Begin November ga ik met mijn vriend voor 4 weken (29dagen) naar Australie.
We vinden het fijn om ons niet te hoeven haasten en lekker kunnen genieten van leuke dorpjes, vakantie en evt surflessen te nemen.
We vinden het prima om 1 of 2 binnenlandse vluchten te nemen, maar vooral erg leuk om ook een mooie afstand te doen met een camper.
Eind Nov hebben we een bruiloft in Melbourne…dus moeten we optijd daar zijn.
We hebben het plan om in Cairns te beginnen, Cape Tribulation en duiken bij het Great barrier reef.
Dag 1, 2, 3,4 en 5.
Nu is de vraag… met 3 opties…
-Is het mogelijk en leukste om dag 6 t/m16 van Cairns naar Brisbane te rijden?
-Of is het beste van Cairns naar Brisbane vliegen, en van Brisbane naar Sydney te rijden?
-Of van Sydney naar Melbourne rijden? (en dus Cairns/Brisbane vliegen)
(aangezien we ook rekening met het weer moeten houden…)
We willen graag 3/4 dagen voor Sydney
En 9/10 dagen voor Melbourne…(stukje great ocean road, wijngaard, Grampians en bruiloft combinatie met de stad Melbourne)
Voor alles is 4 weken iets te kort, kijk ook even naar waar je aankomt en vertrek misschien is het wel heel logisch om met 4 dagen sydey te beginnen.
Tussen Cairns en Brisbane heb je eigenlijk drie belangrijke “must-see” stops. Het Great barrier reef, de whitsunday’s, en fraser island. Vanuit Cairns zijn er genoeg dagtochten naar het Great barrier reef om te duiken of snorkelen.
10 dagen voor de rit Cairns-Brisbane is een beetje kort, misschien kun je er voor kiezen om niet naar Cape tribulation te gaan en zo meer tijd te krijgen voor de rest. 3 dagen zeilen rond de Whitsunday’s en je hebt ook prachtige stranden en kunt prima snorkelen. Wat je dan wel zult missen zijn krokodillen in de daintree.
Voor fraser island kun je een dag tocht doen of je aansluiten bij en 4wd tochtje van 3 dagen.
Vanuit Brisbane kun je naar Adelaide vliegen en dan via de Grampians, en de great ocean road naar Melbourne voor de bruiloft. Voor die rit heb je 3 a 4 dagen nodig.
Zou eerder de route Cairns-Brisbane rijden en vliegen naar Sydney. De whitsundays zijn erg mooi, australian zoo is erg leuk.
Maar misschien is het juist niet handig vanwege de regentijd. Daar kunnen anderen je misschien beter over vertellen.
Ik was er in juli/augustus.
Voor Cape tribulation ben je zo 2 dagen kwijt met rijden, het schiet niet echt op met al die bochtjes. Denk ook niet dat je dat haalt.
Je kunt wel vanuit Cairns een dagtocht naar de Daintree nemen trouwens en krokodillen zien!
En dan nog zeker een dagtocht naar het Great Barrier Reef. Kan ook vanuit Cairns geregeld worden . Wij zaten in Palm Cove, iets tnv Cairns (20-25 min rijden) en dat was erg mooi. Ook goeie uitvalsbasis naar Daintree en naar Port Douglas (waar boten voor GBR vertrekken, is 1 uur rijden). Maar wij zaten daar wel in augustus, in november is het misschien minder leuk in een stranddorpje bedenk ik me net.
Denk dat je het beste eerst moet uitzoeken of november wel een goeie maand is om in het noordwesten te reizen. Als het erg regent is het ook niet fijn en kun je beter rondtrekken in het zuiden.
Hoi, in november zeggen ze in Cairns ‘the wet is starting to build up’, owel het natte seizoen komt er aan. Ik vond een staatje dat bij het kopiëren en plakken niet in fatsoen wilde blijven maar de voorlaatste getallen zijn die over november. Kijk maar eens naar december, februari en maart, dan zie je wat er wordt bedoeld met het opbouwen van de natte periode. November zou de laatste maand zijn waarin ik naar Cairns ging maar het kan nog wel. Al zie je in Australië hetzelfde als overal ter wereld, het weer houdt zich niet meer aan de oude regels. Dus ook deze melding is zonder garantie!
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Max 31 31 31 29 28 26 27 28 28 29 31 31
Min 24 24 23 22 20 18 17 17 19 21 22 23
Rainfall 395 457 418 200 96 48 29 29 36 41 97 184
Rainy Days 18 20 19 18 14 9 9 8 8 8 10 14
Sunshine 7 6 6 7 7 8 7 8 9 9 8 8
En ik ben het met eerdere schrijvers eens, jullie willen te veel in te weinig tijd! Zie in Reiscafé de posting ‘Tips voor 3,5 week Australië’