Ik ben van plan om van half juli tot half augustus 2009 een maand Australië te doen. Heb nog geen idee waar ik geweest moet zijn en wat goed te doen is in één maand. Heeft er iemand tips voor mij over een goede route (ook qua weersomstandigheden)?
Ik zou beginnen in Sydney en dan naar beneden reizen naar Cairns daar is het weer lekker en een leuke route om te doen. Je zou ook van Sydney naar onder kunnen reizen naar Melbourne of Adelaide ook erg leuk om te doen.
Ik weet niet precies wat je zoekt wil je veel kust of juist niet?
Ofwel van Cairns naar beneden naar Sydney, ofwel van Sydney omhoog naar Cairns maar van Sydney naar beneden naar Cairns wordt lastig.
Ik ga ook in juni-juli-augustus hetzelfde doen (5 weken) en wilde aanvankelijk ook naar beneden vanaf Sydney naar Melbourne/Adelaide maar er zijn steeds meer afradende verhalen ivm het weer dan (winter). Ben er zelf nog niet geweest maar denk ook dat je het beste Cairns-Sydney kan doen. Of vlieg eerst op Darwin en maak een outstapje daar naar Kakadu en ga dan door naar de kust.
Hee Yeehaw,
Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk per bus en trein doen om zoveel mogelijk te kunnen zien. Tot dusver denk ik dat het landen op Sidney wordt en dan langzamerhand naar Cairns. Terugvliegen vanuit Sidney, dus misschien is het dan handig om vanuit Cairns een binnen-landse vlucht naar Sidney te nemen.
Behalve de twee clubs die Moira gaf (btw www.virginblue.com.au ) zou je het ook met www.tigerairways.com kunnen proberen. Neem de raad om vroeg te boeken ter harte. De vluchten worden duurder dichterbij de vertrekdatum. Ik kan je helaas niet veel vertellen over openbaar vervoer omdat wij altijd alles met de auto hebben gedaan maar het bezoek aan de omgeving van Cairns/Port Douglas is een goed idee. Je kan hier gemakkelijk een week doorbrengen. Ook de tip om naar Darwin te vliegen is goed. Van Darwin uit zou je tours naar Kakadu en Litchfield kunnen maken en Darwin mag misschien op een grote provincie stad lijken, er is genoeg te doen. Ik heb wel backpackers bussen in Australia zien rijden maar kan je er verder niets over vertellen. Van Sydney naar Cairns zal ik een paar locaties geven waar het goed toeven is. Byron Bay, Gold Coast (ten zuiden van Brisbane, vooral als je jong bent zal je je hier vermaken, als je tenminste van drukte houdt), Brisbane zelf (South bank, City cat ride, Queensstreet etc) Sunshine Coast ten noorden van Brisbane (meer voor de ouderen, dus wij zijn er gek op), Noosa, Australia Zoo, Hervey Bay met tours naar Fraser Island en whale watching, Airlie beach (heel wat backpackers daar) en de Whitsundays, Townsville en Mission Beach. Verder nog een hele rits andere eilanden. Ik zou mij concentreren op de gebieden ten noorden van Sydney en speciaal QLD en NT. Daar zal het weer het aangenaamst zijn in de winter.
Yeehaw
Alhoewel Sydney een hele leuke stad is en er in de buurt genoeg te doen is, zou ik rond die tijd daar niet te lang blijven hangen. Dit in verband met het weer. Boven Brisbane is het beter vertoeven.
Gold Coast your love it or hate it. Lijkt een beetje op de Spaanse stranden. Het is maar wat je wilt.
Langs de kust rijden diverse busfirma’s: Greyhound, McCaffertys. Maar als je googled zul je er nog wel een paar vinden. Als je een beetje plant kun je ook grotendeels overdag rijden zie je nog wat van de omgeving. Trouwens vliegen is vaak goedkoper.
Beetje afhankelijk van waar je bent kan het met name op Caravan park wel eens druk zijn ivm de jaarlijks vlucht van de Grey Nomads.
Darwin is rond die tijd heel goed om te doen. Is ook best wel druk en gezellig dan.
Ikzelf ga in augustus een weekje of twee naar Australië. Zou graag langer willen maar ben afhankelijk van de vakantie van mijn vriendin en we willen nog een weekje naar de Solomon Islands.
Ons idee is om aan te vliegen op Brisbane (vanuit Londen kun je daar goedkoop heen met Royal Brunei: iets van € 800 retour) en van daaruit een enkeltje Sydney met Virgin Blue te pakken: € 27. Daarna met de bus weer richting Brisbane en misschien nog een stukje naar boven tot bijvoorbeeld Fraser Island.
Maar in de periode waarin jij en ik reizen, is Queensland, Darwin, Broome de beste keuze vanwege het weer!
Aan de post van Yeehaw heb ik niet veel meer toe te voegen.
Ik heb zes maanden voor mijn werk in Sydney gewoond maar heb er met twee vriendinnen wel een drietal weken kunnen rondtrekken met een camper (Campervan is een goede organisatie).
Boven Brisbane is alles in die periode best de moeite. Probeer zeker ook nog wat hoger naar het noorden te rijden. Port Douglas (een kleine 100 km onder Cairns) is absoluut een bezoekje waard. Een gezellig stadje vanwaar veel excursies naar het Great Barrier Reef vertrekken. Heb er drie dagen vertoefd en dat was een hoogtepunt van mijn verblijf in Australië.