Welke route in 3-4 weken?

Hallo allen,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om volgend jaar met onze dochter (momenteel 4 maanden oud) een camperreis van 4 weken (inclusief heen- en terugvluchten) door een deel van Australië te maken. Althans, we spelen met de gedachte… Ik heb de afgelopen dagen een groot deel van de topics over routes doorgenomen en geconcludeerd dat de tijd van het jaar vaak leidend is bij het kiezen van de route. Maar omdat voor ons alles nog open ligt, wil ik een open vraag stellen: als de tijd van het jaar geen beperking is, welke route (of welke regio) zouden jullie dan kiezen?

We hebben een paar uitgangspunten:
[ul]
[li]Veel flexibiliteit. Vandaar een camper(van). We willen van A naar B rijden in X dagen (geen binnenlandse vluchten), waarbij we wel een plan willen maken, maar daar ook gemakkelijk vanaf willen kunnen wijken.
[/li][li]Onze dochter is de baas. We moeten ons aan haar aanpassen. Dat betekent geen hele dagen in de camper, lange wandeltochten, te warme plekken, meerdaagse boottochten, duiken, enz. Zij een leuke tijd, wij een leuke tijd.
[/li][li]Natuur gaat boven steden. We hebben niet veel tijd en geven de voorkeur aan natuur. Veel kamperen, buiten zijn, rustig aan doen, korte wandelingen, enz. Sydney is de enige uitzondering. Omdat we niet weten hoe lang we moeten acclimatiseren, is starten in Sydney misschien een goed idee? We kunnen dan rustig de stad bekijken en even bijkomen voor we de camper in gaan. Ik begrijp dat starten in Sydney, en überhaupt Sydney aandoen, de mogelijkheden beperkt. Dat is dan ook geen must, dus laat daardoor je creativiteit niet beïnvloeden :wink:
[/li][li]We zouden graag iets van de outback willen zien. Zoals gezegd geen meerdaagse reis of red centre, maar wel even proeven.
[/li][li]We zijn niet bang om iets te missen. Op dit forum lees ik vaak “x weken/maanden is veel te kort voor…”, omdat je dan blijkbaar plekken niet zult kunnen zien. Natuurlijk is 4 weken veel te kort. Maar 4 maanden of 4 jaar is ook te kort om alles te zien. We gaan liever uit wat we wél kunnen zien.
[/li][/ul]

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën. Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie antwoord.

Groet,
Rogier

Wordt het echt van A naar B of een roundtrip? Voor Sydney - Sydney zou ik grofweg de ‘8’ Sydney aanraden, Blue Mountains, Snowy Mountains, afzakken naar de kust, via Philip Isand naar Melbourne, Great Ocean Road, Mount Gambier, Grampians, Ballarat, Bendigo, noord om Melbourne heen, Bairnsdale en dan aan de kust blijven tot weer Sydney. Deze route kan makkelijk worden ingekort door vanaf Melbourne via Albury/Wodonga terug te rijden naar Sydney.
Dit niet doen in januari, (te druk) en niet van eind mei tot begin september (te koel).
Van A naar B inclusief Sydney is ook Sydney - Cairns te doen. Dit ook niet in januari en ook niet tussen november en maart (The Wet)
Zie je van Sydney af, dan is de zuid-west hoek van West Australië heel erg mooi. Tussen oktober en april, m.u.v december en januari (druk en warm) zou ik zeggen.
Ik kan het in een later stadium meer gedetailleerd invullen als er iets voor je bij is.

1 like

Hallo Willem,

Dank voor jouw reactie! Zoals gezegd heb ik hier al aardig wat gelezen en jouw berichten zijn bijzonder waardevol, dus ik hoopte al dat jij, of één van de andere kenners natuurlijk, zou reageren. De 3 routes/gebieden die je noemt, had ik ook in mijn hoofd, want die lees je hier vaak. Waar ik nog naar op zoek ben, zijn de voornaamste redenen om voor één van die routes te kiezen. Ze zijn namelijk allemaal mooi, maar wat zijn de meest bijzonder kenmerken en in welk opzicht verschillen ze van elkaar. Dat leggen we tegen onze eisen en wensen aan en dan maken we een keuze.

Maar dat is moeilijk, want ookal lees je er veel over, het gevoel van een plek krijg je alleen als je er bent. De verhalen van anderen geven natuurlijk wel een indruk, maar wellicht klopt die totaal niet:
[ul]
[li]Sydney - Cairns: strand/duiken/snorkelen/walvissen langs de kust, jungle/outback/parken in het binnenland, veel kleine stadjes, wat drukker/toeristischer, jonger publiek.
[/li][li]Sydney - Melbourne: mooie kustroutes (ruiger en minder stranden?), bergen, parken, wandelen, rustiger, meer een buiten-/kampeergevoel
[/li][li]Zuidwesten: meer outback, veel rustiger, ouder publiek, minder voorzieningen en grotere afstanden
[/li][/ul]

Niet dat je daarmee al dat moois kunt samenvatten, maar dat is het beeld dat ik erbij heb. Klopt dat een beetje of sla ik de plank mis? Kan je in het zuidoosten ook naar mooie stranden en kan je in het noordoosten ook heel gemakkelijk de rust opzoeken? Om nog even antwoord te geven op jouw vraag: we zijn op zoek naar een mooie route. Of dat van A naar B of een roundtrip wordt, is ondergeschikt. In veel gevallen lijkt van A naar B echter logisch omdat je dan minder kilometers maakt, zoals van Cairns naar Sydney, vandaar dat ik dat zo opschreef. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Hallo Rogier,

ik zag ineens dat je 4 weken inclusief de reis is. Dat betekent dat er een dag of vier, vijf van de vier weken af gaan. De dag van aankomst wil je nog niet gaan rijden in de camper omdat je in de loop van die dag zo maar kunt ‘omvallen’ door de jetlag. Voeg daarbij het links rijden. Dus als je een vlucht hebt met aankomst 's ochtends, wat vaak het geval is. Vergeet die dag dan maar in je planning. Ik denk inderdaad dat de zuidwest hoek van WA in verband met de kleine iets minder geschikt is. Zelf vinden we het zo ongeveer het mooiste deel van Australië. Sydney - Cairns bevat veel meer ‘etappeplaatsen’ maar is wel zo ongeveer de drukste toeristische route. Maar er zijn diverse leuke ‘detours’, omweggetjes waardoor je niet constant op de vermaledijde Highway 1 hoeft te zitten.
De 8 die ik eerder noemde is voor dik 3 weken wat aan de lange kant maar biedt heel veel moois. Wat ook zou kunnen is Sydney - Adelaide en van Adelaide terug vliegen. Wel in ogenschouw nemen dat je dan een one-way rental hebt waarvoor in bepaalde gevallen een toeslag wordt berekend.
Ik heb wel de indruk dat je je al bovengemiddeld ingelezen hebt, dus volgens mij moet je tot een verantwoorde keuze kunnen komen. En probeer zo snel mogelijk een dagplanning te maken. Ik stuur je nog even een PB over een aantal routebeschrijvingen die ik heb.
Groet,
Willem

Dank je wel, Willem, voor je antwoord en de routebeschrijvingen. We gaan het allemaal eens rustig doornemen en een concretere planning maken. Zoals ik het nu zie, wordt het inderdaad Sydney - Adelaide of misschien zelfs Sydney - Melbourne. We hebben dan alle tijd en kunnen het echt rustig aan doen. Later meer!