Zuid Australie in winter?

Hallo,

Wij zijn nu reeds 2 maal naar Australië geweest (ooskust + center en westkust) en 1 maal naar Nieuw Zeeland. We kijken nu naar de mogelijkheid om dit jaar richting Zuid-Australië te gaan. Echter, we hebben de beperking dat we moeten gaan in de periode van 7 juli tot 5 augustus. We beseffen dat het dan winter is in Australië en vragen ons af of dit wel een geschikte periode is om te gaan? We hebben vrienden wonen in Melbourne, vandaar dat we die richting willen uitgaan. We zitten er niet mee in om ons warmer aan te kleden om rond te trekken, dat zijn we wel gewoon.

We zouden bijvoorbeeld volgende reisroute willen doen:

• Vliegen van Brussel naar Sydney
  • Een dag of 2 in Sydney (zijn hier reeds 2 maal eerder geweest, maar vinden het een toffe stad)
  • Met de auto van Sydney langs de kust naar Melbourne
  • Aantal dagen in Melbourne bij vrienden
  • Met de auto van Melbourne naar Adelaide (via wijngaarden)
  • Eventueel verkennen van gebied rond Adelaide?
  • Terugvlucht vanaf Adelaide naar Brussel

Nu zouden wij jullie mening op prijs stellen mbt onderstaande vragen:

• Is het tijdens de periode boven beschreven zinvol om deze reis te ondernemen, rekening houdend met het feit dat we niet echt uit zijn op een zomer/strandvakantie? Dus we zitten er niet mee in om met dikkere kleren rond te trekken, we willen tijdens onze reizen gewoon zoveel mogelijk zien/beleven. We kunnen bijvoorbeeld evenveel genieten van de mooie ‘storm surge’ langs de stranden als van mooie blauwe zeeën tijdens de zomer.
  • Is er tijdens deze periode van het jaar voldoende te zien en is er de mogelijkheid om wijngaarden te bezoeken (is een beetje een hobby van ons, dus wel een must)?
  • Zijn de attracties/Nationale Parken/… langs deze route niet gesloten tijdens de winterperiode?
  • Mochten jullie nog andere opmerkingen hebben, dan zijn deze zeer welkom.

Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback.

Het kan dan in elk geval goed koud zijn. Slapen in een tent of camper is dan niet aan te raden. Mijn ervaring is dat veel attracties wel open waren. Jullie gaan al langs de kust van Sydney naar Melbourne. Verstandig, want in de bergen kan het dan sneeuwen.
Hoe het met de wijngaarden zit, weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien eens zoeken op internet naar openingstijden?
In elk geval een mooie, rustige periode. Ik vond het wel leuk om in die periode daar te zijn. En overdag kan het al aardig opwarmen. Ik begon de dag soms met twee truien over elkaar en in de middag liep ik in t-shirt.

Bedankt Francine, Ik denk dat we er ondertussen wel uit zijn dat we in juli naar het zuiden van Australië gaan (we hebben hierover al redelijk wat positieve feedback gekregen). Wel hebben we beslist om waarschijnlijk ineens op Melbourne te vliegen, vanwege tijdsgebrek. Sydney hebben we in het verleden reeds 2 keer gedaan, dus dat is niet zo erg als we dit nu eens zouden overslaan.
Onze voorlopige route ziet er als volgt uit:

7/07/12 Leave Brussels
8/07/12 travel
9/07/12 Arrive Melbourne
10/07/12 Melbourne
11/07/12 Melbourne
12/07/12 Melbourne
13/07/12 Melbourne
14/07/12 Melbourne - Mornington Peninsula (80 km)
15/07/12 Mornington Peninsula - Philip Island (110 km)
16/07/12 Phillip Island - Yarra Valley (165 km)
17/07/12 Yarra Valley
18/07/12 Yarra Valley - Ballarat (170 km)
19/07/12 Ballarat - Apollo Bay (200 km)
20/07/12 Apollo Bay - Port Fairy (190 km)
21/07/12 Port Fairy - Halls Gap (160 km)
22/07/12 Grampians National Park
23/07/12 Halls Gap - Robe (350 km)
24/07/12 Robe Victor - Harbour (350 km)
25/07/12 Victor Harbour - Barossa Valley (145 km)
26/07/12 Barossa Valley - Wilpena Pound (410 km)
27/07/12 Wilpena Pound
28/07/12 Wilpena Pound - Clare Valley (330 km)
29/07/12 Clare Valley - Kangaroo Island
30/07/12 Kangaroo Island
31/07/12 Kangaroo Island - Adelaide
1/08/12 Adelaide
2/08/12 Leave Adelaide - Brussels
3/08/12 Arrive Brussel

Uiteraard ligt dit nog niet vast en alle opmerkingen of wijzigingen zijn welkom.

Hoe het in de winter zal zijn weet ik nieet. Wij hebben vorig jaar januari 10 dagen in Launching Place vertoefd en vandaar enige tripjes gemaakt o.a Mornington Pen., Phillip Isl en Yarra Valley. Momenteel in Zwitserland. Volgende week zal ik het e.e.a. over onze ervaringen weergeven.
Chris

Wij zijn in 2007 half september naar Australie gevlogen. Sydney hadden we lekker weer, laat ik zeggen droog, licht bewolkt en gekleed met een dun jack.

Tasmanie was wel verrekte koud, maar door het droge weer wel te doen met dikke kleding aan.

Melbourne - Adelaide (Great Ocean Road, The Grampians) was qua weer wat we nu in Holland hebben, regen, harde wind en nog meer regen. Maar ach, regenjas aan en in de camper lekker in de warme slaapzakken dicht tegen elkaar aan :kus:

Tja en in de Barrosa Valley leek het weer alsof we in een aflevering van de teletubbies zaten: Groene weiden, kleurige bloemen en een stralend :zon02: zonnetje!! echt heerlijk weer gehad, lekker bakken op de BBQ en genieten van heerlijke wijnen en mooie wijngaarden. Natuurlijk, ´s avonds koelt het snel af als je buiten wilt zitten op de camping maar in de camper is het goed te doen hoor. Misschien dat een tent wel kan tegenvallen, maar ook dan kun je je voorbereiden op temperatuur

Geen logische route. Eerst naar Victor H en dan naar Flinders en dan weer terug. KI voor een volle dag is erg kort en de ferry is duur. Tevens moet je goed opletten of je de huurauto wel mee mag nemen naar KI. Als ik moest kiezen tussen wineregions koos ik eerst Clare, dan McLarenVale en tenslotte pas Barossa Valley. Fleurieu Peninsula is prachtig. Ook voor Flinders Ranges trek je maar heel weinig tijd uit. Clare-Adelaide-ferry naar KI neemt nogal wat tijd en de dagne zijn kort. Rijd nooit in het donker buiten de steden. het verblijf in Melbourne zou voor ons veel te lang zijn maar we zijn allemaal anders.
Ik zou dus aanraden van Halls Gap eerst naar Flinders Ranges te gaan en daarna richting Adelaide. Je mist Robe dan. Jammer maar helaas.
Yeehaw

Bedankt allemaal voor de waardevolle informatie. We nemen dit zeker mee in ons reisschema. Volgende week gaan we langs bij het reisbureau om alvast de vluchten te bespreken en vast te leggen.
Alle andere informatie: keep it coming, we love it :thumbsup:

Melbourne hebben wij in 1-2 dagen wel zo ongeveer bekeken.
Ik zou dan eerder even doorrijden naar Wilsons Promontery NP.
Zou ook liever wat langer blijven in de Grampians. Maar dat is persoonlijk.
In Ballarat is een oude goudzoekersstad nagebouwd Sovereignhill. Is zeker een bezoekje waard als je in de buurt bent.

Mbt route: is het een optie om vanuit Melb eerst de Yarra Valey te doen? Tot bv Healesville (leuk dierenparkje met Australische dieren) en dan afzakken naar Wilsons Prom omhoog naar PI - MP NP - veer Sorrento naar Queenscliff (50-100AU$) en door naarApollo bay - GOR (mooier) of Ballarat (is ook een optie maar minder) en Grampians richting Adelaide

Over de temperatuur hoef ik niet veel meer te zeggen. Koud en (veel-veel-veel)regen. Dus neem zeker een echte regenjas mee, geen waterbestendig dun jasje.

Alles is persoonlijk, natuurlijk, maar ook ik zou het net een beetje anders doen:

• minder dagen in Melbourne. Ik trek zelf altijd 1, maximaal 2 dagen uit voor een stad. De steden in Australië vind ik ook niet zo heel bijzonder. Houd er ook rekening mee dat het erg regenachtig kan zijn. Een stad wordt dan zo mistroostig…
  • willen jullie per se naar Philip Island? Ik vind het nogal een grote poppenkast (pinguins met tribunes, koala’s achter tralies, enz. Dan zou ik liever meer tijd nemen op Kangaroo Island.
  • De Dandenong Ranges (onderweg naar Yarrah) zijn ook erg mooi. Een van de plaatsen ook waar je vrij zeker kunt zijn om Lyrebirds (een soort pauw, zoek maar op op internet) kunt tegenkomen. Waarschijnlijk zijn jullie net iets te vroeg voor het mating season, maar die beesten maken echt geweldige geluiden. Ze doen mensen, dieren en andere geluiden na. Niet van echt te onderscheiden.
  • Kiezen jullie er bewust voor om de Great Ocean Road te omzeilen? Ballarat is niet echt heel bijzonder. Al heeft het inderdaad (zoals Wim1 al zegt) een aardig museum/nagebouwd goudmijndorpje.
  • Vanuit the grampians zou ik inderdaad (Yeehaw) direct doorrijden naar de Flinders Ranges (evt. via winery) en niet eerst naar het zuiden (Victor Harbor en KI) dan naar het noorden en dan weer naar het zuiden.
  • Vanuit de Flinders dan naar het zuiden en Victor Harbor en KI doen. Door niet heen-en-weer te reizen heb je nu hopelijk ook wat meer tijd voor KI.
  • Leg alleen je heen-en-terugvlucht vast en verder niets, dan kun je gewoon kijken waar je uitkomt en waar je eventueel meer tijd wilt doorbrengen. Liever meer tijd genomen op een mooie plek dan per se alles van je lijstje zien!
  • En het zal inderdaad koud en regenachtig worden. De Flinders Ranges zullen mogelijk iets warmer en vrijwel zeker droger zijn, maar de rest kan goed nat zijn. Maar dat weten jullie onderhand wel, denk ik.

Het is wat later dan de bedoeling.

• Op het Mornington Hebben we getracht om naar Sorrento te gaan echter vanwege de vakantieperiode (januar 2011) in het plaatsje gekeerd en naar via St Pauls naar het strand gereden. Via een wandelpad kan je de Sorrento back beach bereiken. De route via Cape Schank en Flinders is aan te bevelen.
  • Phillip Isl is toeristisch zoals Francine al schreef. Wij hebben dan ook de pinguin parade overgeslagen en doorgereden naar de Nobbies in het uiterste westen van het eiland. Als het meezit kan je daar ook een enkele pinguin in een hol zien. Cape Woolomai is ook de moeite waard. Mooi strand en een rondwandeling via het strand naar het hoogste punt van het eiland met vuurtoren(tje) is aan te bevelen. De Chocolade fabriek aan het begin van het eiland mag je van mij overslaan.
    Als je geluk hebt komen de pelikanen bij San Remo voordat je de brug overgaat. In ieder geval weten de roggen dat er om 12 uur de pelikanen worden gevoerd om het overgebleven voer te krijgen.
  • In de Yarra Valley is een bezoek aan Marysville aan te bevelen vanwege de recente historie. M. is tijdens Black Saturday (7 feb 2009) volledig ingesloten door de branden die toen in Victoria hebben gewoed. Het dorp is op 7 huizen na volledig afgebrand. Vanaf Keppel Lookout is het goed te zien. Ook de Steavenson Falls is het bezoeken waard.
    Wij hebben de route vanuit Launching Place via Warburton, Reefton (Upper Yarra dam met reservoir t.b.v. watervoorziening van o.a. Melbourne en wijde omstreken), Cambarville (Cora Lynn Falls), Marysville en via de Archeron Way (weg C507) weer terug.
  • Een ritje met het stoomtreintje “Puffing Billy” door de bossen van Belgrave naar Gembrook.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
    Succes met de verdere voorbereiding.