2014 naar Australie

Hallo!

Ik ben nieuw op het forum en wilde graag jullie mening hebben over een aantal dingen. Ik heb me al wel verdiept in de gebieden waar ik heen wil, maar helaas kun je niet alles in 6 weken proppen:wink:

1. Wij gaan in juli-aug 2014 voor 6 weken naar Australie. Wij hebben een route gepland die er nu als volgt uitziet: Adelaide-Melbourne-Canberra-Sydney-Brisbane-Adelaide. Het is een flinke reis met een kilometer aantal van ongeveer 6000km. We willen zoveel mogelijk rondreizen en dingen zien. Niet te lang op 1 plek blijven hangen. Is dit te doen in 6 weken?

2. ZOals hierboven beschreven wil ik eigenlijk van Adelaide naar Adelaide. Nu zat ik te kijken naar Campers en kwam ik erachter dat Travellers Autobahn redelijk goedkoop is. Helaas zit deze alleen in Sydney. Is het aan te raden om dan toch in Sydney te beginnen? Adelaide is de plek waar wij het liefst naar zouden emigreren en waar vrienden wonen, dus we willen hier nog steeds het langst blijven.

3. We zitten al een tijdje te twijfelen of we auto-hotel, of camper moeten doen. Wat raden jullie aan?

4. Last but not least: budget… We hebben nu, voor 2 personen een budget van 10.000 euro. Dit is voor de totale reis. Is dit genoeg, te weinig of te veel? We zijn niet van plan vaak uit eten te gaan en gewoon lekker veel de bbq’s te gebruiken en te genieten van de natuur.

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen! Ik ben druk bezig met plannen en ik moet zeggen dat de voorpret al geweldig is! Ik kan niet wachten tot we daadwerkelijk in Australie aangekomen zijn!

Qua budget zou ik ik als ik jouw was in Sydney beginnen.
Het drukt de kosten en je kunt even lang (maar op een ander tijdstip) in Adelaide zijn.

Ik kon geen vliegtuig naar Adelaide vinden, wel naar Sydney. Je bespaart de reis van naar Adelaide vanaf de luchthaven als je direct in Sydney begint.

Hoi Dennis,

Bedankt voor je reactie! Er zijn wel vluchten te vinden naar Adelaide vanuit Amsterdam. Ik heb toch even snel gekeken naar de tickets en het is inderdaad goedkoper om naar Syndey te vliegen. Scheelt ongeveer 300 p/p. Dit is dus inderdaad wel de moeite waard om te overwegen.
Beginpunt is niet zo heel erg…

Juli/augustus is NIET de beste tijd voor het zuiden van Australië. Reken dus op redelijk koel weer, jassen aan, maar zelfs sjaal om en muts op. Als je graag naar Adelaide wilt, zou ik proberen in onze winter te gaan (daar zomer). Maar als je er gewoon rekening mee houdt, is het natuurlijk prima.
Ik zou proberen geen rondje te rijden, maar bijvoorbeeld te beginnen in Sydney (of nog beter Brisbane) en dan af te zakken naar het zuiden en daar je huurauto weer inleveren.
Omdat je in de winter gaat, is het zeker te overwegen om een gewone auto te nemen en dan in hostels/b&b’s/hotels te slapen. Zeker niet de goedkoopste variant, maar een camper kan best fris zijn. Maar ook hier geldt: als je er rekening mee houdt, is het prima te doen.
Ik zou vanaf Sydney langs de kust rijden. De Australische alpen in de winter zitten vol met sneeuw. Lastig door te komen.
Het budget lijkt me zeker niet te veel, zeker als je de reis meerekent, huur auto, overnachtingen e.d. Australie is best duur.

Mijn eerste reactie zou zijn, zorg dat je in juli-augustus bij Adelaide en Melbourne uit de buurt blijft. Het is winter, in Victoria kun je skiën, de mooiste route van Melbourne naar Sydney gaat door de Victorian Alps/Snowy Mountains. En dat zijn echt Snowy Mountains in dat jaargetijde. Waarom begin je niet In Brisane of zelfs Cairns en zak je langzaam af. Enkele reis, meer tijd, meer plezier. Denk dat het een serieuze overweging waard is.

Wilde net roepen: Francine? Maar we zaten kennelijk tegelijk te tikken.

Hoi! Bedankt voor de reacties!
Ik weet dat het niet de beste tijd is, maar ik werk in het onderwijs en zit dus aan de zomervakanties vast.
Ik begin nu toch wel een beetje aan mijn route te twijfelen. Ik wil heel erg graag naar Adelaide omdat wij graag willen verhuizen en dit de regio is waar we dan graag willen wonen. Ik vind het daarom belangrijk om er een keer geweest te zijn;) En de great ocean road wil ik eigenlijk niet missen. Lastige keuze dus.

Misschien is de optie van Willem wel een idee. Beginnen in Cairns en dan afzakken naar Adelaide.
Mijn beslissing om in een rondje te rijden is eigenlijk de outback. Ik wil heel graag de oostkust en de outback zien en Adelaide en Sydney zijn twee steden die ik heel graag wil zien. Dus het leek mij een logische keuze om er een ronde van te maken.

Aan je reistijd kun je dus (en hoef) je niet per se iets te veranderen. Maar als in het noorden begint, is het weer in het zuiden in elk geval beter als je daar arriveert. Als je zes weken hebt, zou ik als het mogeijk is half juli beginnen en eind augustus in Adelaide zijn. Snowy Mountains moet je dan vergeten maar van Canberra via Albury Wodonga of langs de kust ontloop je dat. Ik kan je wel een aantal route-suggesties sturen.

Bedankt Willem! Ik ben heel erg benieuwd! Ik heb zomervakantie van 12 Juli t/m 25 Augustus dus dat is fijn:) Lastig om nu te bepalen wat ik wil… Wil eigenlijk alles wel zien!

Als je ook de outback wilt meepakken én lekker weer, dan zou je kunnen beginnen in Brisbane (of zelfs Cairns, maar de afstanden worden zo steeds groter! Zeker als je in Adelaide ook een tijdje wilt zitten!), dan afzakken naar het zuiden en vanaf Sydney richting Broken Hill en dan naar Adelaide. De Sturt Highway rijdt redelijk snel aan. Je kunt dan bijvoorbeeld ook via Mildura en bijvoorbeeld Mungo NP meepakken of richting Adelaide en de prachtige Flinders Ranges ook nog bezoeken. Daar heb je ook in de winter kans op redelijk mooi weer.
Ik zou in elk geval geen rondje maken. Zonde van de tijd!

Hoi,

Veel van wat ik wilde zeggen is al gezegd. Inderdaad is het in het zuiden winter. 10-15 graden, en maar weinig gebouwen hebben verwarming! Wat heb ik het vaak koud gehad gewoon binnen in een huis, hostel of restaurant!

Ik ben juni t/m september 1997 in Australië geweest, eerst 2 maanden gewerkt in Perth, toen 3 weken gereisd met een auto langs de zuidkust, toen weer 6 weken gewerkt in Sydney. Op het eind was het wel lente.

Ik heb ook 6000 km gereden, in 3 weken. Van Perth via Margaret River, Nullarbor Plain, Adelaide, Melbourne, Jan Juc (kust), weer Melbourne, Canberra naar Sydney (dus niet Great Ocean Road, hadden geen geld voor benzine meer! grote slurpbak en duur land).

Ik was de enige met rijbewijs, mijn vriendin reed niet. Maar ik vond het prima te doen, die 6000 km. Wel was het rijden ook een ‘doel’ van de trip, een highlight. Wij genoten erg van dat lege landschap. Ik reed ongeveer 4 uurtjes per dag, vrijwel elke dag. Die auto kon wel met gemak 100km/u; bij een campertje ligt die snelheid wellicht lager.
We reden alleen overdag, om de springende kangoeroes 's avonds en 's nachts te vermijden! Per dag zagen we wel een stuk of 40 dode kangoeroes langs de weg liggen die door vrachtwagens waren aangereden…

Doordat het winter was, hebben we wel walvissen gezien langs de zuidkust.

We hadden een grote Holden Panelvan, achterin paste een twijfelaar matras en konden we languit liggen, of rechtop zitten zonder hoofd te stoten. Ik heb 's nachts geen last gehad van teveel kou. Warm is anders, maar het vroor nou ook weer niet.
Je kan dan in de outback gratis kamperen bij road houses (tankstations) en douchen voor weinig geld. In de steden moet je wel betalen voor campings en die zijn niet zo goedkoop, en meestal ook niet zulke leuke campings.
Overdag vond ik het wel fris, en veel regen, ook in augustus. Wat het weer betreft zou ik een ander gebied kiezen, niet het zuiden.

Als je met hotel bedoelt, privékamer, dan zou ik nog even flink doorsparen. Een bed in een slaapzaal is al hartstikke duur, laat staan een eigen kamer…

Je hebt inderdaad op veel plekken gratis BBQ’s die je kunt gebruiken, maar als het koud is en regent, heb je daar geen zin in… wij hebben wel veel zelf gekookt met een gasstelletje.

Adelaide vond ik niet zo’n leuke stad (sorry) maar de omgeving wel mooi met al die wijnvelden. Wat apart dat je al weet dat je daarheen wilt emigreren terwijl je er nog nooit geweest bent…?

Qua budget verwijs ik je naar deze pagina van Lonely Planet: Australia country guide - Lonely Planet | Australia & Pacific
Dus ongeveer €90 tot 130 per persoon per dag x 42 dagen = €3800 - 5500 per persoon voor 6 weken, los van vliegtickets, en meer als je veel tijd in de steden doorbrengt.

Succes!

Hoi,
Wij zitten in dezelfde situatie. Onderwijs en dus enkel mogelijk om juli-aug naar Australië te gaan. We zijn intussen 2 keer geweest en nooit zuidelijker dan Sydney of Perth geweest. De kou en regen schrikten ons wel degelijk af.
Jullie budget zou moeten volstaan. Wij reisden in 2012 gedurende 6 weken met en lichte jeep van Perth naar Darwin. Ongeveer de helft gekampeerd met tent, voor de rest in cabins of hotel geslapen. Dat was in ons geval goedkoper dan een camper voor 4 en we geraakten overal met de jeep. Als je bijna altijd zelf kookt lukt het wel met je budget. Wij reisden met 2 kleine kinderen en het was toch telkens schrikken van de kostprijs van het winkelkarretje in de supermarkt. Als je een dagtour, boottocht ed doet dan is dat ook telkens prijzig. Ik denk niet dat ik het in zuid Australië leuk gevonden zou hebben met de tent of camper (te koud om gezellig te eten en koken buiten).
Qua route… Bijvoorbeeld Darwin, Kakadu, litchfield, Katherine, dan via Alice Springs naar het zuiden. Of Cairns en omgeving, dan via outback naar het zuiden. Overweeg ook eens Perth-Darwin, heel erg mooi en prachtig weer! Die tocht is ideaal in in jullie periode. Dan moet je nog vliegen naar Adelaide, niet zo praktisch natuurlijk.
Succes ermee.

Het is inderdaad lastig in deze periode. Adelaide, sydney en great ocean road zijn een must voor mij, dus daar moeten we omheen plannen. Ik weet dat het koud is, maar aangezien we de winters van Nederland gewend zijn zal het nog wel meevallen denk ik… En dan kleden we ons gewoon dikker aan;)

Ik zit nu te denken aan Adelaide beginnen, oostkust helemaal tot aan Cairns uitrijden, en weer terug naar huis. Schrok alleen wel van de ticket prijzen naar Cairns. Nu dus toch aan het twijfelen of het niet toch Het rondje wordt en dan vanuit Sydney vliegen. Blijft moeilijk als je van alles wil zien in de winter!

@cecilia. Het is inderdaad apart dat ik al weet dat ik het liefst de kant van Adelaide op wil;) ik denk dat het komt doordat ik daar mensen ken en ik alleen maar positieve verhalen hoor van haar. En ik heb me er al in verdiept en mij lijkt het prachtig. Ik wil niet in de stad zelf wonen, maar de gebieden eromheen. Bekende plaats is bijvoorbeeld Gawler. Zo’n afstand vind ik prima.

Bedenk wel dat als je met ‘rondje’ bedoelt Adelaide - Cairns - Sydney, je 2500 kilometer terugrijdt van Cairns naar Sydney. Vandaag zou je overigens een Jetstar ticket Cairns - Sydney (op 23 augustus) a.s.) kunnen boeken voor 99 dollar pp. Daar kun je niet voor rijden. Cairns - Brisbane kost op dit moment 69 dollar. Kijk eens in die richting, aanvliegen op Adelaide en terug vanaf Brisbane of Sydney.
En de omgeving van Gawler is mooi. Als ik die kant op zou emigreren en de afstand maakte niet te veel uit zou ik voor Kapunda of Nuriootpa of een ander leuk plaatsje in de Barossa Valley gaan. En de kant van de Adelaide Hills is ook erg mooi.
Dus je zou dit kunnen doen, Adelaide, Great Ocean Road, van Melbourne inland naar Canberra, Sydney enzovoorts tot Cairns. Circa 5000 kilometer. je hebt dan eventueel alleen kou van Adelaide naar Melbourne.
Maar zoals ik al eens zei, je hebt gelukkig nog tijd zat om alles uit te zoeken en de plannen nog drie keer te wijzigen :wink:

Nog even een andere vraag, welke vliegmaatschappij raden jullie aan? We gaan het liefst met KLM, maar hoorde dat Qantas ook goed is, klopt dat? We zijn nog niet zo bekend met vliegmaatschappijen, hebben tot nu toe alleen met Ryan Air gevlogen dus willen wel een goed vliegtuig met genoeg beenruimte, waar ook de stoel gewoon plat kan.
Bedankt:)

Hallo,

maak je niet ongerust, op dit soot vluchten kunnen (bijna) alle stoelen in de slaapstand. Niet te vergelijken met Ryanair. Qantas is een samenwerking aangegaan met Emirates zodat je als je nu Qantas boekt, je in een Emirates vliegtuig stapt en dat is bepaald niet slecht. Wij zijn hebben met zes maatschappijen gevlogen en vonden Emirates de beste.
Als je serieus gaat zoeken, en dat kan circa 330 dagen voor vertrek, kijk dan niet alleen bij alle webwinkels maar ook bij de maatschappijen op de site. Scheelt vaak bijna niets. En bij Qantas krijg je een overzicht van twee weken en kun je ook zien wat het verschil per dag is. Scheelt soms meer dan 150 euro of je op vrijdag of op zaterdag vliegt, om maar wat te noemen.
Boek ook redelijk vroeg, want dan zijn in het algemeen de vluchten goedkoper.
Maar er komen vast nog gouden tips van anderen.

Zolang je niet verwacht dat de stoelen zo plat kunnen als in speciale slaapbussen, is elke maatschappij prima. Veel beenruimte zul je niet echt hebben… Of je moet daar een speciaal verzoek voor doen of bijbetalen, dan word je misschien bij de nooduitgang geplaatst.

Het kan geen kwaad om even wat lichamelijke oefeningetjes op te zoeken speciaal voor in het vliegtuig, het is een helse lange vlucht!

Interessant onderwerp omdat ook wij in juli/aug daar naar toe gaan (ook onderwijs). Wij starten in Sydney, vliegen naar Melbourne, met auto naar Adelaide, vliegen naar Alice springs en dan door naar Cairns, De twee laatste omdat we ook wat warmte willen hebben. Ik lees hier wel over koude hotelkamers, daar schrik ik wel van omdat wij veel in hotels of BB verblijven. is dat zo erg.? Wij vliegen met Cathayway. Misschien komen we elkaar nog wel ergens tegen Algraatje bibberend van de kou:wereld: gr. Wilma

Hoi Wilma,

ja, ze zijn niet erg van optimale centrale verwarming zoals hier. En niet om je te pesten, maar Alice Springs helpt niet echt. Daar wordt het in juli-augustus 's nachts kouder dan in Melbourne. Ik heb er twee overzichten ingeplakt. Toch maar een iets dikker jack of trui meenemen. Of in Australië een paar leuke sweatshirts kopen. Heb je echt een nuttig souvenir. Hier het weer in Melbourne:

En schrik niet, hier is Alice Springs:

Maar het wordt vast een prachtige vakantie.

En vliegen jullie echt met Cathayway? http://www.cathayway.it/ Of met Cathay Pacific? :wink:

Maar het wordt vast een prachtige vakantie. Haha, is dit sarcastisch :slight_smile: Nee, het wordt zeker een mooie vakantie, Alice springs valt me tegen dat wel. Dacht dat het warmer zou zijn. En inderdaad met Cathay Pacific. En we nemen winterkleding mee. Maar net als Algraatje, geen andere mogelijkheid om er naar toe te gaan of we moeten nog 15 jaar wachten tot ons pensioen.