Waar kunnen we in januari het beste naar toe?

Dag,

Mijn vriend en ik willen eind december voor 4/5 weken naar Australie gaan. We hebben al best wat gezien maar zijn nog nooit in Australie geweest. Aanvankelijk dachten wij aan een route van Perth naar Darwin, dit is gezien het weer alleen niet ideaal. Aangezien Australie toch nog onbekend voor ons is maakt het ons wat dat betreft niet helemaal uit waar we heen gaan. We hebben een aantal dingen die we belangrijk vinden. We willen de gehele periode reizen met een camper, een prettig klimaat hebben (af en toe dagjes aan het strand maar niet te warm om te kunnen wandelen), veel natuur zien en het liefst niet overlopen worden door mede toeristen. Ook willen we niet elke dag hoeven rijden, we nemen liever meer tijd zodat we vrij zijn om te doen waar we op dat moment zin in hebben.
We vinden het prima om een rondje te rijden, maar we kunnen ook van a naar b gaan.
Ik hoop dat jullie misschien tips hebben om in die 4/5 weken een mooie reis te kunnen maken die voldoet aan onze eisen en ons een goed beeld geeft van (een deel van) Australie.
Omdat het land zo groot en divers is weet ik niet goed waar ik moet beginnen…

Kortom, wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan in deze tijd van het jaar?
Alvast dank voor het lezen en eventuele reacties!

Een van de ideeën die wij hebben is om van Melbourne naar Perth te rijden. Ik lees echter ook dat het stuk van Adelaide naar Perth niet zo boeiend zou zijn, wellicht kunnen we het dan beter vliegen?
Zitten we in dit gedeelte van Aus iig goed qua klimaat? En is dit haalbaar met een camper in 4/5 weken? Moeten we dan een 4wd camper hebben of is 2wd ook voldoende? Scheelt veel in prijs natuurlijk en ik las dat je het gedeelte tussen Melbourne en Adelaide geen 4wd nodig hebt. Over het gedeelte tussen Adelaide en Perth lees ik minder ervaringen.

Hoop dat jullie mee willen denken en dat ik als leek een beetje van jullie ervaringen kan leren!

Jullie willen niet overlopen worden door toeristen maar gaan in de allerdrukste periode. Vanaf Boxing Day (onze tweede kerstdag) begint de grote uittocht vanwege de schoolvakanties.
Vlietickets zijn duurder, campimngs rekenen de hoofdprijs, zijn er nog campers voldoende?
Van Adelaide naar Perth is niet zo interessant, wel indrukwekkend vanwege het grote ‘niets’, Kwestie van tussen Ceduna en Norseman rijden en tanken en 1 of 2 overnachtingen maken. Niet op de camping maar bij een van de rest-area’s.
Maar als je het zo doet, zul je Melbourne - Adelaide - Port Augusta - Ceduna wat afraffelen. Zonder de Grampians, Flinders Ranges en Eyre Peninsula.
Sorry, ik probeer jullie feestje niet te bederven maar het is de realiteit.
Oh, enne, 4wd is niet nodig, alleen onnodig duur. Kijk op onze website wat wij met een 2wd hebben gedaan. Niet de reis 2010, die was met een hele dikke 4wd.
Het zuidwesten van West-Australië is trouwens een heel erg mooi, vinden het mooiste, deel van Australië.
Meld je rustig, want ook dit antwoord zal veel vragen oproepen, ben ik bang.

Ja, het is een drukke periode maar we kunnen helaas niet anders ivm werk. Wat bedoel je met als je het zo doet dan zul je het afraffelen? Volgens mij hebben we toch tijd genoeg om het juist niet af te raffelen? Het grote niets vinden we wel leuk voor een paar dagen. We willen sowieso graag naar kangaroo island gaan. Is het in het zuidwesten niet te warm? We zien er wel een klein stukje van toch aangezien we naar Perth rijden? We hebben nog niets geboekt of gepland dus staan open voor al je tips! Heel fijn!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Heb even op jullie site gekeken, wat een geweldige enorm lange reis!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Wat ik bedoelde is, als je van Melbourne naar Adelaide en vervolgens naar Port Augusta rijdt heb je onderweg dus de pinguins op Philip Island (1 dag), de Grampians (minstens 2 dagen), Kangaroo Island (minstens 2 dagen) evt Mount Remarkable National Park (1 dag) Flinders Ranges (minstens 2 dagen, vergeet de Owtays en het Eyre Peninsula, dan naar Ceduna, Norseman en dan een plan voor het zuidwesten. Daar barst het van de mooie dingen.
Het beste zou zijn als je probeert een dagplanning te maken.
Ik kan je een aantal routesuggesties met bezienswaardigheden sturen. Dat zijn Word bestanden. Je kunt me via een privé een mailadres sturen, dan kan ik ze aan een mail hangen.
Groet,
Willem