Waar naartoe in februari?

Kan iemand mij een tip geven over de meest ideale locatie (deel) in Australie van begin februari tot medio maart? Ik doel met name op het klimaat. Ik weet dat de seizoenen omgekeerd zijn aan die van NL maar ik lees verschillende informatie over regen en aangename temperaturen in die periode. Mijn voorkeur gaat uit naar het oosten (Sydney naar Cairns) en zonnig/droog weer. Zijn er mensen die dezelfde route hebben genomen in deze periode? Alle tips zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt voor een reactie!

Hoi Joyce,

Ik heb in 2010 In dezelfde periode (half feb tm half april) de oostkust, Tasmanie en Melbourne/GOR gedaan. Alleen boven Brisbane hebben we wat slechter weer gehad. We konden bijvoorbeeld niet naar de Whitsundays omdat er een orkaan aan kwam. We zijn toen wat verder naar boven gereden en hebben later (we zijn ook nog terug gegaan vanuit Cairns naar Brisbane) de whitsundays alsnog gedaan. Verder hebben we bij Ciarns best wat regen gehad, maar omdat het klimaat daar tropisch is, is dat anders als bij ons. Het was meer smorgens en smiddags een fikse bui waarna heb meteen weer zonnig en enorm warm was.

Hoe verder naar beneden hoe meer het klimaat in die periode lijkt op onze zomer. Als je van ongerepte natuur en veel wildlife houd raad ik je Tasmanie aan, het was echt fantastisch mooi daar. Wij hebben er 8 dagen rond gereden en alle mooiste plekjes gezien maar ik zou er zo nog een keer terug willen. Ook het weer was er toen goed, wij hebben zomers warm (30 graden) weer gehad. Een dagje was het minder, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van geluk hebben.

Dus: hoe verder naar het noorden hoe tropischer het klimaat (er kunnen dus orkanen voorkomen in het noorden rond die periode maar koud is het er niet) en zuidelijker is te vergelijken met ons zomerklimaat.

Ik hoop dat je met deze info wat kunt. Wil je nog wat meer weten dan lees ik het wel!

Groetjes Els

In februari is het zuiden (en Tasmanie bijvoorbeeld, zoals Els al zegt) het beste. Rondom Cairns zit je nog in een staart van het regenseizoen = hoge temperaturen en veel kans op regen. Er is in die periode kans op overstromingen en orkanen, dus als je echt voor zeker wilt gaan, ga je niet naar het noorden. Tot aan Brisbane is er meestal niet zoveel aan de hand.

Het zuiden vanaf Sydney is ook prachtig. De kust- of bergroute vanaf Sydney, Tasmanie, the great ocean road, the grampians. Het binnenland, Adelaide, Flinders Ranges. Genoeg om op te noemen.

Bedankt voor jullie reactie! Ik heb besloten toch wat zuidelijker te blijven. Ik twijfel nog steeds over waar te landen en vier weken later weer te vertrekken. Raden jullie bepaalde plekken of routes aan? Alle input is van harte welkom, zeker omdat jullie uit ervaring spreken!

Groetjes Joyce

Ik vertrek eind november weer richting oceanie om oa 5 wk australie te doen. Ik ga dan 2.5 wk westkust (Perth tot Exmouth en wat ten zuiden van Perth) en 2.5 Adelaide naar Sydney doen. Dat schijnt allemaal tijd genoeg te zijn. Uit ervaring weet ik dat je Sydney-Cairns in 4 wk kunt doen en dat je dan niet echt hoeft te haasten. Misschien is de route Adelaide naar Sydney (3 wk) en daarna een week (of net ietsjes langer) Tasmanie wat voor je?

Groetjes Els

Wat Els voorstelt lijkt me inderdaad een mooie route en tijd voor vier weken. Neem voor Tasmanië ook zeker anderhalve week! En zo in het zuiden blijven, lijkt mij inderdaad wel verstandig. Je kunt altijd nog eens terug in een ander jaargetijde om de ooskust te zien!
En de westkust is natuurlijk ook prachtig in deze periode! Het zuidwesten van Australië is een wat ‘vergeten’ gebied, maar ontzettend mooi!

Zoals bekend valt het weer niet te voorspellen. In Victoria in februari hadden we 40C. Niet te vergelijken met ons zomerweer en op Tasmania hadden we dikke jassen nodig bij Cradle Mountain.
Je kan gemakkelijk 4 weken nemen op een loop van Sydney langs de kust naar Melbourne, daarna naar South Australia, Kangaroo Island, Flinders Ranges (was ook lekker heet daar) en weer terug via allerlei routes als door Broken Hill of langs Murray River, In Sydney is al genoeg te zien om zeker een dag of 4 5 te blijven. De kusten ten zuiden van Sydney behoren tot de mooiste in Australia. Het SW van WA langs de just is goed te doen maar in Hyden (Wave Rock) liep de temp ook op tot 40C en ook ten noorden van Perth was het heet. Maar voor een bezoek aan WA met zowel het SW als ten noorden van Perth neemt al gemakkelijk 4 weken. En de afstand van Adelaide naar Perth via Nullarbor Plain is zo’n 2500 kms.
Mijn keuze zou dus een bezoek aan NSW, Vic en SA zijn. Of vliegen op Perth en dan WA bezoeken.
Yeehaw

Dit forum helpt me echt al een heel eind op weg! Ik wil op een bepaald moment mijn een internationale vlucht boeken van Adelaide naar Sydney. Adviseren jullie om dit al vantevoren (in NL) te doen of kan dat ook prima als ik eenmaal in Australie ben?

Hebben jullie ook ervaring met het boeken van korte trips, en is dit handiger om vanuit NL te plannen of is er voldoende aanbod/ruimte op locatie? Zit er veel verschil in de kosten?

Ik heb nog best wat vragen dus…:wink:

Met internationale vuchtt bedoel ik uiteraard BINNENLANDSE!

Ik zou de binnenlandse vlucht zo snel mogelijk boeken. Ze werden steeds duurder hoe dichterbij we bij de vertrekdatum kwamen.