Pfffff, niet zo gemakkelijk als ik dacht

Hoi,

volgend jaar plannen we een reis van 4 maanden met 2 (eind februari starten we): Sri Lanka, 4dagen Malediven, Thailand, Maleisië en we eindigen in Australië.
Daar zouden we ongeveer 34 dagen verblijven van half mei tot eind juni. Ik heb al héél wat gelezen op dit super-forum maar ik blijf met serieuze vragen zitten waar ik maar geen antwoord op vind dus hopelijk hebben jullie nuttige tips.

We plannen in Australië de volgende trip:
Aankomst in Sydney - met camper nr Adelaide - met binnelandse vlucht nr Alice S - dan met vlucht nr Cairns - met camper nr Brisbane

1. Is dit te doen op die ene maand of gaat dat echt niet lukken? Hoe lang zijn we ongeveer onderweg met camper van Sydney tot Adelaide en van Cairns tot Brisbane? Laten we best wat vallen? Bv. Cairns? Daar zijn we hard over aan’t twijfelen. We willen graag duiken maar dat kan op zich ook van Airlie beach dus misschien is tot Cairns reizen niet echt nodig. En het stukje tussen Sydney en Melbourne? Is dat de moeite om met de camper te doen?

2. Is dit qua volgorde oké rekening houdend met het klimaat? Kan het duiken in deze periode of gaan we er constant regen hebben? Of zouden we het beter allemaal in de omgekeerde volgorde doen? Of misschien ganse reis anders plannen bv. starten met Australië? Dan zijn we er in maart? Is dat een beter moment?

3. Ik las hier dikwijls dat velen de binnelandse vluchten ‘goedkoop’ vinden: wij vinden momenteel (airasia-virginblue-tigerairways:vliegt niet meer in Australië blijkbaar) geen vluchten onder de $300!!! Wat volgens mij niet goedkoop is.
    Zijn er nog andere lowcost maatschappijen? Wat is nog een optie? Trein/bus? Wat kosten deze of kan iemand mij de link doorgeven waar ik die gegevens kan vinden? Een stukje outback pikken we graag mee vandaar dat we nr alice S willen gaan. Dachten er eerst met camper naartoe te gaan om die dure binnelandse vlucht te vermijden maar dan denk ik dat we echt in tijdsnood zullen komen? Of is het te doen? En indien we er 1 van de 2 zouden doen: best Adelaide - AS of AS - Cairns?

4. We dachten tussen Cairns en Brisbane per camper te reizen maar we zouden onderweg willen duiken, Whitsundays en Fraser Island willen we niet missen maar dan huren we die camper op die dagen voor ‘niets’ is het dus beter om het per bus/trein allemaal te doen?

5. Op dit ogenblik hebben we geen ticktet gevonden onder de 2300€ (sri lanka -malediven-Thaïland - Maleisië - Australië). Is er misschien iemand die dezelfde reis gedaan heeft en weet of deze prijs ‘normaal’ is?

Alvast bedankt voor alle tips!Besef dat het heel wat vragen zijn… :o

Kat

Hoi, Volgens mij wil je best veel in een korte tijd. Ter vergelijk: wij gaan in september 28 dagen weg en besteden die tijd voornamelijk om van Sydney naar Adelaide te komen. Uluru hebben we geskipt, kost teveel tijd…

We zijn eerst twee dagen in Sydney in een hotel, dan 22 dagen camper (naar Adelaide dus) en dan nog twee dagen afsluitend in Adelaide in een hotel.

De afstanden zijn echt groot. Volgens is de kortste weg van Sydney naar Adelaide al meer dan 2000 km.

Succes, ben wel benieuwd wat het gaat worden

Cynthia

1 like

Ja, denk het ook. Het is, vind ik, heel moeilijk om in te schatten hoe lang je erover doet om van de ene plaats naar de andere te gaan…
Het is gewoon zo moeilijk om te kiezen. :mad: We zouden misschien beter Maleisië laten vallen dan om langer in Australië te kunnen reizen…maar probleem is dat als je 2300€ betaalt voor je vliegticket, je er het maximum uit wilt halen natuurlijk…we denken verder na…
Bedankt alvast voor de reactie!

Ik denk dat het ook wat veel is in die korte periode. Een groot gedeelte van je budget gaat op aan tickets. Daarnaast is australie beduidend duurder dan Azië. Je moet even afwachten wat de tickets betreft denk ik. Ik heb ook veel gespeurd en uiteindelijk voor 220 AUD een vlucht van perth naar Alice Springs geboekt met qantas. Voor 470 AUD heb ik een retourvlucht naar NZ en een vlucht van Melbourne naar Sydney. Het is dus wel mogelijk. Wat een goedkope optie schijnt te zijn is met airasia naar Azië te vliegen vanaf londen. Heb ik een aantal keren gelezen hier op het forum.

1 like

Dit is te veel voor die korte tijd. Je kunt het doen en dan thuis kijken waar je eigenlijk geweest bent. Het is de vraag of je dat wilt. Je bent echt heel veel onderweg.
Ik zou Alice Springs laten schieten. Het is ontzettend veel reizen. Het is bijzonder. Dat wel, maar of je in zo’n korte periode zo’n afstand moet afleggen? Ik zou het niet doen.
Concentreer je lekker op de oostkust. De meeste mensen nemen zeker een week of vier voor Cairns-Sydney. Die zou ik ook nemen. Je kunt dan duiken, zeilen en met een 4WD even naar Fraser (hou er met duiken wel rekening mee, dan je een paar dagen niet mag vliegen voor of na een duik!). Wil je het binnenland in? Rij dan met je auto wat verder van de kust af naar bijvoorbeeld Undara bij Cairns (wel toeristisch) of Tamworth bij Sydney. Genoeg te zien als je even van de kustweg af gaat.

Je zit in juni echt wel in de Australische winter. Bij Melbourne kan het dan al best wel gemeen koud zijn. In het noorden zit je in mei wel goed.

Ik zou in die maand de reis Cairns-Sydney maken met een eigen auto (auto met tent of camper). Maak nog een uitstapje naar Cape Tribulation, duik in Cairns en/of Mission Beach, neem de tijd voor de Atherton Tablelands, reis mogelijk even het binnenland in voor de lavagangen bij Undara, bezoek de whitsunday’s, ga vogelbekdieren kijken in Eungella, maak mogelijk uitstapjes naar een van de eilanden voor de kust, ga naar Fraser Island, bezoek de nationale parken onder Brisbane, ga surfen bij Surfers Paradise en Byron Bay, neem de tijd voor Sydney en de Blue Mountains en kijk dan tevreden terug op een mooie vakantie waarin je veel hebt gezien en het land echt goed hebt beleefd.
En kom daarna nog een keer terug:-)

1 like

Als je doet zoals als Francine beschrijft heb je nog tijd genoeg om bv een week Alice/Uluru te doen. In Sydney heb je geen auto/RV nodig. Dus bv Cairns-Sydney in 3-4 weken en dan een aantal dagen Alice/Uluru met binnenlandse vluchten. Als je alleen langs de kust blijft mis je de Outback.
Yeehaw

1 like

Even ter informatie mijn leerboek er nog even op nagekeken. Over het duiken voor het vliegen staat niets beschreven in het boek maar je komt dan van een omgeving met een lagere druk (in de cabine wordt een druk aangehouden van vergelijkbaar 2400 m hoogte) naar zeeniveau en bij het vliegen na een duik is dit dus het omgekeerde. en is een minimum oppervlakte-interval van 12 uur nodig. Wanneer je meerder dagen achter elkaar duiken hebt gemaakt of een duik met een decompressiestop is het gewenst dat je langer dan 12 uur wacht voordat je gaat vliegen. Dus als je de volgende dag vertrekt is in de regel niets aan de hand maar wacht toch maar 24 uur.

In het vliegtuig wel even voldoende drinken want in het vliegtuig droog je verschrikkelijk uit en ga je duiken terwijl je flink uitgedroogd bent dan neemt de kans sterk toe dat je een deco oploopt.
Het onderstaande nog van een duik-forum afgeplukt.

Chris

Indien men duikt met perslucht voorafgaand aan een vlucht, moet men enkele regels in acht nemen. Duiken met perslucht voorafgaande aan het vliegen, verhoogt namelijk de kans op decompressieziekte. Zonder gebruik te maken van decompressiestops bij het duiken moet men minimaal 12 uur na het duiken wachten voordat er gevlogen mag worden. Dit geldt voor duiken in de 24 uur voorafgaande aan de geplande vlucht. Men moet minimaal 24 uur na het duiken wachten met vliegen indien men langer dan 24 uur voorafgaand aan de vlucht meerdere keren gedoken heeft. Heeft men wél gebruik gemaakt van decompressiestops, dan bedraagt de minimale wachttijd voor het vliegen 24 tot zelfs 48 uur.

2 likes

Hoi Katmol,

Het is net wat je gewend bent en waar je van houdt. Sommige mensen houden ervan om dagen niks te doen en dan is het wel prettig als je overal wat meer tijd hebt. Ik (en mijn vriend) willen graag zoveel mogelijk zien in korte tijd dus onze reis heeft er bijna hetzelfde uit gezien als jouw plannen. Het verschil is dat wij van Sydney naar Adelaide zijn gevlogen en vanuit daar naar Melbourne zijn gereden. Vanuit Melbourne zijn we weer naar Alice Springs gevlogen. Het is vermoeiend geweest maar we hebben er geen seconde spijt van gehad. Ik had echt niks willen missen en langer gaan was voor ons geen optie ivm werk.

Je moet wel kritisch zijn. Wij hadden bv best drie dagen willen gaan zeilen op de Whitsundays maar hebben dat nu maar een dagje gedaan. Hetzelfde met Fraser Island. Maar hierdoor hebben we wel alles gezien wat we wilden zien. Een volgende keer, zouden we het absoluut weer op deze manier doen!

Lees anders ons reisverslag eens, dan krijg je wellicht een goed beeld van hoe we het ter plaatse beleefd hebben.

Veel plezier nog met het maken van plannen!

1 like

Hoi,

Allemaal superfel bedankt voor de reacties.
Goede tip ivm het duiken en vliegen: daar moeten we inderdaad rekening mee houden.
Denk dat we zoals aangegeven van Sydney naar Melbourne gaan vliegen ipv met camper te gaan. In Melbourne camper huren om toch GOR te doen maar dan terugrijden ipv door te rijden nr Adelaide (omdat de weg na GOR naar Adelaide niet echt de moeite zou zijn) en dan van Melbourne nr Alice Sp vliegen. En dan van daaruit met camper of vliegtuig nr Cairns, duiken en dan met camper naar Whitsundays en Fraser. We gaan toch nog proberen om 2 weken langer te gaan want zo gehaast reizen is inderdaad niet ideaal…
Ik ga zeker jullie reisverslagen lezen Suzanne…hebben jullie dat lang geleden gedaan? Op welk budjet moeten we ongeveer rekenen (zonder vliegreis naar Australiê en terug mee te rekenen)?

Groetjes en bedankt!

kat

Hoi Kat,

Wij zijn nog geen twee maanden terug dus lang geleden is het niet :slight_smile: Om precies te zijn, zijn we van 1 mei tot 5 juni 2011 geweest.

Qua budget lees ik verschillende verhalen. Ik vond Australie over het algemeen duur. Ook de gewone dingen, bv eten en drinken in de supermarkt. Daarbij hebben we wel alle dingen gedaan die we graag wilden doen.

2 likes