tips voor globale indeling reis?

Dag iedereen,

Mijn vriend en ik willen graag in de periode oktober/november 2015 een reis gaan maken naar Australië van 5 weken. We zouden graag Sydney, het Red Centre en het stuk Cairns-Brisbane doen (met binnenlandse vluchten tussenin). In het red centre zouden we een georganiseerde 4-daagse kampeersafari doen. Het stuk van Cairns naar Brisbane zullen we met een auto of camper doen. Daar zijn we nog niet uit.

Enkele algemene vragen waar we mee zitten:

-In verband met de prijzen van de internationale vluchten lijkt het het voordeligst om naar Sydney en weer terug vanaf Brisbane te vliegen. Dan zouden we de volgorde Sydney – Red Centre – Cairns/Brisbane aanhouden en ergens eind oktober in Cairns zijn. Is dat nog prima qua weersomstandigheden in de omgeving van Cairns?

-Het zou voor ons de eerste camperreis worden. Wat doen jullie ’s avonds als je reist met een camper? Wij dachten ’s avonds lekker buiten te zitten aan onze camper maar het wordt al rond 18u donker en we hoorden dat er soms ook veel muggen zijn. Brengen jullie de avond door in de camper?

-Als je met de auto reist, is het dan aan te raden hotels/motels vooraf vast te leggen? Als je met een camper reist, is er dan voldoende keuze en beschikbaarheid qua campings?

-Wij zijn geen waterratten en twijfelen daarom of we het Great Barrier Reef zullen gaan bezoeken. We hebben beiden nog nooit gesnorkeld. Ik word snel zeeziek en mijn vriend ziet niet zoveel zonder bril. Hebben jullie suggesties voor excursies waarbij je niet te lang op open zee moet varen en waarbij je eventueel vanaf het strand de zee in kunt gaan om te snorkelen (ipv op open water de zee in te moeten gaan)?

Alvast bedankt voor jullie input!
groetjes, Elke

Hallo Elke,

nou, je bent er nog niet helemaal uit. Ik heb zelden zo veel bedenkingen gelezen bij het vooruitzicht van zo’n fantastische reis. Geloof me, het komt allemaal goed. Jullie beginnen in Sydney en doen dan ook de Blue Mountains, neem ik aan. Niet afraffelen met een dagexcursie maar een paar dagen voor nemen. Huren julie in Sydney ook een auto? Dan eventueel de Jenolan Caves in de plannen opnemen. Vier dagen Red Center is ook redelijk. is dat Uluru/Ayers Rock, Kata Tjuta/Olga’s en Katherine Gorge?
Tja, het Great Barrier reef missen is wel erg jammer. Tegen zeeziekte zijn goede pillen maar als je echt heel weinig ziet zonder bril (je zwemt wel tussen de vissen in dus ze zijn echt dichtbij) kan dat en probleem zijn. Voor snorkelen vanaf het strand kun je hier eens kijken: Best Snorkelling Sites In Queensland - Things to Do | Queensland meestal vanaf stranden van eilanden.
Hele volksstammen zitten 's avonds buiten bij de camper. Of met zijn allen rond een kampvuur. Of in de camp kitchen na het eten. Je schrijf: soms zijn er muggen. Dat klopt. Maar er zijn ook producten als Off, Bushman’s en dergelijke. Neem een dun shirt met lange mouwen en een dunne lange broek mee en smeer je verder in.
Ik zou een paar dagen tevoren via het internet vragen of er accommodatie is, als je met de auto gaat reizen. Met de camper hoeft dat niet, in die tijd van het jaar. Zelf zou ik uiteraard het liefst gaan camperen, maar je moet doen waar je je prettig bij voelt. Goede budget accommodatie zijn ook de cabins op caravan parks. Moet je wel voor je eigen ontbijt zorgen :wink: Als voorbeeld, ziehier: Book Hotels & Compare Cheap Accommodation Deals with Wotif
Voor Cairns - Brisbane heb ik een routesuggestie in Word. Als je me in een privé bericht een mailadres stuurt, kan ik dat bestand en een algemeen bestand met tips voor onderweg sturen.

1 like

Dag Willem,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik stuur je zodadelijk een privé bericht voor de routesuggestie.
Ja, we hebben nog veel vragen, maar dat geeft niet. Alles uitzoeken geeft al geweldig veel voorpret :-).

Voor Sydney dacht ik aan 2 dagen voor de stad zelf en één dag voor de Blue Mountains. Maar ik begrijp dat we best nog een dag extra in de Blue Mountains nemen.

In het Red Center zouden we willen meegaan met een 4-daagse tour van Wayoutback. Die tour omvat Uluru, Kata Tjuta/Olga’s, Kings Canyon, Mereenie Loop Road naar Glen Helen en via Ormiston Gorge terug naar Alice Springs.

groetjes, elke