wat ik vooral wil zien is de prachtige natuur en dieren, afgewisseld met highlights in steden
ik heb GEEN rijbewijs
plekken die mij aantrekken:
Sydney
Melbourne
Outback
Tasmanië
Kangaroo Island
Westkust
Iemand die uit deze informatie wat mogelijke routes kan samenstellen?cheer
(uiteraard hoeven niet alle plekken hierboven genoemd in 1 route, maar dat lijkt me logisch)
Hi Jasmijn.
Ik kan genoeg routes samenstellen maar weet helaas (?) niets van openbaar vervoer. Waarom probeer je niet eerst eens een tour te vinden bij een reisbureau? En welke tijd van het jaar wil je gaan? Het is bv een mooie reis om in 4 weken van Sydney langs de kust naar Melbourne te gaan, via Great Ocean Road en de Grampians naar bv Flinders Ranges NP (Outback) en dan naar Adelaide en KI. Maar het zal niet gemakkelijk zijn een dergelijke tour te vinden, zeker niet naar de Grampians en Flinders. Toevallig heb ik wel eens gehoord van tours naar KI http://www.sealink.com.au/ maar ook naar KI zijn we zelf met de auto gegaan. De kust ten zuiden van Sydney is schitterend en niet alleen de kust, ook het binnenland. Sydney zelf mag je ook niet missen en wellicht een tour naar Blue Mountains NP. Tasmania ook al zo mooi maar is 2x zo groot als Nederland en een week is al kort, plus de vluchten. Wel gemakkelijk om van Sydney naar Hobart te vliegen en naar Melbourne daarna.
Als je naar Tasmania wil probeer dan eens deze website (wel even registreren) en Luigi zal je maar al te graag helpen. http://www.tripadvisor.com/ShowForum-g255096-i887-Tasmania.html
Yeehaw
Een van onze reizen zijn we eind februari in Sydney begonnen en uiteindelijk (maar dan via West Australia -lol-) in Adelaide geeindigd. Februai/maart is een prima tijd om de zuidelijke route te volgen… In april zijn de paasvakanties. Die tijd zou ik proberen te vermijden (zeker rond Adelaide en op KI) net als januari. Maart is het beste imo (ook iets minder heet…).
Yeehaw
Ik krijg net van iemand te horen dat het stuk Cairns-Alice Springs best pittig is qua tijd en dat het wel krap aan is.
Dus denk toch dat ik dat maar ga schrappen.
De zuidkant sluit mooi op elkaar aan en is goed bereisbaar.
Dan zit ik alleen wel een beetje in mijn maag met Cairns. Dat is dan het enige wat ik in het noordelijke gedeelte heb. Dit omdat het mij erg gaaf lijkt om te gaan snorkelen in het reef. Maar het is in mijn schema niet zo handig. Dus nog even nadenken of ik dat ga schrappen en alleen de zuidkant ga doen.
Moeilijk, moeilijk…
Februari/maart is niet de beste tijd voor Cairns. Je kan niet in de zee bij de kust zwemmen ivm stingers. Het is het “Wet” seizoen. Hop on hop off -lol- Waar zou je willen stoppen? De route Cairns-Alice is een enorme outback drive waar we met de auto al drie dagen over deden (en ik bedoel lange dagen…) GBR is natuurlijk schitterend Er is nog een ander reef, Ningaloo Reef in Western Australia. Dit is echter met openbaar vervoer helemaal moeilijk te bereiken. Wellicht is er onder Sydney ook nog iets te snorkelen maar dat weet ik niet zeker. In het zuiden van Australia ga je in die tijd van het jaar je mooiste route maken imo.
Cairns gaat er dus mooi af. Misschien een andere keer als het wel de goede tijd is.
Ik houd het dan mooi bij het zuiden. Lijkt me dan ook helemaal prima.
Ja, het westen is minder goed te doen met het OV, dus dat wordt 'm waarschijnlijk ook niet.
Ik begin dan gewoon in Sydney en van daaruit naar onder om bij Adelaide e.o. uit te komen.
Nog tips waar ik zeker zou moeten stoppen om wat tijd door te brengen? En wat je zeker kan overslaan?
Snorkelen kan ook in Narooma, las ik. Bij het eiland Montague. Met zeeleeuwen. Kijken of ik durf (ben echt panisch voor een haaienattack)
Erg he, een jaar geleden hebben we 4 dagen in Narooma gelogeerd en ons hotel had uitzicht op dat eiland maar nooit gedacht om te gaan snorkelen…wel om te gaan golfen (voor ons hotel) een prachtige baan. Maar ik dwaal af, Narooma is een geweldig plaatsje om een paar dagen te blijven. Niet alleen voor de uitzichten over de oceaan maar ook het achterland met het rainforest is geweldig en de lagunes etc. Narooma kan ik je dus aanbevelen!
Yeehaw
Ik zou als ik jou was de Greyhound pakken van Syd naar Melb (onderweg paar keer uitstappen) - dan trip naar Kangaroo Island (2 dagen) dan toertje Great Ocean Road & Grampians (drop off in Adelaide) dan 10daagse Heading Bush toer van Adelaide naar Alice (was voor mij echt het ultieme Oz gevoel - wat een supertrip!!! Hierna weer terugvliegen naar Syd. Ik heb mijn trip in Australie pas uitgestippeld bij Travellers Contact Point, een reisbureau in het centrum van Syd -ze hebben me hier zo goed geholpen dat ik zeker zou aanraden contact met hun op te nemen! Goede deal kunnen maken ook, stuk goedkoper dan ik in Nederland bij elkaar had gepuzzeld Good luck!!!