ergens slecht/koud/nat weer tegenkomen.

Persoonlijk zou ik in december/januari vertrekken (eerst Oostkust, daarna outback). als je dan 3 of 4 maanden oostkust doet, ontloop je de Wet Season in Darwin en ga je door de outback als de temperaturen in de nacht nog niet te koud zijn.

Nog een andere tip: boek in NL een hostel voor je eerste paar dagen in Sydney, scheelt een hoop gestress na 24 uur reizen. boek een share-room, dan heb je gelijk mensen die je aan kunt spreken en vragen wat zei al gezien/gedaan hebben
Alle hostels zijn ingesteld op backpackers en hebben schatkisten vol aan info :slight_smile:

Succes met sparen en geniet van de voorbereidingen!
Cheers, karin

Hi
Met € 2000,-- kom je niet ver, dus ik zou nog even doorsparen. Voor wat jij wil doen lijkt me het beste om in maart in Sydney te starten en dan met de klok mee te gaan dus:
Maart/april: Sydney naar Melbourne en naar Adelaide. Lekker warm maar niet zo erg heet meer.
April/mei South Australia (Kangaroo Island, Flinders Ranges etc etc.) en naar Alice/Uluru
Mei/juni: Alice-Darwin
Juni/July: Darwin-Far North QLD( Cairns, Great Barrier Reef etc. etc)
July/august: Oostkust en weer terug naar Sydney.
Als je dit andersom doet kom je kouder weer in het zuiden van Australia tegen alhoewel de kans op sneeuw niet groot is, tenzij je naar de Victorian Alps gaat.
Als je in december/januari start en eerst naar het noorden gaat zit je niet alleen in de schoolvakanties, maar ook midden in de Wet in februari en maart.
Funnyflower heeft je al goede tips gegeven, maar je hoeft niet bang te zijn voor stingrays hoor, FF bedoelt Stingers (Chinorex box jelly fish en Irukandji) De eerste is een kwal met meters lange tentakels, en de tweede is een zeewesp. Beiden kunnen dodelijk zijn en komen langs de kusten en riviermonden voor voornamelijk boven de steenbokskeerkring.
Eigenlijk komt het hier op neer. Vermijd het noorden van Australia tussen december en maart en het zuiden van Australia tussen mei en augustus.
Mijn dochter heeft deze reis ook gedaan in haar eentje en heeft er haar echtgenoot leren kennen, ook een Nederlander. Inmiddels hebben ze 3 kinderen (mijn kleinkinderen). Dus je bent gewaarschuwd-lol- Wij hebben Australia vele malen bezocht en vrijwel alle gebieden gezien, dus als je nog iets te vragen hebt, be my guest. Van backpacken weet ik echter niets helaas.
Yeehaw

stingers… haha, I knew something wasn’t quite right!