Ik ben me met mijn vriend aan het orienteren op een reis naar australie volgend jaar.
Oktober lijkt ons een mooie maand, maar juni zou ook nog een mogelijkheid zijn.
We beseffen dat 4 weken bij lange na niet genoeg is voor dit prachtige continent! Maar helaas hebben wij niet de luxe zoals velen hier om er 2 of 3 maanden voor uit te trekken. Kortom: we moeten het er maar mee doen, willen er dus het meest mogelijke uithalen maar ook nog wel een relaxte reis hebben
Wat ik me heel erg afvraag: is het de moeite om helemaal naar Ayers Rock te reizen? Het kost je een aardig deel van je vakantie en uiteindelijk heb ik die rots al zo vaak op foto’s gezien. Wij hebben ook de westkust van de USA aardig uitgekamt en hebben dus ook aardig wat “Rode stenen” gezien.
Het lijkt me geweldig hoor, begrijp me niet verkeerd…maar als je zo kort de tijd hebt: zouden jullie dit dan in je reis opnemen? Is de omgeving de moeite?
We willen sowieso naar Sydney, Melbourne en eigenlijk lijkt het noorden rondom Darwin me ook heel erg mooi. Great Barrier Reef willen we eigenlijk ook nog meepikken
Wie kan er meedenken over een enigszins logische route die niet al te gestoord is? En hoeveel dagen heb je nodig voor Sydney? 2 of 3?
We willen graag een camperjte huren maar we gaan ongetwijfeld binnenlandse vluchten maken,dus hoe regel je dat dan? elke keer na 5 dagen weer een andere camper ophalen?
AMS -Sydney
2 aankomst in de avond in Sydney
Sydney
Sydney
Sydney -Melbourne (auto?)
Melbourne
Melbourne
Melbourne- Great OCean Road
Great Ocean Road
Great Ocean Road
…??
Vanaf hier ben ik het dus even kwijt.
Alle hulp is van harte welkom!!! :vak02:
Voor de meeste gebieden van Australia is september een prachtige maand.
Voor Sydney heb je geen auto nodig. Ik zou zeker een dag of 4 voor Sydney en Blue Mountains uittrekken. Langer kan ook.
Een populaire manier voor een eerste reis naar Australia is City,Reef, Rock. Daarmee worden Far North QLD, Uluru and Sydney bedoeld. Met een maand zou je daar ook nog Melbourne en Great Ocean rd aan kunnen toevoegen dus bv:
Vluchten en Sydney: 1 week. Geen auto
Cairns en omgeving. 1 week met de vluchten en een auto huren
Cairns-Alice Springs. Auto huren voor bezoek, Dag of 5
Naar Melbourne, auto huren en de omgeving bezoeken. 1 week en vlucht terug van Melbourne.
De binnenlandse vluchten zou ik vroeg reserveren.
Foto’s van Uluru zeggen niets over de sfeer die je daar treft.
Yeehaw
28 dagen voor Sydney, Melbourne, Uluru, Darwin eo en Cairns eo is te weinig. Dan hol en vlieg je heen-en-weer zonder dingen echt goed te beleven. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.
Ik zou persoonlijk in die korte tijd niet naar Uluru heen-en-weer reizen. Ik vond het best bijzonder, maar ik heb in Australië mooiere plekken gezien die minder toeristisch zijn en waar je meer je eigen gang kunt gaan. Het is persoonlijk natuurlijk, maar ik zou er niet zo voor gaan.
Plan bij je tijd in Sydney ook één of twee dagen Blue Mountains in. Je zou voor een dag of twee een auto kunnen huren of met de trein naar bijvoorbeeld Katoomba kunnen reizen en vandaaruit de boel bekijken. (ong. 1 week)
Ik begrijp een beetje uit je verhaal dat jullie in één keer snel naar Melbourne willen. Dan zou ik een bus (= 1 nacht) of binnenlandse vlucht nemen. Met een eigen auto ben je alleen maar aan het jakkeren en zie je nog niet echt veel. Of je moet er meer dagen voor willen uittrekken.
Melbourne, GOR en pik dan ook meteen The Grampians mee. (ong 1 week). Je zou dan door kunnen reizen naar Adelaide en Kangaroo Island meepikken (samen met Melbourne en GOR ong 1,5 week?)
Daarna zou ik kiezen voor óf Darwin en Kakadu NP/Katherine Gorge óf het Great Barrier Reef, Cape tribulation en de Atherton Tablelands. Dan kun je op die stukken net wat meer de tijd nemen, dan van elke plek alleen even snel de hoogtepunten te doen.
Dan qua tijd. In oktober, vooral aan het einde van die maand, kunnen de temperaturen in het noorden aardig oplopen en wordt het ook luchtvochtiger. Goed te doen, maar je moet er wel een beetje rekening mee houden.
Ik weet niet of je ‘nickname’ Tureluur iets zegt over je hobby, maar het noorden is absoluut geweldig om vogels te kijken. Vooral bij Kakadu e.o heb je kans op redelijk makkelijk zichtbare watervogels zoals vele reigers, eenden en ganzen, maar ook op kraanvogels, pitta’s, vele soorten papegaaien e.d. Ze zitten er vaak in grote getale en er zijn vrij veel goede plekken met vogelhutten e.d.
In Cairns e.o. heb je ook veel leuke vogels, maar die zijn soms wel wat minder makkelijk te zien. Juni is niet de beste maand voor steltlopers rond Cairns. Het begint rond september-oktober dan een beetje te komen. Ga je naar het noorden, richting Cape Tribulation dan zit er in Julatten een fanatieke vogelaar met een camping die je erg veel leuks kan laten zien. Hij neemt je persoonlijk mee op tour.
Dus: ik zou gaan voor Sydney en omgeving, Melbourne. GOR, Kangaroo island en dan Darwin e.o. of Cairns e.o.
Haal in de bibliotheek eens wat boeken (Lonely Planet) om je te orienteren.
Mijn gevoel bij Uluru is idd ook dat er mooiere gebieden zijn die minder toeristisch zijn. Ik geloof best dat Ayer’s Rock indrukwekkend is, maar aan de andere kant heb ik m ook al zo vaak “gezien” op foto’s dat ik bang ben dat het een beetje “oh is dit het nou?” wordt als je er dan eenmaal staat.
En zoals ik al zei hebben wij de staten Utah en Arizona in de USA al aardig uitgekamd dus met het fenomeen “rode steen” zijn we aardig bekend.
Ik dfenk dat ik zelf ook liever dan Darwin of het Great Barrier Reef zou doen. Wij zijn geen duikers, maar houden wel van snorkelen.
Dat zouden we daar dan een dag willen doen. Maar is dat dan de moeite?
Of zou je dan toch eerder voor Darwin gaan?
het blijft balen dat we geen 4 maanden de tijd hebben, maar ja…
MAar voor de route die hierboven genoemd wordt Sydney, Melbourne ,GOR, Kangaroo Island zou je wel een auto kunnen huren? Of zouden jullie dat pas vanaf Melbourne doen en dus vanuit Sydney dan de trein pakken of iets dergelijks?
Ik zou vliegen tussen de bestemmingen. Ut en Az is heel iets anders dan Uluru, Kata Tjuta, King’s Canyon en Alice Springs. Naar mijn mening moet je die toch eenmaal in je leven bezocht hebben. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een bezoek aan Far North QLD liever dan de omgeving van Darwin. Niet alleen GBR maar ook Atherton Tablelands, Daintree, Cape Trib etc etc. Ayers Rock wordt als sinds 1983 Uluru genoemd.
Het mooiste snorkelgebied imo is bij Coral Bay WA. Je loopt van de bounty stranden zo het water in maar dat zal voor een volgende reis zijn.
Kangaroo Island is heel mooi maar je moet daar wel de tijd voor uittrekken. De ferry is prijzig. Je moet ook goed opletten welke bedrijf het toestaat een huurauto naar KI te brengen. Vroeger was dat alleen Thrifty maar ik heb begrepen dat Hertz het inmiddels ook toestaat. Of je vliegt naar KI en huurt een auto op het eiland.
Als je je beperkt tot Sydney, Melbourne, Adelaide en Cairns zal je niet veel Outback zien en de Outback mag je niet missen imo.