3 maanden Zuid-Australië Januari

Hallo!

Begin januari zijn wij, een stel van in de 30, van plan om 3 maanden een rondreis te maken door Zuid-Australië, met een relaxt reistempo. We gaan voor de eerste keer naar Australië. Zelf houden we van een combinatie van mooie natuur, leuke steden en relaxen op het strand tijden onze reis.
De vliegtickets moeten nog geboekt worden, dus alles ligt nog open.

Zelf hebben we al globaal dit reisschema opgesteld:

• Vliegen op Sydney
  • Sydney - Melbourne (huurauto)
  • Melbourne - Tasmanië - Melbourne (vliegtuig)
  • Melbourne - Adelaide (huurauto)
  • Adelaide - Alice Springs (huurauto / trein - The Ghan)
  • Alice Springs - Perth (vliegtuig)
  • Rondje Perth -noord & zuid (huurauto)
  • Terugvlucht (begin april) vanuit Perth.

Over Tasmanië en Alice Springs zijn we nog niet helemaal zeker of wij hier ook echt heen willen.
Ook kunnen we dit rondje andersom doen en dan wat Noordelijker eindigen in bijvoorbeeld Brisbane, waar het in april al iets beter qua weer is.

Graag hoor ik opmerkingen hierover. Alvast bedankt!

Als eerste vraag, kun je ook een maand later? Januari is dé vakantiemaand in Australië waardoor het overal drukker en duurder is. Verder zou ik Tasmanië zeker doen. Waarom overigens niet met de boot? En Alice Springs plus een meerdaagse trip die je daar gaat/moet doen is een dure omweg. De Ghan is natuurlijk een prachtige ervaring maar een alternatief is de Indian Pacific van Adelaide naar Perth.
Verder snap ik je opmerking over het al iets beter zijn van het weer in Brisbane in april niet. In Brisbane is het het jaar rond prima weer.
Grappig trouwens, toen ik de kop boven je bericht las dacht ik: die gaan op hun gemakje Zuid-Australië doen.
Je moet om te beginnen eens proberen een schema te maken hoe lang je over bepaalde routes denkt te gaan doen. Heel grof, maar het geeft je wel een indruk hoe snel jullie drie maanden voorbij kunnen zijn. En wacht niet te lang met het boeken van je vlucht, ze worden niet goedkoper.
Groet

Bedankt voor je reactie Willem en je tips!
Vliegtickets zijn inmiddels geboekt (gaan toch in januari). We vliegen met Emirates en hebben een stop-over voor 3 nachten in Singapore.
We vliegen daarna naar Sydney en hebben daar al voor een week een hotel vastgelegd voor een mooi prijsje.
Bedoeling is om na Sydney een auto te huren en dan langzaam af te zakken naar Melbourne, met de boot naar Tasmania te gaan. Vervolgens terug (met het vliegtuig) en dan via Adelaide het gebied rond Perth verkennen. Om daar in april ook weer terug te vliegen.
Ik zag via de site van klimaatinfo.nl dat de kans op orkanen/cyclonen in Brisbane groot is in de maanden januari/februari, vandaar mijn redenatie om deze stad toch over te slaan (het sprak ons ook niet bijzonder aan verder en je moet toch keuzes maken).
Tnx voor de tip over Indian Pacific, zag dat het wel aardig prijzig is. Wordt daarom waarschijnlijk toch vliegen tussen Adelaide en Perth. En slaan waarschijnlijk ook Alice Springs over i.v.m. tijd, kosten en klimaat. We zijn van plan op verschillende locaties auto’s te huren. Je hebt gelijk om een route/tijd-schema te maken, dit gaan we zeker binnenkort nog doen. Net zoals ons goed inlezen over van alles. Hebben er zeker zin in!