Eind van het jaar gaan we (mijn vriendin en ik) voor het eerst naar Australie. In totaal hebben we iets meer dan vijf weken. Het plan is als volgt:
[ul]
[li]Sydney 5 nachten
[/li][li]Binnenlandse vlucht naar Alice Springs
[/li][li]Tour rond alice springs (2 x 1 nacht hotel + 2 overnachtingen tijdens tour)
[/li][li]Binnenlandse vlucht naar Cairns
[/li][li]Cairns 2 nachten
[/li][li]Ophalen camper in Cairns en 21 dagen later weer inleveren in Brisbane
[/li][li]Via Melbourne weer terug naar huis
[/li][/ul]
Het schema is best vol, maar volgens mij wel haalbaar. De vraag is nu of jullie tips hebben voor de periode tussen Cairns en Brisbane. We zitten twee dagen in Cairns, dus misschien is het handig om de tweede dag een trip naar het Great Barrier Reef te maken. Daarnaast zouden we graag eerst nog richting het Noorden gaan (Daintree), voordat we onze weg richting het Zuiden starten.
Hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt!
Maarten, drie weken is een mooie periode voor Cairns - Brisbane. Maar even dit, wat bedoel je met eind van het jaar? Dat is niet de beste tijd voor het noorden. En waarom via Melbourne terug? Hoe reis je van Brisbane naar Melbourne? Heb je alles al geboekt? Persoonlijk zou ik zo vroeg mogelijk in het jaar in Cairns beginnen. De rest is qua weer warm, maar minder nat dan Cairns al valt november nog wel mee. Cairns - climate, averages and extreme weather records
Hoi Willem bedankt voor je bericht. We vertrekken halverwege oktober al. Dus het is niet echt eind van het jaar. We vliegen van brisbane naar Melbourne. De vluchten zijn al geboekt.
Het reisbureau gaf me de volgende voorbeeldroute. Is dit niet wat veel?
28-okt Ophalen camper
Overnachting Port Douglas Palm Cove, Port Douglas of Ellis Beach (leuke camping)
29-okt Daintree
30-okt Daintree
31-okt Atherton Tablelands, via Mareeba Wetlands
1-nov Atherton Tablelands
2-nov Mission Beach
3-nov Mission Beach
4-nov Arlie Beach
5-nov Withsunday - tour
6-nov Withsunday - tour
7-nov Yeppoon
8-nov 1770 / Agnes Water
9-nov Noosa
10-nov Noosa - Fraser Island
11-nov Noosa - Everglades
12-nov Lamington NP, via Glasshouse Mountains / Australia Zoo
13-nov Lamington NP
14-nov Byron Bay
15-nov Byron Bay
16-nov Brisbane
17-nov Inleveren camper Brisbane
Maarten, heb je mijn privé-bericht ontvangen? In elk geval is de kronkel om via Noosa naar Fraser Island al een heel eind om. Hervey Bay is de meer logische stop voor Fraser Island. En dan de etappe van Noosa naar Lamington via Glasshouse Mountains en Australia Zoo. De Glasshouse Mountains zijn een kleine halve dag waard, tenzij je er hard langs wilt rijden en in Australia Zoo kun je zo maar een dag doorbrengen, als je dat al zou willen. Byron Bay is mijns inziens een overbodige appendix en wat doe je daarmee? Er af snijden!
Groet, sterkte,
Willem
Er zouden bij reisbureaus mensen moeten werken die het zelf hebben gedaan, maar dat terzijde.
Hoi willem,
Ik heb je bericht ontvangen. Ik ga met jouw opmerkingen en het word document aan de slag voor een aangepaste route. Ik vind het wel fijn om de laatste 2 of 3 dagen even niet meer hoeven te verkassen (en mijn vriendin geeft de voorkeur aan het strand). Dus vandaar een paar dagen Byron Bay. Maar als het leuker/handiger is om dit ergens anders te doen is dat helemaal niet erg. Dus als we een overbodig stuk eraf kunnen snijden, houden we misschien ergens anders dagen over.
Groeten,
Maarten
Na de tips met Willem ben ik wat gaan puzzelen en zoeken op internet. Daaruit is de volgende route gekomen. Ik zou graag jullie mening hierover horen.
Alvast bedankt.
Cairns –> Port Douglas (3 nights)
[ul]
[li] Kuranda
[/li][li] Mossman Gorge
[/li][li] Great Barrier Reef day trip[/INDENT]
[/li][/ul]
Port Douglas –> Cape Tribulation (1 night)
[ul]
[li] Cape Tribulation
[/li][li] Daintree
[/li][li]Cape Tribulation –> Atherton tablelands (1 night)
[/li][li] Mareeba wetlands
[/li][li] Waterfall circuit Milla Milla
[/li][/ul]
Atherton –> Mission Beach (2 nights)
[ul]
[li] Dunk Island
[/li][/ul]
Mission beach –> Townsville (2 nights)
[ul]
[li] Magnetic Island
[/li][/ul]
Townsville –> Arlie Beach (2 nights)
[ul]
[li] Withsundays day trip
[/li][/ul]
Arlie Beach –> Mackay (1 night)
Mackay –> Gladstone or Mackay –> Town of 1770 (2 nights)
[ul]
[li] Heron Island
[/li][li] Lady Elliot / Lady Musgrave
[/li][/ul]
Gladstone / 1770 –> Hervey Bay (2 nights)
[ul]
[li] Fraser Island
[/li][/ul]
Hervey Bay –> Noosa (4 nights)
[ul]
[li] Relax
[/li][li] Glass house mountains
[/li][li] Australia zoo
[/li][/ul]
Noosa –> Brisbane
[ul]
[li] Flight to Melbourne
[/li][/ul]
Hallo Maarten,
Begrijp ik dat waar je begint met Cairns - Port Douglas (3 nachten) dat je vervolgens de dingen daaronder, Mossman Gorge, Kuranda en Great Barrier Reef in die drie dagen doet? Daarna terug naar Port Douglas , Cape Tribulation en Daintree? Dan Cape Tribulation naar Atherton Tablelands en onderweg de Mareeba Wetlands en Waterfall Circuit?
Ik denk dat je de diverse dingen beter in een logische volgorde kunt zetten. Meer zo van:
Aankomst Cairns
Kuranda
Mossman Gorge
Port Douglas
Daintree
Cape Tribulation
Mareeba Wetlands
Waterfall Way
Atherton enzovoorts, of iets andere volgorde, als je daar een reden voor hebt. En dan ook de dagplanning er naast zetten waarbij je probeert in te schatten hoe lang je voor Kuranda (rijd je erheen of ga je vanuit Cairns met trein en kabelbaan?), Mossman Gorge, Daintree etc. nodig hebt.
Je eerste dag ben je waarschijnlijk al kwijt aan camper ophalen, inkopen doen (etenswaren, water etc) jetlag bestrijden.
Tot zo ver voor nu, zet alles eens op een rijtje en ik denk dat je er achter komt dat je programma nog altijd redelijk gevuld is, om het voorzichtig uit te drukken 
Maar we helpen je graag, ben ook wel benieuwd naar reacties van anderen voor een second opinion.
Succes,
Voorpret is ook pret,
Willem
Beste Willem,
Bedankt weer voor je feedback. Als we de camper ophalen zijn we al meer dan een week in Australie (en ook al een volle dag in Ciarns), dus ik hoop dat de jetlag dan wel weg is ;-). De eerste dagen met camper zien er als volgt uit (zag dat er een foutje in mijn bovenstaande schema staat). Dag 1 Cairns richting Port Douglas. Vanuit Port Douglas willen we het Great Barrier Reef en Mossman Gorge bezoeken. Op de weg van Cairns richting Port Douglas rijden we langs Karunda. Daarna willen we nog iets verder naar boven rijden om Daintree en Cape Tribulation te bezoeken. Hierna gaan we richting het Zuiden (Mareeba/Atherton).
Tot zo ver voor nu, zet alles eens op een rijtje en ik denk dat je er achter komt dat je programma nog altijd redelijk gevuld is, om het voorzichtig uit te drukken 
Moet ik dit lezen als “het is veel te veel wat je nu plant”?
Heb jij trouwens ervaring met Heron Island / Lady Elliot / Lady Musgrave?
Groeten,
Maarten
Hallo Maarten,
Ik was even vergeten dat je al een tijdje in Australië bent dus je kunt inderdaad direct van start. Met de eilanden heb ik geen ervaring. Wat je kunt doen is googelen via tripadvisor. Tripadvisor Lady Elliot etc. Dan krijg je honderden reviews waaronder een flink aantal via tripadvisor.nl. Verder denk ik niet dat het veel uitmaakt en zou je kunnen gaan voor de prijs.
En of je te veel hebt gepland kun je denk ik uitvinden door toch echt een dagplanning te maken.
Dag 1. Camper ophalen, boodschappen doen, Kuranda, Port Douglas
Dag 2. Great Barrier Reef
Dag 3. Mossman Gorge en …
Ik denk echt dat het de moeite waard is het zo te doen. En van alle attracties en excursies vind je via Tripadvisor de soms honderden beoordelingen en daarin vaak handige tips.
Veel plezier bij het plannen
Willem