volgend jaar plannen we een reis van 4 maanden met 2 (eind februari starten we): Sri Lanka, 4dagen Malediven, Thailand, Maleisië en we eindigen in Australië.
Daar zouden we ongeveer 34 dagen verblijven van half mei tot eind juni. Ik heb al héél wat gelezen op dit super-forum maar ik blijf met serieuze vragen zitten waar ik maar geen antwoord op vind dus hopelijk hebben jullie nuttige tips.
We plannen in Australië de volgende trip:
Aankomst in Sydney - met camper nr Adelaide - met binnelandse vlucht nr Alice S - dan met vlucht nr Cairns - met camper nr Brisbane
Is dit te doen op die ene maand of gaat dat echt niet lukken? Hoe lang zijn we ongeveer onderweg met camper van Sydney tot Adelaide en van Cairns tot Brisbane? Laten we best wat vallen? Bv. Cairns? Daar zijn we hard over aan’t twijfelen. We willen graag duiken maar dat kan op zich ook van Airlie beach dus misschien is tot Cairns reizen niet echt nodig. En het stukje tussen Sydney en Melbourne? Is dat de moeite om met de camper te doen?
Is dit qua volgorde oké rekening houdend met het klimaat? Kan het duiken in deze periode of gaan we er constant regen hebben? Of zouden we het beter allemaal in de omgekeerde volgorde doen? Of misschien ganse reis anders plannen bv. starten met Australië? Dan zijn we er in maart? Is dat een beter moment?
Ik las hier dikwijls dat velen de binnelandse vluchten ‘goedkoop’ vinden: wij vinden momenteel (airasia-virginblue-tigerairways:vliegt niet meer in Australië blijkbaar) geen vluchten onder de $300!!! Wat volgens mij niet goedkoop is.
Zijn er nog andere lowcost maatschappijen? Wat is nog een optie? Trein/bus? Wat kosten deze of kan iemand mij de link doorgeven waar ik die gegevens kan vinden? Een stukje outback pikken we graag mee vandaar dat we nr alice S willen gaan. Dachten er eerst met camper naartoe te gaan om die dure binnelandse vlucht te vermijden maar dan denk ik dat we echt in tijdsnood zullen komen? Of is het te doen? En indien we er 1 van de 2 zouden doen: best Adelaide - AS of AS - Cairns?
We dachten tussen Cairns en Brisbane per camper te reizen maar we zouden onderweg willen duiken, Whitsundays en Fraser Island willen we niet missen maar dan huren we die camper op die dagen voor ‘niets’ is het dus beter om het per bus/trein allemaal te doen?
Op dit ogenblik hebben we geen ticktet gevonden onder de 2300€ (sri lanka -malediven-Thaïland - Maleisië - Australië). Is er misschien iemand die dezelfde reis gedaan heeft en weet of deze prijs ‘normaal’ is?
Alvast bedankt voor alle tips!Besef dat het heel wat vragen zijn…
Natuurlijk is dit in een maand te doen. Maar je moet ook op een rijtje zetten wat je allemaal wilt zien en doen. @1 Sydney - Adelaide is ca 1400 km en met continue 16 uur rijden de kortste weg, dus ca 3 dgn rijden. Kijk op op een routeplanner (maps.travelmate.com.au). Je laat dan bijna heel Victoria (letterlijk) links liggen. Syney - Melbourne ca 875 km rechtstreeks en ca 10 uur (2dgn).
Ga je via de ZO/Z-kust reken dan op ca 1050 km = ca 3dgn.
Melbourne - Adelaide ca 725 km rechtstreeks, 8 1/2 uur = 2 dgn. en dan mis de Great Ocean Road, Grampians, Flinders Range etc.
Evenzo Cairns - Brisbane ca 1700 km met zo’n 20 uur continue = 3dgn.
Wil je Sydney en omgeving zien? A-S een tour maken?
@2 Eind mei/juni is dan de winterperiode in het zuiden dus frisjes. Maart zou een betere optie zijn maar ik weet niet hoe het dan zit met jullie andere bestemmingen.
@4 Ook een mogelijkheid is om dit met een auto te doen en te overnachten in motels of in cabins op campings? Geldt ook voor het traject Sydney - Adelaide.
Alvast bedankt voor je hulp. Ik kijk de site’s die je gaf zeker na. Ondertussen hebben we ons verlof kunnen verlengen en gaan we 7 in Australië reizen!Dus toch een beetje langer!
Maart wordt idd moeilijk…maar weet je of juni/juli oké is in het NO (cairns-brisbane) of is het daar dan ook zo koud? Ik dacht dat het daar in maart ‘regenseizoen’ was…en daar willen we duiken-boottocht-stranden van Whitsunday dus dan is het niet zo erg als het in het zuiden fris is en daar mooi weer…
We willen idd Sydney wat verkennen en toch ook de Blue mountains en in AS een tour maken (maar dit moet ik nog allemaal uitspitten :-s ).
Dachten nu hetvolgende te doen:
Sydney (en omgeving) zonder camper.
Vliegen nr Melbourne en daar een camper voor een week huren en GOR doen en wat je zelf opsomt hierboven.
Dan met vliegtuig nr AS: daar tour doen en dan met camper nr Cairns of met vliegtuig nr Cairns.
In Cairns camper huren voor 3 weken en zo nr Brisbane.
Prijzen van campers enz…hebben nog niet echt bekeken. Hebben ook aan auto gedacht ipv camper maar dan moet je elke dag op zoek nr slaapplaats enz…en denk niet dat het goedkoper uitkomt dan camper. En vermits we op de andere bestemmening al constant slaapplaats gaan moeten zoeken leek het ons leuk om de reis af te sluiten met camper.
Tip nog al bij Jetstar gekeken die kan ook nog wel eens goedkope vluchten hebben. Verder je gewoon aanmelden voor nieuwsbrieven van Jetstar of Virgin Blue zodat je kunt boeken zodat er een special is. Deze zijn er regelmatig. Zo heb ik nog niet zo lang geleden een retour vlucht geboekt van Auckland (waar ik woon) naar Wellington voor 150 NZD voor 2 personen is ongeveer 100 euro.
Je vliegt zo erg veel heen-en-weer. Jammer, want vliegen kost altijd veel (wacht)tijd. Maar goed voor de route die je voorstelt kan ik je nog de volgende tips geven:
juni/juli kan in Melbourne behoorlijk koud zijn (ik had daar ooit in augustus sneeuw!). Het noorden is dan prima qua temperatuur. In Sydney kun je makkelijk een koele dag hebben (met flinke jas aan!) en hoe dichter bij Brisbane hoe kouder het weer wordt.
De afstand Alice-Cairns is ook enorm. Dus kijk of dit in jullie plannen past. Kijk daarnaast of je verhuurbedrijf het goed vindt dat je de auto meeneemt op dit soort wegen. Veel verhuurders staan namelijk niet zo dat je de ‘outbackroads’ tussen Cairns en grofweg Tennant Creek neemt. Even checken dus.
Camper of auto: je zult met je camper ook regelmatig op campings staan. In de drukke gebieden simpelweg omdat er niet altijd een mogelijkheid is om ‘wild’ te gaan staan en ook omdat je als je een camper hebt waarschijnlijk gebruik maakt van electriciteit en die af en toe moet opladen. Wij hebben een tijd gereisd met een campertje (campervan, kleintje) en een auto+tent en dat laatste beviel ons qua kosten veel beter: campingplekken zijn goedkoper, want zonder electriciteit, het scheelt behoorlijk in bezinekosten, de auto reed veel comfortabeler, enz. De tent hadden we elke dag in een kwartiertje staan.
Vanuit Airlie Beach kun je duiken ,maar alleen in het inner reef volgens mij. Het outer reef is echt veel sensationeler, en daar kom je vanuit Cairns en omgeving.
Dus duiken doen we best vanuit Cairns? Ik denk dat we vanuit Cairns sowieso een 3-daagse duiktocht gaan proberen te boeken…
Alvast bedankt voor de tip!
Ja,inderdaad, duiken doe je niet vanuit Cairns. Je kunt daar opgehaald worden om dan vanuit Port Douglas de boot te pakken om te duiken. En voor dat vervoer betaal je.
Wij zaten in Palm Cove, uurtje van Port Douglas af en dan betaal je al 25 dollar pp, Cairns is nog 20 minuten verder. Wij zijn met de eigen auto gegaan.
Bij de rit AS-Cairns mag je met een gehuurde camper alleen via de verharde wegen rijden. Tenzij je een 4WD Bushmaster (Britz) oid huurt. Neem ook in overweging dat je dan vanuit AS een duurdere “one way fee” hebt bij het huren van een camper tov een vlucht.
Gr Chris
pak in godsnaam geen trein/bus van cairns naar brisbane, je mist zoveel. Wat betreft de binnenlandse vluchten, wij hadden vanuit NL Quantas gekozen en daardoor krijg je de binnenlandse vluchten voor een prikkie met Quantas Link. Het overwegen waard. Je moet ze wel tegelijkertijd boeken.
Wij hebben Brisbane - Cairns gedaan in 14 dgn met zelfs een bezoek aan de hinterlands (Monto) met een prachtig natuur daar. Goed te doen. Fraser Island bezocht en de Whitsundays die je absoluut niet mag missen. Maar ga alleen als de zon schijnt als kan het een dompertje worden. Dus pas boeken als je daar bent. Dat geldt trouwens voor alle activiteiten, laat je niet gek maken, er is overal plek genoeg.