http://www.fox.nl/images/oceanie/australie/kaart/au-map-5028.gif
is deze route wat (4 weken)??
http://www.fox.nl/images/oceanie/australie/kaart/au-map-5028.gif
is deze route wat (4 weken)??
Welke tijd van het jaar wil je gaan?
planning is mei of september volgend jaar
in ieder geval mooie maanden voor deze reis. Mijn persoonlijke voorkeur is september.
Ik zou minstens 4 dagen voor Sydney plannen incl Bluie Mountains.
Canberra is verrassend, veel te zien in te doen. Reken op 3 dagen tussen Sydney en Melbourne dan.
2 dagen voor Melbourne. GOR naar Apollo Bay en daarna naar Mount Gambier. Je kan ook overnachten in Port Campbell en daarna in Robe. Robe is een schattig plaatsje met als specialiteit kreeft!
Adelaide vonden we ook een mooie stad. Diverse malen gelogeerd, Glenelg heeft een mooie locatie aan het water. Vele museums in Adelaide en voor mij, als cricketliefhebber, The Oval…
Vlucht naar Alice. Ik weet niet of ze rechtstreeks naar Alice vliegen maar dat zal wel. Lodging in Uluru is belachelijk duur en het is nog 500 kms van Alice naar Uluru. Met Kings Canyon, Uluru en Kata Tjuta kan je daar wel een paar nachten verblijven. Er zijn ook 3 daagse tours naar Uluru maar wij hebben gewoon gereden.
In Cairns zou ik ook een auto huren. GRB, Daintree, Cape Trob, Atherton Tablelands, Kuranda etc. We zijn er wel eens een week geweest en hebben ons niet verveeld. Ik zou toch minstens 4 dagen hier voor uittrekken.
Dan vlucht naar Brisbane. In Brisbane een dagje City Cat, Southbank en Queenstreet. Prachtig. De City Cat is een must. Gaat van oever naar oever en HOHO.
Ik kan niet precies zien wat je bedoelt vanaf Brissie. Een bezoek aan Fraser Island is zeer aan te bevelen vanaf Hervey Bay. Daar zijn ook whale watch tours. Onderweg is nog Australia Zoo. Brisbane-Hervey Bay is een kleine 4 uur rijden.
Maak je reserveringen voor de binnnelandse vluchten zo vroeg mogelijk. Mijn ervaring is dat ze duurder worden hoe later je boekt en let op de bagage bepalingen.
Yeehaw
in ieder geval mooie maanden voor deze reis. Mijn persoonlijke voorkeur is september.
Ik zou minstens 4 dagen voor Sydney plannen incl Bluie Mountains.
Canberra is verrassend, veel te zien in te doen. Reken op 3 dagen tussen Sydney en Melbourne dan.
2 dagen voor Melbourne. GOR naar Apollo Bay en daarna naar Mount Gambier. Je kan ook overnachten in Port Campbell en daarna in Robe. Robe is een schattig plaatsje met als specialiteit kreeft!
Adelaide vonden we ook een mooie stad. Diverse malen gelogeerd, Glenelg heeft een mooie locatie aan het water. Vele museums in Adelaide en voor mij, als cricketliefhebber, The Oval…
Vlucht naar Alice. Ik weet niet of ze rechtstreeks naar Alice vliegen maar dat zal wel. Lodging in Uluru is belachelijk duur en het is nog 500 kms van Alice naar Uluru. Met Kings Canyon, Uluru en Kata Tjuta kan je daar wel een paar nachten verblijven. Er zijn ook 3 daagse tours naar Uluru maar wij hebben gewoon gereden.
In Cairns zou ik ook een auto huren. GBR, Daintree, Cape Trib, Atherton Tablelands, Kuranda etc. We zijn er wel eens een week geweest en hebben ons niet verveeld. Ik zou toch minstens 4 dagen hier voor uittrekken.
Dan vlucht naar Brisbane. In Brisbane een dagje City Cat, Southbank en Queenstreet. Prachtig. De City Cat is een must. Gaat van oever naar oever en HOHO.
Ik kan niet precies zien wat je bedoelt vanaf Brissie. Een bezoek aan Fraser Island is zeer aan te bevelen vanaf Hervey Bay. Daar zijn ook whale watch tours. Onderweg is nog Australia Zoo. Brisbane-Hervey Bay is een kleine 4 uur rijden.
Maak je reserveringen voor de binnnenlandse vluchten zo vroeg mogelijk. Mijn ervaring is dat ze duurder worden hoe later je boekt en let op de bagage bepalingen.
Yeehaw
Hi
Tips Yeehaw zijn prima, Australia Zoo vond ik persoonlijk minder, Taronga in Sydney vond ik mooier (ook qua locatie).
Vergis je niet in de tijd, 1 dag voor een stad is gewoon niet te doen en zonde…trek voor elke grotere stad en omgeving minimaal 3-6 dagen uit, bv 5 dagen Sydney en omgeving (Blue Mountains 1 hele dag), Bondi 1 dag en ga dan ook wandelen langs de kliffen (loopt een ontzettend mooi pad helemaal langs de andere stranden, heb je geen zin meer, pak je de bus terug !), 3 dagen Adelaide/Glenelg, 2 dagen Uluru (Voyages heeft daar div. accomodaties van standaard tot duur), 5 dagen Cairns en omgeving (ga bv dagje snorkelen) en zeker Fraser Island 2-3 dagen.
Wil je meer info, bezoek dan onze Australia Fair op zaterdag 12 mei, een dagje Downunder in NL.
Ook hebben we een paar mooie online aanbiedingen (o.s accomodatie bij Uluru van Voyages) ter veiling…doe een mooi bod !
Bezoek onze site: www.australiafair.nl
Alvast veel plezier met de voorbereidingen
Hoeveel tijd voor steden is natuurlijk heel persoonlijk. Australische steden vind ik zelf niet zo erg bijzonder. Het bijzondere van Australië zit in de natuur, niet in de steden. Maar nogmaals: persoonlijke keuze.
Vier weken is niet zo erg lang. Jullie zullen heel veel in vliegtuigen en auto zitten. Ik vind dat persoonlijk altijd erg jammer (stap ook graag uit om de tijd te nemen om stukken te wandelen, maar ook dat is een keuze). Maar goed:
Hou er rekening mee dat het zowel in mei als in september al weer of nog wat koel is in het zuiden. Juli-augustus is het echt winter daar. Zeker rond Melbourne kan het dan echt wel koud zijn, vooral 's nachts. OVerdag warmt het lekker op.
Je kunt er voor kiezen om bij de GOR Grampians NP ook mee te nemen. Mooi nationaal park, mooie uitzichten, leuke wandelingen, kangoeroe’s tot in het dorp (Halls Gap).
Ik vond Canberra persoonlijk niet zo heel erg interessant, maar nogmaals: persoonlijk. Ik zou er niet veel langer dan een dag/halve dag voor nemen. De Australische alpen zijn ook erg mooi.
Zou vliegen op Alice (goedkoper), daar meteen een auto/campervan huren en zelf naar Uluru e.o. rijden.
Rond september heb je grote kans op walvissen bij Hervey Bay. Echt prachtig! In mei zijn die er niet. Via Noosa naar Hervey Bay is ook aardig, voor een halve dag/dag. Een van de plekken waar je vrij zeker kunt zijn om (wilde) koala’s te zien. Vind ik zelf altijd leuker dan een dierentuin. Bij het bezoekerscentrum daar staat op een bord waar de koala’s zijn waargenomen. Aangezien ze heel veel slapen (zo’n 20-23 uur per dag) blijven ze vaak lang op een plek zitten.
Ik zou proberen lekker veel tijd te nemen voor je bezoek aan Cairns: lekker warm en prachtige omgeving. Ik zou minstens een week nemen voor die omgeving, bezoek inderdaad Mossman, Port D, Cape Trib, Atherton Tablelands, eventueel ook Mission Beach en dan weer naar Cairns. Vergeet ook het Great Barrier Reef niet, natuurlijk. Huur bijvoorbeeld een auto in die omgeving voor een week, anderhalve week.