Australië beste route

Na een reis van 3,5 maand door Zuidoost-Azië ga ik samen met een vriendin naar Australië voor 3 maanden, dit zullen waarschijnlijk de maanden februari, maart en april zijn. Als eindpunt hebben we Sydney of Melbourne, omdat de vriendin vanaf daar naar huis gaat en ik waarschijnlijk nog naar Nieuw Zeeland. Het beginpunt is nog niet duidelijk. We willen in ieder geval Darwin, kakadu e.o zien, Alice Springs en het stuk tussen Cairns en brisbane. We weten dat het noorden in die maanden niet echt een goede keus is en we beter van zuid naar noord kunnen reizen, maar dat is voor ons gewoon niet echt handig. We hebben er al over gedacht om via Darwin naar Alice Springs te reizen en vanaf daar een vlucht naar Cairns te boeken, en naar beneden te reizen. Maar gezien het klimaat is dat misschien niet de beste optie. Misschien is het beter om te starten in Brisbane, omhoog te reizen naar Cairns en Darwin, dan Alice Springs en een vlucht naar Melbourne? Wie heeft er tips voor ons over de meest praktische route? We snappen dat 3 maanden lang niet genoeg is om alles te kunnen zien, maar we hebben er wel bewust voor gekozen om toch een redelijk groot deel van Australië te doen. Alvast bedankt! groetjes Anke

Anke,

is dit jullie enige reis naar Australië ooit? Of heb je de rest al gezien. Darwin in februari is ‘not good’. Alice Springs in februari is 35 tot 40+ graden. Als je nu toch in Melbourne wil eindigen, waarom zoek je het dan niet wat zuidelijker. Sydney, Blue Mountains, Snowy Mountains, Victorian Alps, Philip Island, Melbourne, Great Ocean Road, Grampians, Adelaide, Eyre Peninsula, Flinders Ranges, Mount Remarkable National Park. So much to see, so much to do.
En als je toch niet opziet tegen binnenlandse vluchten, weet je dat het zuidwesten van West Australië ook heel erg verschrikkelijk mooi is? Grapje, al zou ik het wel weten!

Hoi Willem,

Bedankt voor je reactie! (sorry voor m’n late reactie, was een paar dagen in Londen) Ik hoop dat het niet de enige reis naar Australië ooit wordt, het is wel de eerste in ieder geval. Het zuiden lijkt ons ook heel mooi natuurlijk en we willen hier ook wel een stuk van zien, maar toch willen we ook per se een deel van het noorden zien, eigenwijs he. We willen namelijk ook familie van m’n vriendin bezoeken aan de oostkust en het gebied rond Darwin en Alice Springs staat hoog op ons verlanglijstje. Het is een slechte periode om daar te zijn en heel erg heet, maar zou het te doen zijn om er alleen voor een korte tijd te blijven? Gewoon om de hoogtepunten te bekijken? Een vlucht naar Darwin vanuit Indonesië zou natuurlijk ook wel praktisch zijn. Dan kunnen we daarna een langere tijd uittrekken voor het meer zuidelijke deel. Overigens, als ik terug ben uit Nieuw Zeeland vlieg of trein ik waarschijnlijk naar Perth. Ik heb een tante in Geraldton wonen en samen met m’n vader ga ik dan nog een paar weken aan de westkust rondtrekken, dus het heel erg verschrikkelijk mooie zuidwesten zal ik niet overslaan!

Tja, wat zal ik zeggen. Eigenlijk weet je al wat ik wil zeggen. Februari in Cairns is de natste maand met 19 dagen met regen. Vaak kort maar krachtig overigens, ziehier:Cairns - climate, averages and extreme weather records

In Darwin is het al niet veel beter: http://www.auinfo.com/darwin-climate.html

En dan ook Alice Springs maar even: Alice Springs - climate, averages and extreme weather records

Daar niet nat, lekker warm.
Het hangt er ook sterk van af hoe goed je tegen warmte en hoge luchtvochtigheid kunt. Iemand met enige aanleg voor asthma of bronchitis zou ik het veel sterker afraden.
Maar nogmaals, het is jouw feestje…

Ik zou persoonlijk meer uitkijken naar de trip in WA. Wat een mooie staat.

Qua vliegen zul je zien dat het niet zo heel veel uitmaakt of je op Darwin, Cairns of Brisbane vliegt. Qua maatschappijen heb je bij die twee laatste plaatsen wellicht wat meer mogelijkheden.

Ik laat het er even bij, wellicht dat anderen er nog een ander verrassend licht op laten schijnen.

Fijn weekend, blijf vragen.